• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Piotr Książek [GR3miasto]
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Wycieczka rowerowa do Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie



Tegoroczna jesień to pora roku, która pozwala realizować odważne i długodystansowe wycieczki rowerowe. Niemalże letnie dystanse w naszym kalendarzu dominują nadal i pozwalają sięgać na rowerach w dość odległe obszary naszego regionu. Tym razem nasz palec na mapie sięgnął Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie.



Przygotowanie trasy wycieczki:

Tak, dosłownie palcem na mapie wstępnie wytyczyliśmy sobie trasę dojazdu do Kościerzyny, skorygowaliśmy ją o mapy elektroniczne dostępne w Internecie i wyznaczyliśmy określony przebieg wycieczki. Tym razem podjęliśmy decyzję o skorzystaniu w pomocy nawigacji turystycznych jednej z wiodących na rynku firm. Zawsze korzystaliśmy w czasie jazdy z tradycyjnych i niezawodnych map papierowych ale tym razem użyliśmy ich do wstępnego określenia przebiegu trasy. Faktycznie w czasie jazdy elektroniczna podpowiedź zdała egzamin i pozwoliła nam poznać nowe dotychczas nieodkryte przez nas szlaki i dukty leśne.

Zwiedzamy Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie:

Muzeum Kolejnictwa znajduje się obok stacji Kościerzyna we wschodniej części miasta, w budynku i placu dawnej lokomotywowni. Dzieje kościerskiej parowozowni sięgają dziewiętnastego wieku. Niestety dokładna data rozpoczęcia jej działalności nie została odnotowana w archiwach. Przyjmuje się, więc rok 1885 za jej debiut, ponieważ wtedy to, do Kościerzyny dotarła kolej. Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie posiada najliczniejszą i wciąż rozrastającą się ekspozycję pojazdów szynowych w Północnej Polsce. Łącznie w ekspozycji znajduje się ponad 40 jednostek taboru kolejowego. To właśnie tutaj zatrzymał się czas dla najlepszych tradycji polskiego kolejnictwa. W tym historycznym miejscu, powracają wspomnienia z niezwykłych i bogatych dziejów dróg żelaznych w Polsce. Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z techniką minionych lat.

Wraz z następowaniem trakcji parowej przez spalinową, zmniejszyła się również konieczność utrzymywania licznych lokomotywowni. Od 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku, na miejscu lokomotywowni, został utworzony Skansen PKP Kościerzyna. Do podstawowych działań Skansenu zaliczono nie tylko gromadzenie i konserwację eksponatów związanych z historią kolei, ale także utrzymywanie w stanie czynnym parowozów, Oprócz działalności o charakterze muzealnym, Skansen posiadał też czynne parowozy, prowadzące tzw. pociągi retro. Po przeprowadzonym podziale PKP, w 2001 roku, Skansen został przejęty przez PKP Cargo. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez osiem lat. W 2009 roku, placówka ta, już jako Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, została włączona w struktury Muzeum Ziemi Kościerskiej. Niestety w związku z ogromnymi kosztami związanymi z utrzymaniem "na chodzie" historycznych parowozów na dzień dzisiejszy żaden z nich nie może zaszczycić już polskich torów kolejowych swoją obecnością.

Adres:

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
ul. Towarowa 7, Kościerzyna
tel.: +48 58 721 86 31
e-mail: parowozownia@koscierzyna.gda.pl
WWW: Muzeum Kolejnictwa.com.pl

  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie


Trasa i przebieg wycieczki do Kościerzyny:

Miejscem startowym tej jesiennej wyprawy testowej był parking przy centrum handlowym na gdańskim Kiełpinku. Po opadnięciu porannych mgieł ruszyliśmy w kierunku Otomina znanym nam pieszym Szlakiem Skarszewskim. Następnie przez Sulmin udaliśmy się do Niestępowa, gdzie skorzystaliśmy z podpowiedzi nawigacji i ruszyliśmy w nieznane nam polne drogi w kierunku Łapina Kartuskiego i leśne trakty w kierunku Majdan. Warto było skorzystać z podpowiedzi naszego elektronicznego przewodnika. Rejony dotychczas tylko częściowo nam znane z naszych wcześniejszych wycieczek okazały się jeszcze bardziej tajemnicze i barwne niż podejrzewaliśmy. Cóż, okazuje się, że czasem warto zjechać z utartych i znanych tras w kierunkach nam nieznanych. W okolicy miejscowości Majdany dołączyła do nas grupa rowerzystów z Kartuz. Koledzy dotrzymali nam towarzystwa do okolic Piotrowa skąd w dalszą drogę udaliśmy się w kierunku Kłobuczyna. Dalszy etap to polne drogi pofałdowane lokalnymi wzniesieniami i urozmaicone gdzieniegdzie porozrzucanymi jeziorkami i oczkami wodnymi. Jesienny krajobraz okolicznych pól nie należy do najbardziej kolorowych ponieważ dominuje w nim raczej mało atrakcyjny brąz świeżo zaoranej ziemi. Kolorystyki za to dodają położone w oddali zabarwione jesiennymi odcieniami korony drzew okolicznych lasów. W tym jesiennym klimacie dotarliśmy do celu naszej wycieczki - do Kościerzyny.

Trasa i przebieg wycieczki z Kościerzyny:

Wzbogaceni historycznie o wiedzę o czasach świetności polskiego kolejnictwa ruszyliśmy w drogę powrotną. W zdecydowanej większości towarzyszył nam nadal cień polskiego kolejnictwa ponieważ na odcinku od Kościerzyny do Sikorzyna przemieszczaliśmy w dość szybkim tempie drogą gruntową zbudowaną na dawnym nasypie kolejowym. Trzeba przyznać, że pomysł budowy na dawnej pozostałości po torach kolejowych jest zacny. Droga wiedzie po dobrej jakości nawierzchni gruntowej, nie męczy rowerzysty znaczną ilością wzniesień i pozwala w niektórych miejscach z pewnej wysokości spojrzeć na niżej położone pola i łąki pokryte jesiennymi barwami. Od Sikorzyna duch polskiej kolei dalej nam dotrzymywał towarzystwa z uwagi na podróż drogami wzdłuż czynnej trakcji kolejowej, tak aż do Somonina. Od tej niewielkiej podkartuskiej miejscowości w kierunku Gdańska udaliśmy się już znanymi nam z wielu wcześniejszych wycieczek drogami. Ciekawostką jaka nam urozmaiciła te znane nam rejony była noc jaka otoczyła nas już na dobre. Cóż zrobić mamy jesień, dni stają się coraz krótsze a jeździć się chce ... Dlatego dobre oświetlenie to podstawa naszych jesiennych i zimowych wędrówek rowerowych.

Wrażenia:

Można by się tu dużo rozpisywać o wrażeniach, ale najważniejsze jest to, że jesień tego roku zdecydowanie sprzyja rowerzystom i dzięki doskonałej aurze jak na tę porę roku pozwala w miarę komfortowo realizować atrakcyjne wycieczki rowerowe. Takie jesienne rozpieszczanie rowerową pogodą ściąga na nasze wycieczki cały czas nowych uczestników a Ci, którzy z nami pojechali raz na kolejne nasze pomysły odpowiadają swoją obecnością. Muzeum Kolejnictwa dostarczyło nam dodatkowych atrakcji w postaci odrobiny historycznego rysu polskich kolei, jednak to nie ostatnia nasza wizyta w Kościerzynie!
Do wyznaczenia trasy wycieczki skorzystaliśmy z map leśne szlaki, drogi polne i szutrowe.

Statystyki wycieczki:

Miejsce rozpoczęcia i zakończenia wycieczki: Gdańsk Kiełpinek
Cel wycieczki: Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
Długość trasy: 113 km
Czas jazdy z postojami: 9 godz. 15 min.
Czas jazdy bez postojów: 6 godzin.
Prędkość średnia bez postojów: 18 km/h
Maksymalna wysokość: 263 m n.p.m.

GPS i mapa naszej wycieczki

W ułożeniu trasy wycieczki pomogły nam mapy Wydawnictwa Eko-Kapio.

Rodzaj podłoża / zalecany rower:

Trasa wycieczki wiodła głównie drogami szutrowymi i leśnymi, miejscami skorzystaliśmy także z bocznych dróg asfaltowych o niewielkim ruchu samochodowym. Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie trekkingowy.

  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
  • Głównym celem wycieczki rowerowej było Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie


GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz & Piotr Książek [GR3miasto]

Wycieczkę prowadzili: Piotr Książek & Maciej Pochylski [GR3miasto]

Inne ciekawe wycieczki w kierunku Kościerzyny:

1) Wdzydzki Park Krajobrazowy na Rowerze
2) Jezioro Wdzydzkie i jej malownicze okolice
3) Aktywny weekend na Kaszubach


Dołącz do ludzi pozytywnie zakręconych!
O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową GR3miasto. Organizujemy nie tylko wycieczki rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybieramy się także na wędrówki piesze, marsze Nordic Walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco z wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com
Piotr Książek [GR3miasto]

Wydarzenia

Opinie (14) 6 zablokowanych

  • Jesteście mega harpagany, wciąż na kołach. (1)

    Skąd macie tyle sił ;]

    • 18 4

    • Jak to skąd?

      Każdy jest kowalem własnego losu, więc jak się chce mieć czas wolny na przyjemności, wypady rowerowe, piesze, treningi po pracy, to się ma, stąd też znakomita kondycja. Jednak przede wszystkim trzeba tego chcieć, a nie wiecznie znajdywać wymówki !

      • 3 4

  • (2)

    Smutne jest to muzeum. Wiele cennych eksponatów gnije pod chmurką od lat i nikt ich nie remontuje.

    • 18 3

    • własnie w tym (1)

      roku była rewitalizacja, otwarcie nowych pomieszczeń.

      • 7 2

      • Pomieszczenia, pomieszczeniami...

        ...ale nowa makieta kolejki, czy głośniki wydające dźwięki "sapiącej lokomotywy", to nie to samo co parowóz na chodzie ! Przestańcie mydlić ludziom oczy badziewiem.

        • 3 1

  • nie stać was na samochód, ze na tych rowerach jezdzicie? (2)

    a skansen z pociągami jest bardzo ładny :-)

    • 14 12

    • mój rower to akurat więcej kosztuje niż mój samochód (1)

      ale to nie rower taki drogi tylko samochód w wieku przedzłomowym hihihihi

      • 14 2

      • Stać nas i na dobre auta i na rowery...

        ...Ty natomiast możesz nam jedynie pozazdrościć sprzed komputera ;)

        • 3 4

  • Od Łapina Górnego do samego Egiertowa można lasem dojechać. (1)

    Trzeba odskoczyć na zachód (chyba :-)) z drogi Czapielsk - Przyjaźń i przez kilkanaście kilometrów jedzie się fantastyczne utrzymaną drogą dla leśników (żwirek, rowy odwadniające itp.), cały czas prosto, trochę przed Egiertowem trzeba pokręcić, ale najwyżej wylądujesz w Kameli albo Nowej Wsi Przywidzkiej.
    Rewelacyjne miejsce żeby dzieciaka podszkolić w rowerach - znośne przewyższenia i zero samochodów a trasa dość długa. I w lesie pachnącym.

    • 6 8

    • Spójrz na nasz ślad GPS...

      ...bo dokładnie właśnie tamtędy jechaliśmy ;)

      • 3 5

  • Świetna relacja wideo :D (1)

    Więcej takich produkcji poproszę :DD

    • 8 7

    • Przejrzyj archiwa, gdyż jest ich dość sporo ;)

      • 3 5

  • Bardzo miło wspominam ten wypad !

    Świetna organizacja i atmosfera, z pewnością pisze się na kolejne!
    Do zobaczenia na szlaku!

    • 5 2

  • Muzeum to parażka

    Wycieczka super pomyślana, ale Muzeum Kolejnictwa to na dzień dzisiejszy porażka.
    Z racji dawnych zainteresowań byłem w parowozowni już kilka razy. Po początkowym burzliwym rozwoju, przyszedł czas stagnacji, a teraz to jest etap recesji. Od pierwszej wizyty szalałem z aparatem fotograficznym i mam udokumentowany przegląd sytuacji. Zauważalna tegoroczna nowość to drezyna, wypożyczona zresztą, jak informuje tabliczka. Nowych lub odrestaurowanych obiektów brak. A te odnowione jakby "nieświeże". Oszczędzę dalszych uwag, bo Muzeum nie jest głównym tematem relacji,
    Trasą podziwiam i niektóre odcinki (a może większość) wykorzystam do swoich wypraw, ale Muzeum Kolejnictwa pominę.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum