• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podpisano umowę na rower metropolitalny Mevo

Kamil Gołębiowski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie. Dostawcą rowerów metropolitalnych dla Trójmiasta i Pomorza została firma Nextbike, która obsługuje kilkadziesiąt takich systemów w Polsce i w Europie.

To już pewne: firma Nextbike dostarczy Trójmiastu i Pomorzu system roweru Mevo. W poniedziałek, 18 czerwca, umowa została oficjalnie podpisana. Mevo ma wystartować za pięć miesięcy, czyli 18 listopada.



Czy bedziesz korzystać z Mevo?

Mevo będzie liczyło na początku 1224 rowery, co oznacza, że już na starcie będzie trzecim największym system w Polsce. Pierwszego marca 2019 Mevo zostanie uzupełnione o kolejne rowery, co sprawi, że będzie ich już ponad 4 tysięcy. Na zimę ta liczba będzie maleć, by rosnąć wraz z powrotem wiosny.

- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówi Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.

Mevo: dostawca będzie musiał się starać, bo grożą mu wysokie kary umowne



Przykładowo, za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin, w przypadku usterki istotnej dla funkcjonowania, przewidziana jest kara w wysokości od 50 do 600 zł dziennie. Tyle samo za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania. Nextbike będzie musiał dbać o odpowiednią liczbę rowerów na stacjach. Za każdy przypadek niewłaściwej liczby rowerów na danej stacji w danym dniu kara wynosi 100 zł, maksymalnie 66 tys. za jeden dzień, a łącznie maksymalnie nawet 10 mln zł.

Kary za brak rowerów

Jeśli któregoś dnia w systemie zabraknie 2-5 proc. rowerów, to wykonawca ponosi karę 1 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień, minimalnie 3 tys. zł, maksymalnie 5 mln zł. Za brak 5-10 proc. rowerów kara wyniesie 1,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia, od 5 tys. do 5 mln kary. Za brak od 10 do 50 proc. rowerów to już 3 proc. miesięcznego wynagrodzenia za każdy dzień i łącznie od 10 tys do 10 mln zł. Za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł.

Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza. Umowę z dostawcą systemu roweru metropolitalnego Mevo podpisali w gdańskim Olivia Business Centre między innymi prezydenci Sopotu, Gdańska i Gdyni oraz marszałek Pomorza.
Kary od 500 zł do 1 mln złotych naliczane będą wykonawcy również m.in. za:
  • usterki stacji postoju nieusunięte w terminie,
  • niedostępność strony internetowej, aplikacji mobilnej, centrum kontaktu,
  • brudne elementy systemu,
  • opóźnienia w uruchomieniu systemu,
  • brak raportów,
  • zatrudnienie pracowników fizycznych bez umowy o pracę.


W szczególnie rażących przypadkach zamawiający będzie mógł też zerwać umowę przed terminem.

Skąd wysoka cena rowerów metropolitalnych?



Pod poprzednimi artykułami o systemie Mevo wielu czytelników pytało, dlaczego rowery miejskie mają być znacznie kosztowniejsze niż te powszechnie dostępne w dużych sklepach, gdzie rowery górskie można kupić od 600 zł.

Odpowiedzi są dwie:

  1. Po pierwsze rowery, które z założenia mają być wykorzystywane przez różnych odbiorców przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, muszą kosztować wielokrotnie więcej niż najtańsze produkty, których trwałość zwykle jest niska,
  2. po drugie wszystkie rowery w systemie Mevo będą elektryczne.


Jakie muszą być rowery w systemie Mevo?



Rower ma być przystosowany do osób o wzroście 150-200 cm, o masie do 120 kg. Ma ważyć nie więcej niż 33 kg (wraz z napędem elektrycznym), koła mają być wielkości minimum 26 cali, a rama roweru ma być z tzw. niskim przekrokiem dla łatwiejszego wsiadania. Rower ma być obowiązkowo wyposażony w osłonę łańcucha. Kierownica typu miejskiego ma być wygodnie podniesiona, siodełko miejskie ma być z regulowaną wysokością, dodatkowo rower ma być obowiązkowo wyposażony w dzwonek, głębokie błotniki z chlapaczami, nóżkę oraz lampy LED.

Każdy rower będzie wyposażony w rozbudowany komputer pokładowy, który ma umożliwiać wypożyczenie roweru w maksymalnie 10 sekund od przyłożenia karty, urządzenia z systemem NFC lub zeskanowania kodu QR. Ponadto komputer ma umożliwiać przypisanie do konta użytkownika kart bezstykowych, zwrot roweru na stacji, a także wypożyczenie i zwrot poza stacją, zawieszenie wypożyczenia, czy choćby rezerwację roweru.

Elementem obowiązkowym jest również monitoring pozycji GPS z dokładnością do 15 metrów, a system komputerowy ma być poinformowany najpóźniej 15 sekund od momentu wystąpienia zdarzenia, np. wypożyczenia roweru.

Każdy rower ma być wyposażony w:
  • blokadę zabezpieczającą,
  • akcelerometr z alarmem nieupoważnionego użycia,
  • potwierdzenie dźwiękowe wypożyczenia i zwrotu roweru,
  • opcjonalnie: klawiaturę i wyświetlacz w celu umożliwienia wypożyczenia i zwrotu roweru bezpośrednio z rowerowego komputera.


Napęd elektryczny pomoże rowerzyście

Wszystkie rowery w Mevo będę elektryczne, wyposażone w silnik o mocy znamionowej 250W. Siła wspomagania ma wynosić minimum 100 proc. wysiłku rowerzysty, czyli w praktyce ma podwoić naszą własną moc wkładaną w pedałowanie.

Moc wyjściowa ma zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h, a napęd elektryczny ma załączać się po rozpoczęciu pedałowania. Rowery nie będą wyposażone w manetkę umożliwiającą jazdę całkowicie bez pedałowania. Natomiast będzie można z niego korzystać nawet gdy akumulator się rozładuje. Akumulator ma być wykonany w technologii litowo-jonowej lub podobnej i ma mieć pojemność minimum 10 Ah.

Rowery będą miały diodowy wyświetlacz stanu naładowania akumulatora. Po 1000 cykli ładowania, pojemność akumulatora ma wynosić minimum 70 proc., a minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem ma wynosić 60 km. Rower elektryczny nie będzie musiał posiadać biegów, ale może być wyposażony w przerzutkę w piaście.

Akumulatory wymieniane na pełne zamiast ładowania na stacjach

- Aby akumulatory w rowerach elektrycznych były pełne, nasi serwisanci będą fizycznie wymieniali puste na naładowane, choć na tym etapie nie są jeszcze znane szczegóły techniczne - mówi Marek Pogorzelski z Nextbike.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Już po Mevo

    Dziwne, że nie mógł to być zwykły rower. W sumie najprzyjemniejsze w rowerze jest pedałowanie i ten niewielki wysiłek związany z jazdą. Ale miało być "nowocześnie", elektrycznie a więc i drogo. Spółka padła, ale Nexbike pewnie na tym wyszedł nieźle biorąc pod uwagę, że sprzedali rowery i stacje, za których serwis nie muszą już płacić, bo spółka zależna Nextbike upadła. Złote interesy robi się tylko w Gdańsku, tam frajerów nie brak.

    • 0 0

  • (26)

    Kolejny śmieszny niewypał... społeczeństwo coraz bogatsze, więc jakoś nie widzę by ten pomysł cieszył się zainteresowaniem społeczeństwa. Chyba, że wypożyczenie roweru będzie darmowe przez pierwsze 2 godziny, to wtedy OK.

    • 33 234

    • jakże byłeś w błędzie gdy to pisałeś :)

      • 0 0

    • Dziwne, ale w Warszawie ludzie jeżdżą, więc chyba nie taki niewypał?

      • 0 0

    • W Warszawie jest 1zł za godzinę

      • 0 0

    • (2)

      może jeszcze sługa, który będzie za wielmożę pedałował? lol

      • 35 4

      • Lol? Jakis niedorobiony jesteś? Lol mi tu bedzie pisal...

        • 0 2

      • Np Rydzyk..ciekawe czy by się zgodził dorabiać sobie w ten sposób??

        • 8 2

    • (11)

      No właśnie. 6 zł za godzinę chyba że zdecyduję się na abonament 10zl miesięcznie. Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut. Coś tu nie gra...

      • 2 10

      • analfabeto matematyczny.... (6)

        Abonament miesięczny pozwala na jazdę 90 minut dziennie

        1 minuta to 10gr
        Jeżdżąc więc
        90 minut dziennie wydałbyś 270zł miesięcznie bez abonamentu :)

        • 10 2

        • (4)

          Czytaj ze zrozumieniem. Napisane jest dobrze..cytuje... 90minut za darmo czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut... na końcu jest napisane że coś tu nie gra, bo rzeczywiście kosztowałoby to 270 zł, a tu raptem wydaje się tylko 10zl. Gdzie jest błąd wg Ciebie? Czytaj uważnie i nie wyzywaj kogoś od analfabetów, bo sam nim jesteś...

          • 2 5

          • zapomniałeś że miesiąc ma 30 dni (1)

            nie mając abonamentu wypożyczasz sobie rowerek na 90 minut za 9 zł. na jeden dzień
            drugi dzień znowu płacisz 9 zł
            trzeci dzień znowu
            i tak dalej.

            Mając abonament, płacisz 10 zł tylko raz za cały miesiąc
            jeździsz sobie pierwszego 90 minut
            drugiego 90 minut
            trzeciego też
            i tak dalej
            a płacisz tylko 10 zł!

            • 9 1

            • No i co z tego skoro dopłacam 10 zł do czegoś, co jest za moje pieniądze

              i co faktycznie mieszkańcy innych miast w Polsce (oprócz Krakowa) mają bez dopłat?
              czy to czytelne jest?

              • 1 2

          • no matoł jakich mało :D (1)

            Ja ze zrozumieniem czytam doskonale.
            Ty natomiast nie umiesz ani pisać ani liczyć :D
            Ani rozumieć tego co czytasz - sądząc po powyższym komentarzu.

            Napisałeś:
            "Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo
            czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut.
            Coś tu nie gra..."

            no, coś tu nie gra :D
            albo nie umiesz pisać po polsku
            albo próbujesz zrobić z ludzi idiotów licząc, że nie umieją czytać ze zrozumieniem

            wstyd.

            • 6 1

            • Baranie napisałem :
              "Mając abonament mogę codziennie korzystać przez 90minut za darmo
              czyli 9zł wydałbym nie mając abonamentu za te 90 minut.
              Coś tu nie gra..."

              No właśnie coś tu nie gra, dlatego tak napisałem. Płace 9 zł dziennie lub 10 zł miesięcznie. Wiadomo że każdy wybrałby tę drugą opcję. I to miałem na myśli pisząc że coś ru nie gra, ale jesteś leming i nie pojmujesz tego niestety.

              • 3 0

        • No tak, miesiąc ma 3 dni :D

          Haha, spryciarz zdążył wyedytować :D

          • 0 3

      • Wszystko gra (3)

        Chodzi o to, żebyś miał ten abonament, a nie płacił za każde skorzystanie z roweru. To tańsze i dla Ciebie i docelowo także dla operatora, bo będą mniejsze koszty rozliczania transakcji. Dla mnie największą niewiadomą wciąż pozostają zasady wypożyczenia i pozostawienia roweru, jeśli chodzi o lokalizację. Jest mowa o tym, że można korzystać ze stacji, ale nie trzeba. To pytanie brzmi, gdzie mogę zostawić wypożyczony rower, jeśli już nie chcę z niego korzystać. Czy wystarczy, że go gdzieś zaparkuję, zapnę zapięcie i tyle, już mi się czas nie liczy, czy też mogę to zrobić wyłącznie w wyznaczonych miejscach. Tego nikt do tej pory w jasny sposób nigdzie nie określił.

        • 13 2

        • (1)

          Możesz zaparkować gdziekolwiek... ale zapłacisz 3 ? 5 ? zł "kary", za to że nie chciało Ci się znaleźć stacji.

          • 1 3

          • no niestety tak będzie to działać. za darmo będzie można je jedynie na stacjach zostawiać. może to i lepiej. będzie jakiś porządek

            • 7 0

        • No właśnie, tak jak np. te skutery... chyba, że będą jakieś stojaki rozmieszczone na osiedlach albo np. w pobliżu przystanków autobusowych...

          • 1 0

    • Przypomnijcie sobie jak rowerowa metropolia chwaliła te rowery elektryczne ,a teraz sie wycofują z tego

      • 2 5

    • Więcej wiary;) W innych miastach system podobno się sprawdza, więc warto poczekać, wypróbować i dopiero wtedy oceniać. (4)

      • 30 1

      • (3)

        I dopiero wtedy wyrzucić wszystko w błoto ... pomyśl

        • 1 17

        • Myślę, że skoro ryzyko finansowe podejmuje głównie Nextbike (przejrzyj choćby kary umowne) to gra warta jest świeczki. (2)

          Nie do końca przekonuje mnie opcja 100% elektryków, ale ok. - pożyjemy, zobaczymy. Tak czy siak, skorzystam i dopiero wtedy ocenię.

          • 20 1

          • to że wszystkie są elektryki (1)

            nie znaczy że nie można kręcić pedałami - masz wybór, kręcisz lub jedziesz na silniku
            silnik do niezła opcja dla osób starszych, szczególnie gdy trzeba jechać pod górkę np. na Morenę lub Suchanino

            • 6 4

            • Nie masz wyboru.

              Kręcisz pedałami zawsze, tylko jest Ci lżej.

              W każdym innym przypadku pojazd którym jedziesz musi mieć rejestrację, oc, przegląd itp, bo nie jest już rowerem.

              • 16 3

    • Zenek jak to jest (1)

      piszesz, że społeczeństwo coraz bogatsze, a potem że musza być darmowe 2h żeby było OK?
      100zł/rok to nie jest wydatek.

      • 16 3

      • Rozwiązania są dwa

        Albo to typowy leming, nie znający logiki.

        Albo specjalnie tak napisał, żeby przypodobać się szerszemu gronu. Plusa dadzą ci, którzy uważają że to niewypał, oraz plusa dadzą ci, którzy uważają że powinno być za darmo. Jednak w tym przypadku nie udało mu się.

        • 5 2

  • myslalam ze to jest za darmo dlla mieszkancow...a jednak nie

    A ja myslalam ze jazdy sa za darmo . Zenada

    • 0 1

  • Te opłaty jakieś nierealne. (2)

    Pomysł może spalić na panewce, gdyż system opłat jest bezsensowny. Jakby zrobić opłaty abonamentowe na dłuższy okres czasu niż te 90 min np. wypożyczenie roweru za powiedzmy 30 zł na dobę czy na cały miesiąc za powiedzmy 200 zł to ludzie mogliby nawet wypożyczać miesięcznie rowery by dojeżdżać nawet do pracy i unikać korków np. na Wielkopolskiej. Ale w tej sytuacji gdy wypożyczenie roweru na 90 min jest płatne 10 zł dziennie a każde kolejne minuty dodatkowo płatne to to się mniej opłaci niż jazda samochodem. A dzięki temu pomysłowi można by rozładować część korków w mieście.

    • 0 2

    • 10zł wynosi abonament miesięczny lol

      • 0 0

    • Nie licz na to, że przy Wielkopolskiej się pojawią stacje rowerów. Na początek będą stacje w pobliżu centrum tylko - 1200 rowerów na całe Trójmiasto to zdecydowanie mizerna ilość.

      • 0 0

  • Dzisiaj byłem w Gdyni i widziałem te stojaki rowerowe i sciezki i zero rowerów (7)

    Żaden stojak nie był wykorzystany i ani jednego roweru na ulicy czy ścieżkach rowerowych.

    Tych rowerów nikt nie bedzie używał, to kolejna klapa finansowa za pieniądze podatników, pod presją lobby lewacko rowerowego typu Pan Gołębiewski, a zarobi jakiś prywaciarz kumpel urzędników sprzedający te rowery.

    • 15 19

    • Stojaki...

      ...nie są do nextbike.

      • 0 0

    • (5)

      Tak, nikt nie jeździ xD Chłopie, co Ty ćpiesz? Wejdź na stronkę rowerowygdansk i tam masz liczniki przejazdu w różnych rejonach Gdańska.

      • 5 2

      • A z nich wynika (4)

        Że rowerzyści to nadal marginalny odsetek podróży w mieście.

        • 2 6

        • (2)

          No kilkanascie procent udziału w ruchu to nie wiem czy taki marginalny.

          • 2 0

          • 6% to kilkanaście?

            Ciekawa arytmetyka.

            • 0 1

          • tak 120% normy

            • 0 1

        • Patrząc jakie kłody mają rzucane pod koła i jaka jest infrastruktura, to i tak o dużo za dużo jeździ. Jakbyś autem miał jechać z Gdańska do Gdyni przez Tczew, to też mało osób by jeździło autem.

          • 4 3

  • Ciekawe czy da się łatwo podjechać pod (9)

    górkę np. taką o nachyleniu 12%?

    • 30 3

    • (1)

      Da się. Na Morenę spokojnie podjeżdżają.

      • 8 0

      • A skąd..

        ..wiadomo ,że spokojnie podjeżdżają skoro ich jeszcze nie ma?

        • 1 0

    • bez problemu (5)

      silnik elektryczny robi robotę, gorzej z ładowaniem
      rowery mają być ładowane raz dziennie...

      • 10 0

      • Wymiana aku, a nie ładowanie (4)

        Poza tym "Tyle samo (kary) za każdy rower niesprawny dłużej niż 48 godzin, dla usterki nieistotnej dla funkcjonowania.", czyli raz na 47 godzin wymienią aku i na karę się już nie łapią, bo brak naładowania nie jest istotny dla funkcjonowania roweru. Ciekawe kto im te umowy przygotował..

        • 8 1

        • beda staly (3)

          ale najlepsze ze system rusza w listopadzie przy minus 20 buhhahahah
          Budyn pierwszy niech jedzie do roboty

          • 3 4

          • bateria może sama się ogrzewać

            standardowe rozwiązanie

            • 2 0

          • Specjalnie na jesieni, jak jest mały ruch

            Żeby przetestować wszystko, zanim na wiosnę ludzie się rzucą.

            • 7 0

          • Właśnie dobrze, że w listopadzie. Bo dolicz do tego standardową obsuwę i ruszy idealnie na wiosnę.

            • 1 1

    • da sie podjechć

      • 10 0

  • Listopad (5)

    Ciemno już o 16:00, zimno, mokro, wietrznie. Idealna warunki na przejażdżki rowerowe :)

    • 12 8

    • (3)

      tak. np. ja myślę że jesteś piecuch. inni np. że masz rozpuszczalną fruzurę na żel. że schody to dla ciebie sport ekstremalny. a w twojej wsi kupno baterii do lampki to wyższa matematyka. że na powietrze z domu/samochodu/sklepu wychodzisz wyłącznie od czerwca do września, a resztę roku trzymają cię w zamknięciu.

      • 3 3

      • (2)

        A ja myślę że ci gatki uciskają mózg i rowerem jeździsz w zimie, a na sankach latem. Strzała, dzbanie.

        • 2 3

        • Obcisłe gacie...

          Obcisłe gacie na sempiternie rządzą!!!

          • 0 0

        • akurat trafiłeś, tydziń temu byłam na nartach na Rhonegletscher :-)

          sądząc po brzęku norzyc, uderzenie w stół trafiło celnie. to był żel do włosiąt, czy schody z zadyszką?

          • 2 2

    • są obcisłe gacie na jesienną porę

      • 3 1

  • Brawo mieszkańcy 3city czekali na to długo. (1)

    Brak zwykłych rowerów i darmowych minut to trochę psuje pełnię mojej radości. Jednak liczba sztuk przygniata zapewne i te niuanse.

    • 6 9

    • miniak

      przecież w ramach abonamentu będzie 90 minut każdego dnia. tzn że przeciętnie do pracy/szkoły i z powrotem wrócisz bez dopłacania. :)

      minus tego systemu jest taki iż baterie będą w zasadzie zawsze rozładowane :(

      • 0 0

  • A rowery będą miały hamulce?

    ee?

    • 0 0

  • Banda

    3 zł za godzinę w innych miastach!!! a tu 6 zł złodzieje

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum