• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • Gdańska Polonia niezadowolona...

    ... a przecież wszystko poszło zgodnie z planem. Podstrzyżono tych używających, a przede wszystkim tych co nie używają, a płacą podatki.

    • 27 3

  • Co z abonamentem? Miasto zwróci pieniądze? Sprawa aż się prosi o prokuratora.

    Miasta wykazały się niegospodarnością gdyż wybrały operatora, który nie potrafił terminowo wdrożyć a w ostateczności także utrzymać systemu. Nie można się zasłaniać tym, że kryterium była najniższa cena. Przetarg tak ustawiono (warunki) i tak rozstrzygnięto, że po roku byle jakiego działania wszystko się rypło. Brawo Gdańsk i spółka!

    • 33 4

  • 1224 bezwartościowe kloce (1)

    Nikt normalny nie będzie zarządzał tym chińskim badziewiem na warunkach z przetargu
    z ub.roku typu 100PLN za rok abonamentu... A jak abonament będzie realny a nie
    księżycowy to się okaże że taniej własnego bajka kupić

    • 46 1

    • To co się zrobi na wiosnę ?

      Protokół zniszczenia.
      Koniaczek ?

      • 5 0

  • Brawo!

    A Teraz Prokurator do Związanych ze spółką Samorządów!

    • 29 1

  • Ile można dofinansowywać (2)

    Kogoś z kasy miejskiej.

    • 22 1

    • Proponuję od razu skasować komunikację miejską zupełnie (1)

      No bo przecież ona też jest dotowana!!!11!!1

      • 0 3

      • Zapomniałeś się podpisać "użytkownik mevo"

        • 0 0

  • (2)

    o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

    a co się dzieje z tymi w trakcie przekazywania?

    • 22 0

    • (1)

      nikt nie wie

      • 4 0

      • One są własnością Nextbike. Może je kupią a może nie

        • 2 0

  • (4)

    Ciekawe co stanie się z 3 tys rowerów będących własnością spółki NB Tricity.Zgodnie z prawem powinien je przejąć syndyk masy upadłościowej i sprzedać,by móc zaspokoić wierzycieli spółki.Jeśli rowery są w Polsce to wkrótce powinien być jakiś przetarg na ten sprzęt,ciekawe czy będą wystawione pojedynczo,czy jako pakiet

    • 31 1

    • jako pakiet i ogloszenie bedzie nigdzie nie widzialne

      • 11 0

    • To chyba nie jest prawdą że NBT ma 3 tys

      ma 1,2tys pewnie... a reszta to opowieści prezesa. Obszar im zapłacił za te 1,2 tys
      a za resztę nawet jakby chcieli płacić to nie mogli bo towaru nie było...

      • 9 0

    • Przetarg na rowery ? ? ? (1)

      Kto to kupi? Chyba tylko finansowy samobójca.

      • 5 0

      • Może sprzedadzą za złotówkę

        • 0 0

  • Spokojnie (4)

    To wszystko było zaplanowane. Wałek trwa w najlepsze...

    • 51 1

    • zaplanowane? jak? przez kogo? (3)

      • 1 9

      • Daj spokój. (2)

        To jeden z tych co wierzą, że lądowanie na Księżycu nakręcił Stanley Kubrick.

        • 3 4

        • Na mevo udało się niestety dostać tylko jarosława żamojdę (1)

          • 2 0

          • :)

            • 0 0

  • Rowery elektryczne spisywały się kapitalnie. (5)

    Wreszcie bezproblemowo można było jeździć na górny taras i nie przejmować się, że będzie się spoconym przez cały dzień.

    Nawet przy 30-40 pln abonamentu nadal system był by atrakcyjny.

    Dodać do tego stacje przesiadkowe gdzie cześć rowerów można wpiąć i podładować i było by świetnie.

    • 20 15

    • 99% ruchu było w dolnym tarasie w osi Gda-Sopot-Gdy

      1% to było góra-dół... Tak więc faktycznie spisały się kapitalnie

      • 6 2

    • Chyba rzadko jezdziles na gorny taras (1)

      Bo ja prawie rowerow nie widywalem

      • 1 5

      • No i co z tego? Okulary sobie kup

        Dane z GPSów wskazuję że 1% ruchu to było góra-dół.

        • 3 1

    • dużo było zepsutych co wspomaganie nie chodziło.

      Gdyby były sprawne to ok, ale na prawde było wiele zjechanych.
      Ostatnio w piątek 3 razy się przesiadałem , bo nie działało.

      • 2 0

    • Do tego TurboMode

      uruchamiany przez tajną funkcję w aplikacji ... born to be wild

      • 1 0

  • wątpie żebyście dostali zwrot od nextbike kasy za abonamenty (1)

    Myślę że jedyna opcja zwrotu będzie w sądzie po złożeniu wniosku NB o upadość ,wierzyciele będa mogli roszczenia zgłaszać syndykowi a że majątku nie ma firma ,to zwrotu nie będzie . Dodatkowo jesteście na koncu kolejki wierzycieli bo nie którzy są uprzywilejowani. A za parę lat okaże sie ze dostaniecie jakiś niski procent tego co zapłaciliście,

    niektórzy nic nie dostana bo rejestrowali sie na fałszywe dane pesele z generatorów.
    Stracą pare groszy ale zyskają święty spokój bo nikt nie wezmie na nich kredytów chwilówek itd
    Na początku startu mevo były obawy o bezpieczeństwo danych urzytkowników że firma moze je sprzedać i jak sie okazało największy majątek NB tricity to dane osobowe

    • 29 3

    • twoje dane sa juz dawno w dark webie i**oto

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum