• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oświetlenie roweru jest ważne przez cały rok

Joanna Skutkiewicz
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rowerzysta po zmroku jest zobowiązany do wyposażenia roweru w światła z przodu i z tyłu. Rowerzysta po zmroku jest zobowiązany do wyposażenia roweru w światła z przodu i z tyłu.

Czytelnik portalu Trojmiasto.pl, podpisujący się jako Cyklista, zwrócił w raporcie uwagę na fakt, że nawet po zmroku po Trójmieście porusza się niewielu oświetlonych rowerzystów. Większość miłośników jednośladów lekceważy ten obowiązek, narażając się nie tylko na mandat karny, lecz także na fatalne w skutkach wypadki. Apelujemy: wychodząc z domu na rower, nawet w ciągu dnia, weźmy ze sobą lampki. Niewiele kosztują, a w skrajnych przypadkach mogą nawet ocalić nam życie.

Czy używasz oświetlenia roweru w dzień?


Kapryśna pogoda, wjazd pod wiadukt, oślepiające słońce lub zwykła nieuwaga - jest mnóstwo powodów, przez które rowerzysta nieużywający lampek może zostać zauważony za późno. Choć w ciągu dnia wyposażenie roweru w światła nie jest obowiązkowe, zachęcamy do tego, by mieć je zawsze ze sobą.

Mandat na rowerze - za co i ile?



- Jeździłem dziś w Gdańsku po zmroku - pisze Czytelnik. - Średnio co piąty-szósty rowerzysta posiadał pełne oświetlenie z przodu i z tyłu. Czy służby mogą się zająć rowerzystami, którzy jeżdżą bez oświetlenia? Z tego co mi wiadomo, po zmroku, nawet w terenie zabudowanym i nawet jak jest po sto latarni na 3 mkw., rowerzysta powinien mieć włączone pełne oświetlenie roweru, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Czy ma dojść do tragedii z udziałem samochodu i rowerzysty bez oświetlenia, aby służby zaczęły zwracać uwagę na rowery? Dla szanownych niedzielnych rowerzystów dodam, że jazda bez oświetlenia po zmroku kosztuje 200 zł. Jazda po przejściu dla pieszych również nie jest dobra, bo nie jesteście pieszymi. A jak tak bardzo chcecie pokonać przejście dla pieszych, to zsiądźcie z roweru i go przeprowadźcie - nie zbawi was te 5 sekund więcej, a uratuje wam życie i zdrowie. A jak chcecie jeździć po przejściu dla pieszych i po chodnikach, to kupcie sobie hulajnogę. Osoba poruszająca się na hulajnodze jest traktowana jak pieszy.

Nieduże i niedrogie



Lampki zajmują niewiele miejsca w plecaku, a jeśli nie zostawiamy roweru przypiętego "na mieście", możemy równie dobrze po prostu nie zdejmować ich z jednośladu. Są także stosunkowo tanie. Proste, podstawowe modele możemy zakupić już za około 20 złotych za sztukę. Jak w wielu innych przypadkach, tak i w tym warto jednak wyłożyć więcej, o ile tylko mamy taką możliwość. Zwykle im droższy produkt, tym większa moc, a to oznacza duży zasięg i widoczność nawet do dwóch kilometrów.

  • Bontrager Ember White. Cena: 59 złotych
  • Bontrager Flare 1. Cena: 65 złotych
  • Infini Vista 405. Cena: 25.90 zł
  • 0,5W LED XC305L. Cena: 19 złotych

Dojedź bezpiecznie rowerem do pracy



Oświetlenie do roweru da się kupić nawet na halach wielkich marketów. Warto jednak po tego typu akcesoria wybrać się do sklepów rowerowych. Tam będziemy mogli przebierać w produktach renomowanych marek, wybierając także spośród kształtów, typów mocowań i w sposobie zasilania.

  • Infini Mini Luxo W. Cena: 55.90 złotych
  • Author Meteor-F SW LED. Cena: 24.90 złotych
  • Bontrager ION 35. Cena: 109 złotych

Pamiętajmy o kulturze jazdy



Przednie lampki powinny mieć kolor biały lub żółty, zaś tylne - czerwony. Mogą świecić światłem stałym lub migającym. Zwróćmy uwagę na prawidłowe zamocowanie ich na rowerze, tak aby nie oślepiały kierowców aut oraz rowerzystów nadjeżdżających z naprzeciwka. I co najważniejsze - nawet gdy mamy pierwszeństwo, każdorazowo upewniajmy się, czy kierowca samochodu nas widzi. Dopiero wtedy wjeżdżajmy na skrzyżowanie. W konfrontacji z samochodem zawsze jesteśmy na przegranej pozycji.

Opinie (263) 6 zablokowanych

  • Kolarzówkę ma wypasioną, ale lampki brak. (2)

    Ilu takich gamoni niemądrych jeździ, co skąpią na oświetlenie.

    • 4 3

    • furę ma za paręset tysi, a na migacze, ani na parking 2 zł nie stać,
      to jest dopiero buractwo

      • 0 1

    • jakoś niedużo widzę takich większość nawet w dzien ma światło

      • 0 0

  • Mam dynamo w piaście i lampka led na kabelek i mi mruga jak jade wolno (6)

    i czym szybciej tym szybciej mruga az potem to sie zlewa i niby jest swiatlo stałe.

    Tez tak macie? Czy coś zle podłączyłem ? Bo nie wiem czy to ma tak być czy wtf???

    • 3 1

    • (2)

      moźe ten typ tak ma?
      ja z kolei mam dynamo i nie mam wtyczki, w sklepie też nie ma, przyjdzie coś samemu wyrzeźbić

      • 0 0

      • "prądnicy wtyczka" (1)

        W kategorii "oświetlenie" serwisu aukcyjnego - 9pln do Shimano.

        • 2 0

        • nie taka, ale w archiwum są takie jak trzeba, więc poczekam z rzeźbą

          • 0 0

    • mruga gdy prowadzę rower (1)

      najmniejsza nawet prędkość "na siodełku" zapewnia częstotliwość powodującą zanik zjawiska. Jest ono jeszcze słabiej zauważalne w lampach z podtrzymaniem. Przednie też to mają.

      Prądnica to generator prądu zmiennego o częstotliwości zależnej od obrotów koła. Wewnątrz moze być przekładnia, zwiększająca obroty wirnika. Jeśli częstotliwość jest niższa od ~20Hz to migotanie jest widoczne. Zjawisko może być zmniejszone przez "podtrzymanie" (ale najpierw musi się naładować) i/lub odpowiednią elektronikę. Najważniejszy jest układ przekształcający prąd przemienny na stały, wymagany przez LED. Tanie lampki mają prostowniki jednopołówkowe, które zwiększają efekt migotania, bo "połowa prądu" jest odcinana...

      • 3 0

      • ok dzieki

        • 1 0

    • Tak ma być

      Tak ma być, ponieważ prądnica rowerowa generuje napięcie przemienne z częstotliwością zależną od prędkości jazdy rowerem. Im wolniej jedziesz tym bardziej widoczne jest migotanie lampki. Prądnice w piaście generalnie pracują na wiele niższych częstotliwościach niż prądnice butelkowe przy tej samej prędkości jazdy rowerem, więc przy prądnicach butelkowych zjawisko to nie występuje.

      • 0 0

  • Jeśli kierowca ma jakikolwiek problem (1)

    Jeśli kierowca, mimo potężnych reflektorów swojego samochodu ma jakiś problem z zauważeniem rowerzysty, to oznacza że ma poważną dysfunkcję wzroku która powinna być leczona.
    Oczywiście samochód należy natychmiast odstawić, bądź przynajmniej ograniczyć do pory dziennej (po konsultacji ze specjalistą okulistą).

    Jak ktoś nie widzi rowerzysty, to tym bardziej nie zauważy pieszego (którzy w obszarze zabudowanym zgodnie z przepisami poruszają się BEZ odblasków).

    Oczywiście lampka powinna być, natomiast jej brak w żadnym stopniu nie powinien być problemem dla kierowcy ze zdrowym wzrokiem.

    • 3 8

    • oświetlenie przednie roweru ma dwie funkcje

      oświetlenie samochodu ma określone parametry i przedmiotu poruszającego się z boku czy z tyłu nie naświetli. A to jest szczególnie ważne przy wyprzedzaniu aby nie wziąć delikwenta między koła. Musi być widoczny w lusterkach.
      Wyprzedzał Cię kiedyś ciągnik siodłowy z długa naczepą na trasie bez pobocza? Płasko jest i bez wiatru, jadę więc jakieś 40km/h. Krawędź asfaltu ma często 20-30cm i jedziesz jak na himalajskiej drodze. 10cm w dowolną stronę i... maszynka do mięsa.

      • 0 0

  • prawie zawsze bronię rowerzystów (1)

    ale brak oświetlenia to jest poważny problem, szczególnie widoczny jesienią. policja powinna to sprawdzać z partyzanta w różne dni w różnych miejscach aby wyrobić w tych bałwanach nawyk

    • 6 0

    • policja powinna jeździć rowerem, a nie swirować confetti z wygodnych kijanek

      jak by jazda po ćmoku była taka groźna, rowerzyści padali by jak piesi
      tymczasem ginie nas o wiele mniej niż pieszych
      więc odpi*** się od wydumanych problemów, gdy jest tyle rzeczywistych

      a jeszcze, są kraje gdzie prawie żaden rowerak nie ma świateł. tak jest np w Egipcie
      a tam tez rowerzystow ginie duuzo mniej niz pieszych
      więc proszę za norzyczki i ciach ciach ciach, tylko to wam wychodzi jako tako

      • 0 0

  • Lokowanie produktu,

    czy zwykłe ciasteczka?

    • 0 0

  • egzaminy na karty rowerowe wprowadzić mają się tak samo znać przepisy jak kierowcy. Wtedy nie bedą czerwonych lampek montowali (2)

    z przodu. Mandaty takie same jak dla kierowcy

    • 5 3

    • Dla dwoch zasadniczo roznych rzeczy proponujesz te same rozwiazania.

      To wiele mowi o Twojej inteligencji, ale poza tym niczego nie wnosi.

      • 0 0

    • "tak samo znać przepisy jak kierowcy" ??? Czyli wcale?

      • 0 0

  • Oświetlenie i bezpieczeństwo

    Uważam że najważniejsze jest bezpieczeństwo teraz gdy rowerzystów przybyło to moim zdaniem oświetlenie w dzień powinno być ustawowo obowiązkowe a nawet poszedł bym dalej i dla chętnych i poruszających się na rowerze przez cały rok możliwość wykupienia OC na rower

    • 1 1

  • Krakus

    To samo w Krakowie jeżdżę na rowerze przez cały rok i nie widziałem policji albo straży miejskiej żeby sprawdzała czy rowerzyści mają oświetlenie .

    • 1 0

  • Przedszkole

    No uwagi jak dla przedszkolaków, taki mamy poziom myślenia nawet na płaszczyźnie jazdy rowerem

    • 1 0

  • agli prodakt plejsment

    ciekawe ile za to wzięli

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum