• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polacy na rowerach (Badania marketingowe)

20 sierpnia 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 

Według badania Ipsos z lipca 2003 roku 60 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu jeździ na rowerze. Ponad połowa jeździ przynajmniej kilka razy w tygodniu. Rowery traktujemy jako środek transportu (65 proc.) albo sposób na spędzenie wolnego czasu (76 proc.).


13 proc. użytkowników rowerów uprawia turystykę rowerową. 7 proc. Polaków w tym roku kupiło rower. Kolejne 7 proc. zamierza kupić rower jeszcze przed końcem roku i wydać na ten zakup średnio 396 złotych.

Wśród użytkowników rowerów więcej jest mężczyzn (66 proc.) niż kobiet (54 proc.). Najczęściej jeżdżą najmłodsi - 9 na 10 osób w wieku 15-19 lat. Liczba osób jeżdżących na rowerze maleje wraz z wiekiem. Najmniej jest rowerzystów wśród starszych Polaków: tylko co trzeci Polak w wieku powyżej 59 lat porusza się na rowerze.

W okresie od wiosny do jesieni ponad połowa użytkowników rowerów (53 proc.) jeździ przynajmniej kilka razy w tygodniu. Odsetek ten znacznie wzrasta wśród mieszkańców wsi i wynosi 68 proc. Najwięcej na rowerach poruszają się mieszkańcy wsi (ponad 4 razy w tygodniu) i mniejszych miejscowości (ponad 3 razy w tygodniu). Mieszkańcy dużych miast jeżdżą rowerem średnio niespełna 2 razy w tygodniu.

Polacy przede wszystkim używają rowerów jako środka transportu (65 proc. użytkowników) i rekreacyjnie (76 proc.). Wśród mieszkańców wsi proporcje te odwracają się: 78 proc. jeżdżących wykorzystuje rower jako środek transportu, zaś 64 proc. dla rekreacji. Rekreacyjnie jeżdżą przede wszystkim ludzie młodzi do 24 roku życia. Osoby starsze (powyżej 59 roku życia) korzystające z rowerów częściej (83 proc.) traktują rower jako środek transportu.

Zaledwie 13 proc. osób jeżdżących na rowerze uprawia turystykę rowerową, a jedynie 2 proc. użytkowników rowerów deklaruje uprawianie wyczynowo jakiegoś sportu rowerowego.

Polacy pokonują na rowerach niewielkie odcinki. Jedna czwarta użytkowników rowerów przejeżdża w ciągu jednego dnia trasy do 5 km, 27 proc. pokonuje trasę od 6 do 10 km. Średnia najdłuższa trasa pokonana w ciągu jednego dnia to 16.7 km, przy czym dla mężczyzn wynosi ona 19.4 km, a dla kobiet 13.7 km. W dłuższe trasy wybierają się ludzie młodzi do 24 roku życia (średnia najdłuższa jednodniowa trasa w tej grupie wiekowej to 22,8 km). Wśród emerytów najdłuższa średnia trasa wynosi 10.4 km, ta grupa wiekowa przejeżdża krótsze odcinki, ale za to częściej.

Ponad trzy czwarte użytkowników rowerów (77 proc.) ma własny rower, podczas gdy jedna czwarta korzysta z rowerów pożyczonych lub dzielonych z innym członkiem gospodarstwa domowego. Najwięcej własnych rowerów (92 proc.) mają najstarsi rowerzyści. W przeciętnym gospodarstwie domowym znajdują się 2 rowery. Najwięcej rowerów na jedno gospodarstwo domowe przypada na terenach wiejskich (2,2). W dużych miastach na jedno gospodarstwo przypada tylko 1,7 roweru.

Firmy produkujące rowery twierdzą, że ze względu na sprzedaż bieżący rok jest bardzo udany, zdecydowanie lepszy od zeszłego. 7 proc. Polaków kupiło w tym roku kupiło rower. Najczęściej był to rower nowy (81proc. zakupów) i tani - blisko połowa (46 proc.) nie zapłaciła za rower więcej niż 300 zł. Niemal jedna piąta osób, które zakupiły rowery, przeznaczyło na nie ponad 1000 zł. Zdecydowanie więcej na rower wydali mężczyźni - średnio 463 zł, podczas gdy kobiety średnio 383 zł.

Pośród osób, które kupiły rower prawie połowa (49 proc.) zrobiła to w sklepie rowerowym lub sportowym, natomiast trzy czwarte (34 proc.) w hipermarkecie lub supermarkecie. Ani jeden z naszych respondentów nie kupił roweru w sklepie internetowym. Widać, że w tej dziedzinie daleko nam do Stanów Zjednoczonych albo krajów Unii Europejskiej, gdzie przez internet sprzedaje się bardzo dużo rowerów i części rowerowych.

Aż 7 proc. Polaków zadeklarowało chęć zakupu roweru jeszcze w tym roku. W większości przypadków będzie to rower nowy (82 proc.). Koszt planowanego zakupu wynosi średnio 396 zł.

Ostatnie badanie przeprowadzono między 4 a 8 lipca 2003 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Źródło: MediaRun.pl

Opinie (11) 2 zablokowane

  • trzy czwarte? 34%?

    "Pośród osób, które kupiły rower prawie połowa (49 proc.) zrobiła to w sklepie rowerowym lub sportowym, natomiast trzy czwarte (34 proc.) w hipermarkecie lub supermarkecie"

    jakie znowu trzy czwarte?
    osobiscie 34% wydaje sie byc liczba zanizona..
    Jestem rad ze wiekszosc ludzi kupuje w sklepach rowerowych. a co do supermarketow to powini jak najszybciej wycofac ze sprzedaży te wadliwe konstrukcje za 200pln ;(

    • 0 0

  • A kogo stac na lepszy.

    • 0 0

  • :-)))

    Po co jakiejś starej babie rower za 1000 zł czy więcej z dobrym osprzętem jak ona nawet nie wie gdzie jest prawy hamulec a gdzie lewy i do czego służą przerzutki. O hamulcach tarczowych już nie wspomnę.... Dlatego właśnie są hipermarkety i rowery w cenie od 150 zł, dla ułomnych, którzy rower traktują jako rower nie zwracając uwagi z jakiego stopu metalu jest on zrobiony czy też jaki osprzęt posiada. Liczy się to że ma ramę, koła, pedały i kilka innych pierdół potrzebnych do jazdy. Ludzie kupujący rowery za tak niską cene nie liczą się z tym, tak jak prawdziwi bikerzy.... więc dajmy im szansę poczuć się wolno :-)))

    • 0 0

  • Frans przeginasz

    widzisz sens kupowania droższegoroweru jeżeli to ma być rower na działkę który przejeżdża raz na tydzien drogę po płaskim po bułki w okresie letnim? 170 zł to akurat aby nie zabolało i się toczyło!

    • 0 0

  • jak ktos nie wie gdzie jest hamulec,

    to lepiej w ogole niech na rower nie wsiada...
    nie widze nic zlego w kupowaniu roweru w supermarkecie o ile nie bedzie on uzywany do jakich tam szalenstw.
    Dziwi mnie tylko to, ze producenci tych maszyn buduja je tak aby imitowaly rowery "sportowe"
    Natomiast co do rowerow ponizej 200 zl to uwazam ze powinni przypiac do nich ulotke z napisem w stylu "uzywanie grozi kalectwem"
    No coz, nasze spoleczenistwo do bogatych nie nalezy, wiec zawsze znajdzie sie klient, ktory skusi sie na promocje pt Rower gorski za 149 zl

    • 0 0

  • ROWER

    Jestem młodym bikerem ale juz zaczałem skakac i połamałem manitou wiec swiadczy to o tym ze nie jestem pierwszy lepszy... no wiec po moim osiedlu jezdza gangi chpczykow na rowerach typu long wayyy i innych scierwach z hiper marketow ja mam na tym zarobek buduje hopy oni skacza a po tygodniu przychodza z pogietymi felgami wyscetrowanie 15 zł :D

    • 0 0

  • rowery z supermarketu

    ostatnio widziałem 80 letniego dziadka na imitacji roweru downhillowego wartego 500zł
    mało sie nie przewróciłem ze śmiechu

    • 0 0

  • obraz polskiego rowerowania

    Z artykułu jasno wynika, że większość respondentów to posiadacze składaków, ukrain i wagantów, którzy wykorzystują je jako podstawowy środek transportu na dystansie nie przekraczającym odległości między jedną wsią a drugą. Taki model zroweryzowania społeczeństwa opierający się na krótkodystansowym, dosklepowym transporcie jest chyba naturalny i właściwy dla taich prorowerowych krajów, jak choćby Holandia. Jednak w poziomie cywilizacyjnym naszego polskiego rowerowania jest jeszcze wiele do zrobienia. Poczynając od ścieżek rowerowych (nie tylko w miastach, ale właśnie na wsiach) a kończąc na przesiadce ze składaków i górali na coś wygodniejszego. Rower w mieście jest u nas w kraju wciąż czymś obcym. Nie wiem, czy ten raport dobrze oddaje sytuację.

    • 0 0

  • ehh

    "Pośród osób, które kupiły rower prawie połowa (49 proc.) zrobiła to w sklepie rowerowym lub sportowym, natomiast trzy czwarte (34 proc.) w hipermarkecie lub supermarkecie"

    ok... nie skończyłem tej polibudy...ale aż tak źle ze mną nie jest... 34 proc to nie trzy czwarte... literówka też nie bo do jednej czwartej daleko... błąd w cyferce też nie bo trzy czwarte plus prawie połowa daje ponad 1...

    a co do badań - ipsos nie zmienia grupy badanych w różnych badaniach (to bardzo drogie i w miarę często robi to w polsce tylko PBS) więc badania średnio wiarygodne. ciekawostka ciekawostką, ale jeżeli wyniki tych badań są w całości przedstawione powyżej to kompletnie nie widzę celu ich przeprowadzenia. nie jest ważny średni koszt zakupu roweru (marketingowo) ważny jest rozkład kosztów - bo to daje zamawiającemu pojęcie w jaki segment rynku najlepiej inwestować. przydałyby się jeszcze rozkłady geograficzne uzytkowników rowerów (z moich obserwacji wynika, że na wsiach ludzie używają rowerów na potęgę, i to najczęściej starsi)

    • 0 0

  • a

    do przedmówców...cholera... kupiłem kolarkę za dwie stówy - pozwolicie na niej jeździć? ;P

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum