Nie tylko lampki. Bądź widoczny i bezpieczny na rowerze

Oświetlenie roweru jest ważne szczególnie jesienią i zimą.
Oświetlenie roweru jest ważne szczególnie jesienią i zimą. fot. Nuttanart Khamlaksana/123rf.com

Rowerem można jeździć przez cały rok. Do wyboru jednośladu szczególnie zachęca tegoroczna jesień ze stosunkowo wysoką temperaturą, upływająca jednocześnie pod znakiem pandemii, która zmusza nas do ograniczenia poruszania się komunikacją miejską. Niezależnie jednak od pogody dzień jest coraz krótszy: zadbajmy więc o to, by być widocznymi i bezpiecznymi.



Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


Jak słusznie zauważył nasz czytelnik, oświetlenie roweru jest ważne przez cały rok. Według przepisów obowiązkowe staje się jednak dopiero po zmroku (i, rzecz jasna, przed świtem). Niezależnie od tego, czy poruszamy się jezdnią, czy drogą dla rowerów, brak odpowiedniego oświetlenia wyraźnie obniża nasze bezpieczeństwo. Kierowca samochodu, który zbliża się do nas, niemal do ostatnich metrów nie będzie miał szans nas dostrzec, a gdy wreszcie to nastąpi, będzie już za późno, by zahamował.

Czy lubisz jeździć rowerem jesienią i zimą?

Zobacz wyniki (599)

Oświetlenie roweru nie jest horrendalnie drogie - lampki na przód i tył roweru kupimy już za kilkanaście złotych za sztukę. Warto jednak przeznaczyć na nie więcej pieniędzy, by nabyć takie o jak najwyższej mocy: im więcej lumenów, tym większy zasięg. Warto też zwrócić uwagę na sposób ładowania naszej lampki i wybrać taką, która będzie najbardziej nam odpowiadać (na baterie lub na USB).

Jak dobrać oświetlenie do roweru?



Nie zapominajmy o tym, że lampki rowerowe powinny być prawidłowo zamontowane. Białe światło winno być z przodu, czerwone z tyłu; mogą świecić światłem stałym lub pulsującym. Ważne jest także to, by zostały zawieszone na kierownicy i ramie w taki sposób, żeby nie oślepiały kierowców.

Ubierzmy się jaskrawo



Chociaż oświetlenie rowerowe jest wyposażeniem zarówno obowiązkowym w (nomen omen) świetle prawa, jak i niezbędne do tego, by pokonać trasę bezpiecznie, dobrze jest pomyśleć szerzej o kwestii bezpieczeństwa na drodze w ciemności. Ważnym elementem jest również dobór ubrania. Odzież w jaskrawych barwach będzie zdecydowanie bardziej widoczna niż czarna i szara. Nie zapominajmy także o tym, że na rower powinniśmy ubrać się swobodnie, ale nie na tyle luźno, by powiewające ubrania spowodowały zagrożenie. Wkręcenie się nogawki spodni w łańcuch albo zaczepienie się rękawem o obiekt, obok którego przejeżdżamy, mogą spowodować nie tylko straty materialne.

Dojedź rowerem do pracy bezpiecznie



Oczy naokoło głowy, a na głowie kask



Odzież wierzchnia to jedno, jeszcze ważniejszy jest kask na głowie - odpowiednio dobrany i zapięty. Choć nie jest obowiązkowy, nie powinniśmy wyjeżdżać bez tego nawet po bułki do sklepu.

Ostatnim, bo niematerialnym, ale nie mniej ważnym elementem bezpiecznej jazdy po zmroku jest zachowanie szczególnej uwagi na drodze. W warunkach ograniczonej widoczności jeszcze bardziej niż zwykle powinniśmy zwracać uwagę na otaczające nas bodźce, nie używać telefonu komórkowego w trakcie jazdy rowerem, porzucić też pomysł słuchania muzyki.

Jazda do pracy z nagrodami



Przypominamy, że do 13 listopada trwa akcja "Kręć kilometry dla Gdańska". Po zainstalowaniu aplikacji na telefon dojazdy do pracy nagradzane są punktami, które po zakończeniu akcji wymienia się na nagrody. Przy tak dobrej pogodzie warto jednak rozważyć przedłużenie dojeżdżania do pracy rowerem o kilka tygodni... albo nieprzerywanie tego w ogóle. W końcu nie ma złej pogody na rower, są tylko nieodpowiednie ubrania.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (105) 4 zablokowane

  • Podobno dbamy o srodowisko tak.Wiec powinno sie wprowadzic dla producentów obowiązkowe dynamo w piascie (6)

    w każdym rowerze .Oświetlenie jest bardzo mocne i nie wymaga akumulatorów i ani baterii.
    Rozwiązało by całkowicie problem rowerzystów jadących bez oświetlenia oraz tych oślepiających .

    • 5 3

    • (2)

      nie
      nic nie zrozumiales
      piasta to tylko zrodlo pradu
      a do czego prad podczepisz zalezy od danego użyszkodnika
      każdą lampą da się ślepić po oczach:
      napędzaną bateriami, cebulą czy piastą
      i każdą też da się podlączyć do... niczego, jechać na batmana

      czy to tylko ja mam wrażenie, że gros komentatorów tematów
      rowerowych ostatnio jeździła rowerem we wczesnym dziecięctwie?

      idżcie se trolle pyszczyć i jątrzyć o polityce...

      • 0 3

      • Widać nie jeździsz, dodaj sobie sam oporów obowiązkowo i trzymaj but na asfalcie gdy pedałujesz druga nogą

        • 0 0

      • jou, było za trudne
        więc moron dał minus

        • 0 1

    • Tobie obowiązkowe dynamo w ty.ku.

      • 0 0

    • Jeśli dbamy o środowisko (1)

      to czym napędzane są samochody i ich oświetlenie?
      Rowerzyści już wystarczająco dbają o środowisko pedałując a nie trując!!!

      • 2 0

      • To siedź w domu bez swiatla i ogrzewania

        Zutylizuj swojego laptopa, TV, wszystkie sprzęty na prąd. Gotuj na zimnym palniku. Nie produkuj odpadów, odchodów. Serio? Przemyślałeś to?

        • 1 2

  • prośba o włączanie stałego oświetlenia (19)

    mrugające oświetlenie nie tylko irytuje ale u niektórych może wywołać migrenę lub napad padaczkowy.

    • 67 23

    • (7)

      mrugające światło odróżnia się np od odblasków na słupkach drogowych

      • 15 18

      • to dlaczego światła w autach nie mrugają? (6)

        • 19 10

        • światła w autach mają zupełnie inną powierzchnię świecenia. (5)

          poza tym jest ich większa ilość. nie ma co porównywać.

          • 9 9

          • nie o to gł. chodzi (4)

            ilość nie ma znaczenia, chodzi przecież o to by rowerystów było jak najwięcej, najlepiej więcej niż kierowców

            natomiast rowerzyści są nieopancerzeni i to kierowcy im zagrażają
            a nie odwrotnie

            a dodatkowo na rowerze jest problem z energią elektryczną, a nie ma jej
            nadmiaru jak w samochodzie, nawet spalinowym, ale z alternatorem

            dlatego jako słabsi, rowerzyści mają przywilej mieć światła widoczniejsze,
            bo migające, bo nawet słabsze, ale migające jest widoczne

            nasze posły tego nie wymyśliły, za tępe, za bardzo zajęte miesięcznicami;
            przepisały to do PoRd z prawa mądrzejszych krajów, rzadki znak rozsądku

            robiono badania, żaden typ padaczki nie bywa wywoływany miganiem diod rowerowych, a robią to np. świetlówki. zakazuj se najpierw świetlówek i jarzeniówek, spryciarzu

            • 4 9

            • Żyjemy w XXI wieku, lampki trzymają naprawdę długo. (3)

              A mrugające po prostu wkurzają wszystkich dookoła, a najbardziej - innych rowerzystów.

              Przywali Ci taki po oczach jak jest ciemno i wjedziesz w następnego, Bogu ducha winnego człowieka, bo nic nie widzisz...

              • 15 7

              • (2)

                znowu pisze jakiś troll, co ostatnio jezdzil na bobiku
                a teraz to rczej na Roverze

                oślepiany jesteś przez kierunek strumienia światła,
                a nie przez to, że ono miga albo nie!
                to ustawienie lampy w górę, a nie w jezdnię przez sobą
                powiduje oślepianie.

                to wydaje się oczywiste każdemu rowerzyście, niestety to nie rowerzyści tu pyszczą

                powtórzę więc, idżcie se -trolle- jątrzyć na tematy polityczne,
                po co tu mącicie? przecież nikt wam za to nie zapłaci...

                • 4 2

              • Halogeny oślepiają. (1)

                Na drodze rowerowej wzdłuż Hallera jest dosc ciemno i jak jedzie ktoś z pulsującym halogenami to jest dramat, bo następnego bez światła nie dostrzeżesz. Problemem są też niektóre hulajnogi dające po oczach a nie na asfalt.

                • 3 1

              • halogen to rodzaj żarówy
                wydajność termiczna światła ze 20-30 %
                rozżarza się powoli i gaśnie powoli
                i są nieodporne na wstrząsy
                jak by migało, zaraz by się przepaliło
                stosują to gó..no fury
                bo mają nadmiar prądu, w sumie tylko dlatego że
                odpowiednio zasilone -30-60-90W - świecą mocniej niż żarówki
                z drutem wolframowym

                dawniej stosowano je w rowerach
                właśnie wtedy gdy ty jeżdziłeś na bobiku

                • 0 0

    • Takie oświetlenie jest totalnie nieskuteczne. (6)

      musi migać. najlepiej jakimś niesynchronicznym światłem.

      • 10 9

      • (4)

        taki bontrager to nawet opatentował to niesynchroniczne swoje mruganie flary, bo zrobił jakieś badania i jest to skuteczniejsze, niż miganie regularne. No ale znafffcy forumowi to za to tylko minusy potrafią wstawiać.. (jak Tobie)

        • 4 5

        • skuteczne dla kogo (3)

          • 1 2

          • np dla kierowców (2)

            którzy będą wiedzieli, że mają do czynienia z rowerzystą a nie jakimś stałym oświetleniem chodnika osiedlowego lub budki z piwem.

            • 1 2

            • jeszcze nie widziałem budki na pasie ruchu (1)

              • 2 1

              • był tu nawet artyQlik o budzie z kebabem
                wmontowanej w drogę publiczną dla rowerów
                w Gdyni wzgórku świętego maksymiliana nowotki

                • 0 0

      • światło jadące na rowerze "miga" naturalnie

        i "niesynchronicznie" właśnie z tego powodu, ze jedzie na rowerze.
        Powodują to nierówności i ruchy kierownicą, które wykonujesz nawet bezwiednie...

        Więc stroboskop z przodu jest przesadą i to mocno szkodliwą. Szkodliwą również dla rowerzysty... Szczególnie gdy wiezie ze 1500lm... ;) albo więcej...
        Dopuszczalny jest z tyłu, czerowny. Ale też bez przesady

        • 0 1

    • Akomodacja oka czasami nie wyrabia i kierowca jedzie oslepiony (1)

      • 6 3

      • oddaj prawko, jak jesteś pierdoła

        • 2 3

    • Kierowców wkurzają nie lampki a rowerzyści.

      Kierowcy nie wiedzą, że drogi nie są dla samochodów, ale dla pojazdów! Rower to też pojazd. A lampka migająca wyróżnia się z wielu miejskich świateł, przyciąga uwagę. I o to właśnie chodzi. Żeby być bezpiecznym, trzeba być widocznym.

      • 10 3

    • dodatkowo mocne lampy skierowane w niebo zamiast w drogę

      codziennie 5 rowerzystów mnie rano oślepia

      • 10 2

  • jazda rowerem (4)

    Każdy jeżdzący rowerem powinien obowiązkowo zdać egzamin na kartę rowerową , rowery muszą byc obowiązkowo wyposażone w prawidłowe oświetlenie( nie dla rażących laserów) i odblask . Policja też powinna czasem studzić wyczyny rowerzystów ( mimo że nie ma scieżki rowerowej przejeżdzają przez przejście dla pieszych, mimo że jest obok ścieżka rowerowa jadą chodnikiem pośród pieszych np. ul .Wyspiańskiego koło rynku we Wrzeszczu, ponad 50% rowerów jeździ bez oświetlenia-są niewidoczni, kierujący rowerami nie honorują pasów przejść dla pieszych na ścieżkach rowerowych, jeżdżą jak szaleni, podczas jazdy rozmawiają przez telefon, jazda bez trzymania kierownicy, policja musi częściej kontrolować ścieżki rowerowe, a pani Dulska też powinna zainteresować się ścieżkami, które są aktualnie zasypane liśćmi oraz bezpańskimi hulajnogami które walają się na chodnikach

    • 2 5

    • warto wiedzieć, że ponad 80% rowerzystów to osoby posiadające prawo jazdy (3)

      posiadające samochody w swoim gospodarstwie domowym. Powyższe wywody kol. Gdańszczanina to tylko przejaw skłonności do moralizatorstwa, to się leczy.

      • 4 1

      • "posiadające prawo jazdy " (2)

        a czy to certyfikat osoby myślącej?

        • 1 2

        • (1)

          "certyfikat" świadczący o znajomości przepisów ruchu drogowego

          • 1 0

          • tylko i wyłącznie certyfikat wypłacalności

            • 0 1

  • Kto dopuszcza do sprzedaży (1)

    Pojazdów dopuszczonych do ruchu po drogach bez oświetlenia.
    Dzikie chińskie praktyki a nie Europa.

    • 1 0

    • właśnie dlatego

      ...zniknęły w dawnego Kodeksu Drogowego dość precyzyjne warunki dopuszczenia roweru do ruchu. Ale w tamych czasach nikt nie robił problemu z jazdy po chodniku a ścieżki to jedynie w leszie były...

      • 0 0

  • Pierwszy taki tekst na tym portalu. Brawo autorka. (4)

    Do tej pory tylko reklamy drogich gaci i rowerów. Moze kiedyś napiszą o przestrzeganiu przepisów KRD?

    • 18 6

    • Pierwszy? co pół roku jest o oświetleniu, zaraz będzie o błotnikach o ubiorze... (1)

      cały czas ta sama taśma leci

      KRD ? Krajowy Rejestr Długów ?

      • 7 1

      • Pierwszy taki teksty na tym portalu???

        Nie rozśmieszaj, odgrzewane kotlety. W archiwum porad rowerowych jest znacznie więcej dobrych artykułów. Ten niestety do takich nie należy ;-/

        • 1 0

    • Buraczek z blachoszrota nigdy nie przepusci okazji by sie skompromitować :)

      • 2 2

    • Powinni zrobić eksperyment.

      Przejechać zgodnie z PORD przez miasto rowerem i samochodem i liczyć wkurzonych kierowców :D

      • 6 0

  • Odgrzewane kotlety, jak co roku ;-/

    Jak nie ma o czym pisać, to najlepiej o lampkach rowerowych.
    Szkoda, że nie dodaliście fajnego filmu zrobionego przez redakcję, kilka lat wcześniej.

    • 0 0

  • Kask zapobiega skutkom niektórych wypadków zdarzających się w czasie użytkowej jazdy rowerem

    ale nie ma wpływu na liczbę wypadków. Wyzwaniem dla miasta jest przekonanie "ekspertów" bezpieczeństwa ruchu drogowego że promowanie korzystanie z kasków (tak jak robi to autorka tego artykułu) jest formą stwarzania wrażenia, że jazda rowerem jest z natury niebezpieczna. W świetle danych, więcej osób odnosi obrażenia głowy w czasie jazdy samochodem niż w czasie jazdy rowerem. Czy w związku z tym zaczęłaby promować korzystanie z kasków w czasie jazdy samochodem? Liczba ofiar wśród pieszych jest też znaczna. Czy będzie promować noszenie kasków przez pieszych? Mam nadzieję, że nie.

    • 1 1

  • Obecnie jest dramat (6)

    Dobre 30% rowerów po zmierzchu nie ma nawet odblasku... Do tego hulajnogi najczęściej bez. Co ludzie mają w głowach, że jedzie taki czarny ninja i co?

    • 85 6

    • Lasy i parki

      Jest jeszcze problem z moich doświadczeń z rowerzystami w lesie. Jak jedzie rodzina, to jest OK. Słychać ich z daleka i człowiek może niejako się przygotować tzn usunąć się kawałek, żeby czuć się komfortowo i im dać drogę przejazdu. Niestety jednak często pojawiają się rowerzyści koniecznie chcący pobić jakiś swój rekord i jadą pełną prędkością obok mnie. Pies też nie bardzo wie jak się ma zachować. Spłoszony może nawet wpaść pod koła. Tak więc mam apel do rowerzystów "leśnych i parkowych". Zamontujcie sobie dzwonki i zadzwońcie z 50m. Nikt się na was nie obrazi i nie będzie nerwowych sytuacji.

      • 3 1

    • oswietlenie to podstawa. warto ograniczyc zagrozenie , a jak czytamy to jest ono spore

      • 3 1

    • hulajnogi bez? (3)

      Te hulajnogi, które widuję - mają oświetlenie przeciwlotnicze :/

      • 13 0

      • Dokładnie (2)

        To rowery nie posiadają żadnego oświetlenia. Jeżdżą takie ciemne ofermy i powodują wypadki

        • 12 2

        • ale bez przegięć w drugą stronę (1)

          jak mijasz takiego poszukiwacza bombowców to potem przez minutę nic nie widzisz. Sam używam (z przodu) lampki z mocnym odcięciem - jedną drogą jak diabli, drugą - chińczyka za parę dolców (w tym przesyłka)

          • 5 0

          • To prawda, świecą jak

            spadająca gwiazda.

            • 1 0

  • Rowerzyści to zakały (6)

    Ubierze taki czarne wdzianko i jeździ po ciemku po chodnikach , przejściach dla pieszych.
    Oświetlenie ? Ma diodę co mu mruga w takt muzyki ze słuchawek!!!
    Przepisy ? Oświetlenie ? Swiatło odblaskowe? To dla dziadków.
    A zdziwiony taki jak wpadnie pod samochód .
    Uważam na przejściach dla pieszych przy prawoskręcie bo zabiję niechcący śmigającego zakałę a będę odpowiadał za człowieka.

    • 23 41

    • (1)

      Lepiej Ci już?

      • 8 7

      • A tobie lepiej?

        Jadzie taka łajza i myśli że jest święta krową, i sru pod auto..
        Wiesz co to jest"Zasada ograniczonego zaufania"??

        • 1 8

    • (2)

      Jak jeszcze trafi na samochód bez świateł to w ogóle jest ciekawie.

      We wtorek byłem świadkiem takiego spotkania, około 17:30 jechał Świętokrzyską samochód zupełnie bez świateł (żadnych dziennych pozycyjnych - nic , nawet nie miał z przodu odblasku), w dodatku w ciemnym kolorze.
      No i z bocznej wyjechał rowerzysta też bez świateł.

      Poświeciłem na nich latarką to się jakoś w ostatniej chwili zauważyli, bo jak nie to by się zderzyli jak nic.

      • 2 2

      • w samochodzie uber z Charkowa (1)

        na rowerze betoniarz-zbrojarz z Odessy

        • 1 4

        • Nasze Balbine z OdeSSy ,preziem piSSbolewi się mianował !

          • 1 1

    • Nie tędy droga.

      Problem w tym, że w większości rowerzyści są równocześnie kierowcami.

      • 10 0

  • Apel

    Ludzie. Załóżcie jasne rzeczy po zmroku. Kupić zwykle światełka.

    Ale najważniejsze !!!! Ci co mają już światła, niech je obniżą i nie oślepiają jadących z naprzeciwka. Przecież to jakaś zgroza co niektórzy robią .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MTB Maraton Luzino
MTB Maraton Luzino
zawody / wyścigi
mar 27
niedziela
Luzino
MTB Maraton Szemud
MTB Maraton Szemud
zawody / wyścigi
kwi 10
niedziela
Szemud
MTB Maraton Łęczyce
MTB Maraton Łęczyce
zawody / wyścigi
maj 8
niedziela
Łęczyce

Znajdź trasę rowerową

Ogłoszenia polecane

Forum