• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion dolarów na gdańskie ścieżki rowerowe !!!

14 czerwca 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
W ramach ONZ-owskiego Programu Rozwoju Narodów Zjednoczonych (UNDP) Fundusz Pomocy dla Przedsięwzięć na Rzecz Środowiska Globalnego (Global Environment Facility - GEF) przyznał dla miasta Gdańsk milion dolarów dotacji na realizację Gdańskiego Projektu Rowerowego. Przy ścisłej współpracy władz miasta został on darmowo przygotowany przez dwie organizacje pozarządowe Polski Klub Ekologiczny i Obywatelską Ligę Ekologiczną.

W ramach programu w ciągu 2 lat ma powstać około 30 km wydzielonych dróg rowerowych, a zgodnie z jego dalszymi założeniami na blisko 70 km dróg zostanie "uspokojony" ruch samochodowy. W ten sposób powinien nastąpić w Gdańsku znaczny wzrost udziału komunikacji rowerowej, dzieki czemu emisja, pochodzącego ze spalin dwutlenku węgla, zostanie w znacznym stopniu ograniczona. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat możliwe jest zwiększenie roli rowerów w systemie transportowym miasta i ich udziału w podróżowaniu po mieście do 10%. Podstawowym warunkiem wzrostu jest stworzenie na obszarze miasta sieci tras rowerowych o łącznej długości co najmniej 150 km. Rada Miasta Gdańska zaaprobowała umieszczenie w budżecie miasta na przyszły rok 2 mln złotych na budowę tras rowerowych.

Wydzielone drogi rowerowe zatwierdzone do realizacji w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego to:
1) Na trasie rowerowej "Główna Oś" odcinki:
- Aleja Grunwaldzka - od ulicy Wojska Polskiego do Alei Hallera (dwustronnie)
- ul. Błędnik - ul. Rajska - ul. Wielkie Młyny - od ul. 3 Maja do ul. Podwale Staromiejskie
- ul. 3 Maja - od ul. Błędnik do ul. Armii Krajowej i Kanału Raduni
- ul. Okopowa - od ul. Ogarnej do ul. Zaroślak

2) Na trasie rowerowej "Osi Dolnego Tarasu" odcinki:
- ul. Miszewskiego - od ul. Grunwaldzkiej do ulicy Białej
- ul. Wyspiańskiego - od Hallera do ul. Leczkowa
- ul. Wyspiańskiego - od ul. Leczkowa do placu Komorowskiego
- ul. Legionów - od placu Komorowskiego do ul. Hynka

3) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Stogi" odcinki:
- ul. Żytnia - od ul. Ogarnej do ul. Długie Ogrody
- ul. Długie Ogrody - od ul. Stągiewnej do ul.Siennickiej
- ul. Siennicka - od ul. Długie Ogrody do ul. Przetocznej
- ul. Lenartowicza - od ul. Przetocznej do ul. Sucharskiego

4)Na trasie rowerowej "Śródmieście - Suchanino" odcinki:
- ul. Podwale Staromiejskie i ul. Hucisko - od ul. Podmłyńskiej do ul. 3 Maja
- ul. Nowe Ogrody - od ul. 3 Maja do ul. Powstańców Warszawskich
- ul. Kartuska - od ul. Powstańców Warszawskich do ul. Nowolipie

5) Na trasie rowerowej "Śródmieście - Chełm" odcinek:
- ul. Cienista - od ul. Św. Wojciecha do ul. Worcella

Ogółem długość wydzielonych dróg rowerowych zatwierdzonych do wykonania w pierwszym roku Gdańskiego Projektu Rowerowego wyniosła 17,3 km. Ponadto planowane jest zrealizowanie dwóch z trzech programów kompleksowej poprawy warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) we Wrzeszczu Górnym i Dolnym oraz Oliwie wraz z Przymorzem. W kolejnym roku stworzonych zostanie 13,5 km tras oraz planowana jest poprawa warunków dla ruchu rowerowego w sieci ulic lokalnych (bez wydzielania dróg rowerowych) na obszarze Śródmieścia.

Niedługo będzie zatem można określić Gdańsk mianem miasta ekologicznego. Większość nie będzie już mogła jadąc autobusem do pracy narzekać na brak odpowiedniej infrastruktury do jazdy rowerem. Z planów wynika, że najważniejsze ścieżki przybędą miastu już w tym roku. Czy będą z kostki brukowej, czy z asfaltu? Najważniejsze, że rowerzyści przestaną narażać swoje życie i zdrowie podążając ulicami wzmożonego ruchu bez pobocza i przyczyniać się do siarczystych przekleństw kierowców samochodów i miejskich autobusów, które przez długą część trasy muszą podążać za jednośladem, jadącym z prędkością 20 km/h.

Opinie (58)

  • MILION - dużo czy mało

    gratuluję wszystkim, którzy są zamieszani w uzyskanie tych pieniędzy - JESTEŚCIE dla mnie BOGAMI :) (pozdrowienia dla Rogera!)
    Jedna uwaga: spożytkujcie tę kasę ODPOWIEDNIO. tzn. po jasną cholerę wzdłuż ul. pomorskiej scieżka na całej długości jest zrobiona z kostki brukowej??? nie dosc ze drozej, to jeszcze ręce trzęsą. Czasami przejade sie na czyms takim bikiem szosowym to nie czuje nadgarstkow po 400m. Dlatego szosówką i tak posuwam po ulicy, Jak się przesiadam na freeride'a jest lepiej, ale przecież nie każdy ma do licha amorka. Jak to już kiedyś było mądrze powiedziane - kostka tylko w miejscach tego wymagających ze względów estetycznych. Zrobmy sciezki z asfaltu, ale DOBRZE położonego. nie wylanego na ubitą ziemię. będzie taniej, równiej i ogólnie lepiej. Wystarczy też na więcej kilometrów ścieżek.

    • 0 0

  • tylko nie cegielki

    fajnie by bylo, gdyby trasa byla asfaltoa, a nie z tych cegielek !!

    • 0 0

  • precz z kostka

    bardzo ladnie ze tak zaczeto budowac sciezki rowerowe, problem polega tylko na tym by budowano je z odpowiednich materialow.Zgadzam sie z przedmowcami, powinno sie je (sciezki) budowac z asfaltu na solidne podstawie.Od tej kostki mozna dostac wstrzasu mozgu.

    • 0 0

  • Ale wam zazdroszczę ...

    Mam nadzieję, że inne miasta wezmą wzór z Gdańska.

    • 0 0

  • ale...

    Wszystko pieknie, tylko zeby tych rowerow tak nie kradli. Wkurzajace, ze na piec minut nie mozna zostawic roweru np. pod sklepem. Ryzykanci czesto wracaja pieszo ;)

    • 0 0

  • Alleluja!!!!

    Wreszcie! Już byłem dość zrezygnowany w tej kwestii, aż tu nagle taki kwiatek! Świetnie! Może żadziej będą docierać do mnie okrzyki wściekłych kierowców: "Ty debilu! Wy********* z tym rowerem"! Zobaczymy tylko co to będą za dróżki - czy takie na miare tej na zaspie (śmiechu warte), czy może przynajmniej podobne do eskapady nad morzem. Gorąco skłaniam się ku ASFALTOWI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Na kostce jeździ się o wiele gorzej - jest w dodatku ślisko! Z bikerskim pozdrowieniem...

    • 0 0

  • super

    powtorze to co juz zostalo napisane ale bardzo sie ciesze z tej incjatywy ..w koncu jakis projekt za ktorym z cala pewnoscia moge sie opowiedziec za.! tak jak przedpiszacy, wole asfalt i mam nadzieje ze oprocz pieniedzy trafia sie tez ludzie z glowa, ktorzy choc raz wsiedli na rower i wiedza jak "wygodnie" jezdzi sie po kostce.

    • 0 0

  • Szybciej i więcej

    To dobrze że coś sie ruszyło w tej sprawie ale to ciągle mało.
    Brak ściżek jest poroblemem ale jeżdżenie to jedno a gdzie zostawiać rowery?
    Studiouje na PG i chętnnie dojeżdżałbym tam rowerem ale na całej politechnice jest może jedno miejsce gdzie można zostawić i zabezpieczyć rower. (Wprowadzanie rowerów do budynków jest zabronine ,nawet na teren AZS-u.)
    Pruszanie sie po Wrzeszczu jest absurdem a gdzie tam zostawić rower jak sie chce zrobić jakieś zakupy albo wejśc cos zjeść: CO ZROBIĆ?

    • 0 0

  • rower miejski mości panowie!!

    zgadzam sie z powyższą opinią, że nie ma gdzie stawiac bika, i nawet jeżeli na Uniwersytecie Gdańskim jest (czy ma być) na Ekonomii parking rowerowy non stop pod kamerami to nie wiadomo co zrobic , gdy juz nam ukradną stamtąd bika :)) przecież wystarczy ze nałoże kominiarkę i szukaj wiatru w polu...

    • 0 0

  • cd..

    ... dlatego tez proponuje przesiasc sie na rowery miejskie - działające, ale nieatrakcyjne z punktu widzenia zlodzieja. i problem znika. kupujesz takiego za 150 zeta i nawet nie ma specjalnego cisnienia jak go ktos odpiluje w koncu razem z latarnią.... pozdrawiam bikerow

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum