• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Jak równość, to równość. (1)

    Proponuję, aby każdy pieszy mógł sobie w każdej chwili włączyć przyciskiem zielone światło.

    Proponuję, aby każdy kierowca mógł sobie w każdej chwili włączyć pilotem zielone światło.

    • 4 2

    • gdzie pilotem. na słupie powinien miec przycisk. niech sobie włącza zielone jak pieszy.

      • 4 1

  • bezpieczeństwo ponad bzdurne przepisy (5)

    Rowerzysta dla własnego bezpieczeństwa powinien zatrzymać się przed przejsciem a nie przejeżdżać w pełnej prędkości. Samochód skręcający w prawo na zielonej strzałce ma duży problem z widocznością na kilkadziesiąt metrów w tył aby zobaczyć daleko, ale szybko jadącego rowerzystę.
    Zwykle jest on daleko w tyle za słupkiem "B" samochodu

    • 20 4

    • nie kompromituj się. jak masz z tym problem to przesiądź się do komunikacji publicznej.

      • 2 12

    • Raczej powinno się zlikwidować zielone strzałki tam gdzie są drogi rowerowe lub zestroić z zielonym na tej drodze. Droga rowerowa w takim miejscu jest tożsama z uprzywilejowanym kierunkiem ruchu głównej jezdni, więc byłoby to kuriozum aby trzeba było się zatrzymywać przed każdą drogą podporządkowaną jadąc uprzywilejowaną na wprost.

      • 3 4

    • (2)

      przeważnie taki samochodowy d**il ma problem by zobaczyć rowerzystę z 2 m przed swoją maską

      • 2 5

      • (1)

        zejdź ze swojego rowerka i przesiądź się kiedyś do samochodu, to pogadamy.

        • 1 0

        • dziwne baranie ale parę razy omal nie potrącił mnie idiota który skręcał w prawo z przeciwnej strony niż ja jechałem nie zauważył baranie przez przednią szybę roweru z kilku metrów?Zrób palancie 10 czy 15 tysięcy km rocznie na rowerze głównie po mieście tak jak ja to możemy o czymkolwiek mówić

          • 0 0

  • A na Hodowlanej z Chwarznieńską nie działa. Zepsuty przycisk!

    • 1 0

  • Świeta przepustowosc jest najwazniejsza (1)

    tak zdecydowal lud!
    Nasze nastoletnie Krystjanki musza przeciez do centrum na kebaba plynnie docjechac, juz i tak sa bardzo zdenerwowane, ze tak malo darmowych trawnikow zostalo

    • 3 6

    • Jezdnia, jak sama nazwa wskazuje, służy do chodzenia pies,ym

      • 4 0

  • ten tekst to jakis belkot (5)

    temu doktorowi chodzi o to by ped**arze nie musieli zatrzymywac sie przed przejazdem i wciskac przycisku, ok rozumiem, ze doktor twierdzi, ze to niezgodne z prawem. Po co ten dodatkowy belkot o dyskryminowaniu pieszych? Przeciez to nie jest prawda. To wasze pedalarskie zaciecie mocno utrudnia wam bycie obiektywnym medium. Lobbujecie w zenujacy sposob na rzecz pedalarstwa

    • 14 5

    • A ty się zatrzymujesz samochodem na zielonym?

      • 1 4

    • (3)

      słuchaj d**ilu będąc pieszym kiedy spóźnisz się d**ilu o sekundę to nie dostajesz zielonego światła rozumiesz d**ilu?Samochody mają czerwone i piesi w tym samym czasie też po czym samochody dostają zielone a pieszy kibluje kolejne 2 czy 3 minuty d**ilu by przejść. W tym czasie np ucieka mu autobus na który mógłby zdążyć

      • 2 5

      • d**ilu (2)

        Wyluzuj. Jak się spóźnisz na zielone to też będziesz stać do następnej zmiany świateł, więc? Co cię obchodzi jakie światło ma kto inny. Masz czerwone - stoisz, masz zielone - idziesz. Takie trudne?

        • 1 0

        • (1)

          a dlaczego ty ch.ju pieszy ma być stratny?"Co ch..ju?Wytłumaczysz to gnoju? Samochód ty głupi ch..ju otrzyma zielone światło szybciej niż pieszy ty głupi idioto. Pomijam ju.ż całkiem ty idioto fakt że czas trwania zielonego światła dla pieszych przy Kauflandzie ty idioto jest tak krótki że trzeba biegać by zdążyć pokonać tyle pasów ruchu i szeroką wyspę za jednym razem

          • 0 0

          • wyluzować! nie bluzgać! spokój!

            Wydłużanie jednym a skracanie drugi nic nie daje,
            guziki i pętle indukcyjne dla pieszych i rowerzystow też nic nie dają,
            nie tędy droga!

            Trzeba po prostu znieść obowiązek stania jak wał na czerwonym świetle
            dla pieszych oraz dla rowerzystów. Niechroniony użyszkodnik powinien tylko ustępować pierwszeństwa chronionym pancerzem użytkownikom, którzy mają zielone światło. Jak w normalniejszych niż nasz krajach.

            Tylko o "Idaho Stop" warto walczyć, bo tylko wprowadzona w całości ta reguła działa, zmniejsza (istotnie statystycznie, udowodniono to w wielu krajach!) wypadkowość pieszych i rowerzystów w rejonach przejść, a znacznie przyspiesza przechodzenie przez jezdnię.

            Tylko że nasza psiarnia (oraz pisiarnia i ich konfidenci) będą bronić prawa dawania mandatów pieszym, jak konstytucji, jak by te żebraki nie mieli z czego żyć, więc szansa, że "Idaho Stop" dotrze do Polski wcześniej, niż np. do Niemiec i Rosji, jest taka, jak była, że tu dotarła pierwsza moda mini, albo motoryzacjia, albo rolnictwo. Nil.

            "no striemitsa nada"

            • 0 0

  • Nielegalne to jest przejeżdżanie rowerem wzdłuż przejścia dla pieszych. (2)

    Nielegalne jest również jezdżenie rowerem po chodniku, jazda pod prąd, jazda o zmroku bez oświetlenia, nie sygnalizowanie zmiany kierunku ruchu, nie zatrzymywanie się rowerem na czerwonym świetle i wiele innych. Od tego należałoby zacząć panie Kajetanie. Zacznijmy naprawianie świata od swojej osoby.

    • 13 3

    • (1)

      dotyczy to też kierowców. zapomniałeś dopisać

      • 3 8

      • To artykuł o ped**arzach. Jak będzie o kierowcach to się tam wypowiesz.

        • 7 3

  • czy ten smieszny doktor jest prawnikiem by rozstrzygac kwestie prawne? Nie jest.... (3)

    przestancie wiec jatrzyc i publikowac takie bzdety produkowane przez maniaka jazdy na rowerze. Margines niech pozostanie marginesem, nawet jesli jest doktorem.....

    • 12 3

    • (2)

      Tylko, że to właśnie margines jest zazwyczaj najmądrzejszy i najbardziej kumaty. Chyba nie sądzisz, że decyzje większości są lepsze i mądrzejsze? Wystarczy zobaczyć jakie programy w TV i filmiki na yt, mają największą oglądalność, aby zdać sobie sprawę, że większość to d3bile.

      • 1 6

      • tylko ty jeden madry

        • 2 1

      • szczegolnie margines spoleczny

        • 0 1

  • W Hiszpanii przed przejazdem przez jezdnię padalarze mają namalowany znak "ustąp pierwszeństwa". (6)

    Takie rozwiązanie znakomicie się sprawdza. Nikomu nie przyszło by do głowy śmignąć przed jadącym samochodem. W polsce głupi ludzie pchają się sami na śmierć. Przed samochodem, przed tramwajem, przed pociągiem. "Bo mam pierwszeństwo".

    • 17 4

    • (4)

      Po co zmyślasz. W Hiszpanii są dokładnie takie same przepisy w tym temacie jak u nas.
      Nie mają żadnych stopów. Byłoby to irracjonalne.

      • 3 6

      • (2)

        Nie stop tylko ustąp. Byłem i widziałem.

        • 5 0

        • wobec tego przejazd rowerowy jest tam skrzyżowaniem u nas nie jest więc nie można stawiać tam takich znaków

          • 0 0

        • pokaż konkretnie gdzie..... może nie rozumiesz przepisów i znaków i coś ci się pomyliło najnormalniej w świecie?

          • 0 4

      • u nas też tak jest z wielu powodów i w wielu miejscach

        Ale nie jest też tak jak piszesz, że tak jest wszędzie, bo to bzdury

        • 0 0

    • No właśnie!

      • 0 0

  • Rozumiem, że autor tych wypocin również uważa za uwłaczające godności naciśnięcie przycisku w windzie, czy domofonie? (3)

    Przecież naciskając przycisk, musimy prosić windę, żeby przyjechała.

    • 19 4

    • (1)

      Czego można się spodziewać po cyklogłupku. Rowerzysta to stan umysłu.

      • 14 4

      • tego co po motogłupku. Motogłupek to stan umysłu.

        • 0 4

    • dlatego nie widzę problemu by montować przyciski dla kierowców.

      Niech piesi mają zielone cały czas. Kierowca będzie chciał przejechać to sobie naciśnie.

      • 3 11

  • śmieszny daremny remont trwający od kwietnia kompromitacja szczura i jego przyd..pasów

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum