• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podróż miejskim rowerem za złotówkę

Michał Stąporek
11 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Miejska wypożyczalnia rowerów działa w Krakowie od listopada. W tym czasie zdobyła już 400 użytkowników, z czego z rowerów regularnie korzysta 200.  W mieście działa 12 stacji,w  których można wypożyczyć ok. 100 rowerów. Miejska wypożyczalnia rowerów działa w Krakowie od listopada. W tym czasie zdobyła już 400 użytkowników, z czego z rowerów regularnie korzysta 200.  W mieście działa 12 stacji,w  których można wypożyczyć ok. 100 rowerów.

Przejechanie historycznego śródmieścia Gdańska wzdłuż i wszerz za złotówkę? To będzie możliwe, gdy powstanie miejska wypożyczalnia rowerów. Gdańscy urzędnicy zapalili się do tego pomysłu.



Krakowskie rowery miejskie z założenia miały być jak najprostsze i najmniej podatne na zniszczenie: dynamo znajduje się w przedniej piaście, hamulec działa na zasadzie kontry (tzw. hamowanie pedałami). Roweru nie da się łatwo rozkręcić, ale bez problemu można zmieniać wysokość siedzenia i kierownicy. Reklama na rowerze jest niezbędna, by system miejskich wypożyczalni mógł działać. Krakowskie rowery miejskie z założenia miały być jak najprostsze i najmniej podatne na zniszczenie: dynamo znajduje się w przedniej piaście, hamulec działa na zasadzie kontry (tzw. hamowanie pedałami). Roweru nie da się łatwo rozkręcić, ale bez problemu można zmieniać wysokość siedzenia i kierownicy. Reklama na rowerze jest niezbędna, by system miejskich wypożyczalni mógł działać.
Miejskie wypożyczalnie rowerów działają w kilkudziesięciu europejskich metropoliach. Od wypożyczalni komercyjnych różnią się znacznie niższą ceną za skorzystanie z roweru, ale przede wszystkim tym, że oplatają miasta siecią stacji, dzięki czemu rower można wypożyczyć w jednej, a zwrócić w innej dzielnicy.

- Takie wypożyczalnie mają sens - przekonuje Krzysztof Ławicki z firmy AMS, zajmującej się marketingiem i reklamą miejską. - Można traktować je jako uzupełnienie systemu komunikacji miejskiej, jako szansę na zmniejszenie ruchu samochodowego w centrum miasta, a także jako atrakcję turystyczną.

Jak działają takie wypożyczalnie? Są to najczęściej bezobsługowe stacje skupiające po kilkanaście, kilkadziesiąt rowerów w jednym miejscu. W zależności od miasta może być ich kilka lub kilkanaście, skupionych w centrum, bądź w różnych dzielnicach.

- Oceniamy, że można zacząć od relacji 1 rower na 1 tys. mieszkańców, jednak idealna proporcja to 1 do 250 - opowiada Krzysztof Ławicki. W przypadku Gdańska oznaczałoby to 500 rowerów na początku, zaś docelowo 2 tys.

Czy wypożyczalnia miejskich rowerów sprawdziłaby się w Trójmieście?

Z rowerów można zwykle korzystać po wcześniejszej rejestracji: bądź dokonanej w Internecie, bądź na miejscu, w tzw. infokiosku. W niektórych miastach obowiązuje opłata abonamentowa za korzystanie z systemu, w innych płaci się tylko za wyjeżdżone godziny. Zazwyczaj są to kwoty symboliczne - w Zachodniej Europie 1-2 euro. Operator ustala opłaty w zależności od swojej polityki: jeśli chce by rower służył do wielu krótkich podróży może nawet zrezygnować z pobierania opłaty za pierwszą godzinę. Może jednak promować długie użytkowanie, a wtedy wysokim cenom za godzinę przeciwstawia się tani abonament.

Pomysł na miejskie wypożyczalnie rowerów nie wszędzie się jednak przyjmuje. W Wilnie wystarczyły trzy tygodnie, by rozkradziono wszystkie rowery, choć było ich ponad sto. Problem nie tkwi jednak w zamożności społeczeństwa, bo także bogaty Wiedeń miał kłopoty ze swoimi rowerzystami. Wiele rowerów zdewastowano, część z nich odnaleziono na dnie Dunaju.

Zdaniem ekspertów bezpieczeństwo rowerów zależy od identyfikacji chcących skorzystać z systemu: im jest ona dokładniejsza, tym większa szansa, że użytkownik będzie szanował rower, a następnie zwróci go w ustalonym czasie.

Problem w tym, że identyfikacja to miecz obosieczny. - Rejestracja przez Internet, potwierdzenie sms-em z telefonu komórkowego i założenie specjalnego konta w systemie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale też zniechęca przygodnych użytkowników, którzy chcieliby korzystać z systemu spontanicznie - przyznaje Ireneusz Chmielak z firmy Sanmargar, która jest operatorem miejskiej wypożyczani rowerów Bike One w Krakowie.

- W Gdańsku musi powstać taki system, który pozwoli korzystać z rowerów także turystom. Jeśli rejestracja będzie skomplikowana i czasochłonna - zrezygnują z jazdy - przekonuje Agnieszka Pomaska, gdańska radna zaangażowana w rowerowe sprawy miasta.

Jak w praktyce działa taka wypożyczalnia w polskich warunkach można się przekonać w Krakowie, gdzie od dwóch tygodni działa sieć BikeOne. Powstała ona przy współpracy miasta, które za ok. 630 tys. zł kupiło rowery i mobilne stacje rowerowe oraz prywatnego operatora, który stworzył system elektroniczny do zarządzania siecią i pokrywa koszty eksploatacji wypożyczalni.

W mieście ustawiono 12 parkingów, w których stacjonuje ok. 100 rowerów, z czego od 10 do 15 jest zwykle w serwisie. Jak dotąd w sieci zarejestrowało się ok. 400 użytkowników, ale z rowerów regularnie korzysta ok. 200 osób.

- Nie mieliśmy, odpukać, żadnych kradzieży, odnotowaliśmy jedynie kilka drobnych dewastacji - opowiada Ireneusz Chmielak.

Jakie wnioski nasuwają się po pierwszych tygodniach działania wypożyczalni? Wbrew wcześniejszym założeniom okazuje się, że rowerzyści wolą płacić za rowery przelewem na konto (80 proc. płatności), niż kartą kredytową (20 proc.).

Wygląda też na to, że pogoda nie odstrasza rowerzystów od jazdy, ale zmienia ich trasy. - Gdy spadł śnieg nikt nie korzystał z parkingu przy Wiśle, który normalnie jest bardzo popularny - przekonuje Ireneusz Chmielak.

Pewne jest, że sieć wypożyczalni musi działać w oparciu o kontrakt reklamowy ze sponsorem( w Krakowie jest to Polkomtel), ponieważ wpływy z wypożyczania rowerów nie pokrywają nawet ułamka kosztów utrzymania sieci wypożyczalni.

Niestety, na jaw wyszły też problemy prawne, jakie mogą stanąć na drodze do sprawnego zarządzania miejską wypożyczalnią rowerów. Po pierwsze zgodnie z polskim prawem nie można na karcie kredytowej wypożyczającego rower zdalnie zablokować kaucji na pokrycie ewentualnych zniszczeń lub kradzieży. By tego dokonać niezbędny jest podpis właściciela karty, co automatycznie uderza w ideę bezobsługowej wypożyczalni, w której wszystkie formalności załatwia się elektronicznie. Drugi problem także jest związany z bezpieczeństwem: polskie firmy ubezpieczeniowe wciąż nie oferują ubezpieczenia auto casco (choć może raczej rower casco), które obejmowałoby rowery w miejskich wypożyczalniach.

- Bogatsi o doświadczenia Krakowa w przyszłym roku zorganizujemy przetarg na miejską wypożyczalnię rowerów w Gdańsku. Będziemy jednak mieli więcej pieniędzy, dzięki czemu stworzymy znacznie większą sieć niż pod Wawelem - zapowiada Antoni Szczyt, patronujący inwestycjom rowerowym w gdańskim magistracie.

Opinie (163) ponad 20 zablokowanych

  • Bez sensu (13)

    Same damki, a wsiadl koleś ahahah

    • 0 3

    • i co z tego? nie to jest tu najwazniejsze haha

      • 0 0

    • Co za wsiok ahahah (3)

      Uwielbiam, kiedy ktoś usiłuje pokazać, jaki to z niego "światowy men" co to na wszystkim się zna (zauważył, że rama to damka, normalnie czapki z głów!), a słoma mu z butów wyłazi. No więc, bomba, szybkie info: podział ram na damskie i męskie wywodzi się z XIX wieku, gdy kobiekty obowiązkowo wychodziły na miasto wyłącznie w długich, ciężkich spódnicach, no i oczywiście nie mieły prawa pokazywać niczego powyżej kostki "obcym". Stąd nie mogły wsiadać na klasyczną ramę-diament. Znaczy nie wiem, może u ciebie na wsi tak się nadal dziewczyny noszą, ale u nas w mieście to już generalnie minęła ta moda. Teraz ramy "damki" są chętnie używane przez rowerzystów miejskich (płci obojga) z uwagi na łatwość wsiadania i zsiadania, czego w mieście dokonuje się bardzo często, a na ramach klasycznych ("męskie", "diament") jeżdżą turyści i zwłaszcza "górale" (też płci obojga) z racji ich większej wytrzymałości. Capito?

      • 0 0

      • A, i przepraszam prawdziwych mieszkańców wsi, jeśli któryś to czyta, oczywiście chodziło mi o "wieś mentalną", nie o miejsce zamieszkania ;-)

        • 0 0

      • co nie zmienia faktu że wsiadł na damkę.

        T. CH. :D

        • 0 0

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • faktycznie, może nie zauważył,...

      a może lubi na damskim pojeździć :D

      • 0 0

    • Sens jest ale ukryty.

      • 0 0

    • (1)

      A Ty masz jakiś kompleks męskości że nie możesz wsiąść na damke? Z Ciebie to dopiero "ahahah"

      • 0 0

      • chyba Ty

        • 0 0

    • park&ride

      ZRÓBMY w Gdańsku coś na skalę wypożyczalni rowerowej podobnej do tej, działającej w Poznaniu przy Dworcu Autobusowym i pętli PST na Os. Sobieskiego - PARK&RIDE!

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • hehe

      racja!;]

      moze wezma pod uwage wprowadzajac w trojmiescie rowery z rama

      • 0 0

    • hehe

      racja!;]

      moze wezma pod uwage ten fakt i wprowadza w trojmiescie rowery z rama dla tych co wola meska wersje

      • 0 0

  • (2)

    Fajny pomysł, ale w GDN wszystko ukradną!

    • 0 0

    • hehe dlatego rowry bedzie mozna wypozyczyc tylko w gdansku a nie w gdyni :D

      • 0 0

    • ukradna zniszcza i tyle bedize z rowerow!
      jezeli wprowadza taka wypozyczalnie daje tym rowera max 2 tygodnie i WSZYSTKIE beda w serwisie - albo wogole juz ich nie bedzie:P

      bo co to jest za weryfikacja uzytkownikow - zarejestruj sie w internecie i wyslij smsa na potwierdzenie ze to Ty :|
      kupie karte za 5zl i wysle se smsa ze nazywam sie Mis Kolargol :P

      • 0 0

  • I tak je ukradną; he, he ;-) (2)

    • 0 0

    • ;D

      • 0 0

    • chyba zrobisz to osobiście.

      • 0 0

  • Przystanki.... (2)

    proponuję zrobić 1 przystanek na Orunii a drugi w Letniewie

    • 0 0

    • po co tam stawiać wystarczy im położyć , po co dodawać chłopakom roboty

      • 0 0

    • Mieszkańcy Oruni dziękują za zaufanie :)

      • 0 0

  • (5)

    "Przejechanie historycznego śródmieścia Gdańska wzdłuż i wszerz za złotówkę? To będzie możliwe, gdy powstanie miejska wypożyczalnia rowerów."

    Ciekawe? Normalnie nie można rowerem przez Długą przejechać, a tu rowerem z wypożyczalni będzie można?

    • 0 0

    • też mnie to zastanawia. a długa to niestety najlepsza trasa na rower żeby dostać się z długich ogrodów do centrum

      • 0 0

    • A gdzie tu jest napisane, (2)

      że po Długiej będzie się jeździć?

      Można pojechać Ogarną, Piwną, Św. Ducha, a w poprzek też nie ma problemu.

      A deptak niech będzie deptakiem, skoro tam mnóstwo turystów z głowami w zabytkach.

      M

      • 0 0

      • po historycznym bruku w historycznym centrum, zwłaszcza zatłoczonym w sezonie turystycznym świetnie się jeździ

        • 0 0

      • ciekawe

        pojedz ze stagiewnej i/lub okolic krowiego mostu __zgodnie_z_przepisami__ np. na weglowy. i zrob to bez prowadzenia roweru. powodzenia - bedziesz jechac elblaska/podwalem.

        • 0 0

    • a to po Długiej nie wolno? Fakt trzeba zwolnić bo ruch często jest ale bez przesady...

      • 0 0

  • Paryż jako świetny przykład (3)

    proponuję zobaczyć jak to działa w Paryżu... świetne rozwiązanie dla zatłoczonych miast!
    Czy Gdynia i Sopot też sie przymierzą do tego projektu?

    • 0 0

    • właśnie (2)

      a jeżeli polskie firmy ubezpieczeniowe nie chcą ubezpieczać autocasco to może warto zwrócić się do zagranicznych?

      W Paryżu to działa i może nie zwróciłem uwagi, ale raczej nie widziałem reklam na rowerach.

      • 0 0

      • (1)

        W Paryzu sie jakos smiesznie wymienili. Prywatna firma obsluguje rowerki, a w zamian otrzymala od miasta cala przestrzen reklamowa w Paryzu... czy jakos tak. W kazdym razie nie sa stratni. No, ale zobaczymy jak to bedzie w GDN

        • 0 0

        • Właśnie są stratni, samo miasto Paryż dokłada do interesu kupę kasy. Ale wciąż jest to opłacalne biorąc pod uwagę wizerunek miasta i funkcjonalność. Problemem może być u nas klimat, Paryż jest dużo cieplejszy, a prawdziwy kataklizm mają przy 3cm śniegu. Tutaj pewnie od listopada do lutego jeździć się nie będzie, a sprzęt będzie niszczał.

          • 0 0

  • a w Gdyni? (6)

    budowa jednego metra porządnej drogi rowerowej przerasta Szczura i jego urzędasów

    • 1 0

    • "metra"??? (3)

      Metro w Gdyni??? Mocno musiałeś przywalić.

      • 0 0

      • co dwa debile, to nie jeden

        Czytanie ze zrozumieniem się kłania.

        • 0 0

      • Kwalifikuje się do

        gdańskiego centrum toksykologii, lub gdańskiego srebrzyska

        W tym Gdańsku to maja problemy:)))

        • 0 0

      • m

        metr jako jednostka miary zgodnie z zasadami Jezyka polskiego odmienia sie ;-)

        • 0 0

    • drogi rowerowe w Gdyni?

      W Gdyni drogi rowerowe się"tworzy"stawiając znaki przed starymi,dziurawymi chodnikami!Proste,szybkie i tanie-i już można się pochwalić i wypłacić sobie premię.

      • 1 0

    • Zgadza sie,

      Szczurek i jego swita ma problemy z budowa sciezek rowerowych w Gdyni.Jestesmy do tylu ze sciezkami rowerowymi chciazby do Gdanska! KOSTKA NA CHODNIKI,ASFALT NA SCIEZKI ROWEROWE!!!!

      • 1 0

  • wypożyczalnia będzie przed 2012 czy po? (3)

    • 0 0

    • nie nie to nie tak (1)

      rower będzie gratis do biletu na euro. Będą je rozdawać już na lotnisku :)

      • 0 0

      • acha! teraz rozumiem :)

        ma to sens!

        • 0 0

    • Chyba sami

      urzedasy nie znaja terminu hehe.

      • 0 0

  • w Gdańsku zrobią po promocyjnej cenie... (3)

    .... 15zl za godzinę + podanie do urzędu miejskiego wraz z aktem urodzenia, kartą rowerową, skanem dowodu, książeczki wojskowej oraz zaświadczenie od lekarza o dobrym stanie zdrowia. Osoby niepełnoletnie dodatkowo: zgoda rodziców, zaświadczenie ze szkoły i szkolnej pielęgniarki.

    • 1 0

    • hehe dobre! :D

      • 0 0

    • (1)

      zapomniałeś dodać że jeszcze że trzeba będzie wpłacić kaucje

      • 0 0

      • i zaswiadczenie o niekaralnosci...

        • 0 0

  • jeśli gdzieś miało by się to udać (6)

    bo tylko w Gdańsku bo mamy najlepsze drogi rowerowe w Polsce!

    Tylko znając tych debili od niszczenia tramwaji, skmki, przystanków oraz wypisywania swoich inicjalow na budynkach, to pewnie będą duże problemy z takim fajnym projektem!

    • 0 0

    • (2)

      chlopie wez mnie nie rozsmieszaj, w Poznaniu juz dawno cos takiego mają

      http://www.mpk.poznan.pl/images/row_1.JPG

      i pewnie w innych miastach tez tylko skad Ty mozesz wiedziec skoro ze swojej poniemieckiej nory sie nie wychylasz

      • 0 0

      • gdzie było robione to zdjęcie? (1)

        ja nic nie słyszałem o tym systemie w Poznaniu...

        • 0 0

        • osiedle sobieskiego

          • 0 0

    • szkoda ze samochodowe macie takie jakie macie...

      • 0 0

    • (1)

      to że macie lepsze od Gdyni, która w ogóle nie ma to nie znaczy że najlepsze w Polsce, idąc tym tokiem myślenia macie najgorsze i najbardziej zakorkowane drogi w Polsce

      • 0 0

      • tzw. głupie rozumowanie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum