• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oceniamy parkingi rowerowe przy centrach handlowych w Gdańsku

Kamil Gołębiowski
6 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Lidl - Gdańsk Zaspa. W miarę przyzwoity standard, stal nierdzewna, estetycznie, blisko wejścia, na widoku, zadbana zieleń. Lidl - Gdańsk Zaspa. W miarę przyzwoity standard, stal nierdzewna, estetycznie, blisko wejścia, na widoku, zadbana zieleń.

Jak przygotowane są gdańskie obiekty handlowe na przyjęcie wiosennej fali klientów na rowerach? Jakość rozwiązań jest bardzo różna, od niemal całkowitego ich braku aż do infrastruktury o przyzwoitej jakości.



Jak oceniasz parkingi rowerowe pod centrami handlowymi?

Mogłoby się wydawać, że konkurencja pomiędzy licznymi obiektami handlowymi Gdańska sprawi, że ich zarządcy będą dbać o rowerowego klienta. Spodziewamy się, że przyjeżdżając do sklepu będziemy mogli zaparkować rower pod drzwiami, oprzeć go wygodnie o dobrze skonstruowany stojak, bezpiecznie przypiąć za ramę pod czujnym okiem ochroniarza lub kamery i spokojnie pójść na zakupy.

Niestety nasza analiza nie napawa optymizmem. Przestarzałe, nieatrakcyjne rozwiązania do dziś królują przy centrach handlowych w Gdańsku. Stojaki "wyrwikółka", spirale, niewystarczająca liczba stojaków, brak monitoringu lub ochrony, brak zadaszenia na wypadek opadów - to tylko niektóre z wielu mankamentów, które odkryliśmy. Jednocześnie prowadzone od lat badania dowodzą, że właśnie klienci lokalni, często dojeżdżający rowerem, zostawiają w handlu najwięcej pieniędzy w skali roku. Być może kupują mniej naraz, jednak w globalnej skali co najmniej o 30 proc. większy jest zyski z klientów pieszych i rowerowych niż zmotoryzowanych.

Kryteria oceny miejsc postojowych



  1. Wystarczająca liczba stojaków
  2. Możliwość przymocowania roweru za ramę i jedno koło
  3. Zadaszenie lub inna ochrona przed opadami
  4. Miejsce dobrze widoczne i łatwo dostępne
  5. Bliskość wejścia
  6. Miejsce strzeżone, zamykane lub monitorowane
  7. Estetyka miejsca i bezpośredniego otoczenia


1. Wystarczająca liczba miejsc postojowych jest podstawą, zwłaszcza w kontekście niewielkich kosztów porządnego stojaka wynoszących od ok. 300 zł dla podstawowej wersji stojaka dla dwóch rowerów, wykonanego ze stali nierdzewnej, o kształcie odwróconej litery U.
2. Jeśli nie można przymocować roweru za ramę, to wielu typów roweru nie można ani wygodnie oprzeć, ani wystarczająco bezpiecznie przymocować.
3. Miejsce postojowe musi być całoroczne i adekwatne do klimatu. Bez zadaszenia niestety takie nie jest.
4. Dobra widoczność i dostępność to kwestia komfortu i bezpieczeństwa klientów.
5. Bliskość wejścia to wyraz właściwego priorytetu dla rowerzystów.
6. Bezpieczeństwo rozszerzone obejmuje też dodatkową ochronę taką jak ochroniarz lub choćby dobrej jakości dodatkowe kamery monitoringu. Niestety kradzieże wciąż się zdarzają.
7. Estetyka miejsca i otoczenia są ważne na zewnątrz tak samo, jak w środku sklepu czy galerii. Brud i brak estetyki nie przyciągają klienta i są słabą reklamą miejsca.

Za każde kryterium można dostać 0 lub 1 punkt, a w rażących przypadkach będziemy odejmować punkty, na przykład za bliski całkowitego brak możliwości przymocowania roweru za ramę, brud, uszkodzenia stojaków, wadliwy montaż lub inne przyczyny.
Madison - Gdańsk. Zgarbiony klient próbuje przymocować rower do zbyt niskiego stojaka za ramę, celowo stawiając go nie w, a obok stojaka. Rower po prawej przymocowany za przednie koło, czyli można koło szybko odkręcić a resztę roweru zabrać. Tu jest wszystko do wymiany. Madison - Gdańsk. Zgarbiony klient próbuje przymocować rower do zbyt niskiego stojaka za ramę, celowo stawiając go nie w, a obok stojaka. Rower po prawej przymocowany za przednie koło, czyli można koło szybko odkręcić a resztę roweru zabrać. Tu jest wszystko do wymiany.

Centra i galerie handlowe



Sieci handlowe
Lidl i Biedronka systemowo montują przy nowych inwestycjach dobrej jakości stojaki, wiele innych sieci niestety na prośby nie zareagowało. Również pod wolnostojącym Rossmanem na Zaspie zauważyliśmy praktyczne, porządne i estetycznie zgrane z obiektem stojaki.

Biedronka (4/7) - Ocenialiśmy na przykładzie placówki na Przymorzu skrzyżowanie ul. Rzeczpospolitej i Hynka. Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0. Brak punktów za ochronę, zadaszenie i estetykę (tanie, choć technicznie poprawne stojaki ze stali ocynkowanej).

Lidl (5/7) - Przyzwoicie. Wyższa od przeciętnej dbałość o estetykę miejsca, stojaki ze stali nierdzewnej, ergonomia umiejscowienia. Brak tylko punktów za dodatkowy monitoring / ochronę i zadaszenie. Ocenialiśmy na przykładzie placówki na Zaspie w pobliżu SKM. Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka +1. Brak tylko punktów za ochronę i zadaszenie.

Madison Gdańsk Główny (2/7)

Tu królują wciąż nieergonomiczne "spiralki". Brak możliwości wygodnego oparcia i bezpiecznego przypięcia za ramę w zasadzie powinna oznaczać całkowitą dyskwalifikację tego mało przyjaznego rowerowym klientom miejsca. Jeśli w ciągu roku nie poprawi się znacząco jakość, to w przyszłym roku placówkę automatycznie umieścimy na najniższym miejscu w rankingu.

Ilość z reguły wystarczająca +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność, dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0 (stojaki częściowo powyginane i krzywe.

Galeria Bałtycka Gdańsk Wrzeszcz (4/7)

Co do GB mamy mieszane odczucia. Bardzo pozytywna jest dla nas możliwość pozostawienia roweru na parkingu strzeżonym w okresie ciepłym, niestety stojaki-wyrwikółka i niewygodne, designerskie "sprężyny" przy obu wejściach oceniamy negatywnie. Ponadto GB od lat uporczywie ignoruje wielokrotne apele środowisk rowerowych Trójmiasta o podwyższenie niewystarczającego standardu. Ostatnio pod ścianą od strony wejścia od SKM Wrzeszcz wykonano zadaszenie dla... palących papierosy.

Ilość +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring +1, Estetyka +1. Za systematyczne i wieloletnie ignorowanie dialogu z klientami przyjeżdżającymi na rowerach odejmujemy dodatkowo jeden punkt.

Manhattan Gdańsk Wrzeszcz (6/7)

Manhattan we Wrzeszczu wypada jak do tej pory rowerowo najlepiej. Blisko głównego wejścia jest spora ilość stojaków, ochrona w sezonie, wyraźny napis na stojakach informujący o monitoringu. Dodatkowe stojaki przed wejściem zainstalowane chyba w zeszłym roku. W sumie to jak na razie najlepszy standard przed centrum handlowym w Trójmieście. Na minus jedynie bezużyteczna "spiralka" przy tylnym wejściu.

Ilość +1. Możliwości przypięcia za ramę +1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring +1, Estetyka 0.
Manhattan we Wrzeszczu. To jak na razie najwyżej punktowany parking rowerowy pod dużym obiektem handlowym w Gdańsku. Zadaszony, wygodny, solidny, w poprzednich sezonach chroniony. Manhattan we Wrzeszczu. To jak na razie najwyżej punktowany parking rowerowy pod dużym obiektem handlowym w Gdańsku. Zadaszony, wygodny, solidny, w poprzednich sezonach chroniony.

Galeria Metropolia (3/7)

Dotychczasowy standard należy uważać za niedopuszczalny, zwłaszcza dlatego, że chodzi o nową placówkę, która znikomym w skali inwestycji kosztem dodatkowym mogła zostać wykonana od razu co najmniej poprawnie. Dotychczas jedyny dobry stojak w okolicy to latarnie i parking przy SKM wykonany przez i na koszt Miasta Gdańska.

Pozytywnie należy natomiast odnotować, że GM najwyraźniej zreflektowała się co do błędu i już 7-8 kwietnia obiecuje poprawę standardu w zakresie jakości stojaków. Obejście ma zostać również wyposażone w bezpłatną stację naprawczą dla rowerów. Ponadto odbędzie się pro rowerowa akcja promocyjna. Uważnie przyjrzymy się nowej jakości i chętnie podwyższymy naszą ocenę jeśli tylko będzie to uzasadnione.

Ilość +1. Brak możliwości przypięcia za ramę -1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Alfa Centrum - Gdańsk Przymorze (5/7)

Standard pod AC jest generalnie dobry. Od Kołobrzeskiej przyzwoity już od dawna, od Krynickiej niedawno poprawiony. Wcześniej były tam spiralki, w tej chwili są już zamontowane poprawne stojaki w kształcie odwróconego U. Od strony ul. Kołobrzeskiej dwa lata temu był w sezonie parking strzeżony. Czy będzie w tym sezonie nie wiemy. Tutaj wyraźnie widać też estetyczne zalety stojaków z nierdzewki. Te od Kołobrzeskiej zostały rok temu odmalowane, teraz są już znów odrapane.

Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1 (od Kołobrzeskiej), Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

CH Galeria Przymorze (5/7)

Kolejny mieszany przykład. Kilka lat temu byliśmy u zarządcy z osobistą interwencją z powodu niewłaściwych stojaków. Niestety nie trafiliśmy na otwarte uszy i dopiero ok 3 lata później GP dołożyła nowe stojaki U-kształtne. Niestety stare stojaki pozostały na miejscu, zamiast zostać zezłomowane i zastąpione całkowicie poprawnymi. Nowe stojaki nie są trwale przymocowane do podłoża. Można zatem ukraść rower wyrywając stojak. Za to rażące niechlujstwo wykonawcze odejmujemy punkt. Na plus odnotowujemy, że nowy parking od strony Decathlonu jest zadaszony, jest też bezpłatna stacja naprawcza. Duży napis "Witamy Rowerzystów" to przyjemna próba poprawy estetyki miejsca postojowego i dowartościowanie klientów przyjeżdżających na rowerach. Za dobre chęci w zakresie estetyki przyznajemy punkt na zachętę. Oczekujemy też niezwłocznego usunięcia mankamentów.

Ilość +1. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1 (od Decathlonu jest, od Chłopskiej brak), Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka +1. Ponadto odejmujemy punkt za niedopuszczalny sposób montażu stojaków, co najmniej tych od strony ul. Chłopskiej.

Decathlon na Przymorzu (4/7)

Najwygodniej pod Decathlonem wciąż przypiąć rower do barierki. Blisko, wygodnie, za ramę i na widoku. Wiata z miejscami postojowymi stoi na uboczu, w mało widocznym miejscu, więc część rowerowych klientów z niej nie korzysta. Plusem jest stacja naprawcza. Dodatkowo przy samym wejściu jest pomocny i fachowy serwis rowerowy, który w drobnych sprawach nieraz pomagał nawet bezpłatnie. Za to przyznajemy punkt ekstra.

Ilość 0. Przypięcie za ramę +1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność 0, Bliskość +1, Ochrona 0, Estetyka 0. Dodatkowy punkt za serwis +1

Castorama w Oliwie(1/7)

Brak standardu minimum parkingu rowerowego i to mimo naszych wielokrotnych, osobistych monitów u kierownika to wstyd dla marketu budowlanego. Byle jakie stojaki-wyrwikółka zamontowane zostały przed rokiem, czyli dość świeżo. Są tak złe, że nie możemy nawet zaliczyć wystarczającej ilości miejsc postojowych. To w zasadzie całkowita dyskwalifikacja. I taka też będzie następnym razem, jeśli sytuacja się nie poprawi.

Ilość 0. Przypięcie za ramę -1, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Leroy Merlin w Oliwie (2/7)

Również i tu brak standardu minimum parkingu rowerowego i to mimo wielokrotnych, osobistych monitów to wstyd dla marketu budowlanego. Byle jakie, stare stojaki-wyrwikółka są na tyle niewystarczające, że nie zaliczamy nawet wystarczającej ilości miejsc postojowych. Również i tu należy się w zasadzie całkowita dyskwalifikacja za złe traktowanie klientów w zakresie miejsc postojowych.

Ilość 0. Przypięcie za ramę -1, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka 0.

Auchan Przymorze (3/7)

Pod Auchan rzuca się w oczy bylejakość i brud w okolicy miejsc postojowych, zwłaszcza od str. ul. Krynickiej. Tanie stojaki z blachy ocynkowanej, spiralka oraz skorodowane, najtańsze wyrwikółka w jednym miejscu to kwintesencja bylejakości i braku spójności. Za wyjątkowy brak estetyki odejmujemy punkt.

Ilość +1. Przypięcie za ramę 0, Zadaszenie +1, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka -1.

Tesco - Przymorze (DYSKWALIFIKACJA)

Jakość miejsc postojowych pod Tesco na ul. Obrońców Wybrzeża jest jedną z najgorszych, jakie znamy w Gdańsku, żeby nie powiedzieć skandaliczna. Zniszczone od lat poza możliwość użycia stojaki-wyrwikółka, a także zaniedbaną przestrzeń odbieramy jako przysłowiowe "dziadostwo". Bezapelacyjna dyskwalifikacja bez dalszego komentarza.

Ilość 0. Przypięcie za ramę 0, Zadaszenie 0, Widoczność i dostępność +1, Bliskość +1, Ochrona, monitoring 0, Estetyka -1.

Gildia - Zaspa (DYSKWALIFIKACJA)

Przed wejściem od strony parkingu brak nawet pozorów parkingu rowerowego. Przy wejściu bocznym dwa stojaki rowerowe na śmietniku. Porozrzucane niedopałki papierosów, przepełniony śmietnik przymocowany do stojaka rowerowego(!), brudne podłoże - jednym słowem fuj. Dyskwalifikacja.

Podsumowując, możemy stwierdzić, że jakość parkingów rowerowych pod gdańskimi centrami handlowymi i galeriami dolnego tarasu rozczarowuje. W zasadzie niewiele możemy wyróżnić pozytywnie oprócz Manhattanu. Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe mają lokalnie tak silną pozycję quasi-monopolistyczną, że nie muszą starać się o klienta, albo są nieświadome niewykorzystanego potencjału. Wolny rynek i konkurencja przynajmniej częściowo okazują się nieskuteczne i nie poprawiają traktowania klienta. Niestety miasto nie ma narzędzi prawnych, aby na operatorach obiektów handlowych wymusić dobrą jakość tak, jak zaczęło się to udawać w wypadku niektórych inwestycji deweloperskich. Za jakiś czas przyjrzymy się sprawie raz jeszcze i sprawdzimy, czy jest poprawa.

  • Lidl - Gdańsk Zaspa. W miarę przyzwoity standard, stal nierdzewna, estetycznie, blisko wejścia, na widoku, zadbana zieleń.
  • Rossman - Gdańsk Zaspa. Estetycznie, zgranie kolorystyczne i formy, blisko wejścia, na widoku. Tu jest ciasno, więc stojaki stoją pod kątem. Sensowny kompromis.
  • Madison - Gdańsk. Zgarbiony klient próbuje przymocować rower do zbyt niskiego stojaka za ramę, celowo stawiając go nie w, a obok stojaka. Rower po prawej przymocowany za przednie koło, czyli można koło szybko odkręcić a resztę roweru zabrać. Tu jest wszystko do wymiany.
  • Manhattan we Wrzeszczu. To jak na razie najwyżej punktowany parking rowerowy pod dużym obiektem handlowym w Gdańsku. Zadaszony, wygodny, solidny, w poprzednich sezonach chroniony.
  • Flagowy przykład, jak projekt rozmija się z potrzebami użytkowników. Schowana za rogiem wiata stoi nieużywana, a klienci nadal przytwierdzają rowery do barierki, która jest bliżej, na widoku ochrony i wygodna.
  • Castorama Oliwa. Nie dość, że parking rowerowy nie spełnia norm bezpieczeństwa i wygody, to jeszcze takie byle co jest sprzedawane nieświadomym klientom w markecie pod nazwą "stojak rowerowy". Nie wiemy co gorsze. #powinnitegozabronić
  • Tesco - Gdańsk Przymorze. Niżej już ciężko upaść w kwestii stojaków rowerowych. Klienci woleli pozostawić rowery na stojąco pod pieczą jednego z nich, niż pozostawić je na parkingu. Dyskwalifikacja.
  • Gildia na Zaspie. To pod względem estetyki chyba najbardziej niekorzystne miejsce do zaparkowania roweru, które widzieliśmy. Brudna kostka, porozrzucane niedopałki, skorodowany, przepełniony odpadami śmietnik, przytwierdzony do stojaka rowerowego i magazyn środków czyszczących na widoku nie zachęcają do odwiedzin.
  • Lotnia na Zaspie. Tu też mniej niż skromnie. Nieprofesjonalny, niesolidny, reklamowy mini stojak wyrwikółko nie umożliwia bezpiecznego pozostawienia roweru przed wejściem i nie zachęca do przyjazdu rowerem.
  • Alfa Centrum Przymorze. Blisko wejścia, na widoku i w dużej ilości. W sezonie stojaki są tu mocno obłożone. Niestety nie zmieściły się one w większości pod zadaszeniem.
  • Wolnostojąca Biedronka na Zaspie przy ul. Hynka. Parking rowerowy jest niepotrzebnie umieszczony z boku budynku, zamiast wprost przed wejściem. Często przebywający tu amatorzy złotówek z wózków i alkoholu, dodatkowo nie zachęcają do odstawienia roweru na czas zakupów.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Problemy l ś

    Odkręcić

    • 2 25

  • Szkoda, że nas rowerzystów nadal uważa się za jakiś odmienny szczep kulturowy. (6)

    Dróg dla rowerów mało, są poprzerywane , stojaki rowerowe byle jakie, na zasadzie: aby coś tam było, kierowcy często traktują nas jak zło konieczne. Czasem mam wrażenie, że te wszystkie imprezy typu Wielki Przejazd itd. mają tylko zatuszować cały ten bajzel w rowerowej infrastrukturze, albo wypromować niektóre osoby.

    • 41 11

    • bo robicie z siebia jakas sekte (4)

      filozofia do wszystkiego i ciagly placz o cos. studenci w sztruksach i stare dziady bez pieniedzy ktorzy wmawiaja otoczeniu ze mercedesy sa passe.

      • 6 27

      • No wiesz, częściowo się z Tobą zgadzam,ale

        takich rowerooszołomów jest pewnie garstka. Dla mnie i chyba większości ludzi rower to po prostu środek transportu i też pasja, ale nie jakaś tam zaraz religia. Po prostu trzeba mieć do wszystkiego dystans i umiar. Nigdy nie będę po jednoznacznie stronie kierowców albo rowerzystów bo to bez sensu. To tak jakbym powiedział, że słonko jest ok, a deszcz do bani, jedno i drugie ma wady i zalety. Pozdro.

        • 14 2

      • Spokojnie, większość roweszystów ma samochód :) (2)

        Różnica jest taka, że nie wyciągają go, żeby przejechać 2km w słoneczny dzień.

        Gdyby drogi były poprowadzone tak, jak teraz ścieżki rowerowe, kierowcy chyba by się zagotowali.
        Wyobraź sobie na Grunwaldzkiej obowiązkową zmianę pasa na lewy na co drugim skrzyżowaniu...

        • 12 0

        • Co prawda to prawda.

          • 5 0

        • Ja jadę cały czas jedną stroną,strata czasu ciągłe przechodzenie na drugą stronę.

          • 6 0

    • bo rowerzysta to ,,biedak'', taki wschodni mental..

      Robimy jako społeczeństwo postępy ale nadal częściej jest tak, że rower uznawany jest tylko jako ,,rekreacja'' i to dla bidusów, którzy nie mają na furę.. Tak jak u Rusów, tam ,,wsie ludjeje mają maszyny i balszoje tv'', a rzeczywistość obdrapana i połatana byle jak.. Ten rodzaj ,,oceniaczy'' nie kuma, iż rower to środek transportu, którym można się przemieszczać i np. robić zakupy. Pomijając fakt, że większość rowerzystów to też kierowcy aut, wybierają jednoślad bo często szybciej, wygodniej i milej.

      • 0 0

  • moze bys tak Maciek wpadl popedalowac?

    flaga na maszt

    • 14 3

  • Podejście polomarketu

    Opiszę, jak wygląda parkowanie pod dwoma sklepami polomarketu w Osowej, bo to niezła komedia.
    W miarę nowe centrum handlowe z polomarketem przy zjezdzie na Sopocką:
    3 stojaki rowerowe U, ustawione po skosie i dokładnie pół metra od siebie. Ciężko nawet pojedynczy rower między nie wprowadzić. Nie wiem co za idiota to projektował, ale chyba nigdy roweru na oczy nie widział.
    Drugi POLOmarket w dzielnicy, w okolicy Owczarni:
    Krzywa wyrwikółka, pomimo, że kiedy to budowali to obowiązywały już w Gdańsku normy co do parkingów rowerowych. W końcu wjechał w to samochód i rozwalił, co skończyło się demontażem wyrwikółki. Piszę maila do polomarketu, żeby zamontowali porządne stojaki, pokazuję normy i gdzie można kupić. Odpisali, że się nie da i że wiedzą co robią. No i pół roku później zamontowali identyczną wyrwikółkę.
    Normalnie ręce opadają, nie dziwcie się potem, że ludzie jeżdżą na zakupy do Lidla (wzorowe parkingi rowerowe) zamiast kupować w polskim sklepie przy takim traktowaniu klientów.

    • 29 3

  • dlaczego tak mało jest zadaszonych parkingów???

    • 20 2

  • tylko jak przywieźć z CH rowerem zakupy? (5)

    dwie siaty z Lidla nie chcą się trzymać kierownicy mojej hipsterskiej kolarzówki :(

    • 9 26

    • No to problemem jest twoja hipsterska zabawka, kup sobie normalny rower.
      Zdarzało mi się wozić i 30kg zakupów na rowerze i uwierz, że nic na kierownicy nie wisiało.
      Od tego jest bagażnik i sakwy.

      • 18 0

    • na rowerze przywiozłem telewizor 32" bez najmniejszych problemów (1)

      • 8 0

      • szacun!

        • 2 0

    • Ucz się od Kitajców (1)

      W czasie II WŚ podbili na rowerach Półwysep Malajski wraz z Singapurem - rower się sprawdzał nawet w dżungli, hehe

      • 3 0

      • to byli Japończycy, nie Kitajcy

        • 2 0

  • mógłbym prosić o statystyki ile w tym roku powstanie nowych dróg rowerowych w Gdyni? (4)

    • 11 3

    • Wedle ambitnych planów, czy w realu ? :)

      • 5 1

    • tyle co w Gdańsku. nic albo symbolicznie kilka metrów

      • 3 3

    • Kasia

      Nie powstanie nic ale teraz zatrudnia GENERAŁA ROWEROWEGO

      • 0 1

    • dlaczego nie pytasz się o kilometry ulic uspokojonego ruchu w Gdyni?

      dlaczego nie pytasz się o kładki pieszo rowerowe nad ważnymi ulicami wzdłuż linii SKM?

      Rowery nie jeżdżą wyłącznie po wydzielonych drogach dla rowerów,

      Rowerzyści powinni móc się czuć bezpiecznie na jezdni ulic uspokojonego ruchu, których w mieście powinno być większość.

      • 1 0

  • Zwolennikom rowerów proponuję zrobić duże zakupy w C.H. Morena, a następnie (4)

    zawieźć je tym rowerem na sam koniec Góralskiej na Niedźwiedniku. Najlepiej w deszcz. Wtedy może dotrze do niektórych, że rower jednak nie jest idealny.

    • 10 40

    • Nieudaczniku niema najmniejszych problemów jecvhałem nie raz i własnie w deszcz!

      Ale jak pierdzisz w fotel cały dzień to 100 metrów rowerem jest dla ciebie wyzwaniem

      • 14 4

    • Masz rację - ponieważ mamy w Gdańsku ulicę Góralska i ty nie dajesz radę pod nią podjechać - to przesądza wszytko. Obecność Góralskiej podważa sens inwestowania w jakąkolwiek infrastrukturę rowerową w całym Trójmieście. A może i całym Pomorzu. Co prawda na niedzwiedniku bywam raz na rok, ale przekonałes mnie - idę sprzedać rower.

      • 31 2

    • a co Cię Góralska w Gdańsku interesuje

      jak mieszkasz na Karwinach przy obwodnicy?

      • 0 4

    • rower wspomagany elektrycznie jest w tych warunkach lepszy niż rower konwencjonalny.

      Samochód jest dużo mniej "idealny" na warunki przeciętnego miasta, jego użytkownicy często żądają uspołeczniania kosztów, które się wiążą z korzystaniem z niego, ale prywatyzują wątpliwe korzyści wynikające z jeżdżenia nim nawet na krótkie odległości.

      W dobrze zarządzanym mieście generalnie nie jest potrzebny.

      • 1 0

  • budują Forum Radunia (3)

    czy będą parkingi rowerowe w tym centrum handlowym? a ciekawe jak miasto zadba o stojaki rowerowe wokół tej inwestycji - od dawna powinny być np przed biblioteką i budynkiem poczty na Targu Rakowym. No i żeby nie stawiali ich na środku ulicy jak na Głównym Mieście bo to jest porażka bo do rozjechanego stojaka nic się nie da przymocować a i rower na środku ulicy to bym się bał

    • 13 0

    • na razie miasto zadbało o infrastrukturę (1)

      wąski chodnik z nakazanym po nim ruchem rowerów. Bo sąsiednia ulica musi mieć pasy o autostradowej szerokości.

      • 7 0

      • No. Wąski chodnik to jest przy wiacie przystankowej niedawno postawionej na Hucisku (przystanek w stronę dworca, obok pomnika PPP i AK). Na ok. 1-1,5 metrze szerokości chodnika mijają sie ludzie idący w obu kierunkach + wsiadajacy i wysiadajacy z autobusu. Ciekawe kto to wymyślił.

        • 2 0

    • Pewniemnie bedzie bo nie prowadza tam zadne drogi rowerowe.

      • 1 2

  • Profesjonalny rzeczowy obiektywny artykuł szacunek..

    Sporo lat temu jak byłem i pracowałem w Holandi to 1ym szokiem była dla mnie masowa powszechność parkingów rowerowych.A jak w Amsterdamie przy dworcu zobaczyłem piętrowy parking z tysiącami rowerów to nie miałem już wątpliwości źe oni kochają rowery.Szkoda że tak mało ich wzorców jest w R.P.

    • 36 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum