• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy i radni przeciwni zmianom na Hallera

Maciej Korolczuk
16 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:54 (16 stycznia 2018)
  • Urzędnicy chcą przełożyć obecny chodnik na drogę rowerową, a tę w miejsce ciągu pieszego. Zmianom sprzeciwiają się mieszkańcy, radni i miejscy aktywiści.
  • Radni dzielnicy Wrzeszcz Dolny twierdzą, że wjazd na teren Gedanii jest niezgodny z planem zagospodarowania i jest samowolą budowlaną.
  • Po przełożeniu drogi rowerowej w miejsce chodnika staną się mniej widoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.
  • Obecna droga rowerowa jest zbyt wąska, w wielu miejscach jej nawierzchnia jest zdegradowana i wymaga pilnej modernizacji.
  • Sporny odcinek łączy Wrzeszcz z plażą w Brzeźnie. Zwłaszcza latem korzysta z niego wielu pieszych i rowerzystów.

Radni dzielnicy Brzeźno i Wrzeszcz Dolny oraz mieszkańcy wspierani przez Rowerową Metropolię sprzeciwiają się planom miasta na przebudowę drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Ich zdaniem zamiana miejscami drogi dla pieszych i rowerów nie poprawi, a wręcz pogorszy bezpieczeństwo użytkowników obu tras. Wniosek o pilne spotkanie i wspólne wypracowanie koncepcji trafił już na biurko wiceprezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz.



Aktualizacja, godz. 14.50.

Miasto odpiera zarzuty mieszkańców i radnych dzielnicy Wrzeszcz Dolny. W przesłanym oświadczeniu wyjaśnia powody decyzji o zamianie miejscami drogi rowerowej i alei spacerowej wzdłuż Hallera. Publikujemy je w całości.

"Zlecenie opracowania dokumentacji projektowej jest jednym z pierwszych kroków do realizacji zadania. Obecnie zastanawiamy się na sposobem realizacji usprawnienia istniejących dzisiaj rozwiązań. W najbliższym czasie planowane jest spotkanie z Rada Dzielnicy i mieszkańcami podczas którego przedstawimy zakres planowanych modernizacji.
Zlecenie prac projektowych obejmujących modernizację drogi rowerowej i chodnika położonych wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej wynika z dwóch powodów:
a) złego stanu nawierzchni tych ciągów komunikacyjnych,
b) wniosków od użytkowników tej przestrzeni oraz służb zajmujących się bezpieczeństwem ruchu wskazujących na niewłaściwy poziom bezpieczeństwa na drodze rowerowej i chodniku.

Propozycja zamiany drogi rowerowej z chodnikiem będzie analizowana przez projektanta na etapie przygotowywania dokumentacji technicznej, niemniej za tą opcją przemawiają względy merytoryczne:
a) obecna lokalizacja drogi rowerowej nie zapewnia na skrzyżowaniach, zjazdach i przy wyjściach z posesji odpowiednich trójkątów widoczności,
b) lokalizacja chodnika od strony jezdni, a drogi rowerowej za chodnikiem nie jest zgodna z zasadami dobrej praktyki, od strony jezdni powinna być usytuowana droga rowerowa,
c) usytuowanie chodnika bliżej wejść na posesje, a drogi rowerowej bliżej jezdni ogranicza liczbę punktów kolizji i potencjalne natężenia przecinających się strumieni ruchu,
d) chodnik usytuowany pomiędzy jezdnią a drogą rowerową odcięty jest od źródeł i celów podróży (pawilony handlowe, ogródki działkowe, klub Gedania, przedszkole),
e) zgodnie z obowiązującymi w Gdańsku Standardami dla infrastruktury rowerowej, przy aktualnym natężeniu ruchu, szerokość drogi rowerowej powinna wynosić 3,5 m, obecnie wynosi 2,6 m,
f) propozycja zamiany drogi rowerowej i chodnika pojawiła się w petycji skierowanej do Prezydenta, podpisanej przez ok. 60 osób".



Czy droga rowerowa i chodnik wzdłuż Hallera powinny zostać zamienione miejscami?

O planach urzędników dotyczących przebudowy 1,3 km odcinka drogi rowerowej i chodnika między Kościuszki zobacz na mapie Gdańskaul. Gdańską zobacz na mapie Gdańska informowaliśmy na początku stycznia. Publikacją mocno zdziwieni byli mieszkańcy Wrzeszcza i Brzeźna, a także radni obu dzielnic, bo o planach urzędników nic wcześniej nie wiedzieli.

- Byliśmy zaskoczeni tą koncepcją, bo nikt wcześniej nawet nie zapytał nas o zdanie - przyznaje Krystian Kłos, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Dolny. - Otrzymaliśmy dużo głosów od mieszkańców, którzy nie chcą zgodzić się na proponowane zmiany. Głosów było wiele i to z różnych stron, dlatego postanowiliśmy zorganizować spotkanie radnych dzielnicy z Wrzeszcza i Brzeźna z radnymi miasta i mieszkańcami. Zaprosiliśmy też Rowerową Metropolię, która poparła nasze zdanie i również twierdzi, że zaproponowana koncepcja jest nie do przyjęcia. W poniedziałek zwróciliśmy się do prezydent Aleksandry Dulkiewicz z wnioskiem o pilne spotkanie, wstrzymanie prac nad projektem i wspólne wypracowanie koncepcji, która będzie do przyjęcia dla każdej ze stron.
Największe zastrzeżenia radnych, mieszkańców i miejskich aktywistów budzi propozycja zamiany miejscami drogi rowerowej z chodnikiem. Ich zdaniem ruch pieszych między Wrzeszczem a Brzeźnem - zwłaszcza w sezonie letnim - jest zbyt intensywny, by ich przenieść na wąską, nawet zmodernizowaną ścieżkę.

Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii tłumaczy z kolei, że podnoszenie argumentu o poprawie bezpieczeństwa rowerzystów też jest nietrafione, bo poruszając się środkowym ciągiem na przejazdach znajdą się w martwym punkcie za drzewami, przez co staną się kompletnie niewidoczni dla kierowców włączających się do ruchu na al. Hallera.

- Ustanowienie widoczności wymagałoby wycięcia drzew alei w każdą stronę. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego to pomysł naganny. Jednocześnie wystawia nie najlepsze świadectwo pomysłodawcom tych zmian, a więc Referatowi Mobilności Aktywnej. Zabrakło też konsultacji z mieszkańcami, radą dzielnicy. Zdumiewa nas takie podejście, bo bez konsultacji podpisano umowę na dokumentację za 160 tys zł - mówi Jackowski.
Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami został złożony w Urzędzie Miasta w poniedziałek.
W sobotę na wskazanym odcinku radni z Wrzeszcza zorganizowali wizję lokalną. Podczas obchodu technicznego zmierzyli szerokość zarówno drogi rowerowej, jak i ciągu pieszego. Wskazują, że zamiana nie jest konieczna i modernizację można przeprowadzić pozostawiając drogę rowerową i ciąg pieszy w obecnym śladzie.

Proponują też, by problemy z widocznością rowerzystów na wjazdach rozwiązać poprzez tzw. lejki wjazdowe, które sprawdzają się np. przy wjeździe do klubu Gedania. Taki lejek mógłby powstać np. przy wlocie ul. Kolonii Uroda. Wskazują też, że w wielu miejscach można poszerzyć obecną drogę rowerową do 3 metrów, bez konieczności zamieniania miejscami drogi rowerowej z aleją dla pieszych.

Próbowaliśmy zapytać Remigiusza Kitlińskiego z Referatu Mobilności Aktywnej o zarzuty stawiane autorom projektu, ten jednak odesłał nas do Biura Prasowego. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź od urzędników, dodamy ją do artykułu.

Opinie (245) 7 zablokowanych

  • A może inaczej............ (9)

    I o to chodzi od początku tej dyskusji. Potrzebna jednokierunkowa ścieżka rowerowa. Potrzebna druga nitka ścieżki po drugiej stronie jezdni Więc budowa nowej, po drugiej stronie drogi.Po myśli dewelopera(?) który kupił teren po zajezdni autobusowej?
    Ogólnie ścieżki rowerowe są do "spokojnej" jazdy rowerem a nie osiąganie przez napakowanych kolesi (lub koleżanki) prędkości astronomicznych. Przecież mogą tam też jeździć dzieci -nikt im tego nie zabroni. znane przysłowie:spiesz się powoli, rowerzysto zwolnij - a będzie bezpieczniej, wygodniej, a Ty nie będziesz śmierdział potem potem.

    • 17 7

    • no z dziećmi to nie do końca

      do 10 roku życia dzieciak jest pieszym i wraz z opiekunem ma nakaz poruszania się chodnikiem.

      • 5 0

    • Ogólnie ścieżki rowerowe są do "spokojnej" jazdy rowerem (2)

      Skoro tak to dlaczego nie można po jezdni jechać jak jest DDR ???
      Kierowcy mogą 50kmh jechać, a rowerzysta ma się wlec 15kmh?
      To nie miałoby sensu

      • 3 3

      • Ty jesteś debilem, czy tylko udajesz ? (1)

        nie widzisz różnicy w prędkości na DDR sąsiadującej bezpośrednio z chodnikiem, w zasadzie konstrukcyjnie z niego wydzielonej, a na pasie wydzielonym z ulicy ?
        Nie rozumiesz stosunku prędkości samochodu do roweru a roweru do pieszego ?
        Tłumaczyć nie będę bo to nie moje zadanie Cię edukować. Użyj mózgu, to nie boli, jest tylko nieprzyjemne.

        • 1 3

        • Mają służyć do komunikacji to trzeba jechać sensownym tepem 20-25h

          • 2 0

    • A jakie to sa astronomiczne predkosci? A co do dzieci to poruszaja sie pod opieka doroslych na chodnikach.

      • 3 0

    • Nie wiem dlaczego miałbym jechać do pracy codziennie po ścieżce 15km/h zamiast 25km/h

      Jakiś argument?

      Dzieci to spotykam tam tylko latem i tylko w weekendy.

      • 3 1

    • (2)

      No chyba nie wiesz co mówisz. Przeczytaj sobie przepisy nt. ścieżek rowerowych. Dopuszczalna prędkość to 50 km i dzieci, jeżeli powoduj zagrożenie nie mają prawa po niej jeździć.

      • 3 1

      • dzieci nie powodują zagrożenia (1)

        jedynie narażają się na ryzyko

        mała różnica ale istotna

        • 0 1

        • Jak wpadnie na innego rowerzystę lub wymusi na nim niebezpieczne zachowanie to nie spowoduje zagrożenia? ciekawe

          • 0 0

  • BARDZO PILNA INWESTYCJA (1)

    a jeszcze pilniejsze niż naprawa nawierzchni, było postawienie tam od gradobicia słupków.

    • 3 3

    • akurat słupki tam były potrzebne. na pseudo kierowców nie ma innego rozwiązania

      • 2 1

  • Zaorać wszystko - Niech RObyg wszystko zabuduje

    po co słuchac mieszkancow urzedasy wiedza najelpeij jak uszczesiwic spoleczenstwo

    • 6 2

  • A cóż to za fala hejtu? (6)

    Na 100% hejtują ci, którzy tamtędy w ogóle się nie poruszają. Zamiana miejsc ma sens. Obecna ścieżka rowerowa jest wąska, i nie da się jej zbyt wiele poszerzyć, bo rowerzyści pod konarami drzew nie przejadą. Piesi bez trudu sobie poradzą, ale rowerzyści nie. Rowerzyści jeżdżą z różną prędkością, a różnice prędkości są na tyle duże, że potrzeba więcej miejsca na bezpieczne wyprzedzanie. Jeżeli rower ma być realnym środkiem transportu, a nie spacerową zabawką, to drogi rowerowe muszą umożliwiać bezpieczną jazdę także z relatywnie wysokimi prędkościami, bez zbędnego spowalniania. Zatem, drodzy hejterzy, skierujcie swoje frustracje w inną stronę, bo narzekanie na tę akurat inwestycję jest zwyczajnie głupie. A kwestie bezpieczeństwa, trójkątów widoczności etc. to kwestie inżynierskie. I na tym niech się skupią p. Roger et consortes. Gdyby zaś się okazało, że tę sprawę hejtuje ktoś, kto na co dzień jeździ samochodem, to niech się lepiej dobrze zastanowi. Bo może jednak to dobrze, że wiele osób zamiast zwiększać korki na drogach, usuwa się z nich jadąc rowerem.

    • 15 21

    • Nie dla autostrady rowerowej! (3)

      Predkość na scieżkach rowerowych musi być bezpieczna. Tam jeżdżą wszyscy: dzieci starsi, osoby z mniejsza kondycją, rolkarze.

      • 4 7

      • Ale to argumenty ZA

        • 2 1

      • (1)

        Przeczytaj se co to jest ścieżka rowerowa. Rolkarze za wjazd na ścieżkę mają mandat.

        • 0 2

        • dzieci (dokł. ich rodzice) poniżej 10rż też - mandat
          wolno powyżej 10roku i z kartą rowerową
          dopiero 18 latek może jechać bez karty rowerowej

          po co budować drogę a następnie świrować, że 30 km/h to za szybko, niebezpiecznie za szybko? to jakieś... polactwo...

          • 1 1

    • Wyciąć. (1)

      Czyli jesteś ZA wycięciem całego szpaleru drzew? I zalaniu wszystkiego betonem? A gdzie to się tak spieszy jadąc Hallera? Na lody przy molo?

      • 1 0

      • A skąd wiadomo ile i jakich drzew należałoby wyciąć?

        I cz w ogóle? Poza tym, ten szlak to szybka droga w kierunku Gdyni i jeździ nią wiele osób. Nie na lody, ale do pracy i na uczelnie. Traktowanie dróg rowerowych jako obiektów rekreacyjnych świadczy o kompletnym niezrozumieniu współczesnych problemów komunikacyjnych miast.

        • 2 0

  • Bezpieczeństwo (2)

    Jak ma zostać zrealizowana zmiana stron między chodnikiem a ścieżką na skrzyżowaniu na Kościuszki? Wszyscy po skosie będą na siebie wpadać?

    • 5 4

    • Słuszna uwaga!

      Tam niedaleko Biedronki, banków, apteki, sklepów jest bardzo duży ruch pieszy i równie duży ruch rowerowy. I tam po skosie mają te dwa ruchy się krzyżować? To nie jest dobry pomysł.

      • 1 1

    • Nie trzeba na skrzyżowaniu. Można to zrobić za skrzyżowaniem.

      • 2 0

  • Szkoda (5)

    Wielka szkoda, że dyskusja odbiegła od meritum. Kilkaset dzieciaków codziennie jest narażonych z tego tylko powodu, że rowerzyści korzystający z tej ścieżki maja w d*pi.... bezpieczeństwo. Radni Wrzeszcza liczą lajki i to co im przyniesie sławę. Złośliwość i niechęć do Stowarzyszenia Gedanii 1922 jest zastanawiająca.

    • 4 12

    • Rzecznik

      Rzecznik rowerowy. Głowa w piach. Jest widoczny wtedy kiedy można wypiąć pierś do ordera.

      • 1 1

    • (1)

      Bo Gedania robi co chce w tym mieście? Ciekawe czy uzyskała stosowne pozwolenia na wykonanie wjazdu i zatoczki parkingowej, a jeśli nie to dlaczego urzędnicy tego nie widzą?

      • 3 1

      • Lepsza dla radnych jest Gedania SA

        i dobre relacje w deweloperką

        • 0 1

    • Czy prawdą jest, że Gedania ma układy z miastem skoro robi co chce? Czy Gedania uzyskała stosowne pozwolenia na rozbudowę swojego wjazdu i zatoczki parkingowej?

      • 2 1

    • Błąd rozumowania.

      Dzieciaki nie dlatego są narażone, że rowerzyści mają w d*pi.... bezpieczeństwo, tylko dlatego, że inżynierowie drogowi, jak zwykle, skopali sprawę. Gdański Inżynier Drogowy ma właśnie centralnie w d*pi.... rowery i rowerzystów oraz pieszych, zaś właścicielom samochodów nieba by przychylił. I w tym cały problem.

      • 0 0

  • A kiedy mieszkańcy nie są przeciwni? Każde zmiany, nowe inwestycje im nie pasują.

    • 3 2

  • precz z rowero-pedalarskim lobby ! (1)

    teroryści rowerowi do lasu

    • 3 12

    • Oj, taki atak na rowerowo-pedalarskie lobby może świadczyć o tłumionym homoseksualizmie!

      • 0 0

  • typowe - pieszym zmniejsza się chodnik, kosztem rowerzystów (2)

    na szczęście tu sami rowerzyści zareagowali.

    • 11 3

    • Też jestem zdania że powinno zabierać się kierowcom nie pieszym (1)

      • 4 2

      • tam jest dość miejsca dla wszystkich

        problem mają jedynie kierowcy, którzy chcą parkować na DDR lub ciągu pieszym

        • 0 0

  • Ziom z dzielni (1)

    Nie zgadzamy sie by rozwalili kolejne nasze wspomnienia z dziecinstwa!!!od malego sie tam chodzilo na plaze, nocne spacery,pierwsze pocalunki,piwkowanie do bialego rana!szaber na dzialkach hehe aj stare czasy!!polmozbyt juz rozwalili !!smutne to ze takie miejsca chca zniszczyc

    • 7 1

    • Ale o co kaman? Ziom, ocknij się. Nikt ci nie chce zresetować wspomnień.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum