• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezwykły wyścig w centrum Gdyni

Rafał Borowski
22 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Zobacz, jakie rowery pojawią się niedługo na ulicach Gdyni

W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu odbył się w Gdyni niezwykły wyścig. Na krótkim odcinku ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni ścigali się użytkownicy dwóch rowerów: ręcznego - tzw. handbike'a - oraz towarowego - tzw. cargobike'a. Drobne z pozoru wydarzenie było zapowiedzią nowej usługi, z której gdynianie będą mogli skorzystać nieodpłatnie już w przyszłym roku.



Co sądzisz o pomyśle miejskiego systemu rowerów towarowych?

Przez ostatni tydzień obchodziliśmy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, zwany również Europejskim Tygodniem Mobilności. Związane z nim atrakcje opisaliśmy w osobnym artykule: Umiesz być mobilny bez samochodu?

Celem kampanii - organizowanej w krajach UE już od 2002 roku - jest zachęcenie mieszkańców miast do wybierania alternatywnych i ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy rowerem, korzystania z komunikacji miejskiej czy od niedawna współdzielonych samochodów.

Prezentacja dwóch rodzajów rowerów



W środowy wieczór na ulicy Starowiejskiej w centrum Gdyni zorganizowano niezwykły wyścig, który był jednym z elementów wspomnianej kampanii. Na krótkim, liczącym nie więcej niż 100 m odcinku, ścigali się użytkownicy dwóch rodzajów rowerów, które - przynajmniej na razie - nie są zbyt popularne. Mowa o tzw. handbike'u, czyli rowerze ręcznym oraz tzw. cargobike'u, czyli rowerze towarowym.

- Cargobike to rower z dużą przestrzenią bagażową z przodu. Rozróżniamy rodzaje dwu- i trzykołowe. Skrzynie bagażowe mają pojemność aż do 100 kg. Można w nich przewozić różnego rodzaju przedmioty, ale również dzieci, gdyż są wersje z ławeczkami i pasami bezpieczeństwa. Wszystkie modele są oczywiście wspomagane elektrycznie i umożliwiają jazdę do 25 km/h. Handbike to rower napędzany siłą rąk, w zależności od wersji użytkownik siedzi albo leży. To rowery stworzone przede wszystkim z myślą o niepełnosprawnych, ale tak naprawdę każdy może z nich korzystać - mówi Paweł Kimel z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, współorganizator zawodów.

Wyjątkowa wypożyczalnia



Niecodzienne zawody były tak naprawdę pretekstem do prezentacji wspomnianych rowerów i zademonstrowania ich zalet. Wydarzenie zostało przygotowana we współpracy z fundacją "Aktywnie do przodu!", która zajmuje się szeroko pojętą aktywizacją osób niepełnosprawnych. W tym miejscu warto wspomnieć, że to właśnie reprezentant fundacji na rowerze ręcznym zwyciężył uliczny pojedynek. Uczestnicy wydarzenia mogli się również dowiedzieć, że nie muszą kupować wspomnianego roweru, gdyż w Trójmieście istnieje już wypożyczalnia handbike'ów.

- Naszym wielkim osiągnięciem jest otwarcie otwarcie pierwszej w północnej Polsce i drugiej w całej Polsce wypożyczalni handbike'ów. Mieści się ona przy ul. Północnej 5 w Brzeźnie. Aby wypożyczyć rower, wystarczy do nas zadzwonić pod nr 605 366 356 i umówić się na przejażdżkę. Z handbike'ów korzystają przede wszystkim osoby trwale niepełnosprawne, ale zachęcamy również osoby tymczasowo borykające się z niepełnosprawnością nóg, np. po złamaniach czy operacjach - zachęca Michał Antoniuk, prezes fundacji "Aktywnie do przodu!".

Rowery towarowe będą do wypożyczenia



Już na początku przyszłego roku każdy chętny będzie mógł na własnej skórze - czy raczej nogach - przetestować zalety rowerów towarowych. Miasto Gdynia zakupiło już bowiem takie jednoślady i zamierza je udostępnić mieszkańcom.

- Gdynia bierze udział w projekcie unijnym, którego celem jest propagowanie rowerów towarowych. Od przyszłego sezonu rowerowego, celujemy w marzec lub kwiecień, gdynianie będą mieli do dyspozycji 10 takich rowerów. Będą mogły je wypożyczać zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy. Osoby prywatne będą mogły wypożyczyć rowery na okres od jednego do trzech dni, a przedsiębiorcy do czterech tygodni. Będzie to usługa zupełnie bezpłatna - zapowiada Kimel.

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Takie wynalazki były już w Polsce (11)

    W okresie niemieckiej okupacji riksze jeżdziły po ulicach większych miast. Tylko nazywano je r i k s z ą a nie bkiem z jakimś tam przedrostkiem oczywiście angielskim bo to lepiej brzmi. W Chinach, Indiach i Bangladeszu oraz na Madagaskarze też funkcjonują i mają się dobrze. Jak widać historia zatoczyła koło.

    • 29 3

    • riksze turystyczne (2)

      i wiele innych rodzajów lekkich pojazdów do przewozu ładunków i osób z napędem nożnym (często wspomaganym elektrycznie) funkcjonują w coraz większej liczbie w wielu miastach europejskich, w których podnosi się jakość życia przez stopniowe, ale konsekwentne poszerzanie stref centrum wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów.

      W Gdańsku ten trend może zostać nieźle wzmocniony przykładem gdyńskim.

      • 1 2

      • (1)

        nadmierne wspomaganie elektryczne ostatnio testowali Holendrzy w meście Oss
        czworo dzieciaków zginęło

        • 0 1

        • korzystanie z pojazdów z konwencjonalnym napędem spalinowym

          jest testowane codziennie w prawie każdym mieście europejskim. Wśród ofiar tych testów największą liczbę stanowią dzieci i osoby w podeszłym wieku.

          • 0 0

    • do tego prowadzi socjalizm gospodarczy (4)

      biedni wrócą na rowery, a władza wmówi im, że to dla ich dobra :))))

      • 15 5

      • (3)

        Lepiej żeby każdy biedny stał w swoim blaszaku w korku. I tak schodzi 2 godziny dziennie na transport biedaków do roboty. Hehe. Czemuś biedny? Boś głupi. Czemuś głupi? Boś biedny.

        • 7 5

        • schodzi 2 godziny (2)

          jak autobus sie wlecze za takim jełopem na rowerze co jedzie 10 km/h i nie ma jak go wyprzedzić a 60 osób w autobusie czeka i każdy z nich przez tego ped**arza się spóźnia, a autobus wyrzuca do atmosfery więcej spalin.

          • 5 5

          • To oczywiście wina rowerzystów, że jakiś urzędnik,

            podjął decyzję o budowie drogi bez pobocza. A to wszystko w kraju, gdzie jazda rowerem zawsze była dopuszczalna na wszystkich drogach, poza drogami szybkiego ruchu kiedyś, a aktualnie poza drogami ekspresowymi i autostradami.
            Roweru nie wymyślono kilka lat temu!

            • 4 1

          • byłeś molestowany w szczenięctwie, czy co?

            • 2 5

    • Historia powtarza się jako farsa.

      • 4 4

    • ale riksza jest osobowa (1)

      i trochę tego jeździ w polskich miastach.
      swoją drogą nie chciałbym być rikszarzem i dostać kursu spod dworca na Tatrzańską, Witomino czy Pogórze ;)

      • 10 1

      • Były też riksze towarowe,

        A nawet specjalne gastronomiczne. To po prostu rodzaj konstrukcji z nożnym napędem.

        • 5 0

  • Szczurek funduje nam drugi Bangladesz (5)

    Gdynianie na rowery! Koniec z luksusem w postaci samochodów. hehe

    • 14 5

    • luksus stania w korku codziennie rano? (3)

      Nie, dziękuję.

      wolę rower, z dalej położonych dzielnic rower plus PKM lub SKM.

      • 2 2

      • powodzenia jesienia (2)

        i zimą na twoim rowerku hehe

        • 1 2

        • jeżdżę rowerem cały rok :)

          pewnie tego nie czujecie ale na ulicy śmierdzi spalinami jak cholera !! Niemieckie disle z WV to truciciele totalni do tego z wyrokiem za oszukiwanie klientów , no ale tanie :)

          • 1 0

        • tylko współczuć zmarzlakowatości

          jak pada śnieg to nie wychodzisz z domu?

          Ile czasu tracisz na odśnieżanie bryki?

          • 1 0

    • Odwieź Kopenhagę lub Amsterdam

      I nie tłumacz, że tam jest mniej zimy. Jedź na północ w Trondheim.
      Samochód luksusem? Samochód to kula u nogi.

      • 3 0

  • Niebezpieczna "kiełbasa wyborcza" - w Gdyni brak sieci ścieżek rowerowych!!! Gdzie będą jeździć użytkownicy cargo bike???

    Żałosna kiełbasa wyborcza, totalna ściema i głupota UM Gdyni, a przy tym marnowanie publicznych pieniędzy!

    • 0 1

  • W Kopenhadze to codziennosc - rowery "z koszem" - dzeici do szkół itp (6)

    U nas "poSUVy czołgi" pod szkołami i wydechy z rur dzieciom

    • 11 13

    • To jedź do Kopenhagi (5)

      • 5 3

      • wolę przemyśleć rozwiązania stosowane w Kopenhadze (4)

        i działać na rzecz poprawy jakości życia w Gdyni.

        Nadmiar samochodów w mieście na pewno nie przyczynia się do jej poprawy.

        • 2 2

        • Taaa (3)

          Gdynia ze swoją topografią wyjątkowo sprzyja rowerom. Polecam się dostać rowerem z Cisowy na Wiczlino...

          • 0 1

          • to akurat jest dość proste

            bo jest droga wzdłuż obwodnicy, choć odcinek leśny raczej do prowadzenia roweru, chyba że ktoś ma dobrego górala na szerokiej oponie i mocne nogi/płuca

            • 1 0

          • (1)

            mięczak jesteś

            to takie smutne, że bycie pluszakiem jest takie modne w Polsce

            • 1 1

            • Acha, spoko to wyczerpuje temat...

              • 0 1

  • Europejski dzien tego i tamtego. S*am na wasze europejskie dni. (2)

    • 11 3

    • uważaj, by się nie znaleźć w orbicie wpływów północnowschodniej Azji (1)

      • 1 0

      • Tacy jak on to by chcieli, bo u 1xPutina benzyna jest tańsza,
        można jeździć bez świateł, w nocy też, parkować gdzie popadnie,
        taniej kupić policjanta, byle nie wadzić waadzy. - Raj dresa.

        • 1 0

  • Oby nie przechodził tam jakiś "roztargniony sędzia" (6)

    Rowery znikną...

    • 43 25

    • mam nadzieję, że te dziwne konstrukcje (5)

      nie pojawią się na wąskich dróżkach rowerowych.

      • 5 3

      • (4)

        jak są zgodnie z prawem do 90 cm szerokości, to dlaczego mialy by przeszkadzać?
        nie majtają się na boki jak rolkarze, ani nawet jak rowerzysta na składaku, jadą jak po torach stabilnie, nie mają przyspieszenia, więc nie świrują, same zalety, dobrzy partnerzy w ruchu... byle nie przesadzili z elektryfikacją, bo to prowadzi do grobu.

        dla mnie im ich więcej, tym lepiej

        • 5 4

        • Rowerów w mieście im mniej (3)

          Tym lepiej.

          • 2 5

          • pisowskich małp im mniej tym lepiej

            • 0 0

          • mniej rowerów = więcej samochodów = więcej problemów z korkami i parkowaniem (1)

            nie strzelaj swoimi poglądami sobie w kolano.

            Takie opinie wynikają z przekonania, że żaden "normalny" człowiek nie przesiądzie się z samochodu na rower chcąc np. dojechać do pracy lub dowieźć dziecko do szkoły/przedszkola.

            Praktyka dowodzi, że więcej ludzi jest skłonnych zmienić przejazd samochodem na przejazd rowerem niż jest skłonnych zrezygnować z przejazdu rowerem na rzecz przejazdu aubotusem/trolejbusem lub tramwajem.

            Dlatego antyrowerowych hejterów przyspawanych mentalnie do samochodu uznaję za osoby z ograniczoną wyobraźnią a swoimi wpisami próbuję ją poszerzyć (niestety z umiarkowanym skutkiem).

            Bardziej skuteczne jest po prostu skłanianie do wyjścia na spacer lub do odbycia krótkiej przejażdżki rowerem wspomaganym elektrycznie.

            • 1 1

            • kaźdy orze jak może

              ja takich furmanów wyprzedzam. uzywam w mieście roweru, bo szybciej, nie z innych powodów. żaden "tdi turbo wytrysk" nie przeskoczy korka. a ja - owszem.

              nie mam czasu na pierdzenie w fotel, szkoda życia

              • 2 1

  • 100kg pojemności ? wtf? (3)

    • 14 2

    • Mimo wszystko

      Powinno być poprawnie. Kiedyś pisałem poprawnie jeżeli chodzi o ortografię. Im więcej siedzę w internecie tym więcej błędów sam popełniam. Po prostu patrząc na błędy nieświadomie je przyswajam na niektórych portalach wpisy z błędami są kasowane. To dobry zwyczaj

      • 1 0

    • oj tam, ładowność

      ale pewnie autor tekstu, zapewne kierowca, przelicza bagażnik na objętość.

      • 2 3

    • wiadomo o co chodzi, czepiasz się

      • 2 3

  • (3)

    jak się ścigali na starowiejskiej to dziś są w naprawie...
    swoją drogą gratuluję władzom gdyńskim "aktywności" oraz ignorowania potrzeb mieszkańców

    • 10 3

    • potrzeba wygodnych rozwiązań umożliwiających zaspokajanie potrzeb codziennej mobilności (2)

      to właśnie potrzeba mieszkańców.

      Nie utożsamiaj potrzeb mieszkańców z potrzebami osób chcących jeździć po mieście bez ograniczeń prędkości. Takie podejście prowadzi do rozcinania miasta drogami pseudoszybkiego ruchu i ogólnego pogorszenia jakości życia w nim.

      • 2 1

      • (1)

        o czym to w ogóle oszołomie piszesz? jakie prędkości? jakie jeżdżenie?!
        jeżeli już do kogoś pić to do was bo to wy w zmowie z władzą i kierowcami zabieracie pieszym chodniki niszcząc całą idę zrównoważonego transportu
        normalne postulaty ludzi którzy chcieliby uleczyć miasto z jego problemów powinny brzmieć tak:
        - ruch pojazdów tylko po jezdni
        - na chodnikach tylko dla dzieci do lat 18 przy czym pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo
        - pojazdy mają obowiązek mieć odblaski, oświetlenie, sygnał dźwiękowy a kierowcy kask i kamizelkę
        - przed sygnalizatorami wydzielona strefa pierwszeństwa dla jednośladów
        - na wszystkich drogach poza osiedlowymi i niewielkimi dojazdówkami ograniczenie do 50 km/h (lub mniej)
        - na powyższych oznakowanie "strefa zamieszkania" ze wszelkimi tego konsekwencjami
        - budowa nowych miejsc parkingowych i cywilizowanie istniejących (zamiast stawiania szlabanów i opłat na klepiskach)
        - stawianie stojaków na rowery i ławek w każdym kacie miasta
        - skończenie z pobieraniem opłat od kierowców jednośladów
        - zakaz parkowania przez urzędników pod miejscami pracy
        - gęstsza i bardziej przemyślana sieć połączeń komunikacji miejskiej
        - pora rozważyć wiadukt Polska - Romualda Wagi
        - pora zbudować OPAT
        - pora połączyć Hutniczą z Obwodową na osi Północna - Południowa być może z tunelem/wiaduktem pod/nad torami
        - pora rozważyć szynobus na Obłuże/Oksywie
        - pora na budowę obwodnicy Chwaszczyna (cztery ronda na dojazdówkach + połączenia

        • 0 1

        • Zapomniałeś:

          -Zakaz parkowania na chodnikach
          -Wysokie mandaty za parkowanie w miejscach niedozwolonych
          -Opłaty za wjazd samochodem do miasta
          -Mandaty dla pieszych na drogach rowerowych

          • 1 1

  • Dlaczego oni nie używają nazwisk swoich dziadków? (1)

    • 1 4

    • bo są wśród nas tacy, którzy nie wybaczają innym do szóstego pokolenia

      • 0 1

  • Ciekawa inicjatywa (5)

    W Amsterdamie,Berlinie, Hamburgu aż miło popatrzeć na rowerowe szaleństwo u nas jeszcze auto jest na fali a szkoda

    • 7 16

    • Dojczlandy w zeszłym roku kupiły więcej nowych Golfów tsi niż Polacy wszystkich nowych samochodów (2)

      a Golf w DE pod względem sprzedaży był na 3 miejscu

      ciekawa inicjatywa

      • 3 2

      • Dojczlandy w zeszłym roku kupiły jeszcze więcej nowych rowerów niż Golfów

        • 2 2

      • i co z tego?

        kogo to obchodzi?

        • 2 4

    • bujnij się rowerem w 5 osób ze sprzętem budowlanym po obwodnicy (1)

      wyjeżdzamy po 7 żeby przed 8 być na miejscu

      • 9 5

      • podwójny zieew

        przeginanie jest nudne już od dawna

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum