• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi i rowerzyści będą bezpieczniejsi?

Patryk Szczerba
28 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy. O tym, że policjanci powinni w równym stopniu dyscyplinować łamiących przepisy kierowców i rowerzystów jadących np. po chodniku przekonywali wszyscy.

Czy w ostatnich latach nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na gdyńskich drogach? Policjanci twierdzą, że tak i na dowód pokazują statystyki, ale aktywiści rowerowi, a nawet urzędnicy, wskazują, że zmiany co prawda widać, ale postępują one zbyt wolno, mówią też o brakach w aktywności funkcjonariuszy i prowadzonych przez nich działaniach edukacyjnych.



Czy poruszając się po drogach Gdyni rowerem lub pieszo czujesz się bezpiecznie?

Dyskusja na ten temat rozgorzała w środowe popołudnie w auli Akademii Morskiej w Gdyni. Swoje uwagi przedstawiali policjanci, rowerzyści, urzędnicy, kierowcy i piesi. Zastanawiali się, czy na przestrzeni najbliższych lat możliwe są zmiany na lepsze.

Wieloletnie zaniedbania

- Zdajemy sobie sprawę, że z siecią dróg rowerowych w Gdyni jest źle. To pokłosie wielu lat zaniedbań. Nie da się tego zmienić jednym rozstrzygnięciem. To proces, który trwa i trwać będzie. Nie mamy złudzeń, że uda się nam tę sprawę załatwić w krótkim okresie czasu. Gdynia chce jednak, by jak najwięcej osób poruszało się rowerami, pieszo i komunikacją miejską, a mniej samochodami - mówił Andrzej Bień, radny Gdyni.
Przedstawiciele ZDiZ wskazywali z kolei, że oprócz inwestycji w infrastrukturę, których w najbliższych trzech latach ma być zdecydowanie więcej niż do tej pory, konieczna jest współpraca wszystkich jednostek i służb porządkowych.

- Zaczęliśmy wnikliwie analizować sytuację w mieście, ale na efekty jest jeszcze za wcześnie. Zbieramy od policji dane na temat ruchu rowerzystów. Jednocześnie staramy się wprowadzać takie elementy edukacyjne, jak szkoła dla dorosłych rowerzystów, czy drogowe - jak kontraruch rowerowy w śródmieściu - wyjaśniał Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Zmiany tak, ale najpierw kampania

Sam proces wdrożenia zmian, o których pisaliśmy wielokrotnie, mają hamować spływające co rusz uwagi na temat proponowanego kształtu nowej organizacji ruchu, która obejmie m.in. ul. Starowiejską.

- Nie wyobrażamy sobie wprowadzenia zmian bez wcześniejszej szeroko zakrojonej kampanii edukacyjnej i promocyjnej nowego rozwiązania - dodawał Studziński.
Kluczowa większa aktywność

O większą aktywność na drogach ze strony policjantów apelował z kolei Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

- Policjanci powinni skupić się na kontroli prędkości, parkowania. Chcielibyśmy widzieć większą aktywność funkcjonariuszy na tym polu. My ze swej strony zrobimy wszystko, by szanowano pieszych i rowerzystów. Nie chcemy być kojarzeni tylko z negatywnymi sprawami, wiemy już, że wielu rzeczy w kwestii infrastruktury nie da się przeskoczyć, więc postanowiliśmy działać na polu edukacji rowerowej w szkołach, np w ramach kampanii Rowerowy Maj - opowiadał, wskazując przy okazji na zaniedbania przy wdrażaniu certyfikatu polityki rowerowej BYPAD-u.
Czytaj też: Rowerzyści na chodniku? Będą mandaty

Policjanci o karaniu rowerzystów i pieszych mówili niewiele, ale na dowód, że bezpieczeństwo na gdyńskich drogach ogólnie poprawiło się, pokazywali liczby.

Policja: staramy się jak możemy

- Ponad 200 praw jazdy zabranych kierowcom, którzy jechali za szybko. To więcej niż w Gdańsku i w Sopocie razem wziętych. Z obserwacji wynika, że po wprowadzeniu przepisów umożliwiających odebranie prawa jazdy po przekroczeniu przez kierowcę prędkości o 50 km/h, większość z uczestników ruchu zwolniła. Poza tym, w ostatnich 15 miesiącach doszło w Gdyni tylko do pięciu śmiertelnych wypadków pieszych. W żadnym wypadku nie zginął za to kierowca ani rowerzysta - tłumaczył Michał Rusak z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Funkcjonariusze nie ukrywają także zadowolenia z dodatkowych miejsc do mierzenia prędkości na drogach.

- Tzw. koperty powstały i działają na świadomość kierowców, którzy wiedzą, że w danym miejscu trzeba zwolnić, bo tam "mogą suszyć". Przede wszystkim dają nam jednak możliwość w pełni legalnych działań na drodze - uzupełniał.
Rowery wykorzystywane okazjonalnie

Czy tak samo pomocne w działaniach na ścieżkach są cztery rowery będące na wyposażeniu dwóch komisariatów w Redłowie i Śródmieściu, zgody już nie było.

- Reakcja policjantów na łamanie przepisów, gdzie zagrożeni są rowerzyści, bywa śladowa albo jej nie ma. Najczęściej nie chce im się wysiąść z radiowozu, by zareagować odpowiednio, nie mówiąc o porządnej interwencji. Szkoda, że wciąż jest tak mało policjantów na rowerach. Jakoś w innych miastach chwalą się takimi rozwiązaniami, u nas jest z tym ciężko - argumentował Łukasz Bosowski, dodając, że miasto powinno rozważyć zakup kolejnych pojazdów dla policjantów.
Funkcjonariusze odpierali zarzuty tłumacząc, że rowery bywają przydatne, ale i tak zawsze szybszą i skuteczniejszą interwencję podejmą funkcjonariusze jadący w radiowozie.

- Wiemy, jak wykonywać swoją pracę, jesteśmy przeszkoleni w tym zakresie. 60 policjantów dba codziennie o bezpieczeństwo na drogach, wykonując różne zadania w różnych miejscach Gdyni. Muszą przede wszystkim reagować szybko - przekonywał Michał Rusak.

Rowerem jeździ się po Gdyni szybciej niż samochodem - zwłaszcza w godzinach szczytu.

Miejsca

Opinie (243) 1 zablokowana

  • (1)

    Przerazajace co ten pedalista wyczynia!!!!! A juz wpychanie sie miedzy autobus i samochod to wogole pogratulowac. I potem pretensje ze kierowcy za blisko wyprzedzaja ich? To nie laduj sie pod kola to cie wyprzedza zachowujac bezpieczna odleglosc.

    • 18 4

    • co niby wyczynia?

      szkoda jedynie chłopa, co się nawdycha smrodu

      • 1 2

  • (2)

    Fajny filmik, rowerzysta łamie wszystkie przepisy jakie sobie można wyobrazić i stwarza spore niebezpieczeństwo

    • 22 5

    • wymień chodź jeden przepis który złamał (1)

      • 1 5

      • złamał jeden: ośmieszył stojących w korku

        • 2 0

  • B.wiele jest do zrobienia w zakresie infrastruktury rowerowej,

    ale ważna jest także edukacja RD i aby na terenie miasta ustanowione w tym zakresie przepisy były spójne i nie wykluczały się wzajemnie. Pasy dla pieszych powinny być "święte", ponieważ ciągle za dużo na nich ginie ludzi. Rowerowa Gdynia powinna bardziej współpracować z zarządami dzielnicowymi ponieważ tam dyskutuje się o problemach komunikacyjnych oraz o zawartych obostrzeniach dotyczących specyfiki każdej z nich oraz szkołami i powierzenie im dodatkowych obowiązków edukacji w tym zakresie, takie regulacje stanowiły będą podstawę do praktycznie polepszenia bezpieczeństwa i nieograniczania go. Właściwa przyjęta strategia jednolitego działania w dzielnicach może sie pozytywnie przenieść na skalę kraju i wypracowania modelowego działania w dzielnicowych rejonach z zasadniczymi funkcjami np. dla grup społecznych i miejsca na partycypacje obywatelskie w działaniu profilaktycznym (m.in. nakreślenie i rozpoznanie rejonu, prewencja, praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami zagrożonymi patologiami i zjawiskiem niestosowania się do przepisów kodeksu RD) oraz spotkania z SM i Policją celem uczulenia na działania represyjne (m.in. interwencje, ujawnianie sprawców przestępstw drogowych i wykroczeń oraz w przypadku powtarzających się ekscesów karanie ich mandatami i konfiskatą pojazdów). Takie dzielnicowe działania z jednej strony i współpraca ze społecznościami lokalnymi i budowania wzajemnego zaufania, a jednocześnie z drugiej - surowego egzekwowania przestrzegania przepisów na pewno dadzą pozytywne efekty.

    Przydałoby się w Gdyni także dzielnicowe grupy interwencyjne związane przede wszystkim: z rowerową służbą patrolowo-interwencyjną z zabezpieczaniem zwłaszcza sobotnio-niedzielnym, terenów nadmorskich, imprez masowych, festynów itd.

    • 4 5

  • liczbe samochodow nalezy prawnie ogrniczyc (2)

    poprzez podniesienie oplat szczegolnie za stare trupy, o jakies 100% za 10 letni do 200% za 15 letni. Wyjdzie z pozytkiem dla wszystkich, plebs, zywiacy sie pasza z biedronki, przesiadzie sie do autobusow, korki beda mniejsze, mniej sie wyda na remonty i budowe nowych ulic.

    Ale polski januszowy plebs, zarabiajacy po 3 tysie, dalej uwaza, ze jak ma samochod to awansowal spolecznie w stosunku do reszty rodziny z Kaszub :)

    • 5 11

    • w sumie racja :) i paliwko po 10zl za litr by styknelo

      • 5 3

    • Znać pedalarza z awansu społecznego

      O 4 piętra najmarniej

      • 3 3

  • gdynianka

    Właśnie wczoraj jechałam Stryjską w dół i na wiadukcie miedzy rondem, a Al.Zwycięstwa, przy Parku Techn. biały pas ,który namalowano, aby dla rowerzystów utworzyć ścieżkę, wyblakł prawie całkiem.Jechał przede mną samochód z rejestracją z innego miasta i oczywiście trzymał się prawej strony,czyli krawężnika.Nie dziwię mu się wcale, że nie wiedział iż jedzie po ścieżce rowerowej.Ja chyba też bym nie skumała , gdybym nie znała miasta.Wracając, w tym samym miejscu po pasie dla rowerów zasuwał nieźle samochód, ale już z naszą rejestracją.Pomyślałam sobie,że nigdy nie wsiądę na rower w mieście.Jakaś masakra i skrajna nieodpowiedzialność dbających o ścieżki rowerowe i kierowców. Przerażające.

    • 14 1

  • SP 20, ul. Starodworcowa - dzisiaj.
    Mamuska w SUVIE zasuwa przez cala dlugosc chodnika, srodkiem!!!

    Hamuje z piskiem opon, bo nagle zauwazyla mala dziewczynke idaca ze szkoly po chodniku. Brakowalo kilku centymetrow. I to jest tam codzienny standard niestety.

    W zimie ci debile w samochodow w ogole nie widza tych malych dziewczynek, reaguja tylko na wrzaski doroslych, albo jak ktos walnie im w maske.

    I to ma byc bezpieczenstwo w Gdyni pieszych???? Hahahaha.

    Albo inne przyklady - skrzyzowania. MAm zielone jako pieszy, ale non stop i tak samochody jada, bo maja prawo zjezdzania, maja zielone strzalki. I jaaaaada. Pedem, kilka centymetrow ode mnie.

    Tak wiec urzednicy - wyrzucic samochody z chodnikow!! Poprawcie bezpieczenstwo na skrzyzowaniach!
    I wezcie sie za budowe DDR.

    • 9 3

  • Na filmie (4)

    Na filmie widać durnotę szoferów. Gdyby zostawiali wolny metr od krawężnika to przerwa między pasami by była za mała dla roweru, rowerzysta by jechał przy krawężniku i byłby święty spokój. Ale nie są w stanie tego pojąć tak jak i jazdy na zamek.

    • 6 6

    • Dziwne przemyślenia. Od krawężnika metr i zablokować możliwość

      przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Twoje stwierdzenie jest durnotą.

      • 4 5

    • Jeżdżę przy prawej krawędzi (1)

      środek zostaje na wypadek wozu jadącego na bombach :) Karetki, straż i policja są ważniejsze od rowerzystów.

      • 4 1

      • gdyby zostawili miejsce dla pojazdu "na bombach" to i rowerzysta by się przecisnął, nawet środkiem

        ale tu stoi każdy sobie - prawa strona pasa, lewa strona pasa, środek, ukos, trochę na pasie sąsiednim...

        • 5 2

    • Robi się miejsce dla motorów

      • 1 2

  • Gdynia - miasto opoznione w rozwoju o 20 lat (1)

    Te problemy miasta rozwiazywaly 20 lat temu, Gdynia to przespala. Miasto snietych radnych i władz bez inicjatywy

    • 8 3

    • Sam jesteś opóżniony w rozwoju. Jak ukończysz trzecią klasę podstawówki

      powtarzaną czwarty raz, to będziesz mógł uczestniczyć w dyskusji na tym portalu.

      • 1 3

  • A ja bardzo lubię jak na portalach hejterów (1)

    Po za tym lubię rowerzystów pomykających po chodnikach między ludźmi, uwielbiam babcie z pieskami na ścieżkach rowerowych, bardzo mi się podobają kierowcy parkujący na ścieżkach rowerowych, albo zajeżdzający drogę przy wyjazdach. Bardzo kocham też kocham pieszym przeskakującyh w ostatniej chwili przez Świętojańską przez samochodem lub rowerem poza przejściami. Fajni też są kierowcy parkujący na pół ulicy Świętojańskiej. Uważam, że ci wszyscy ludzie zasługują na szacunek, gdyż stanowią cywilizacyjny trzon rozwoju społecznego.

    • 8 2

    • 'popierasz opinie'

      ABSOLUTNIE

      • 1 0

  • Ten rowerzysta za swoje wyczyny powinien dostać do płacenia minimalnie 2000 (dwatysiące) grzywny. (1)

    • 12 5

    • czemu? jestes to w stanie uzasadnić?

      czy to twoje widzimisię

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum