• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezbędnik Rowerowego Obywatela Trójmiasta, część 1

Kamil Gołębiowski
2 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy to nie tylko świetna zabawa, ale też okazja do poznania ludzi i wsparcia obywatelskich inicjatyw miejskiej polityki prorowerowej Metropolitalny Wielki Przejazd Rowerowy to nie tylko świetna zabawa, ale też okazja do poznania ludzi i wsparcia obywatelskich inicjatyw miejskiej polityki prorowerowej

W pierwszej części naszego niezbędnika Rowerowego Obywatela Trójmiasta poruszymy podstawowe kwestie związane z interwencjami i sprawami doraźnymi, które mogłyby rzucić się Wam w oczy pokonując trójmiejskie drogi i ciągi rowerowe. Uszkodzona podpórka lub brak stojaka? Samochód blokujący drogę? Potrzeba zbudowania nowej drogi rowerowej lub naprawy starej nawierzchni? Jeśli to też Twoja rowerowa codzienność, to jest na to rada. Oto kilka sposobów, jak zmieniać na lepsze nasz trójmiejski, rowerowy i pieszy świat.



1. Imprezy, wydarzenia, przejazdy to pierwszy krok do aktywności

Pierwszym krokiem zaangażowania może być udział w jednej z wielu corocznych, trójmiejskich, rowerowych imprez. Rowerowy Maj, European Cycling Challenge, Nocny Przejazd Rowerowy w Gdyni, Rowerem Do Pracy, Mikołaje Na Rowerach znane są dobrze lokalnym cyklistom. Wyróżnia się Wielki Przejazd Rowerowy, organizowany w Trójmieście już od ponad 20 lat. Biorąc udział, można pokazać, że jest dla kogo dbać o rowerowe miasto. Popularnym źródłem spotkań rowerzystów i aktywistów Trójmiasta jest też facebook`owa strona "Rowerowa Metropolia". Tam można znaleźć sporo aktualności, wydarzeń i (po akceptacji moderatora) zamieszczać teksty, zdjęcia, filmy i komentarze. Warto brać udział w tych przedsięwzięciach, aby zgłaszać problemy, rozmawiać i poszukiwać rozwiązań w gronie innych, aktywnych cyklistów.

>>> Strona fb Rowerowa Metropolia

2. Dyżurny Inżynier Miasta odpowiada za utrzymanie techniczne

Gdy samo jeżdżenie rowerem i udział w imprezach nie wystarczają i chcesz, aby twój wpływ na otoczenie był większy, warto zgłaszać doraźne poprawki. Gdy droga dla rowerów (DDR) wymaga pilnej naprawy, usunięcia potłuczonego szkła, naprawy znaków, odśnieżenia, gdy potrzeba usprawnienia niedziałającej windy, można zgłosić to telefonicznie do Dyżurnego Inżyniera Miasta, opisać sprawę i podać miejsce. Nie trzeba być specjalistą, zgłoszenia może dokonać każdy. W razie potrzeby informacja przekazywana jest do realizacji odpowiednim służbom, np.: do ZTM lub do Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Z informacji gdańskiego oddziału Zarządu Dróg i Zieleni wiemy, że Dyżurny Inżynier Miasta pełni służbę przez całą dobę.
- od początku tego roku przyjęto już ponad 8 tys. zgłoszeń. Rowerzyści zgłaszają głównie wyrwy i zanieczyszczenia jezdni - informuje Joanna Kitowska, rzecznik prasowy gdańskiego ZDiZ. Rowerzyści zgłaszają głównie wyrwy i zanieczyszczenia jezdni.
>>> Strona gdańskiego ZDiZ
Kontakt: dim@gzdiz.gda.pl | +48 58 52 44 500

Przykładowe kategorie spraw, które można zgłaszać poprzez mobilną aplikację gdańskiej Mapy Porządku Przykładowe kategorie spraw, które można zgłaszać poprzez mobilną aplikację gdańskiej Mapy Porządku


3. Gdańska Mapa Porządku - 750% wzrostu!

Dziś już prawie każdy z nas ma przy sobie smartfon i może korzystać z aplikacji "Gdańska Mapa Porządku". Można przez nią zgłaszać graffiti, uszkodzoną sygnalizację, zalanie ulicy, zalegający śnieg, oblodzenie, dewastację i zaśmiecenie, uszkodzone bądź brakujące znaki drogowe, uszkodzone studzienki, zniszczone ławki, niesprawne latarnie, padłe zwierzę, czy porzucone auto. Aby dokonać zgłoszenia należy wskazać miejsce na mapie, dodać opis, wybrać opcję z listy i zatwierdzić. Można również zrobić zdjęcie, które aplikacja dołącza do zgłoszenia. Rozpoczynając, warto znać dokładny adres, ale można też po prostu oznaczyć miejsce na mapie, co właśnie umożliwia aplikacja. Podanie własnego adresu e-mail, choć nie jest obowiązkowe, umożliwi nam śledzenie losów zgłoszenia, gdyż o jego przyjęciu, przesłaniu dalej i załatwieniu będziemy wtedy informowani mailowo.

Niestety sprawność aplikacji jest przeciętna, a proces zgłaszania nieintuicyjny. Ograniczona do ławek i koszy na śmieci jest możliwość proponowania elementów małej architektury. Przydałaby się możliwość zgłaszania potrzeby stojaków rowerowych, podpórek lub oznakowania.

-Jakub Opoczyński z gdańskiego Referatu Mobilności Aktywnej zapowiedział po naszym zapytaniu, że RMA będzie chciał rozszerzenia funkcjonalności aplikacji co najmniej o możliwość wnioskowania stojaków rowerowych. Brak też widocznej w aplikacji listy potrzebnych numerów telefonu, np. do Dyżurnego Inżyniera Miasta. Z informacji otrzymanych od Jacka Mikołajewskiego z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM, takich udogodnień nie planuje jednak Wydział Gospodarki Komunalnej, mówiąc, że nie ma sensu tworzenia nowych bytów w Internecie dla tych samych działań.
Ta odpowiedź dziwi, bo właśnie wspólny kanał do różnych spraw ułatwia obywatelowi działanie.

Realizacja zgłoszeń trwa od kilku dni do paru tygodni. Nie otrzymamy też informacji o braku realizacji zgłoszenia ani o przyczynach niezałatwienia. Aktualnie jest ok. 400 zgłoszeń miesięcznie, a to przyrost zainteresowania o ok.750% od średniej z pierwszych lat działania aplikacji. Nie ma też co liczyć na zbudowanie np. brakującego odcinka drogi rowerowej poprzez takie zgłoszenie. To sprawa zbyt duża dla Mapy Porządku. Tak wygodnej dla rowerowego obywatela aplikacji nie ma w Gdyni, ani tym bardziej w Sopocie.

>>> Strona Gdańskiej Mapy Porządku
Wersję mobilną znajdziemy pod nazwą "Mapa Porządku"

Straż Miejska wzywa holowanie. Taka przyjemność to w Gdańsku minimum 615 zł kosztów dla właściciela pojazdu Straż Miejska wzywa holowanie. Taka przyjemność to w Gdańsku minimum 615 zł kosztów dla właściciela pojazdu

4. Straż Miejska pomaga, czyli więcej blokad i odholowań

Dla spraw jeszcze bardziej pilnych, wymagających niezwłocznej interwencji, Rowerowy Obywatel zna numer telefonu do Straży Miejskiej 986 i nie waha się go użyć. Większość kierowców jest przyjazna rowerzystom, jednak parkujące na chwilę na drogach rowerowych i zwłaszcza na chodnikach samochody, spotykamy wciąż zbyt często. Na DDR samochodom zatrzymywać się nie wolno, a na chodnikach muszą pozostawić one pieszym min. 1,5 m. Za pozostawienie auta na DDR mandat wynosi 100 zł i 1 pkt. karny, a na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów od 100 do 300 zł i 1 pkt. karny. Stawki są niskie i od lat nie wzrosły, jednak odstraszają od aspołecznego zachowania, dlatego warto wykroczenia zgłaszać.

Niestety na połączenie z numerem interwencyjnym SM trzeba długo oczekiwać, a czas reakcji pozostawia do życzenia. Sprawność SM w zakresie sankcjonowania kierowców, choć ciągle niedostateczna, ostatnio jednak wzrosła. Przykładowo od stycznia do czerwca 2016 założono 1779 blokad, a w tym samym okresie 2017 już 3276, czyli 84% więcej. Od stycznia do czerwca 2017 odholowano już 300 pojazdów, czyli 50% więcej niż rok temu. Całkowity koszt odholowania auta to minimum 615 zł.

>>>Przeczytaj nasz artykuł pt. Ile w Trójmieście zapłacisz za odholowane auto

W dalszym ciągu jednak ryzyko otrzymania blokady lub odholowania pojazdu jest dla kierowcy niewielkie. W ciągu dnia to średnio zaledwie 18 założonych blokad i 1-2 holowania, czyli ryzyko naprawdę dotkliwej kary, choć wzrosło, jest wciąż małe. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, na cały Gdańsk są tylko 2-3 patrole SM zakładające blokady lub wzywające holowanie, więc egzekwowanie zakazów to wciąż niewiele więcej, niż fasada.

>>> Strona Gdańskiej Straży Miejskiej
Kontakt: 986 (całodobowo) lub +48 58 301 30 11

5. Policja w sytuacjach zagrożenia mienia i życia

W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia trzeba dzwonić na Policję, choć oczywiście również SM pomocy nie odmówi. Rozgraniczenie kompetencji między SM a Policją wcale nie jest dla zwykłego mieszkańca wystarczająco jasne. Zdarzało się, że jedni odsyłali do drugich, choć kompetencje przynależą do obu. Ponadto służby te często karają wykroczenia tylko na wezwanie, a nie z własnej inicjatywy. W praktyce podział pracy wydaje się wyglądać tak: SM załatwia szeregowe sprawy porządkowe, a Policja mniejszą ilość spraw większego kalibru.

>>>Przeczytaj nasz artykuł pt. Gdzie dzwonić, by zgłosić wykroczenie

Wykroczenia takie, jak zastawianie drogi rowerowej, można jednak, zgodnie z prawem, zgłosić zarówno Straży, jak i Policji. Jedni i drudzy mają obowiązek takie zgłoszenie przyjąć i zadziałać.

Słaba jakość oznakowania szlaku rowerowego Słaba jakość oznakowania szlaku rowerowego

6. Trójmiejski Park Krajobrazowy, czyli rowerowy obywatel w lesie

Na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego wyznakowano osiem szlaków rowerowych, z których najdłuższy liczy prawie 75 km (w artykule przedstawiamy również linki do pozostałych szlaków łącznikowych).

Najczęstsze doraźne problemy rowerzystów w lesie to: powalone drzewa, zniszczone bądź brakujące oznakowanie szlaku lub uszkodzona nawierzchnia, na przykład przez zwózkę drewna. Niestety TPK nie jest lasem naturalnym i rekreacyjnym, a bardziej przemysłową plantacją gospodarczą z warunkowym dopuszczeniem ruchu pieszych i rowerzystów, więc uszkodzenia ścieżek przez ciężki sprzęt są częste. Firma Lasy Państwowe ma obowiązek przywracać nawierzchnię do dobrego stanu, jednak udaje się to tylko częściowo i nie zawsze od razu. Częste u nas opady deszczu lub śniegu nie ułatwiają sprawy. Teren lasu ma pozostać możliwie naturalny i dlatego dobrze, że leśne trasy mają też inny standard niż w mieście. Nie oznacza to jednak, że trzeba akceptować głębokie koleiny.

Lasy trójmiejskie są w granicach administracyjnych miast, ale zarządcą terenu są Lasy Państwowe. Jednak jego częścią zarządza też miasto. Dlatego dla przeciętnego użytkownika często nie jest jasne, komu zgłaszać problemy. Z interwencją, najlepiej zatem zgłosić się do Nadleśnictwa Gdańsk. Polecamy też nową aplikację mobilną "Nadleśnictwo Gdańsk". Oprócz mapy z zaznaczonymi szlakami i ciekawostkami, jest też funkcja "Zgłoszenia", która umożliwia informowanie o nielegalnym wysypisku śmieci lub pożarze, choć w tym przypadku zalecamy raczej dzwonić, niż pisać. Uszkodzenia tras lub oznakowania można zgłaszać poprzez funkcję "Inne". Warto jednak pamiętać, że na terenie leśnym nie zawsze jest zasięg sieci.

-W tym przypadku nie pomoże Mapa Porządku, gdyż Nadleśnictwo nie jest pod nią podpięte. W tej sprawie prowadzone są już rozmowy, jednak nie wiemy jeszcze, jaki będzie ich rezultat. Jeśli Gdańsk zaprosi nas w tej sprawie do współpracy i będzie taka możliwość, to chcielibyśmy, żeby można było dokonywać zgłoszeń również poprzez Mapę Porządku - informuje Łukasz Plonus, - rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk
Liczymy na pozytywny efekt rozmów.

>>> Strona Nadleśnictwa Gdańsk
>>> Strona fb Nadleśnictwa Gdańsk
kontakt: sekretariat@gdansk.lasy.gov.pl | +48 58 32 12 200

7. Centrum Kontaktu z Mieszkańcami wciąż w planach

W planie Gdańska na 2018 rok jest stworzenie Gdańskiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami (GCKM), jako systemu kontaktu pomiędzy mieszkańcami, a urzędami we wszystkich sprawach. Przez GCKM będzie można również telefonicznie zgłaszać zdarzenia wymagające interwencji służb.

>>>Przeczytaj nasz artykuł pt. W Gdańsku łatwiej zgłosisz miejskie problemy

Jeden numer telefonu i aplikacja dla wszystkich spraw?

Pożytecznie i przyjemnie jest wziąć udział w rowerowych imprezach. Poprzez Mapę Porządku lub telefon do Dyżurnego Inżyniera Miasta potrzeba i można zgłaszać doraźne naprawy infrastruktury. Straż Miejska pomoże nam w sprawach pilnych, a w sytuacjach zagrożenia życia lub mienia najlepiej wezwać Policję. Zgłoszeń dotyczących lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego należy zaś dokonywać Nadleśnictwu Gdańsk. Dobrze byłoby móc wszystkich zgłoszeń porządkowych dokonywać pod jednym numerem i adresem. Istnieje cała gama instytucji, telefonów, emaili, a nawet aplikacji i potrzeba rozeznania, by wiedzieć, z jakim zgłoszeniem dokąd się udać. Zwyczajnemu mieszkańcowi utrudnia to aktywność. Faktycznie, potrzeba jednego adresu do wszystkich interwencji porządkowych jest pożądana.

Na gdańskim Przymorzu na al. Rzeczypospolitej po każdym deszczu powstaje  w tym miejscu kałuża i nawet takie zgłoszenie od miesięcy jest już zbyt poważne dla gdańskiej Mapy Porządku i ZDiZ. Na gdańskim Przymorzu na al. Rzeczypospolitej po każdym deszczu powstaje  w tym miejscu kałuża i nawet takie zgłoszenie od miesięcy jest już zbyt poważne dla gdańskiej Mapy Porządku i ZDiZ.

8. Jak urzeczywistniać większe zmiany infrastruktury rowerowej?

Co jednak robić, gdy potrzeba większych zmian, na przykład wybudowania brakującego odcinka drogi rowerowej lub przejazdu dla rowerzystów? Co robić, gdy chcemy przyjaznej pieszym i rowerzystom zmiany organizacji ruchu, przebudowy skrzyżowania lub ulicy? Tego nie załatwi Dyżurny Inżynier Miasta, Straż Miejska, Mapa Porządku ani Policja. Większe inwestycje są mniej pilne, niż dziura w drodze, ale ważniejsze. Chcąc zmienić strukturę miasta, ilość pasów przydzielonych pieszym, rowerzystom, komunikacji publicznej, samochodom, "rowerowy obywatel" potrzebuje użyć innych metod działania. Duże zmiany trwają dłużej i kosztują więcej, dlatego zajmują się nimi inne instytucje, niż porządkiem. O nich i o tym, jak na większą skalę zmieniać otaczającą nas rowerową rzeczywistość, opowiemy już niedługo w drugiej części "Niezbędnika Rowerowego Obywatela Trójmiasta".

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Rowerzysta może: jechać po ulicy, po chodniku, ostatecznie po ścieżce rowerowej, (9)

    pchać się wszędzie z rowerem do autobusu/tramwaju/PKMki, a nawet do pomieszczenia z bankomatem!

    Ale niech no tylko ktokolwiek zwróci rowerzyście uwagę, że robi coś nie tak, albo naruszy Świętą Ścieżkę Rowerową!
    Jest to traktowane jak największa zbrodnia, a osobnik naruszający tą świętość od razu zostaje zbluzgany, a nawet rowerzysta może za to zabić, lub skopany zostanie samochód, jeśli kierowca na chwilę zablokuje ścieżkę, żeby móc bezpiecznie włączyć się do ruchu.

    Cały problem z rowerzystami polega na tym, że od tej grupy użytkowników dróg nie tylko nic się nie wymaga, ale też nie egzekwuje się przestrzegania prawa. Rowerzysta nie musi: znać i przestrzegać jakichkolwiek przepisów ruchu drogowego, płacić obowiązkowego ubezpieczenia ani żadnego podatku na budowę infrastruktury rowerowej. Co musi rowerzysta, żeby poruszać się po drodze? Musi mieć rower i ewentualnie oświetlenie, jak jest ciemno. Nie musi znać żadnych przepisów ruchu drogowego, bo jest przekonany, że zawsze ma pierwszeństwo dzięki temu, że jedzie na rowerze, w czym utwierdzają go media przekazując wybiórcze informacje. W praktyce cała odpowiedzialność za zachowanie i bezpieczeństwo rowerzystów została przerzucona na kierowców.

    Oprócz tego rowerzysta może na drodze robić, co tylko mu się podoba. Jeśli nie zmiecie go ciężarówka, bo wjechał na ruchliwe skrzyżowanie na czerwonym, to pozostaje bezkarnym. Nie ma tablicy rejestracyjnej. Policjanci nawet jak będą w pobliżu, praktycznie nie mają szansy go złapać.

    Przez robienie z rowerzystów świętych krów, zachowanie samych rowerzystów i agresywne, nachalne, a wręcz na chama propagowanie jazdy na rowerze przez media, jeżdżenie na rowerze zaczyna być obciachem oraz wstydem, bo przez to wszystko rowerzysta przez wszystkich innych użytkowników dróg jest postrzegany wyłącznie negatywnie.

    • 20 18

    • Szkoda nawet na komentowanie tych wypocić przez typowego pirata drogowego (1)

      jednocześnie potwierdził e to najbardziej agresywna grupa ,i najbardziej roszczeniowa .Takiemu wszyscy i wszystko przeszkadza bo on jest królem szos gdy wsiada do swojego 30 letniego blachosmroda zatruwającego śmiertelnie spalinami kobiety,dzieci i wszystko i wszystkich wokoło! Ale problem z nimi możną szybko rozwiązać wystarczy zastosować system skandynawski czy nawet zachodni karania takich plujących się piratów drogowych.

      • 11 10

      • To wyprowadź się do Skandynawii kmiocie!

        • 4 5

    • co tam frustracie bulgoczesz za wymyślone z tyłka wyjęte farmazony? (1)

      • 9 5

      • Co zabolało? Prawda w oczy kole.

        • 4 8

    • (2)

      To jest artykuł o rowerzystach, więc nie wiem dlaczego opisujesz zachowania kierowców aut...

      • 7 7

      • przepraszam za plusa miał byc minus :) (1)

        • 1 6

        • Nie ma problemu, właśnie go dostałeś:)

          • 4 1

    • H

      Bardzo trafny komentarz. Rowerzysta to stan umysłu. To debile i samobójcy. Zeby chociaż korzystali z tych ścieżek rowerowych...

      • 6 10

    • Ci strzelę obciach to uważaj anonimku. Takim komentem wzmagasz wzajemną agresję.

      • 2 1

  • (4)

    Agresywni terrorysci rowerowi atakuja pieszych na chodnikach - jak szarancza. Szczegolnie dla osob starszych lub uposledzonych ruchowo jest to niebezpieczne. Czy cos sie zmieni?

    • 10 12

    • Agresywni kierowcy co dziennie zabijają ludzi!!

      w każdy świąteczny Weekend potrafią zabić 50 ludzi najwięcej w całej UE!!

      • 7 4

    • (1)

      jakies dane to potwierdzają? czy wymysliles to teraz na potrzeby hejtu?

      • 6 4

      • jesteś słępy głuchy i nieudacznikiem co nie potrafi nawet wpisać pytania w gogle?

        Przez pięć weekendowych dni w ponad 600 wypadkach zginęło 65 osób, a ponad 800 osób zostało rannych. Policja zatrzymała w całym kraju prawie 2700 pijanych kierowców. To jednak nie jest jeszcze ostateczny bilans.
        Takich przykładów są setki ,ale ty leming potrafisz tylko hejtowac rowerzystów

        • 5 0

    • 14.08.2017 11:14 21 osób zginęło, a 386 zostało rannych w 292 wypadkach,

      14.08.2017 11:14
      21 osób zginęło, a 386 zostało rannych w 292 wypadkach, do których doszło na drogach w jeden weekend – poinformowała Komenda Główna Policji. Zatrzymano prawie tysiąc pijanych kierowców. Policjanci apelują o rozwagę i zachowanie szczególnej ostrożności.

      • 4 0

  • warto Olszynkę (3)

    wziąć pod uwagę w kwestii budowy ścieżek rowerowych

    • 4 2

    • żeby oczywiście z powodu tych ścieżek

      zmusić rowerzystów do rezygnacji z tej formy aktywności. Bo taki jest ostatecznie skutek funkcjonowania tych "ścieżek".

      • 3 2

    • (1)

      Bez sensu. Ruch tam jest i mały i super się jeździ po ulicach,

      • 6 1

      • jakich ulicach? tam są same płyty jumbo.

        • 2 2

  • jeżeli rower to tylko

    Romet

    • 2 4

  • Mapa porządku to jakiś żart. (2)

    Rok temu zgłosiłem starte przejście dla pieszych. Zgłoszenie zostało rozwiązane bardzo szybko. Tylko, że rozwiązaniem dla nich było ogłoszenie, że się w tym roku nie zajmą. W 2017 też nie raczyli nic z tym robić - pewnie dlatego bo zgłoszenie jest zamknięte.

    • 5 2

    • Ten sam problem, odpowiedzieli, że naprawią oznakowanie w ramach "akcji wiosennej". Wiosna minęła, efektu brak.

      • 0 1

    • Nie zes*aj się haha

      Włącz oświetlenie to może zobaczysz linie

      • 1 0

  • (3)

    Najlepsza jest nowa DDR od Opery do Węzła Kliniczna. Nówka sztuka, a asfalt popękany i nierówności jakby się po kocich łbach jechało. Kto to odebrał? Niewidomy?

    • 4 2

    • (1)

      DDRki są za cienkie. Poruszają się nimi nie tylko rowery, ale i ciężkie pojazdy utrzymania. Inne miasta powoli zmierzają w kierunku budowy dróg rowerowych w takim samym standardzie, jak jezdni do ruchu lokalnego. A z pasami rowerowymi problemu nie ma wcale - muszą być wykonane w tej samej klasie nośności, co reszta jezdni. No i skrzyżowania są łatwiejsze do pokonania, bez zawijasów

      • 5 1

      • no tylko piach mogliby sprzątać. bo na jpII jeszcze trochę i będzie piaskownica.

        • 2 0

    • Do tego kałuża tuż przed ul. Towarową.
      Będzie tam szalenie niebezpiecznie zimą.
      Jak dla mnie do poprawki w ramach gwarancji.
      Kilka płytek chodnikowych przy samym narożniku opery też już jest luźnych i stuka pod kołami.

      • 3 1

  • (1)

    Mapa porządku nie działa. Zapadniętą na 20cm studzienkę na DDR na Wosia Budysza zgłaszałem już z 10x i do dziś tego nie naprawili

    • 6 1

    • Dla ciebie ona jest zapadnięta a dla urzędasów jest w sam raz dlatego nie reagują!

      • 1 2

  • Łatanie dziór

    Jak ścieżka rowerowa jest wykonana z asfaltu o ceglastym kolorze to naprawiający ją także powinni użyć podobnego asfaltu a nie naprawiać granatowym. Ścieżka rowerowa z Sopotu do Brzeźna wymaga naprawy.

    • 0 2

  • ORMO

    Myślę, że rowerzyści to materiał na oddziały ORMO - mobilni, wszystko wiedzą, skłonni do kablowania, zdrowi itp. Wyposażyć w łączność i gotowi do działania.

    • 5 4

  • sciezki rowerowe w Osowej (2)

    Mieszkam na ulicy Wodnika gdzie sciezka rowerowa kilka razy zmienia strone ulicy a na koniec wogole jej nie ma.Efekt jest taki,ze rowerzysci nie zmieniaja strony ulicy aby kontynuowac jazde po sciezce lecz jada prosto. Jestem osoba starsza i czesto chodze po chodniku po ktorycm pedza rowerzysci nikt nie uzywa dzwonka jezeli zwroce uwage to czesto spotykam sie z agresja a przeciez caly czas nie idzie sie po linii prostej wystarczy lekko zejsc na prawo lub lewo i nieszczescie gotowe.
    Mam pytanie do projektantow tej ulicy dlaczego nam to zrobili przeciez gdyby sciezka byla po jednej stronie to wiekszosc respektowalaby jazde po niej.Kiedy wychodze z bloku Wodnika 6-10 no to wchodze na chodnik gdzie jest przewezenie bo stoja samochody i niejednokrotnie uniknelam wypadku. Zdarza sie,ze rozpedzony rowerzysta przed tym domem uderza w samochod.Wystarczyloby aby sciezka byla poprowadzona jedna strona ulicy po stronie nieparzystej i byloby mniej problemow.

    • 6 1

    • Akurat na Wodnika jest strefa 40 plus 3 szykany z ograniczeniem do 30. Tam ruch rowerowy powinien być puszczony ulicą.

      • 5 1

    • bo taką fantazje mają urzednicy trudno cos wiecej napisac:)

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum