rowery

Nextbike Polska złożył wniosek o przyspieszenie postępowania układowego

Firma Nextbike Polska jest jedną z trzech chętnych firm na przejęcie Mevo 2.0. Pandemia koronawirusa sprawiła, że spółka musi poddać się restrukturyzacji, która ma ją uchronić przed upadkiem.
Firma Nextbike Polska jest jedną z trzech chętnych firm na przejęcie Mevo 2.0. Pandemia koronawirusa sprawiła, że spółka musi poddać się restrukturyzacji, która ma ją uchronić przed upadkiem. fot. Trojmiasto.pl

Zakaz działalności przez ponad miesiąc dla firm wynajmujących rowery miejskie okazał się prostą drogą do upadku. Być może gdyby Nextbike Polska miał wyższe stawki i zapasy gotówki, to przygotowałby się na kryzys wywołany Covid-19. Ale firma oferowała niskie stawki z korzyścią dla użytkowników. Teraz jej zarząd złożył wniosek o "otwarcie przyspieszonego postępowania układowego".



Jakie powinny być stawki za wypożyczenie rowerów miejskich?

wyższe, żeby w trudnej sytuacji firma miała nadwyżki finansowe 37%
przystępne jak obecnie, ale trzeba liczyć się z upadłością operatora w trudnych czasach 63%
zakończona Łącznie głosów: 636
Jak informuje zarząd Nextbike Polska, spółki ubiegającej się o bycie operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo i właściciela spółki NB Tricity, która już świadczyła takie usługi na Pomorzu przez kilka miesięcy ubiegłego roku, to efekt pandemii koronawirusa. Po tym, jak zakazano korzystania z rowerów miejskich od 1 kwietnia do 5 maja, w całym kraju nastąpił gwałtowny spadek przychodów wielu firm z branży transportowej - w tym Nextbike Polska.

Mimo podjęcia formalnych kroków zmierzających do restrukturyzacji oraz rozmów z wierzycielami o nowych zasadach spłaty zadłużenia spółka zapewnia, że nadal możliwe jest korzystanie z jej rowerów.

- Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce - mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska SA.
Jak dodaje, w ocenie zarządu przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę, oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki.

- Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2. Jednocześnie spółka zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych. Przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego i zawarcie układu z wierzycielami ma na celu zapobieżenie pogorszeniu sytuacji finansowej spółki, jej niewypłacalności oraz ogłoszenia jej upadłości. To wszystko, zdaniem spółki, pozwoli na utrzymanie płynności finansowej, a także obsługi systemów rowerów miejskich w 39 systemach - podkreśla Paulina Wójcicka.

Co z Mevo 2.0?



Przypomnijmy, że Nextbike Polska jest jedną z trzech firm, które zgłosiły się do dialogu konkurencyjnego przed ponownym uruchomieniem systemu rowerów Mevo. Jesienią 2019 r. pierwsza edycja Mevo zakończyła się zerwaniem umowy przez Obszar Metropolitalny z operatorem - NB Tricity, spółką-córką Nextbike Polska.

Czy złożenie wniosku o upadłość oznacza, że wśród potencjalnych operatorów Mevo 2.0 pozostały już tylko polsko-czeskie konsorcjum BikeU/Freebike oraz hiszpańsko-polska Marfina/Geovelo?

Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego, wyjaśnia, że decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu dwóch tygodni.

- Pod koniec zeszłego tygodnia firmy, które zgłosiły wnioski do udziału w dialogu konkurencyjnym, zostały wezwane do przesłania wszystkich dokumentów potwierdzających doświadczenie, rzetelność i spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Następnie komisja przetargowa zdecyduje, które firmy zostaną dopuszczone do udziału w dialogu. Decyzja w tej sprawie zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Ankieta o Mevo 2.0

W internecie trwa ankieta dotycząca działania systemu roweru metropolitalnego Mevo. Zebrane informacje mają być podstawą do opracowania założeń działania Mevo w kolejnych latach. Ankieta ma charakter anonimowy, a czas jej wypełnienia nie przekracza 20 minut.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (132) 7 zablokowanych

  • tylko co to ma wspólnego z 3miastem? (7)

    • 34 42

    • czytaj artykuł do końca ... (6)

      Nextbike startuje na nowego operatora MEvO

      • 16 3

      • do czego startuje? na razie to wszystko jest na etapie konsultacji

        • 4 10

      • juz nie mówiąc o tym, ze zawalił system w Trójmiescie

        to chyba jakiś pracownik nextbike

        • 8 2

      • i tak nikt tu już Nextbiku nie chce (2)

        • 5 1

        • Założą spółeczkę zależną (1)

          I znowu zgarną pieniążki :)
          Tak się robi biznesy !

          • 1 1

          • moze ewentualnie kto wie
            zaakceptowali byśmy oryginł
            next dresden .de

            ale na pewno nie kanciarską podróbę lokalną

            a ja bym tam wolał ofo bikes
            choć Chińczycy robią rowery dla kurdupli ;-)
            tsie tsie

            • 0 0

      • next

        i tyle w temacie

        • 1 1

  • Może... (10)

    A może zamiast wybieranie operatora przez urzędników, mieszkańcy by zadecydowali, która firma miałaby zajmować się Mevo 2.0, przykładowo w formie głosowania na stronie urzędu miasta?

    • 29 37

    • w sumie wyjdzie taniej :o)

      a efekt taki sam - albo trafi się w lotto, albo nie

      • 6 2

    • Zróbmy ankietę na 3miasto i po sprawie :)

      • 3 2

    • Tylko nie na stronie UM.

      • 3 2

    • Proponuje raczej głosowanie ile chesz placic za bilet w komunikacji miejskiej i wtedy oddac te porównanie do opłat za rower (1)

      Nikt normalny nie chce płacic za bilet w komunikacji miejskiej więcej o 300% podobnie jak nikt normalny nie chce płacić 300 zamiast 100 zl za rower miejski.

      • 5 2

      • proponuję ogólnonarodowe referendum

        w tym z pyt. czy chcesz aby poseł płacił za swoje bilety jak każdy inny obywatel?

        • 5 1

    • Ta bo przecież Polacy znają się na wszystkim

      • 3 1

    • O jeszcze stronę do głosowania kiedy ma się zapalać zielone światło.

      • 5 0

    • Ale kabaret bankruci startują super

      Zgłaszają się z ofertą a tu ich zaplecze finansowe bankrutuje super.Wcześniej swą indolencją spaprali system rowerowy i myślą że nikt tego nie pamięta?Ale z,, naszych,, urządzędasow zrobili niezłych ,,wałow,,

      • 8 2

    • zamian proponować głosowania przeczytaj przepisy o zamówieniach publicznych itp.

      To co proponujesz brzmi jak Morawiecki : co tam prawo liczy się wola suwerena.

      • 1 2

    • A głosowanie przygotuje Sasin

      Ponoć już nawet za nasze pieniądze wydrukował w zaprzyjaźnionej drukarni karty do głosowania.

      • 3 1

  • Widać na jak "solidnych" nogach stał Nextbike (9)

    Covid to chyba wygodny pretekst do upadku.

    • 130 6

    • Nie dla nich pierwszych i nie dla nich ostatnich pewnie, COVID jest dobrą wymówką.

      • 6 1

    • Tak, ich problemy zaczęły się jeszcze przed odpaleniem mewy w 3mieście

      Wystarczy spojrzeć na kurs akcji.

      • 4 1

    • Powiedz to innym prosto w twarz, że COVID to wygodny pretekst do upadku (2)

      • 3 6

      • Na upadku też można zarobić.

        Niektórzy rzeczywiście tracą cały majątek dla innych to dobra okazja do kolejnego oszustwa.

        • 6 1

      • Innym nie muszę, bo nie mówiłem o wszystkich

        Ale dla części firm (większych zazwyczaj, korpo) to dobry pretekst do cięć, restrukturyzacji lub innych kombinacji, bo jest "okazja" a nie '"przymus". Dla całej reszty, upadek to niestety faktycznie smutny przymus.

        • 0 0

    • Nadal mi kasy nie oddali. (1)

      • 4 1

      • zainwestował Yožin dziesięć złotych,
        a przecieź mógł za to kupić dwa jabole...
        terozki nie przeboleje straty

        • 0 0

    • Większość głosujących (1)

      Chce niskich cen, ale jak firma będzie miała kłopoty finansowe to zacznie się lament. Ceny były za niskie, a czas najmu z darmowymi minutami za długi. Nigdzie na świecie nie było tak tanio jak w Gdańsku

      • 3 0

      • poeprzysz.

        w Xiamen widzialem ze dziesięć wściekle konkurujących firm, każdy większa niż Mevo, z cenami bedącymi ułamkiem cen Mevo, żadnanich nie miała dotacji miasta/pastwa/niczyjej

        "nigdzie na świecie" mówią tylko ciecie

        • 0 0

  • raczej o upadłość - to brzmi 'lepiej' (3)

    i jak taka firmę można dopuszczać do kolejnego przetargu?

    • 82 3

    • Nasza Pani Prezydent jeszcze nie raz nas zadziwi (1)

      • 11 3

      • nie wiem czy słyszałeś, ale tym zajmuje się cały zespół 'fachowców'

        i to z wielu miast, nie tylko z Gdańska

        dobrze, że tym nie zajmuje się szumowski

        • 2 3

    • Tak działa socjalizm

      Sprawnie pokonuje problemy, które nie występują w innych systemach.

      • 5 1

  • nextbike, kończ waść, wstydu oszczędź! (1)

    • 64 10

    • Nauczcie się kiedyś, o co chodzi w tym cytacie

      I oszczędźcie sobie z tymi komentarzami wstydu...

      • 8 0

  • Nie dla NextBike bankruta! (4)

    Przecież oni walczą o przetrwanie, ta firma to bankrut!
    Absolutnie nie dla nich, mieli swoje 5 min, zrąbali wszystko!
    Jeśli zostali by wybrani to świadczy tylko o korupcji naszego regionu...

    • 104 7

    • Gdyby mogli sami ustalać cenę uslugi to ... (2)

      Firma działala by dalej?
      Socjalizm nie działa.
      Macie przecież darmowe bilety, sporo podrożały jak cena paliw spadła.

      • 3 3

      • Przecież oni jeszcze wiszą pieniądze użytkownikom za abonament w tym mi i taka firma ma wrócić na rynek, dla mnie oni są do zaorania.

        • 4 1

      • Nikt ich do niczego nie zmuszał.

        To prywatna firma, źle skalkulowali koszty ich sprawa. To typowe dla firm w Polsce, dopóki w naszym kraju pracownik będzie tanią siłą roboczą dopóty o wyborze będzie decydować niska cena a nie jakość obsługi i stabilność firmy.

        • 2 1

    • Pytanie kto ich dopuscil i zaprosil do dialogu konkurecyjnego? Przeciez to zart, won z nimi.

      • 7 3

  • Mam nadzieję że jak ruszą moi drodzy I kochani

    to nie będzie lipy.. 2 rodzaje rowerów z ładowaniem i bez ..firma która będzie prowadzić musi spełnić wszystkie warunki i odpowiadać finansowo za wszelkie niedoróbki ...

    • 6 23

  • (4)

    A ja mam swój rower i nie poczebuje innych. Zastanówcie się dobrze, czy to jest potrzebne. Ja wiem, że wszystko co przechodzi przez aplikację w sr*jfonie jest teraz modne, że niby taka nowoczesność w domu i w zagrodzie. A ja widzę, że więcej z tym kłopotów, niż pożytku. Nie mówiąc już o bezpieczeństwie pieszych na chodnikach, gdzie bezmózgi ważące 100kg rozpędzały się ile fabryka dała na tych mevo. Strach było chodzić po chodnikach.

    • 52 16

    • Strach to czytac twoje trolu bzdury bo ty roweru nigdy nie miałes .A po chodniku nigdy nie chodziłes trolu (2)

      najwyżej z auta do klatki w bloku.

      • 3 19

      • ale jesteś rozgarnięty i taki nowoczesny (1)

        • 7 3

        • chcesz się trząść nad tym, że skoczysz na chwilę... a tu ci ukradną twój rowerek?

          to OK!

          • 1 4

    • Ja też mam swój, ale było wiele

      sytuacji, w których wygodniej było skorzystać z miejskiego. Podjechać gdzieś, zostawić i zapomnieć. Albo wrócić do domu miejskim bo akurat gdzieś byłem i tak pasowało.

      • 5 0

  • Patologiczna firma (1)

    Niech się zwija, u nas nawet ludziom kasy za abonamenty nie pooddaawali.

    • 57 6

    • Mnie oddali.

      • 1 11

  • Ten rower nie był ani transportem publicznym, ani symbolem nowoczesności. To nie był też żaden system. (9)

    To była kompromitacja wykonawcy, miasta i tzw konsultantów. Ludzi bez pojęcia w sprawach podstawowych: stojak, a stacja. Akumulator, a ładowanie i prąd. Tacy ludzie powinni być na zawsze odsunięci od publicznych pieniędzy.

    • 100 4

    • niestety choć jesteśmy w większości, to i tak będą udowadniać, że jesteśmy w mniejszości (4)

      firma która zawala terminy, powinna dostawać punkty karne (patrz Budimx), a nie dostawac nastepne kontrakty

      firma, która rozkłada system rowerów miejskich, nie powinna być dopuszczana do nastepnego przetargu

      • 19 1

      • Jaka alternatywa? (1)

        No i kogo chcesz wobec tego dopuścić? Pozostałe firmy któe sie zgłaszały to były firmy które mają niewielkie doświadczenie w Polsce w zakresie prowadzenia dużych systemów, jakim miało być Mevo.
        Szczerze móiwiąc wyboru wielkiego nie ma. Zobacz co sie stało z Wavelo w Krakowie.

        • 2 10

        • Jaka analogią? Wavelo funkcjonowało 11 lat, cały okres umowy z miastem.

          MEVO pół roku. Kompromitacja dla miasta i operatora doprawdy zacna.

          • 8 2

      • Punkty karne dla Budimexu? Gdzie i jakie? (1)

        Akurat Budimex to najsolidniejszy wykonawca w kraju. Poza tym nalicza się kary umowne za dni spóźnienia, a nie daje punkty karne. :)

        • 3 4

        • moze ty 2 lata temu siadałeś na nocniku

          niektórzy pamiętają, jak zawalał różne budowle w Trójmiescie i dostawał kontrakty na kolejne, które znowu zawalał

          • 0 2

    • Zamiast roweru miejskiego bardziej by sie przydały doplaty do nowego roweru 60% doplaty jak we Włoszech (3)

      I wtedy się by okazało ze to wyjdzie taniej niż koszt roweru miejskiego.

      • 13 3

      • we włoszech masz 500+EURO do każdego zakupionego rowerka! (1)

        • 5 0

        • Tam jest inna mentalnosc, u nas zaraz by pisowska patologia plus zrobila sobie z tego stale zrodlo dochodu.

          • 2 4

      • ja nie chcę własnego roweru, bo mógłbym sobie kupić, chcę taki, który można wziąć na ulicy

        i odstawić po 10 minutach - tak jak to ma miejsce w cywilizowanym świecie, ba nawet w paru miastach w Polsce

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »