• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto rezygnuje z przebudowy drogi rowerowej we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość. Inwestycja wzdłuż al. Hallera została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Przebudowa drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera zobacz na mapie Gdańska utknęła w martwym punkcie - urzędnicy chcą zamienić miejscami chodnik z infrastrukturą rowerową, zaś mieszkańcy pozostawienia obecnego układu przestrzennego. W efekcie miasto zrezygnowało na razie z realizacji tego przedsięwzięcia.



W jaki sposób przebudować drogę rowerową i chodnik wzdłuż al. Hallera?

Przypomnijmy, w styczniu 2018 r. rozgorzała dyskusja nad przebudową chodnika i drogi rowerowej wzdłuż al. Hallera na odcinku od ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy proponowali zamienić miejscami chodnik i przestrzeń dla rowerzystów. W efekcie piesi musieliby się poruszać węższym niż obecnie chodnikiem wzdłuż ogrodzenia ogródków działkowych, zaś rowerzyści szeroką drogą bliżej jezdni.

To rozwiązanie nie spodobało się mieszkańcom oraz radom dzielnic Wrzeszcza Dolnego i Brzeźna. Mieszkańcy argumentowali, że w sezonie letnim ruch pieszych jest zbyt duży, by kierować ich na wąski chodnik.

Urzędnicy twierdzili natomiast, że jest to najlepsze rozwiązanie ze względów bezpieczeństwa - istniejąca droga rowerowa wzdłuż ogrodzenia ogródków ogranicza widoczność.

Wynik analizy rozwiązań: najlepszy wariant to zamiana miejsc



Ostatecznie decyzję o wyborze najlepszego rozwiązania scedowano na wykonawcę dokumentacji projektowej, w ramach której analizie poddano pięć różnych wariantów.

- Najwyżej oceniony został wariant zakładający zamianę miejscami chodnika z drogą rowerową. Przy ocenie brano pod uwagę takie kryteria, jak: kolizyjność poszczególnych wariantów, możliwości terenowe, zgodność ze standardami projektowania oraz szacunkowe koszty realizacji. Ponadto zostały wykonane pomiary ruchu pieszego i rowerowego, które wykazały, że natężenie ruchu rowerowego jest w tym miejscu wyraźnie wyższe od natężenia ruchu pieszego. W dzień powszedni ruch na istniejącej drodze rowerowej jest ponad cztery razy większy niż na chodniku, a w niedzielę ponad dwa razy większy - mówi Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Rada dzielnicy: potrzebne konsultacje i szerszy zakres analizy



Z takim wariantem nie zgodziła się jednak Rada Dzielnicy Wrzeszcza Dolnego, która poprzez uchwałę wystąpiła z wnioskiem o:
  • przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych - szczególnie z mieszkańcami Wrzeszcza Dolnego oraz Brzeźna,
  • wyjaśnienie wszystkich zastrzeżeń Rowerowej Metropolii i wzięcie ich pod uwagę w toku dalszych prac (zwracali oni uwagę m.in. na ograniczoną widoczność przez drzewa w sytuacji zamiany miejsc oraz brak konsultacji społecznych przed podpisaniem umowy na projekt),
  • objęcie analizą odcinka od ul. Klinicznej zobacz na mapie Gdańska aż do Wczasy zobacz na mapie Gdańska.

Miasto: wycofujemy się z dalszego projektowania



- Biorąc pod uwagę zapisy uchwały rady dzielnicy, aby nie kontynuować podjętych prac projektowych bez rozszerzenia zakresu analiz, Komitet Sterujący w dniu 17 grudnia 2018 r. podjął decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą dokumentacji. W dniu 24 stycznia przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz wykonawcy podpisali porozumienie o odstąpieniu od realizacji zadania - wyjaśniła kilka dni temu Aleksandra Dulkiewicz, p.o. prezydenta, w odpowiedzi na zapytanie radnej KO Emilii Lodzińskiej ws. dalszych prac nad tą inwestycją.

Ponad 62 tys. za niedokończony projekt przebudowy



Dotychczasowa umowa była zawarta z firmą Proinwesta z Gdańska. Jej rozwiązanie w drodze porozumienia stron oznacza wypłatę części wynagrodzenia.

- Wykonawca dokumentacji projektowej przekazał DRMG część opracowanej dokumentacji oraz zgodził się na wynagrodzenie w wysokości 62 484 zł, czyli 40 proc. wartości umowy - dodaje Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.

Czy to oznacza, że miasto wycofuje się całkowicie z przebudowy tego odcinka al. Hallera?

- Zgodnie z odpowiedzią na zapytanie radnej oraz uwzględniając, wynikający z uchwały rady dzielnicy, szeroki zakres dodatkowych analiz, a także znaczący wzrost cen usług projektowych, nie planuje się obecnie wznowienia prac projektowych dla trasy rowerowej wzdłuż alei Hallera na odcinku od ulicy Kościuszki do ulicy Gdańskiej - wyjaśnia Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Dotychczas w ramach działań doraźnych w okolicy przedszkola zostały wykonane elementy zwiększające bezpieczeństwo ruchu, które w przyszłości mogą być uzupełnianie lub modyfikowane.

Opinie (335) 9 zablokowanych

  • Widać że miasto nie ma wizji i nie rozumie komunikacji rowerowej (2)

    Wycieczki do Holandii nic nie dały, zero zrozumieli.

    Teraz pewnie wycofają się z Kołobrzeskiej

    • 28 27

    • (1)

      Widać Ola nie ma jaj.

      • 3 3

      • a sp. Prezydent je miał, w kontekście komunikacji rowerowej ? Że trzeba było czekać 20 lat na Kołobrzeską ?

        • 9 1

  • 60 tys poszło się ....

    Dziękujemy.

    • 36 8

  • Czyli znowu ktoś zadecydował za mieszkańców, rozpoczął projekt bez konsultacji

    I kasa poszła w błoto, a winnych nie ma. Może tak urzędnicy zaczęliby płacić za takie decyzje z własnej kieszeni?

    • 48 7

  • kilkadziesiąt tys zł poszłooooo

    • 21 8

  • W radach dzielnic przewaznie siedzą stare dziadki które pojecia niemaja o inwestycjach drogowych! (3)

    Ale chodzi dlaczego nie zrobili tak od razu ,trzeba było tak od razu zrobić!! Wiec kto niby blokuje inwestycje prosze podac konkretnie ilu mieszkańców? 5 mieszkańców czy tylko rada dziadków.Kazdy kto ma choc iloraz inteligencji meduzy wie ze spacery to im dalej od spalin starych aut jest chodnik tym lepiej.Wiec powinni sie cieszyc ze bedą spacerować przy działkach a nie przy ulicy wdychając spaliny.

    • 45 32

    • to nawet nie stare dziadki z rad dzielnic (2)

      a jedna "prestiżowa" babka z Chrobrego, która po prostu uważa, że kasa ma iść na parkingi i na nic innego.

      • 14 4

      • bez komentarza

        • 1 0

      • Skoro tak jest, to należy to dokumentować i po kolizjach

        kierować roszczenia wobec tej osoby.

        • 1 0

  • Pomysly miasta na drogi rowerowe. Zamienic miejscami z chodnikiem. Brawo

    • 25 9

  • Gratulacje dla Pani Dulkiewicz...... (3)

    Z takim nastawieniem i z taką bojaźnią, to żadna inwestycja nie będzie zrealizowana w Gdańsku. Zawsze znajdzie się jaki mieszkaniec któremu nie pasuje.....
    Najpierw porażka z pomnikiem, teraz to.....

    • 41 25

    • Zrobi jak rasowy polityk. (2)

      Przestanie słuchać mieszkańców po wyborach. W końcu pobierała nauki od "najlepszego".

      • 7 4

      • (1)

        Trzeba wiedzieć kogo słuchać - ekspertów i osoby znające się na rzeczy, a nie mieszkańców, którzy g*wno wiedzą, ale wszędzie swoje 3 grosze wtykają.

        • 10 6

        • amen

          • 2 0

  • Bardzo często jeżdżę tym odcinkiem drogi rowerowej. (5)

    Jeździ się całkiem dobrze. Tylko trzeba uważać na samochody wyjeżdżające z tzw. koloni. Samochody mają znak "stopu", ale czasami kierowcy go nie widzą.
    Za kasę przeznaczoną na przebudowę proponuję zbudowanie jakiejś nowej drogi dla rowerów w Dolnym Wrzeszczu.

    • 51 2

    • (3)

      Proponuje rozebrać ten bubel wzdłuż Wyspiańskiego od początku rynku do samej grunwaldzkiej. szmelc nad szmelcem.

      • 9 3

      • Masz rację. (2)

        Każdy kto jeździ rowerem po Wyspiańskiego to wie.

        • 5 5

        • mi się dobrze jeździ (1)

          • 2 0

          • no ja też tam jezdnią jade to mi sie też dobrze jedzi.

            • 2 0

    • kierowcy nie widzą znaków

      bo grzywny za ich niewidzenie są za niskie.
      W momencie ich ustalania były śmieszne, a czas pokazał, że ryzyko ujawnienia wykroczenia jest na tyle niskie, że nie warto ich przestrzegać.

      • 3 0

  • (2)

    Lepiej za ta kase wybudowac porzadny kawalek DDR. Ale o taki bardzo trudno, urzednik zawsze wie lepiej.

    • 15 6

    • nie, ty zawsze wiesz lepiej (1)

      • 1 0

      • w tym wypadku ma rację, mapa ddr/wydzielonych pasów na jezdni jest dziurawa jak sito

        • 1 1

  • (19)

    W roku 2017 doszło też do 1 546 wypadków spowodowanych przez rowerzystów. W zdarzeniach tych zginęło 119 osób, a 1 481 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez rowerzystów było: nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (518 wypadków), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (188 wypadków) i - uwaga - "niedostosowanie prędkości do warunków ruchu!" (116 wypadków).
    Źródło: interia.pl

    • 36 19

    • leming ale ty te brednie przestan wymyslac bo przez zsame spaliny głabie umarło w 2018 40tysiecy ludzi w Polsce (1)

      i kilkanascie tyysiecy zgineło w wypadkach spowodowanych przez takich piratów drogowych jak ty.90% wypadków spowodowana przez wymuszenie pierwszeństwa na pieszym,na rowerzyscie ,na innych kierowcach!

      • 8 9

      • A po polsku jak to będzie?

        • 5 7

    • (4)

      Tylko te 119 osób to sami rowerzyści. Nikt postronny nie zginął.
      Taka różnica miedzy rowerzystami i kierowcami.

      poza tym: W 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 212 wypadkach drogowych, w których
      zginęło 220 rowerzystów.

      To znaczy ze głównymi sprawcami wypadków z udziałem rowerzysty są kierowcy samochodów.

      • 15 7

      • zdarza się, że rowerzysta zabije pieszego (3)

        • 0 11

        • (2)

          w 2016 i w 2017r w Polsce sie to nie zdażyło

          • 8 2

          • (1)

            w 2018 roku w Warszawie rowerzysta śmiertelnie potrącił kobietę na chodniku

            • 0 1

            • w tym samym roku kierowcy cofający samochodami na chodnikach

              zabili ok 70 osób. Tak, to nie żart. 70 pieszych zginęło pod kołami samochodów jadących sobie wolno/tyłem po chodniku, w miejscu gdzie w ogóle nie powinny się znaleźć.

              • 2 0

    • To teraz sprawdź jak zginęło pozostałe 2880 osób (4)

      kierofczyku zasr*ny. Paproch w oku innego widzisz, ale kija w swojej d*pie to nie czujesz.

      • 3 7

      • (3)

        Zapomniales siodełka i stąd taka agresja?

        • 7 5

        • (2)

          A Ty zapomniałeś mózgu do auta? Tak reaguje na manipulację rodem z TVP. Przytaczanie jakichś wybranych danych, "zapominając" o innych.

          • 4 5

          • (1)

            Tak. Ewidentnie zapomniałeś siodełka. Stąd taki kwik rozkoszy.

            • 5 5

            • Sprawdziłeś już jak zginęło pozostałe 2880 osób, czy będziesz się onanizował moim siodełkiem?

              • 5 3

    • Jak na osoby, które poruszają się bez konieczności posiadania uprawnień (3)

      ani nawet znajomości przepisów, to bardzo mało wypadków spowodowali. Aż dziwne, że większość wypadków z udziałem rowerzystów spowodowali kierowcy, którzy posiadają uprawnienia.

      • 10 5

      • po co kłamiesz? (2)

        • 3 5

        • broń "borze"

          • 1 1

        • Nie kłamie

          W 2017 roku rowerzyści uczestniczyli w 4 212 wypadkach
          Przy czym sprawcami byli tylko w przypadku 1 546 wypadków.

          • 3 1

    • To nie byli rowerzyści, a kierowcy którzy przesiedli się na rower.

      Jechali jak zwykle - wymuszając na innych.

      • 0 3

    • Z udziałem rowerzystów- nie znaczy, że spowodowanych przez nich. Bardzo dużo jeżdżę na rowerze i niestety większość kierowców wymusza pierwszeństwo i w ogóle nie patrzy na rowerzystów. Szkoda, że ciągle hejtuje się rowerzystów

      • 4 0

    • Wypada podać dane o pieszych i samochodach a nie tylko o rowerzystach oraz źródło ich pochodzenia

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum