• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy i radni przeciwni zmianom na Hallera

Maciej Korolczuk
16 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:54 (16 stycznia 2018)
  • Urzędnicy chcą przełożyć obecny chodnik na drogę rowerową, a tę w miejsce ciągu pieszego. Zmianom sprzeciwiają się mieszkańcy, radni i miejscy aktywiści.
  • Radni dzielnicy Wrzeszcz Dolny twierdzą, że wjazd na teren Gedanii jest niezgodny z planem zagospodarowania i jest samowolą budowlaną.
  • Po przełożeniu drogi rowerowej w miejsce chodnika staną się mniej widoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.
  • Obecna droga rowerowa jest zbyt wąska, w wielu miejscach jej nawierzchnia jest zdegradowana i wymaga pilnej modernizacji.
  • Sporny odcinek łączy Wrzeszcz z plażą w Brzeźnie. Zwłaszcza latem korzysta z niego wielu pieszych i rowerzystów.

Radni dzielnicy Brzeźno i Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańcy wspierani przez Rowerową Metropolię sprzeciwiają się planom miasta na przebudowę drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Ich zdaniem zamiana miejscami drogi dla pieszych i rowerów nie poprawi, a wręcz pogorszy bezpieczeństwo użytkowników obu tras. Wniosek o pilne spotkanie i wspólne wypracowanie koncepcji trafił już na biurko wiceprezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz.



Aktualizacja, godz. 14.50.

Miasto odpiera zarzuty mieszkańców i radnych dzielnicy Wrzeszcz Dolny. W przesłanym oświadczeniu wyjaśnia powody decyzji o zamianie miejscami drogi rowerowej i alei spacerowej wzdłuż Hallera. Publikujemy je w całości.

"Zlecenie opracowania dokumentacji projektowej jest jednym z pierwszych kroków do realizacji zadania. Obecnie zastanawiamy się na sposobem realizacji usprawnienia istniejących dzisiaj rozwiązań. W najbliższym czasie planowane jest spotkanie z Rada Dzielnicy i mieszkańcami podczas którego przedstawimy zakres planowanych modernizacji.
Zlecenie prac projektowych obejmujących modernizację drogi rowerowej i chodnika położonych wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej wynika z dwóch powodów:
a) złego stanu nawierzchni tych ciągów komunikacyjnych,
b) wniosków od użytkowników tej przestrzeni oraz służb zajmujących się bezpieczeństwem ruchu wskazujących na niewłaściwy poziom bezpieczeństwa na drodze rowerowej i chodniku.

Propozycja zamiany drogi rowerowej z chodnikiem będzie analizowana przez projektanta na etapie przygotowywania dokumentacji technicznej, niemniej za tą opcją przemawiają względy merytoryczne:
a) obecna lokalizacja drogi rowerowej nie zapewnia na skrzyżowaniach, zjazdach i przy wyjściach z posesji odpowiednich trójkątów widoczności,
b) lokalizacja chodnika od strony jezdni, a drogi rowerowej za chodnikiem nie jest zgodna z zasadami dobrej praktyki, od strony jezdni powinna być usytuowana droga rowerowa,
c) usytuowanie chodnika bliżej wejść na posesje, a drogi rowerowej bliżej jezdni ogranicza liczbę punktów kolizji i potencjalne natężenia przecinających się strumieni ruchu,
d) chodnik usytuowany pomiędzy jezdnią a drogą rowerową odcięty jest od źródeł i celów podróży (pawilony handlowe, ogródki działkowe, klub Gedania, przedszkole),
e) zgodnie z obowiązującymi w Gdańsku Standardami dla infrastruktury rowerowej, przy aktualnym natężeniu ruchu, szerokość drogi rowerowej powinna wynosić 3,5 m, obecnie wynosi 2,6 m,
f) propozycja zamiany drogi rowerowej i chodnika pojawiła się w petycji skierowanej do Prezydenta, podpisanej przez ok. 60 osób".



Czy droga rowerowa i chodnik wzdłuż Hallera powinny zostać zamienione miejscami?

O planach urzędników dotyczących przebudowy 1,3 km odcinka drogi rowerowej i chodnika między Kościuszki zobacz na mapie Gdańskaul. Gdańską zobacz na mapie Gdańska informowaliśmy na początku stycznia. Publikacją mocno zdziwieni byli mieszkańcy Wrzeszcza i Brzeźna, a także radni obu dzielnic, bo o planach urzędników nic wcześniej nie wiedzieli.

- Byliśmy zaskoczeni tą koncepcją, bo nikt wcześniej nawet nie zapytał nas o zdanie - przyznaje Krystian Kłos, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny. - Otrzymaliśmy dużo głosów od mieszkańców, którzy nie chcą zgodzić się na proponowane zmiany. Głosów było wiele i to z różnych stron, dlatego postanowiliśmy zorganizować spotkanie radnych dzielnicy z Wrzeszcza i Brzeźna z radnymi miasta i mieszkańcami. Zaprosiliśmy też Rowerową Metropolię, która poparła nasze zdanie i również twierdzi, że zaproponowana koncepcja jest nie do przyjęcia. W poniedziałek zwróciliśmy się do prezydent Aleksandry Dulkiewicz z wnioskiem o pilne spotkanie, wstrzymanie prac nad projektem i wspólne wypracowanie koncepcji, która będzie do przyjęcia dla każdej ze stron.
Największe zastrzeżenia radnych, mieszkańców i miejskich aktywistów budzi propozycja zamiany miejscami drogi rowerowej z chodnikiem. Ich zdaniem ruch pieszych między Wrzeszczem a Brzeźnem - zwłaszcza w sezonie letnim - jest zbyt intensywny, by ich przenieść na wąską, nawet zmodernizowaną ścieżkę.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii tłumaczy z kolei, że podnoszenie argumentu o poprawie bezpieczeństwa rowerzystów też jest nietrafione, bo poruszając się środkowym ciągiem na przejazdach znajdą się w martwym punkcie za drzewami, przez co staną się kompletnie niewidoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.

- Ustanowienie widoczności wymagałoby wycięcia drzew alei w każdą stronę. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego to pomysł naganny. Jednocześnie wystawia nie najlepsze świadectwo pomysłodawcom tych zmian, a więc Referatowi Mobilności Aktywnej. Zabrakło też konsultacji z mieszkańcami, radą dzielnicy. Zdumiewa nas takie podejście, bo bez konsultacji podpisano umowę na dokumentację za 160 tys zł - mówi Jackowski.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek.
W sobotę na wskazanym odcinku radni z Wrzeszcza zorganizowali wizję lokalną. Podczas obchodu technicznego zmierzyli szerokość zarówno drogi rowerowej, jak i ciągu pieszego. Wskazują, że zamiana nie jest konieczna i modernizację można przeprowadzić pozostawiając drogę rowerową i ciąg pieszy w obecnym śladzie.

Proponują też, by problemy z widocznością rowerzystów na wjazdach rozwiązać poprzez tzw. lejki wjazdowe, które sprawdzają się np. przy wjeździe do klubu Gedania. Taki lejek mógłby powstać np. przy wlocie ul. Kolonii Uroda. Wskazują też, że w wielu miejscach można poszerzyć obecną drogę rowerową do 3 metrów, bez konieczności zamieniania miejscami drogi rowerowej z aleją dla pieszych.

Próbowaliśmy zapytać Remigiusza Kitlińskiego z Referatu Mobilności Aktywnej o zarzuty stawiane autorom projektu, ten jednak odesłał nas do Biura Prasowego. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź od urzędników, dodamy ją do artykułu.

Opinie (245) 7 zablokowanych

  • Proponuje:

    Przesunac droge rowerowa w ciag pieszy ,po drugie przesunac ulice w miejsce dotychczasowej trasy rowerowej(wycinanajac drzewa) jezdnie przy zajezdni przesunac blizej srodka.Uzyskany w ten sposob pas zieleni i drogi oddac za grosze Robygowi..W koncu miasto musi sie rozwijac.a nastepny blok dobrze sie wkomponuje w projektowane dotychczas. Teren po bylej Gedani oczywiscie nie do odzyskania...a te 16 milionow gdzie ?Idealne rozwiazanie to dac do podpisu umowe na milony osobie ktora jest smiertelnie chora lub zadbac o odpowiedni przebieg; wypadkow.'' Lub wpuscic lisa do kurnika..juz on zadba o nasze ...na Jabloniowej.Pozdrawiam zlodzieii i chosztaplerow z urzedow miejskich.Trzymajcie sie chlopaki i dziewczynki.

    • 6 2

  • (3)

    Rowerzystów przybywa, a drogi rowerowe są za wąskie i przepustowość coraz mniejsza. Trzeba je szybko poszerzać.

    • 6 3

    • (2)

      jeżeli uważasz że poszerzanie dróg rozładowuje korki to tak jakbyś wierzył, że popuszczanie pasa obniży twoją wagę i zapobiegnie przejawom otyłości.

      • 3 2

      • Jak miło, że wreszcie dotarło :D:D:D

        • 1 0

      • a kiedy zdarzają się korki na drogach rowerowych?

        Tylko przy niektórych skrzyżowaniach w niektórych porach dnia pojawia się większa grupa rowerzystek i rowerzystów, ale nazywanie tego korkiem to grube nadużycie.

        • 0 0

  • Mam pomysła

    Moja opcja : samochody-środkiem alejki i jezdnią.rowery-jak dotychczas i torami tramwajowymi.Piesi-siedzieć w domu tramwaj-do likwidacji.PS.Ceny wódki -nie podnosić.

    • 4 2

  • Czy na Hallera naprawdę najpotrzebniejsza jest zamiana drogi rowerowej i chodnika?

    Rozumiem, że nawierzchnia jezdni na Hallera uznana został przez miejskich urzędników za pierwszorzędną...

    • 5 3

  • taki sam debilizm jak wydzielenie jednego pasa ulicy Wita Stwosza dla drogi rowerowej .... (4)

    kilkudziesięciu rowerzystów dziennie tamtędy jeździ ale chodziło o pokazanie jak można tanio pochwalić się kolejnymi kilometrami drogi ( nie ścieżki !) rowerowej bo to taniej niż wybudowanie ścieżki ( koszt farby)

    • 6 9

    • Tu się nie ma co chwalić
      Gdańsk ma: 17km pasów rowerowych
      Szczecin (porównywalne wielkością miasto ) ma: 50km pasów rowerowych

      Trochę słabo jak na "stolicę" rowerową.

      Jedynie co u nas dobrze idzie to chodniki rowerowe.
      Na zwykłym chodniku dostawia się znak że dopuszczony rower i już nowa trasa rowerowa za grosze powstała :D sukces urzędnik może się pochwalić ile to nowych tras powstało, a nowych ddr i pasów rowerowych jak nie było tak nie ma.

      • 6 2

    • tamtędy jeździ więcej rowerów niż samochodów, gdzie problem? (1)

      • 4 2

      • Tam gdzie zawsze

        W głowie

        • 1 0

    • Nie prawda. Powinni zamienić, to zwiekszy bezpieczeństwo.

      • 4 0

  • Bielawski,Bojanowski kiedy remont Hallera...taki wiecie nie po lebkach? (1)

    Wiem ,ze nie wiele da sie tutaj przytulic chociaz z drugiej strony remonty ulic ponoc kosztuja grube miliony.a jak nie wiecie jak poradzic sobie z ulicami zapytajcie Lisickiego..on ma doswiadczenie w rozpalcelowaniu sprawnej wyposazonej zajezdni..w Brzeznie przepraszam(w przeniesieniu) .to i na tym sie pewnie tez sie zna...Z reszta wy tez macie doswiadczenie..Forum Radunia po prostu cacuszko....miodzio...Tak zadbaliscie o GDANSKIE INTERESY,ze beda to na pewno pamietaly nastepne pokolenia.

    • 2 2

    • spóźniłeś się

      Bojanowski od ponad roku nie jest wiceprezydentem miasta...

      • 1 0

  • Należy zamienić miejscami osiedle z jeziorem

    • 4 4

  • Zdumiewa nas takie podejście, bo bez konsultacji podpisano umowę na dokumentację za 160 tys zł - mówi Jackowski.

    Zdumiewa nas takie podejście, bo bez konsultacji podpisano umowę na dokumentację za 160 tys zł - mówi Jackowski.

    • 2 3

  • To co dla jednych jest kosztem, dla innych jest przychodem :o)

    Wiadomoo co chodzi - o wydanie 160 tys. za "projekt" i pewno kilka razy tyle za realizację

    • 0 3

  • Ścieżki (3)

    To już staje się paranoją.Niebawem ścieżki rowerowe wyprą chodniki dla pieszych i ulice.Świętokrowie rowerowe staje sie szleństwem.Jestem roweżystą bulwarem nadmorskim od Nowego Portu do Kilibek w Gdyni i dalej.Rower ma być rekreacją a nie jedynym środkiem podróżowania.Mocne przegięcie Włodaże Trójmiejscy.

    • 7 8

    • infrastruktura rowerowa przede wszystkim powinna spełniać cele komunikacyjne (bo to realny zysk dla miasta i mieszkańców) . Rekreacja przy okazji

      • 3 0

    • Nie jedynym środkiem podrozowani? Walnij sie w głowę człowieku. Moim jest i będzie dopóki zdrowie pozwoli. Nie chcesz nie jezdzij, ale nie zabraniaj innym.

      • 2 1

    • co za różnica, i tak po tych ścieżkach rowerowych łazicie, traktujecie je jak chodnik innego koloru

      więc równie dobrze można wam chodniki w ogóle zlikwidować, przynajmniej będzie wiadomo dlaczego łazicie po DDR, nie będzie to tak wkurzać.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum