• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dołoży 9 mln zł do przebudowy Podwala

Michał Brancewicz
9 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przesuń aby
porównać

Przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną będzie kosztowała blisko 16 mln zł. Urzędnicy postanowili dołożyć brakującą kwotę - ponad 9,4 mln zł - i rozstrzygnąć przetarg. Wykonawcą została firma MTM z Gdyni.



Wydawało się, że Podwale Przedmiejskie nigdy nie doczeka się przebudowy. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się już trzy lata temu i jak dotąd w tej sprawie nie wydarzyło się nic.

Co prawda przetarg na przebudowę pięciu skrzyżowań został ogłoszony, ale kwestie finansowe nie pozwoliły go rozstrzygnąć. Okazało się bowiem, że kwotę jaką na ten cel chce przeznaczyć miasto, a jakiej życzy sobie wykonawca, dzieli 17 mln zł (budżet 21 mln wobec oferty 38 mln zł).

Urzędnicy postanowili podzielić inwestycję na etapy i jako pierwsze do realizacji wytypowali skrzyżowanie Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną. I po raz kolejny mocno się zawiedli. Oferty względem budżetu znowu dzieliła przepaść. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała wydać na ten cel 6,6 mln zł, a propozycje wykonawców opiewały na blisko 16 mln (MTM) oraz 17,4 mln zł (Budimex).

Wydawało się, że los inwestycji jest przesądzony. Okazuje się jednak, że DRMG postanowiło wybrać na wykonawcę firmę MTM, która złożyła korzystniejszą cenowo ofertę.

- Dostaliśmy informację z miasta, że udało się wygospodarować środki, więc możemy rozstrzygnąć przetarg i przystąpić do realizacji - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.

Co zmieni przebudowa Podwala Przedmiejskiego



W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek Podwala Przedmiejskiego o długości ok. 235 m wraz ze skrzyżowaniem z ul. Chmielną, aż do miejsca, gdzie zaczyna się wiadukt nad Motławą zobacz na mapie Gdańska. Na skrzyżowaniu powstanie naziemne przejście przez Podwale oraz torowisko. Będzie można do niego dotrzeć również z przystanków tramwajowych, więc pasażerowie nie będą musieli już korzystać z tunelu.

Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

Jezdnia w kierunku ul. Elbląskiej zostanie zwężona do dwóch pasów oraz powstanie pas dla rowerów (1,5 m szerokości) odgrodzony od ruchu samochodowego opornikiem kamiennym. Jezdnia w kierunku centrum nadal posiadać będzie trzy pasy z czego jeden, tak jak jest teraz, przeznaczony będzie dla autobusów. Tam też zostanie wydzielona jezdnia dla rowerzystów. Na samym skrzyżowaniu z Chmielną powstanie pas do lewoskrętu umożliwiający zjazd w kierunku południowej części Wyspy Spichrzów.

Inwestycja przewiduje również przebudowę ul. Chmielnej między ul. Pszenną a Spichrzową zobacz na mapie Gdańska, gdzie zgodnie z warunkami Konserwatora Zabytków powstanie nawierzchnia z kostki kamiennej.

Według zapisów przetargowych zwycięska firma miała uporać się ze wszystkim do 28 września.

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego to kolejna inwestycja, która będzie realizowana, mimo że oferty znacznie przekroczyły budżet. Również remont trasy tramwajowej na Stogi ma zostać przeprowadzony, chociaż trzeba do niego dołożyć aż 40 mln zł.

Opinie (201) 5 zablokowanych

  • Lubię to :-) (1)

    • 94 31

    • Po co

      Gwóźdź do trumny PO w Gdańsku. Wczoraj przejście naziemne przy dworcu dzisiaj to.

      • 5 19

  • a wszystko dla obcislych.... (8)

    nie szkoda kasy na takie ekstrawagancje?

    • 81 159

    • obcisli mniej smrodza.... (1)

      poza tym,skorzstaja glownie piesi i to jest najwazniejsze.A ze samochody postoja w korkach....no coz,a gdzie ich nie ma a bedzie coraz wiecej....wystarczy miec w samochodzie ciekawa ksiazke...i zycie bedzie piekne

      • 31 15

      • Suwa

        !

        • 2 1

    • Skorzystają głównie mieszkańcy okolic. Rowerzysci przy okazji

      • 48 4

    • (1)

      blachosmrody również skorzystają:
      Skrzyżowanie z ul. Chmielną zostanie otwarte, co oznacza, że będzie można poruszać się po nim w każdym kierunku.

      • 17 3

      • To za idiotyczne określenie "blachosmrody"?

        Zupełnie jakby wymyślił je obrażony pięciolatek, któremu wydaje się, że jest dowcipny. Ech ci pedaliści... XD
        Poza tym moja tesla bardzo ładnie pachnie.

        • 6 5

    • To spróbuj teraz wyjechać samochodem z Chmielnej w stronę Stogów albo jadąc od centrum skręcić w Chmielną. Przecież obecne rozwiązanie to jakaś tragedia - tyle się trzeba najeździć w kółko jakimiś bocznymi uliczkami.

      • 11 0

    • nie wszystko dla luźnogacich.

      • 5 0

    • I czopek w d.... szybciej się wtedy pedałuje.

      • 2 1

  • (15)

    Głupota ta przebudowa. Żeby nie było i osoby poruszające się komunikacją miejską będą dojeżdżać dłużej, prze dodatkowe światła, skrzyżowania i przejścia naziemne.

    • 148 113

    • Wystarczy zlikwidować schody do tuneli i wybudować łagodne wejścia (6)

      Ale jak to zrobić skoro koszty będą za małe?

      • 29 26

      • zgodnie z przepisami te "łagodne zejścia musiałyby mieć ze 200 metrów (max spadek) :D (2)

        • 17 7

        • (1)

          Czyli kaniony od Toruńskiej :)

          • 8 3

          • a ile podejście ma do nowego tunelu od Toruńskiej?????

            • 6 1

      • (2)

        Tam są łagodne zjazdy do tunelu. Wystarczy zainstalować dwie windy do przystanków, a to jest wydatek mniejszy od planowanych 16 mln.

        • 4 9

        • (1)

          Pokaż mi które windy działają w tym mieście. Zrób zestawienie wszystkich i tych czynnych i tych nieczynnych.Mógłbyś się zdziwić. A koszt ich serwisu wcale nie jest mały.

          • 10 3

          • Jeśli windy są tak zawodne i w Gdańsku nie działają, to wytłumacz mi dlaczego montują tyle wind przy przystankach na Węźle Grodecka? Tam będą inne? Niezawodne? A jeśli chodzi o koszty konserwacji, to nawet gdyby doliczyć stuletni okres eksploatacji, to byłoby taniej niż przebudowa skrzyżowania.

            • 3 1

    • A na Chmielnej nie ma teraz świateł? (3)

      • 11 2

      • (2)

        Ale wielu komentujących dostaje piany na samą mysl, że można ułatwić życie pieszym, rowerzystom, oraz innym kierowcom. Taki naród.

        • 19 10

        • (1)

          Bzdury opowiadasz, bo każdy kierowca też jest pieszym. To nie chodzi o robienie komuś na złość, tylko o kolejne kroki wydłużające codzienną podróż do roboty. I to również dla tych jeżdżących tramwajem czy autobusem. Naprawdę nie ma potrzeby prowokować i szczuć ludzi na siebie.

          • 11 10

          • Zawsze można zamieszkać gdzieś w mieście

            Kupuje ktoś dom za miastem, płaci mniej, nie płaci podatków do miejskiej kasy, ale oczekuje, że miasto będzie budowane pod niego.

            Jak nazwiemy kogoś takiego?

            • 10 8

    • Spokojna twoja rozczochrana,

      ty sie nie martw o pasażerów kom. miejskiej.Autobusy będa miały buspasy,a jedne swiatła wiecej,jedne mniej...Poza tym tramwaje przez uprzywilejowanie blachosmrodów i tak wiecej stoja na światłach niż jadą...

      • 17 12

    • Faktycznie (1)

      Życia Ci nie starczy na to stanie na światłach... ile stracisz na 4 krzyżówkach (docelowo)? 3 min, 4 min?

      • 12 14

      • Za dużo.

        • 3 2

    • Proponuję aby wszystkie tramwaje miały priorytet na skrzyżowaniach. Zamontować pętle indukcyjne i niech zbliżając się do skrzyżowań uruchamiają sobie zieloną falę.

      • 13 2

  • Wywalone pieniadze dla indywidualnego pomysłu budynia. Teraz ten człowiek będzie mógł szybko przejechać to skrzyżowanie z (18)

    są tunele - źle, są korki - chyba dobrze skoro można budować pomimo tuneli, przejścia naziemne. Czy nie lepiej zrobić łagodne wejście do tunelu bez schodów? Czy to nie będzie taniej.?

    • 112 86

    • Pieniądze leżą na ulicy. Wystarczy wymyśleć jej przebudowę!

      i kasa jest, tylko trzeba się po nią pochylić. Tak się robi interesy zamiast pomóc.

      • 48 26

    • wszystko dla dewelopera. Nie ważne czy jest to dobre rozwiązanie bo ważne jest tylko zdanie dewelopera. (8)

      i wszystko jasne komu to tak na prawdę ma służyć za pieniądze podatnika.

      • 23 25

      • Mieszkańcom pieszym i rowerzystom (3)

        Do rozbijania sie autem jest obwodnica

        • 21 22

        • Popatrz na wizualizację tego skrzyzowania z Chmielną

          Ułatwienie dla pieszych to przejście w poziomie ale tylko z jednej strony i dojście do przystanków na około. A teraz popatrz ile ułatwień dla samochodów. Po co te lewoskręty?

          • 10 8

        • to zamieszkaj przy obwodnicy biedaku. Pamiętaj ze wszystkie sklepy tez powinny być tylko przy obwodnicy (1)

          • 4 2

          • A dla ciebie apteka w Kartuzach!

            Jak ciebie glowa rozboli to sobie piesza wycieczke do apteki zafundujesz

            • 3 2

      • Tak. (3)

        Budyniakom ma tam mieszkanko, a obok deweloperzy budują nowe. Więc wiadomo było, że "miasto" się do tego dołoży.

        • 16 11

        • (2)

          Pissuar sie popisal intelektem ...niech lepiej beda w centrum gdanska zbombardowane ruiny , rudery baraki I chaszcze zeby przypadkiem deweloper nie zarobil a mieszkancy I turysci I dalej niech chodza smierdzacym tunelem

          • 12 15

          • Jak ktoś krytykuje budynia to zaraz Pisuar?

            Urzędasy do roboty, a nie wychwalać swojego pana w godzinach pracy.

            • 9 7

          • A kto napisał, że deweloperzy nie mają budować?

            Chodzi o to, że deweloperzy dostają co tylko chcą, a naczelnik i jego rodzina, dostają w zamian ogromne zniżki na mieszkania. Było o tym na tym portalu.

            • 7 3

    • (1)

      Z obydwu stron tego tunelu jest zjazd dla niepełnosprawnych i rowerzystów. Tam niczego nie trzeba dobudowywać. Chodzę tymi zejściami codziennie. Może mi ktoś wytłumaczy, po co niszczyć coś, co dobrze działa?

      • 11 6

      • No klienci developera chca miec bezposredni wyjazd bez jezdzenia po dziurach.

        • 6 1

    • (1)

      a ja ty pisowski dziadu zaglosuje na budynia .....boi tak jest najelepszy

      • 4 3

      • Dla biedaka intelektualnego na pewno

        • 2 1

    • Wiesz jeśli ma być opłacalniej, to zwężyć ulice do 1 pasa w każdą stronę + tramwaj, a resztę zabudować (3)

      tak jak było tu przed wojną.

      Prosty test takich inwestycji: czy cena za metr dzięki inwestycji idzie w górę czy w dół. To jest środek miasta. To nie jest miejsce na eksterytorialne trasy tranzytowe.

      Zbudowano:
      - POG 1,2 mld zł
      - tunel niemalże 1mld zł
      - trasę Sucharskiego

      Ile jeszcze pieniędzy trzeba wydać dla kierowców, aby zgodzili się, że pojadą dookoła, a nie przez sam środek śródmieścia. 100 m od zabytkowej części miasta mamy autostradę. To nie jest normalne.

      • 9 6

      • (2)

        Pragnę zauważyć, że już niedługo w pobliżu zostanie uruchomiona nowa galeria handlowa. Wyobrażasz sobie, że do tego kloca nikt nie będzie dojeżdżał samochodem, zwłaszcza że powstaje tam również potężny garaż? Ulica po jej przebudowie zakorkuje się jeszcze bardziej. Nie zapominaj również, że w tym miejscu powstaną kolejne urzędy (między innymi w byłym TPSiCh, budynku Bursy oraz TME) Powstaną również kolejne mieszkania, w których zamieszkają nowi mieszkańcy. Myślisz że oni dla spełnienia twojej fanaberii zrezygnują z samochodu? Nie licz na to.

        • 6 7

        • Właśnie dlatego ta galeria nigdy nie powinna tam powstać! (1)

          Cieszę się, że się zgadzamy:)

          • 4 1

          • Ale powstaje i nic tego nie zmieni, że za kilka tygodni zakorkuje całe centrum Gdańska. Powstanie nowych urzędów (minimum trzy nowe budynki zajęte przez Urząd Marszałkowski, Urząd Pracy oraz Archiwum) oraz budowa nowych mieszkań w tej okolicy również się do tego przyczyni. Bez względu na czyjeś fanaberie ludzie nie zrezygnują z samochodów. Takie rozwiązanie polegające na zwężeniu dobrze funkcjonującej ulicy i utrudnieniu komunikacji samochodowej tylko jeszcze bardziej zantagonizuje różne grupy użytkowników dróg.

            • 1 3

  • (3)

    Super .coraz wieksza szansa ze bedzie normalne miasto a nie skrzyzowanie autostrad zeby wsioki mogly 2 min oszczedzic

    • 117 92

    • taaaa, tu likwidują tunel bo nieprzyjazny a na Okopowej będzie nowy, znacznie dłuzszy (2)

      jaki to sens mają takie działania poza wywalaniem kasy

      • 16 7

      • (1)

        Przeciez tu chodzi o to zeby polaczyc miasto rozwalone przedwalem . Na okopowej tunel laczy miasto ze stacja srodmiescie skumal ?

        • 15 11

        • mówiąc szczerze wolałbym kładkę, która szła by potem aż do Biskupiej Górki

          znacznie przybliżając tę dzielnicę do cywilizacji :)

          • 4 2

  • Przepaść (1)

    No cóż, terazvjest wreszcie rynek wykonawcy

    • 16 9

    • jak się robi krótkie (nieralne) terminy, tak by zdążyć przed wyborami to to kosztuje

      • 4 2

  • Bardzo dobrze

    Wreszcie wróci cywilizacja do tego kawałka miasta.

    • 91 69

  • Deweloperzy (14)

    A ile dołożą Deweloperzy Pawła A. Budujący w okolicy na potęgę?
    Nie jestem przeciwny powojennej odbudowie miasta. Ale powinni też się dorzucić, by Pawłowi żyło się lepiej.

    • 98 30

    • (1)

      Przeciez sie dorzucaja. Wiekszosc kwoty do przebudowy wykłada inwestor

      • 6 11

      • A mieli dać cała kwotę.

        • 8 5

    • Dorzucą Budyniowi parę mieszkań ze zniżką (7)

      • 15 8

      • (6)

        Pissuarowe premie dla szydla-bydla I karty kredytowe (15 mln maciora wydal)

        • 12 12

        • I to według Ciebie usprawiedliwia zniżki dla Budynia? (5)

          Gratuluję intelektu.

          • 8 3

          • Według pisu to, że PO jadło ośmiorniczki usprawiedliwia wydawanie miliardów na Rydzyka, więc? (1)

            • 7 5

            • A źródło tej informacji?

              • 0 1

          • Nie, nie usprawiedliwia (2)

            natomiast mnie osobiście irytuje jak złodziej milionów zarzuca jakiemuś cwaniaczkowi załatwienie sprawy "na szaro".

            Jeśli chodzi o Budynia, to pragnę zauważyć, że:
            1. Nie ma immunitetu - można go po sądach ciągać do woli
            2. Nie ma aktualnie żadnej sprawy w sądzie. Trzeci rok rządów i wielkie zero dowodów oszustwa.

            Albo PiS nic nie ma, albo kryje swojego.

            Albo (co najbardziej prawdopodobne) nie chodzi o sprawiedliwość, ale o hak, który wyjmą przed wyborami. Oczywiście nic nie udowodnią (jak reparacje czy wrak), ale smrodu narobią.

            Taki to piękny PiS. Jeśli miałby Gdańskiem rządzić ktokolwiek z PiS albo Adamowicz, to zdecydowanie wolę aktualnego prezydenta. Można mu wiele zarzucić (w tym zasiadania i pobieranie za to pieniędzy w radach/zarządach spółek komunalnych), ale jednocześnie widać, że miasto się rozwija i jest dobrym miejscem do życia.

            Jakiś przykład radnego z PiS, który mógłby go zastąpić? Czy może ktoś całkowicie zielony bez żadnych kompetencji?

            Gdańsk to nie stadnina koni w Janowie czy TVP (ani Muzeum II WŚ). Tak łatwo nie pozwolimy go s-pis-dzić.

            • 8 5

            • No tak, bo kto nie za PO ten za PiS i vice versa ...

              • 2 3

            • Popieram

              • 2 1

    • Deweloperzy dorzucają się do kieszeni eminencjom z magistratu (3)

      A resztę wyciska się z budżetu, przerzucając środki

      • 12 4

      • na jakim ty świecie żyjesz ? (2)

        czy deweloperzy płacą za jakiekolwiek przebudowy ? Wierzysz że wyjmą z kieszeni i dołożą ?
        zapłacą kupujący mieszkania - czyli mieszkańcy
        Po jednej i drugiej stronie tego skrzyżowania powstają nowe osiedla i mieszkańcy muszą mieć jakiś dojazd i dlatego powinno się przebudować to skrzyżowanie, ale moim zdaniem przejście naziemne jest niepotrzebne bo prowokuje do przebiegania na czerwonym świetle i zmniejsza bezpieczeństwo pieszych - szczególnie że jest już tunel

        • 3 6

        • Jakim cudem przy Operze czy GB albo Manhatanie nie ma codziennie wypadków śmiertelnych... (1)

          • 3 0

          • tego pissuarowy intelekt nigdy nie ogarnie lol

            • 1 2

  • (8)

    Tu budowa przejść a są tunele a na skrzyżowaniu Toruńska Okopowa było przejście to je zlikwidowano zrobili tunel a tunel zamknięty i gdzie tu logika ?

    • 97 7

    • bo masz isc tsk zeby wlezc do centtum, galerii , forum (2)

      • 22 2

      • Ruina (1)

        Masz iść tak jak ci władza narzuci. Nie masz jeździć samochodem, bo nabudowali ścieżek rowerowych i to się musi zwrócić. Komunikacja miejska w Gdańsku w ruinie.

        • 5 4

        • Nabudowali dróg i się nie zwracają...

          Porównaj wydatki na drogi z wydatkami na resztę infrastruktury

          • 3 3

    • Logika.

      Swoi zarobili!

      • 7 1

    • Tunel prowadzi pod torami na stacje miszczu
      ...

      • 4 3

    • a możesz to samo napisać jakoś po Polsku?

      • 5 1

    • Na tym skrzyżowaniu nie ma tunelu (1)

      • 2 5

      • MN

        Ale jest kawałek dalej. Zdewastowany potworkiem teren przed Muzeum Narodowym.

        • 2 1

  • Kiedy drogi i drogi rowerowe do południowych dzielnic??? (4)

    • 36 20

    • Niech pis wam wybuduje. W pakiecie z kościołem (3)

      • 3 2

      • Rozumiem, że rozlane miasto bez infrastruktury - też wina PIS-u (1)

        • 0 2

        • a co ma pis do Gdyni?

          • 0 0

      • Parafia pw Megalomanii Głodzia na Łostowicach wnosi sprzeciw

        Tutaj bardzo pomógł prezydent Paweł.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk

zawody / wyścigi

Cross Duathlon Gdańsk

89 zł
bieg, zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum