• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie drogi rowerowej na Słowackiego

Kamil Gołębiowski
24 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Taka mijanka nie tylko nie należy do komfortowych, ale jest na stromym odcinku wprost niebezpieczna, nie tylko z uwagi na rowerzystów i nielicznych tam pieszych, ale również, a może przede wszystkim, ze względu na pędzące auta. Taka mijanka nie tylko nie należy do komfortowych, ale jest na stromym odcinku wprost niebezpieczna, nie tylko z uwagi na rowerzystów i nielicznych tam pieszych, ale również, a może przede wszystkim, ze względu na pędzące auta.

Niedawno opublikowaliśmy naszą relację z trasy od Galerii Bałtyckiej aleją Żołnierzy Wyklętych, Potokową i Rakoczego na Morenę. Nasza wizyta w terenie pokazała nie tylko plusy, ale też bezlitośnie obnażyła braki jej prowadzenia i wykonania. Dziś zajmiemy się ważnym odgałęzieniem tej trasy, czyli ulicą Słowackiego do Złotej Karczmy.



Czy trasa rowerowa na Matarnię jest potrzebna?

Ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest przedłużeniem al. Żołnierzy Wyklętych, zobacz na mapie Gdańska mija Niedźwiednik, zobacz na mapie Gdańska i prowadzi do Złotej Karczmy, będącej domem dla IKEI i pozostałych sklepów mieszczących się w Matarnia Park Handlowy, jednocześnie jest to siedziba wielu zakładów przemysłowych. Tam mieści się też siedziba Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, są tam osiedla mieszkaniowe i ogródki działkowe. Kolejnymi generatorami ruchu osobowego, jak i dostawczego są leżące dalej Matarnia, zobacz na mapie Gdańska Firoga zobacz na mapie Gdańska oraz oczywiście Port Lotniczy. zobacz na mapie Gdańska

Złota Karczma jako istotna część łańcucha mobilności tego rejonu Gdańska nie ma do dziś sensownego miejskiego połączenia rowerowego z dolnym tarasem miasta.

Nasz objazd rozpoczynamy od skrzyżowania ulic Góralska-Potokowa-Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Tam, jadąc z Wrzeszcza, kończy się wydzielona droga dla rowerów, a za skrzyżowaniem, w kierunku Złotej Karczmy prowadzi chodnik. Na tym odcinku Słowackiego to ulica wyjątkowo intensywnie używana przez samochody i - szczególnie jadąc pod górę - naprawdę mało kto będzie chciał ryzykować zdrowie i życie i jechać po jezdni. A ryzyko, jak się okazuje, nie jest tam wyimaginowane.

Od samego początku chodnik jest wąski, ale przynajmniej ruch pieszy jest na nim minimalny.

Nie każdy daje radę pedałować pod górę, niektórzy już w tym miejscu decydują się zejść z roweru.  Nie każdy daje radę pedałować pod górę, niektórzy już w tym miejscu decydują się zejść z roweru. 
Dalej niewiele się zmienia, a jeśli już, to na gorsze.

Gdybyśmy wybrali się tam wcześniej, to nasza wycieczka nie skończyłaby się pisaniem tekstu, tylko pobytem w szpitalu. A to, co widzimy, to rezultat zapewne niegroźnego wypadku. Zdarzały się tam już znacznie poważniejsze w skutkach. Gdybyśmy wybrali się tam wcześniej, to nasza wycieczka nie skończyłaby się pisaniem tekstu, tylko pobytem w szpitalu. A to, co widzimy, to rezultat zapewne niegroźnego wypadku. Zdarzały się tam już znacznie poważniejsze w skutkach.
Nie dość, że bariera umieszczona jest w przestrzeni chodnika, zabierając prawie połowę jego szerokości, to jeszcze chroni głównie kierowców, kosztem pieszych i rowerzystów. Prawdziwe oblicze priorytetów transportowych Gdańska mało gdzie pokazuje się dobitniej.

Stłuczka na Słowackiego to chleb powszedni dla gdańskich służb. Rocznie dochodzi tu do ponad 300 różnego rodzaju zdarzeń drogowych. Stłuczka na Słowackiego to chleb powszedni dla gdańskich służb. Rocznie dochodzi tu do ponad 300 różnego rodzaju zdarzeń drogowych.
Przekraczanie (słusznie ograniczonej) dozwolonej prędkości jest tam nagminne, a co najmniej współwinna jest temu zachęcająca do nadmiernego rozpędzania się infrastruktura. Sprawcami najczęściej nie są tu wcale pijani przestępcy bez prawa jazdy, ale przeciętni, zwykli kierowcy. A gdyby projektujący i zatwierdzający taką drogę odpowiadali jako osoby współwinne wypadków - czy wtedy tak samo ochoczo podpisywaliby dokumenty, jak dotychczas?

I tak samo jest dalej, aż do ronda Jacka Kaczmarskiego. zobacz na mapie Gdańska Po drugiej stronie nie ma nawet chodnika na całej długości. Dlatego tym razem objeżdżamy i dokumentujemy tylko jedną stronę ulicy.

Na razie lepiej nie będzie

Jeżeli chodzi o miejską trasę na Matarnię to nie ma nawet planów jej budowy.

Ul. Cytrowa, skrzyżowanie z ul. Słowackiego. Miejsce nie zachęca do jazdy. Chodnik z kostki fazowanej, wysokie krawężniki. Przystanek bez jakichkolwiek rozwiązań rowerowych. Ul. Cytrowa, skrzyżowanie z ul. Słowackiego. Miejsce nie zachęca do jazdy. Chodnik z kostki fazowanej, wysokie krawężniki. Przystanek bez jakichkolwiek rozwiązań rowerowych.
- Główne trasy rowerowe w Gdańsku są realizowane zgodnie z przyjętą przez Radę Miasta Strategią Realizacji Systemu Tras Rowerowych dla Gdańska (SR STeR). Dokument ten powstał w oparciu o szeroki udział społeczny, a Biuro Rozwoju Gdańska jako autor zostało za jego przygotowanie nagrodzone przez środowiska rowerowe Złotą Szprychą. SR STeR nie przewiduje budowy drogi rowerowej na odcinku leśnym ul. Słowackiego - mówi Anna Iwanowska z Urzędu Miasta w Gdańsku.
Chętnym do jazdy na rowerze zaleca się jazdę lasem po stromiźnie

- Połączenie rowerowe ze Złotej Karczmy do Wrzeszcza funkcjonuje i jest poprowadzone przez tereny leśne i Matemblewo. Oddalenie tej trasy od ruchliwej ulicy Słowackiego z jednej strony podnosi jej atrakcyjność ze względu na walory krajobrazowe i ciszę, z drugiej strony nachylenie podjazdu jest większe niż przy ulicy Słowackiego. Z uwagi na wymogi Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego na odcinku tym musiała zostać zastosowana nawierzchnia szutrowa - dodaje Iwanowska.
Urząd Miasta obiecuje, że widoczne na naszych zdjęciach uszkodzenia barierek będą niezwłocznie naprawione.

W ostatnich latach na ul. Słowackiego (na całej długości - brak danych za sam odcinek leśny) dochodzi rocznie do trzystu kilkudziesięciu zdarzeń drogowych, czyli statystycznie niemal codziennie do jednego. W 2016 było ich 370, w 2017 - 329. W 2017 roku wykonano tu śrutowanie jezdni, co znacznie poprawiło przyczepność nawierzchni. Jak widać, nie na wiele się to zdało. Słowackiego, jak każda szeroka ulica, zachęca do szybkiej jazdy, jednak na odcinku leśnym - głównie kierowców aut.

  • Za ul. Góralską, wzdłuż ul. Słowackiego, rowerzyści poruszają się praktycznie wyłącznie po chodniku.
  • Nie każdy daje radę pedałować pod górę, niektórzy już w tym miejscu decydują się zejść z roweru. 
  • Tak wygląda sytuacja w Brętowie.
  • Taka mijanka nie tylko nie należy do komfortowych, ale jest na stromym odcinku wprost niebezpieczna, nie tylko z uwagi na rowerzystów i nielicznych tam pieszych, ale również, a może przede wszystkim, ze względu na pędzące auta.
  • Gdybyśmy wybrali się tam wcześniej, to nasza wycieczka nie skończyłaby się pisaniem tekstu, tylko pobytem w szpitalu. A to, co widzimy, to rezultat zapewne niegroźnego wypadku. Zdarzały się tam już znacznie poważniejsze w skutkach.
  • Stłuczka na Słowackiego to chleb powszedni dla gdańskich służb. Rocznie dochodzi tu do ponad 300 różnego rodzaju zdarzeń drogowych.
  • Ul. Cytrowa, skrzyżowanie z ul. Słowackiego. Miejsce nie zachęca do jazdy. Chodnik z kostki fazowanej, wysokie krawężniki. Przystanek bez jakichkolwiek rozwiązań rowerowych.

Miejsca

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • wybory

    który tam obieca droge dla rowerów na tego zagłosuje heheheheh

    • 4 2

  • jak w końcu bedzie

    wymagane prawem oc od rowerzystów i bedą je płacić bedą robić przęglady swoich złomów i oznakują je w taki sposób ze jak będzie stłuczka to można go zidentyfikować to nie widzę przeszkód by byli pełnoprawnymi użytkownikami a tak do lasu buraku i jak w końcu dostosuja oświetlenie a nie mrugacze oślepiające połowe użytkowników

    • 2 10

  • Taki sam problem jest na wysokości Osowej - patrz Owczarnia lub Ul. Spacerowa !!!

    Ponadto w Osowej, nad obwodnicą brak przejazdu/kładki/chodnika dla pieszych i rowerzystów. Tysiące mieszkańców Gdańsk-Osowa mogłoby dojeżdżać do niżej położonych dzielnic Gdańska, gdyby istniały cywilizowane chodniki/ścieżki rowerowe umożliwiające nieskomplikowaną i bezpieczną komunikację pomiędzy tymi dzielnicami. Obecnie jedynym sposobem jest przejazd pojazdem samochodowym/autobusem, a więc czekanie w korkach, smrodzie i spalinach. Gdańsk to miasto 100 lat za Murzy... o, przepaszam! za Trzecim Światem.
    Ps. Ale czego można się spodziewać po "decydentach", jeśli ten koleś z PKM, który twierdzi, że PKM nie może przejąć jako pasażerów kierowców, ponieważ "gdy ktoś jeździ samochodem, to przecież z niego nie zrezygnuje". Tak właśnie, tu rządzą wsioki/słoiki dla których rower/piesi to synonim zacofania... : / Trójmiasto samo się zdegradowało, tysiące Gdynian, Sopocian i Gdańszczan wyemigrowało na zachód, a w ich miejsce napłynęły słoiki z Warmińsko-Mazurskiego i z Ukrainy ze swoimi poziomem cywilizacyjnym... Ech, ten kraj się cofa (rechot historii, Ukraińcy w Gdańsku: /

    • 7 1

  • buahahaah dobrze wam - rowerowy fanzin a nie portal regionalny (5)

    Ludzie chca jezdzic samochodami,
    Samochod to wolnosc

    • 4 9

    • "Samochod to wolność!" - zapłakał kierowca na stacji benzynowej.

      • 5 3

    • wolny jak ptak stojąc w korku dzień w dzień ;)

      • 5 2

    • sprzedali mu glizdę do głowy
      za dużo się naoglądal reklam w telewizji
      biedak

      • 2 1

    • to siedź w garażu

      • 1 0

    • Haha! Prawdziwa wolność w mieście to rower, który w korkach nie stoi :D

      • 1 0

  • (1)

    Wystarczyło by przejechać na drugą stronę słowackiego i pojechać sobie na złotą karczmę przez las ale czasami myślenie boli i lepiej napisać bzdetny artykul

    • 5 5

    • w twoim przypadku na pewno boli ;) Swoje cudowne rady zostaw dla siebie.

      • 3 3

  • ekorowerki.. (1)

    pchają się na tych rowerach na najbardziej zatłoczone drogi wdychając spaliny-dla zdrowią?
    na dodatek bez świateł.lusterek,O.C,nawet dzwonków nie mają...a chcą rządzić jezdniami,jakby podatek drogowy płacili...

    • 7 6

    • a ty po co się pchasz na te najbardziej zatłoczone drogi?

      • 4 3

  • No tak, jest pozłacany plan, więc nic już się nie da zrobić.

    No, chyba żeby zgłosił się jakiś dostojny i zamożny deweloper...

    • 1 0

  • Proponuję przedłużyć kawałeczek dalej do Kokoszek do ronda turbinowego

    tam jest dopiero siedziba wielu firm przemysłowych. Tam nie ma w ogóle kawałeczek pobocza nie wspomnę o chodniku.

    • 3 0

  • Coś ostatnio portal dostał obstrukcji z artykułami o rowerzystach. (2)

    No ale trzeba coś popisać, bo niedługo liczba rowerzystów jeżdżących po drogach Trójmiasta zmniejszy się o 90% ze względu na pogodę i takie artykuły nie będą miały sensu.

    • 7 4

    • zobacz jak sie nazywa portal
      i pomyśl (wiem, dla śmierdziela to trudne zadanie)
      tylko rowery integrują trojmiasto, nie fury ( np. mają różne blachy)
      nie komunikacja miejska, nie administracja, nie okregi wyborcze

      to nie portal gdańskosobno, ani gdyniaosobno, ani pryszczosobno

      • 2 2

    • Zawsze w tytule jest rower

      i można się zorientować o czym będzie. Takich artykułów jest mniej niż 5% i normalny człowiek da radę kliknąć co innego. Zachowania kompulsywne się leczy, często z powodzeniem. Dasz radę, palec nie rządzi tobą.

      • 4 1

  • Zakaz Wjazdu (1)

    O ile dobrze mi wiadomo, na Słowackiego jest zakaz wjazdu dla rowerów, i znak ten nie odnosi się tylko do jezdni ale również do chodnika, w jednym jak i w drugim kierunku, więc jakie zagrożenie dla rowerzystów jeśli tam nie wolno im się poruszać .

    • 7 3

    • pytanie z jakiego powodu jest tam zakaz?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum