• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Ten odcinek drogi rowerowej jest całkiem dobry. (od ul. Kościuszki do Drogi Zielonej). (2)

    Droga rowerowa wzdłuż ul. Hallera na odcinku od Drogi Zielonej do plaży w Brzeźnie powinna być przebudowana, a raczej zbudowana. Bo tak naprawdę to jej nie ma.

    • 30 3

    • Inwestycja jest w realizacji. Na razie zabezpieczyli drzewa przed uszkodzeniem.

      • 3 2

    • Chodnik dla pieszych wyremontować na całej długości.

      • 2 0

  • a czego chcą ci mieszkańcy ? (4)

    przcież chodnik nie zniknie, tylko będzie zamieniony z obecnie istniejącą ścieżką rowerową. Nie wiem w czym problem. Pewnie jakiś pan janusz z panią Gienią z parteru walczą żeby walczyć.

    • 30 23

    • (1)

      Ja jestem z Wrzeszcza, wyjeżdżam z klatki wprost na ścieżkę rowerową, jestem za zamianą ścieżki z chodnikiem, dobrze by było też zmienić nawierzchnię.

      • 11 7

      • jakiej klatki? tam żadnej zabudowy przecież nie ma. jest parking, a dalej już tylko działki

        • 8 2

    • Mieszkam tam (1)

      Mieszkam w tym miejscu i też jestem rowerzystką. Często jeżdżę tą ścieżką. Jest wąska i przez to, że przylega do odrodzenia ogródków działkowych bardzo ogranicza ruch rowerzystom. A jednak zabranie pieszym alejki obok to nieporozumienie. Ten chodnik w weekendy i latem zamienia się w zatłoczony trakt pieszy. Tam chodzą spacerem na plażę tłumy ludzi. Rodziny z biegającymi dziećmi, jest też dużo psów. Nie wyobrażam sobie puścić ten tłum na wąską ścieżkę. Już widzę reakcję pieszych na taką zmianę. Rodziny musiałaby iść gęsiego przy mijaniu idących /również gęsiego/ z naprzeciwka.

      • 8 5

      • Najważniejsze, że obok przebiega czteropasmowa arteria dla królewiczów. A piesi i rowerzyści niech się gniotą.

        • 10 0

  • I słusznie

    • 5 7

  • przebudować, zenex sp. z o.o i witexbud muszą zarobić

    • 10 6

  • Lepiej by miasto (3)

    Zastanowiło się nad drogą od ulicy Gdańskiej do ul.Krasickiego (wiadukt)

    • 15 4

    • Brzeźno (2)

      Prawda, nie ma jak bezpiecznie przejechać przez Brzeźno do N.Portu a i dla mieszkańców Brzeźna słabe to połączenie z Hallera. Tu mieszkają też normalni ludzie, nie tylko letnicy jeżdżący na spacery nad morze...

      • 3 2

      • (1)

        Co ty za głupoty piszesz? Połączenie Brzeźno-Nowy Port jest bardzo dobre. Masz ścieżkę przy plaży, przez park. Jedynie na drugą stronę ulicy musisz przejechać (po wyjechaniu z parku) i dalej masz znowu ścieżkę rowerową. Opcjonalnie możesz jechać ulicą - wbrew pozorom jedzie się nią bardzo dobrze i bezpiecznie (wiem z doświadczenia). Tak samo dobre, jeśli nie lepsze masz połączenie z Hallera w stronę Wrzeszcza

        • 5 0

        • To mam do domu na Dunikowskiego z Hallera

          przez plażę i park jechać ?
          Jedź sobie sam opcjonalnie wąską Gdańską i zakręt Krasickiego, ja tam się boję.

          • 1 0

  • (2)

    Dobra decyzja. Jeżeli chodzi o ruch to liczby to jedno a jakość to drugie. Czym innym jest rodzina na rowerze jadąca gęsiego a czym innym rodzina na spacerze raczej chcąca iść obok siebie. Na pewno nie zachęci do spaceru waski chodnik. Jest sporo miejsc w Gdańsku gdzie ścieżki rowerowe powodują że spacer nie jest komfortowy (np. lostowicka, marynarki polskiej itd)

    • 20 17

    • spacer wzdłuż Hallera (1)

      litości. Jakby w Gdańsku nie było gdzie spacerować,

      • 5 13

      • Pewnie. Najlepiej samochodem cale miasto przejechać smrodząc wszystkim żeby pospacerować gdzieś. Typowy polski Janusz. W okolicach miejsca zamieszkania nie można. Najważniejsze żeby gdzieś podjechać.

        • 11 0

  • (1)

    A może zlikwidować jeden szereg ogródków działkowych. Starczy na szeroki chodnik.

    • 18 8

    • Niby dlaczego na chodnik?

      to nie można poszerzyć drogi rowerowej w stronę działek?

      • 7 3

  • borze zielony, chroń nas przed dziuniami u władzy (1)

    cykorzą perzed decyzją
    zawsze kierują się opinią ciemnogrodu,
    czy chodzi o pomnik, czy o drogę, czy o cokolwiek
    i dbają tylko, i wylącznie o swoj zadek, i stołek

    jednak wolę Brauna, albo innego Szwarca, nawet Kononowicza,
    byle w spodniach

    • 16 22

    • pajac, idź pajacować gdzieś indziej

      • 1 3

  • Chyba czas założyć jakąś organizację aktywistów samochodowych (2)

    Punkty programu:
    1) drogi dla rowerów przejeżdżające na każdym skrzyżowaniu na drugą stronę ulicy przez podwójne światła na przycisk
    2) nawierzchnia szutrowa dróg dla rowerów - ogranicza prędkość, podnosi bezpieczeństwo
    3) opłaty za wjazd rowerem do miasta
    4) ograniczenie ilości stojaków rowerowych w miastach
    5) dopuszczenie pieszych do chodzenia drogami dla rowerów, bezwzględne pierwszeństwo pieszych na drogach dla rowerów

    itp. itd.

    • 26 27

    • słabe. wymysl cos lepszego

      • 10 9

    • atomowy mecz

      wariat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 3

  • zróbcie cos z tą Hallera (5)

    bo wyglada okropnie ponuro

    • 23 5

    • (1)

      No robia. Wiezowce z apartamentami na wynajem buduja

      • 11 1

      • To raczej blokhaus, w obozach mieli większe odległosci pomiędzy barakami.

        • 7 1

    • przyjdzie wiosna i zmiani wygląd tej ulicy

      • 2 1

    • Zwęzić to dziadostwo i zrobić porządny deptak obok i ddry. Niech prowadzi prosto do morza.

      • 3 1

    • no jak na Gdańsk przystało

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum