Nie będzie drogi rowerowej w tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana?
W tunelu na Wzgórzu św. Maksymiliana nie będzie drogi rowerowej? Radni Gdyni uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla okolic SKM Wzgórze. Nie uwzględniono w nim uwag złożonych przez Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia na temat dostosowania tunelu pod torami do bezpiecznego przejazdu przezeń rowerem.
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia działające na rzecz usprawnienia ruchu rowerowego na terenie miasta wniosło uwagi dotyczące organizacji ruchu w tunelu.
Przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia im. Tomasza Milewskiego wskazali w uzasadnieniu, że w przypadku, gdy możliwe jest wprowadzenie separacji ruchu pieszego od rowerowego albo poprowadzenie skrzyżowań ruchu rowerowego z ruchem pieszym w sposób bezkolizyjny i bez uszczerbku dla atrakcyjności trasy pieszej i trasy rowerowej (bez wprowadzania schodów albo stromych zjazdów/podjazdów), to należy takie rozwiązania stosować. Może to być np. kładka rowerowa nad wejściem pieszym do tunelu pod torami kolejowymi lub tunel rowerowy pod wejściem do tunelu SKM. Zaznaczono także, że należy unikać krzyżowania się torów ruchu pieszego i rowerzysty, gdyż generuje to konflikty pomiędzy pieszymi a rowerzystami.
W uwadze numer dwa zawnioskowano o uwzględnienie komfortu rowerzystów w tunelu pod torami SKM:
W uzasadnieniu zaznaczono, że obecne oznakowanie trasy rowerowej biegnącej w tunelu jest niejasne i nieciągłe, a plan zagospodarowania powinien zapewniać, że powstanie w tunelu spójna, ciągła trasa rowerowa, która połączy drogi rowerowe wzdłuż ul. Władysława IV/al. Zwycięstwa z drogami rowerowymi wzdłuż ul. Kieleckiej i ul. Górskiego. Dodatkowo w przypadku przebudowy tunelu pod torami lub jego okolic należałoby rozważyć stworzenie w tunelu osobnej drogi rowerowej i osobnego chodnika zamiast wspólnego ciągu pieszo-rowerowego. Separacja rowerzystów od pieszych zwiększa bezpieczeństwo i minimalizuje konflikty między pieszymi a rowerzystami. W związku z tym zasadne byłoby rozważenie, czy nie będzie konieczne poszerzenie istniejącego tunelu pod torami, aby zmieścić oddzielną trasę rowerową i oddzielny chodnik.
Uwagi, które wpłynęły od Stowarzyszenia, zostały rozpatrzone i nieuwzględnione, podobnie jak wszystkie pozostałe uwagi, które zostały przesłane do rozpatrzenia w sprawie tegoż planu.
Oddaj Rower potrzebującym dzieciom. Trwa ogólnopolska akcja
Uwagi rozpatrzone i nieuwzględnione
W uzasadnieniu co do nieuwzględnienia uwag dotyczących infrastruktury rowerowej napisano:
Ustalona w projekcie planu lokalizacja ogólnodostępnego ciągu pieszego wzdłuż terenu kolejowego uwzględnia możliwość stworzenia przestrzeni ogólnodostępnej w miejscu ograniczonym dla zabudowy, zapewniając jednocześnie dojazd przeciwpożarowy oraz dojazd dla służb techniczno-eksploatacyjnych. Przestrzeń taka przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego i rowerowego, tworząc alternatywną drogę dla ruchu pieszego, który obecnie odbywa się istniejącym ciągiem pieszo-rowerowym na odcinku od wiaduktu nad Drogą Gdyńską do ul. Władysława IV. Przyjęte rozwiązania pozwolą skrócić dystans dojścia od strony wiaduktu nad Drogą Gdyńską do przystanku kolejowego. Dopuszczenie ruchu rowerowego w ramach ciągu pieszego wzdłuż terenu kolejowego uwzględnia istniejące powiązania pieszo-rowerowe na odcinku między placem przed przystankiem SKM a kładką nad aleją Marszałka Piłsudskiego. Główny ruch rowerowy powinien odbywać się infrastrukturą rowerową zrealizowaną w 2020 r., wzdłuż ul. Władysława IV, posiadającą kontynuację wzdłuż w kierunku północnym. Natomiast ruch rowerowy wzdłuż terenu kolejowego oraz w przestrzeni placu publicznego powinien posiadać charakter incydentalny, uwzględniający priorytet ruchu pieszego oraz ograniczenia szerokości kładki nad aleją Marszałka Piłsudskiego.
Ad 2) Przyjęte w projekcie planu rozwiązania przestrzenne uwzględniają potencjał docelowego programu przystanku kolejowego docelowo o znaczeniu metropolitalnym oraz główne powiązanie piesze między centrum miasta a terenami w rejonie ul. Kieleckiej. Obecna forma prowadzenia ruchu rowerowego w tunelu dostosowana jest do natężenia ruchu pieszego. W związku z planowaną rozbudową przystanku kolejowego, obejmującą obiekty i urządzenia niezbędne dla prowadzenia pasażerskiego ruchu kolejowego i funkcjonowania przystanku kolejowego, w projekcie planu uwzględniono bezkolizyjne przejście piesze pod torami wraz z dojściami do peronów, w którym dopuszczono lokalizację całorocznych obiektów handlowo-usługowych. Nowe uwarunkowania przestrzenne stwarzają możliwość lokalizacji kas biletowych oraz usług uzupełniających program przystanku kolejowego, w przestrzeni pod peronami, wzdłuż dojść do peronów. Uwzględniając istotne zwiększenie potoków ruchu pieszego oraz w celu uniknięcia kolizji pieszych i rowerzystów, uzasadnione jest wykluczenie możliwości lokalizacji wnioskowanej drogi rowerowej w tunelu.
Pełną treść dokumentów można przeczytać na stronie BIP Urzędu Miasta Gdyni.
Rowerowa Gdynia: duże rozczarowanie
Przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia nie kryją rozczarowania zaistniałą sytuacją, zwłaszcza że według ich wiedzy jeszcze kilka lat temu można było mieć nadzieję na bardziej optymistyczne rozwiązania w zakresie infrastruktury rowerowej.
- Po aktualizacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju Przestrzennego Gdyni z 2019 r. wydawało się, że dokument wyższego rzędu zabezpieczy mieszkańców przed tego typu błędami w Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego; tam już w samym dwustronnicowym wstępie słowo rower pojawia się 12 razy - mówią rozgoryczeni przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Okazuje się, że miejscy planiści dostali od prezydenta bardzo dużą swobodę. W tej sytuacji pozostaje nam tylko prosić o wsparcie władze wojewódzkie.
- Prezydent Miasta Gdyni kolejny raz zdaje się nie traktować ruchu rowerowego poważnie - dodają. - Na nasze zastrzeżenia do Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla okolic SKM Wzgórze, w których zwróciliśmy uwagę na potrzebę poszerzenia tunelu pod torami w celu zapewnienia bezpiecznego (dla pieszych i rowerzystów) przejazdu rowerem, prezydent odpowiedział jednoznacznie - "uzasadnione jest wykluczenie możliwości lokalizacji wnioskowanej drogi rowerowej w tunelu". Parafrazując, ruch rowerowy na głównej trasie mieszkańców Witomina, Działek Leśnych i Chwarzna powinien być zakazany.
-- Po obcięciu o 80 proc. finansowania rowerowej infrastruktury węzła Karwiny wydawało nam się, że storpedowany przez władze okręt podwodny "Mobilna Gdynia" osiadł już definitywnie na dnie - mówi Łukasz Bosowski, wiceprezes Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Po ujawnieniu "rewelacji" planistycznych nowego, metropolitalnego węzła Wzgórze okazuje się, że spod dna słychać wyraźne stukanie. Po kilkunastu latach baśni pana prezydenta o priorytecie dla rowerów nie mamy wielkich nadziei. Najwyraźniej brakuje już energii, żeby przebić się przez mur zastępców, dyrektorów wydziałów i miejskich spółek, którzy bez pardonu ignorują zapisy we wcześniej wprowadzanych dokumentach strategicznych miasta.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-12-05 12:29
Juz obecnie brak scieżki rowerowej wzdłóz nowo wybudowanego budynku przy ul Kieleckiej (8)
Skierowano ruch rowerowy do tunelu od strony Riviery gdzie jest nasilony ruch pieszy. W Gdyni prawie nie jest mozliwe przejechać scieżką z jednej strony torów na drugą. W tunelu ul Podjaz ruch rowerowy połaczono z pieszym co na wąskim chodniku jest niebezpieczne. Zresztą brak scieżek przez Witomino , dopuszczenie ruchu na chodniku na ul Kieleckiej i Małokackiej powoduje że bezpieczny przejazd z Chwarzna - Wiczlina rowerem jest niemożliwy. Promowanie rowerów w gdyni jest fikcją.
- 43 8
-
2022-12-05 15:06
Gdynia na 22 miejscu w kraju
A czego się spodziewałeś? Wizualizacje i makiety w końcu ktoś podsumował.
Gmina Gdynia tak samo wypadła jak gmina Kolbudy. Szok i niedowierzanie. Czas odkleić nalepki z aut.- 5 6
-
2022-12-05 14:30
Jak prawie się nie da
Redłowo - jak najbardziej się da. Później kładka - też się da. Wreszcie SKM Wzgórze - ciąg pieszo-rowerowy. Jeszcze z 5 dodatkowych kładek byś chciał?
- 6 6
-
2022-12-05 14:26
jest super droga rowerowa z centrum na Chwarzno/Wiczlino
Lasem...
Poelcam :)- 7 7
-
2022-12-05 12:38
kup sobie śmigło i fruwaj gdzie chcesz (4)
po co ma być ścieżka po obydwu stronach ulicy? Jesteś nienormalny?
Ścieżka jest po drugiej stronie, prowadzi do ścieżki do Riviery lub pod tory, jak chcesz jechać na Warszawską czy Śląską, to możesz skręcić wcześniej i nawet nadrobisz drogi.- 3 16
-
2022-12-05 16:10
widziałeś kiedyś z bliska PoRD, czy prawko dostałeś za li tylko forsę? (3)
w tym kraju jest rżekomo ruch prawostronny, ale
najwyrażniej nie dotyczy to rowerów, bo śmierdziele lubią
projektować rowerzystom afrykańską jazdę czasem po lewej stronie,
czasem po prawej, czasem środkiem, a czasem górą lub teleportem
a potem się dziwią, jacy ci rowerzyści niesforni, jeżdżą jak pijane węże- 11 3
-
2022-12-05 16:27
bardzo proszę, by psychicznie chorzy zwracali się do psychiatry nie do mnie (2)
ja ci nie pomogę
- 1 12
-
2022-12-05 17:50
(1)
psychole nie budujcie psedo sciezek proste
- 7 4
-
2022-12-05 21:31
jak zwracasz się do psycholi, to patrz w lustro
- 3 6
-
2022-12-05 13:31
Tylko osoba która nigdy tam nie była... (3)
mogła wpaść na pomysł poprowadzenia w tym miejscu ruchu rowerowego.
- 8 14
-
2022-12-05 13:35
(2)
Dlaczego? Przejście jest bardzo szerokie, tylko puszczenie pasa rowerowego środkiem jest d**ilnym rozwiązaniem, bo piesi nie patrzą, gdzie idą. Wystarczyłoby puścić ścieżki bokiem pod ścianami i dac np barierki i nikt by nikomu nie przeszkadzał. Jak mieszkańcy witomina i innych dzielnic maja się rowerem dostać na wzgórze, jeśli usuną tam ruch rowerowy? Przez redlowo?
- 8 8
-
2022-12-05 16:55
Piesi nie muszą patrzeć, gdzie idą
Bo to nie pas rowerowy, nie droga rowerowa, tylko droga dla pieszych i rowerów. Na takiej pieszy i rowerzysta poruszają się całą szerokością, rowerzysta ma poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i za każdym razem pieszemu ustępować. Sugerowany ruch rowerzystów jest środkiem, bo jak raczą przy ścianie wyskoczyć zza węgła i spowodują kolizję, to będą sami sobie winni.
- 8 2
-
2022-12-05 13:42
tylko środkiem mozna tam puścić pas współdzielonej ścieżki, coś takiego istnieje sa nawet odpowiednie znaki
rowerzyści po prostu muszą uważać, nie pędzić, i dawać pierwszeństwa pieszym
Jak to przerasta troglodytów na rowerach, to powinni z nich zejść- 9 4
-
2022-12-05 12:12
No (1)
i dobrze utopione pieniądze w błoto wymalować tunel odświeżyć i zlikwidować te budy tam obskurne z ciuchami lub przenieś gdzieś indziej bo ceny tam lepsze niż w galeriach.
Tak samo nie reklamować Arki i topić w nich kasę jest tyle do zrobienia w Gdyni.- 23 9
-
2022-12-06 16:01
Budy i reklamy przenieść do urzędu miasta.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.