• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Kamil Gołębiowski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie. Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie.

To już pewne: firma Nextbike dostarczy Trójmiastu i Pomorzu system roweru Mevo. W poniedziałek, 18 czerwca, umowa została oficjalnie podpisana. Mevo ma wystartować za pięć miesięcy, czyli 18 listopada.



Czy bedziesz korzystać z Mevo?

Mevo będzie liczyło na początku 1224 rowery, co oznacza, że już na starcie będzie trzecim największym system w Polsce. Pierwszego marca 2019 Mevo zostanie uzupełnione o kolejne rowery, co sprawi, że będzie ich już ponad 4 tysięcy. Na zimę ta liczba będzie maleć, by rosnąć wraz z powrotem wiosny.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

Mevo: dostawca będzie musiał się starać, bo grożą mu wysokie kary umowne



Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Kary za brak rowerów

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza. Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza.
Kary od 500 zł do 1 mln złotych naliczane będą wykonawcy również m.in. za:
  • usterki stacji postoju nieusunięte w terminie,
  • niedostępność strony internetowej, aplikacji mobilnej, centrum kontaktu,
  • brudne elementy systemu,
  • opóźnienia w uruchomieniu systemu,
  • brak raportów,
  • zatrudnienie pracowników fizycznych bez umowy o pracę.


W szczególnie rażących przypadkach zamawiający będzie mógł też zerwać umowę przed terminem.

Skąd wysoka cena rowerów metropolitalnych?



Pod poprzednimi artykułami o systemie Mevo wielu czytelników pytało, dlaczego rowery miejskie mają być znacznie kosztowniejsze niż te powszechnie dostępne w dużych sklepach, gdzie rowery górskie można kupić od 600 zł.

Odpowiedzi są dwie:

  1. Po pierwsze rowery, które z założenia mają być wykorzystywane przez różnych odbiorców przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, muszą kosztować wielokrotnie więcej niż najtańsze produkty, których trwałość zwykle jest niska,
  2. po drugie wszystkie rowery w systemie Mevo będą elektryczne.


Jakie muszą być rowery w systemie Mevo?



Rower ma być przystosowany do osób o wzroście 150-200 cm, o masie do 120 kg. Ma ważyć nie więcej niż 33 kg (wraz z napędem elektrycznym), koła mają być wielkości minimum 26 cali, a rama roweru ma być z tzw. niskim przekrokiem dla łatwiejszego wsiadania. Rower ma być obowiązkowo wyposażony w osłonę łańcucha. Kierownica typu miejskiego ma być wygodnie podniesiona, siodełko miejskie ma być z regulowaną wysokością, dodatkowo rower ma być obowiązkowo wyposażony w dzwonek, głębokie błotniki z chlapaczami, nóżkę oraz lampy LED.

Każdy rower będzie wyposażony w rozbudowany komputer pokładowy, który ma umożliwiać wypożyczenie roweru w maksymalnie 10 sekund od przyłożenia karty, urządzenia z systemem NFC lub zeskanowania kodu QR. Ponadto komputer ma umożliwiać przypisanie do konta użytkownika kart bezstykowych, zwrot roweru na stacji, a także wypożyczenie i zwrot poza stacją, zawieszenie wypożyczenia, czy choćby rezerwację roweru.

Elementem obowiązkowym jest również monitoring pozycji GPS z dokładnością do 15 metrów, a system komputerowy ma być poinformowany najpóźniej 15 sekund od momentu wystąpienia zdarzenia, np. wypożyczenia roweru.

Każdy rower ma być wyposażony w:
  • blokadę zabezpieczającą,
  • akcelerometr z alarmem nieupoważnionego użycia,
  • potwierdzenie dźwiękowe wypożyczenia i zwrotu roweru,
  • opcjonalnie: klawiaturę i wyświetlacz w celu umożliwienia wypożyczenia i zwrotu roweru bezpośrednio z rowerowego komputera.


Napęd elektryczny pomoże rowerzyście

Wszystkie rowery w Mevo będę elektryczne, wyposażone w silnik o mocy znamionowej 250W. Siła wspomagania ma wynosić minimum 100 proc. wysiłku rowerzysty, czyli w praktyce ma podwoić naszą własną moc wkładaną w pedałowanie.

Moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h, a napęd elektryczny ma załączać się po rozpoczęciu pedałowania. Rowery nie będą wyposażone w manetkę umożliwiającą jazdę całkowicie bez pedałowania. Natomiast będzie można z niego korzystać nawet gdy akumulator się rozładuje. Akumulator ma być wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej i ma mieć pojemność minimum 10 Ah.

Rowery będą miały diodowy wyświetlacz stanu naładowania akumulatora. Po 1000 cykli ładowania, pojemność akumulatora ma wynosić minimum 70 proc., a minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 60 km. Rower elektryczny nie będzie musiał posiadać biegów, ale może być wyposażony w przerzutkę w piaście.

Akumulatory wymieniane na pełne zamiast ładowania na stacjach

- Aby akumulatory w rowerach elektrycznych były pełne, nasi serwisanci będą fizycznie wymieniali puste na naładowane, choć na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły techniczne - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Lenin tego nie opisał.

    Dlatego też należy docenić inwencję budowniczych utopii europejskiej w dziedzinie trwonienia wspólnych pieniędzy i rozdawnictwa.

    • 2 1

  • A dlaczego jest problem z biletem ZKM?

    Czy nie prościej ustalić jedną cenę za przejazd? Raz ktoś zapłaci relatywnie za dużo, innym razem przejedzie dłużej za te same pieniądze. Ci co jeżdżą codziennie kupią miesięczny. Cenę można prosto ustalić - koszt funkcjonowania ZTM minus cena sprzedanych miesięcznych minus dotacja z budżetu miasta podzielone przez liczbę pasażerów czyli kupionych biletów w poprzednim roku. Zaokrąglić do 50 gr. Uprości to kupowanie biletow, konstrukcję automatów itd. Tak już kiedyś było i komu to przeszkadzało?

    • 1 2

  • A gdzie umowa na wspólny bilet?

    • 4 0

  • Podpiszcie lepiej umowę na wspólny spacerniak. Przynajmniej dalej będziecie razem.

    • 3 1

  • Nieśmiało zauważę, że

    system rowerów całkowicie elektrycznych wyszedł przypadkiem, lukę w Siwz Nextbike wykorzystał do pokonania konkurencji. Nikt nie ogłaszał przetargu na 100% rowerów elektrycznych, to będzie jeden wielki eksperyment.

    Z tą specyfikacją do przetargu wyszło trochę tak jak w tym starym dowcipie: Idź kup chleb a jak będą jajka to weź dziesięć. W sklepie - są jajka? Są. To poproszę dziesięć chlebów.

    • 3 2

  • Rowerowa metropolia promowała rower elektryczny a teraz nagle zdanie zmienili bo sie okazalo ze są totalnie niekompetentni

    • 1 3

  • dla tych ze zdjęcia to wspólna taczka potrzebna. (2)

    • 1 4

    • (1)

      A dla ciebie wizyta u psychiatry

      • 1 2

      • A tobie dildo...

        • 0 0

  • Te opłaty jakieś nierealne. (2)

    Pomysł może spalić na panewce, gdyż system opłat jest bezsensowny. Jakby zrobić opłaty abonamentowe na dłuższy okres czasu niż te 90 min np. wypożyczenie roweru za powiedzmy 30 zł na dobę czy na cały miesiąc za powiedzmy 200 zł to ludzie mogliby nawet wypożyczać miesięcznie rowery by dojeżdżać nawet do pracy i unikać korków np. na Wielkopolskiej. Ale w tej sytuacji gdy wypożyczenie roweru na 90 min jest płatne 10 zł dziennie a każde kolejne minuty dodatkowo płatne to to się mniej opłaci niż jazda samochodem. A dzięki temu pomysłowi można by rozładować część korków w mieście.

    • 0 2

    • Nie licz na to, że przy Wielkopolskiej się pojawią stacje rowerów. Na początek będą stacje w pobliżu centrum tylko - 1200 rowerów na całe Trójmiasto to zdecydowanie mizerna ilość.

      • 0 0

    • 10zł wynosi abonament miesięczny lol

      • 0 0

  • Nastaly czasy elektrope.alarzy..te rowry tez będziecie wozić pkm, skm i ztm?

    • 0 0

  • Po co elektryczne?

    Jedno pytanie: po co akurat elektryczne? Przecież to i drożej, i więcej okazji do awarii, i rower cięższy, i może się dla niektórych okazać nazbyt zrywny.
    Poza tym 6 zł za godzinę jazdy to trochę za dużo. Byłyby normalne rowery miejskie i można by (jak np. w Warszawie) zrobić pierwsze 30 min. za darmo.
    Ale zobaczymy, jak to się sprawdzi.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum