rowery

Mevo 2.0 ma ruszyć w tym roku. Umowa już w marcu, rowery jesienią

Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.
Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii. fot. galeria Trojmiasto.pl

Jeszcze w tym roku rowery metropolitalne Mevo znów mają się pojawić na ulicach Trójmiasta i całej metropolii. System ma się składać z ponad 4 tys. rowerów - elektrycznych i konwencjonalnych. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament ma nie przekraczać 30 zł. Do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Jak oceniasz założenia Mevo 2.0?

Zobacz wyniki (2159)
Szczegóły Mevo 2.0 poznaliśmy na wtorkowym spotkaniu online, jakie Obszar Metropolitalny zorganizował dla osób zainteresowanych reaktywacją systemu Mevo. W spotkaniu uczestniczyło kilkadziesiąt osób, które jako pierwsze poznały szczegóły Mevo 2.0.

Przedstawił je zespół projektowy złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników.

Jakie będzie Mevo 2.0?



Założenia nowego systemu zostały wypracowane podczas spotkań z mieszkańcami i przede wszystkim podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

- Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropolii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku.
Ponad 4 tys. rowerów na ulicach Trójmiasta i całej pomorskiej metropolii ma się pojawić do końca roku. fot. galeria Trojmiasto.pl
Mevo 2.0 ma być systemem mieszanym, a więc składającym się zarówno z rowerów elektrycznych, jak i konwencjonalnych (co najmniej tysiąc). Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

- Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym złożonym z 4099 rowerów [poprzednio 4080-red], przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne. Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu - dodaje Mongird.
Bez zmian pozostanie system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je tak, jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał przez cały rok, ale w systemie 9+3 tj. przez 9 miesięcy do dyspozycji będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego połowa z niej.

Co ważne, zapisy przetargowe uwzględniają sytuację pandemiczną. Operator - jeśli jesienią 2021 r. będzie to konieczne - zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji rowerów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Jednocześnie przedstawiciele Obszaru zapewnili, że dotychczasowe rowery będące własnością 14 gmin są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r.
Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Rowery na ulicach miałyby się pojawić jesienią 2021 r. fot. Trojmiasto.pl

Maksymalnie 1 zł dziennie w abonamencie



Jedną z kluczowych kwestii, o którą na spotkaniach roboczych dopytywali użytkownicy jest wysokość miesięcznego abonamentu. Ma on nie przekraczać 30 zł, a więc będzie ok. trzykrotnie wyższy od miesięcznej opłaty systemu zawieszonego w 2019 r. W ramach jednej opłaty abonamentowej użytkownik w ciągu dnia będzie mógł korzystać z systemu przez 60 minut (z rowerów elektrycznych) lub 120 minut z rowerów tradycyjnych. Dla porównania tzw. darmoczas w pierwotnym systemie wynosił w ramach miesięcznego abonamentu 90 min.

Nowe Mevo obejmie swoim zasięgiem wszystkie dotychczasowe gminy (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo). Do projektu dołączą dwie kolejne - Kosakowo i Kolbudy.

Umowa w marcu, rowery na ulicach do końca roku



Zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert planowane jest na drugą połowę stycznia. Od tego momentu wykonawcy będą mieli 30 dni na przesłanie ofert. Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec.

Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców system miałby ruszyć jesienią 2021 r. Obszar chciałby, aby nastąpiło to w listopadzie 2021 r.

Prawie pół miliona zł nie wróciło do użytkowników



Podczas spotkania poinformowano także, że Obszar Metropolitalny złożył zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez firmę Nextbike. Dotyczy ono szkody, jaką poniósł Obszar Metropolitalny. Dodatkowo Obszar złożył pozew cywilny przeciwko obu spółkom (Nextbike i NB Tricity). Oba postępowania są w toku.

Tak jak urzędnicy oczekują na wyroki sądowe, tak wielu dotychczasowych użytkowników pierwszego systemu Mevo wciąż nie doczekało się na zwrot środków wpłaconych na swoje indywidualne konta. Środki pozostały na ponad 80 tys. kontach. Na 79,6 tys. kont zgromadzono kwoty w przedziale od 1 gr. do 10 zł. Łącznie daje to 347 tys. zł. Na ponad 1 tys. kont zgromadzono powyżej 50 zł (łącznie 88 tys. zł).

Trudno jednak będzie je odzyskać m.in. z uwagi na fakt, że wiosną 2020 sąd odmówił upadłości spółki NB Tricity z powodu... braku środków na koncie spółki.
Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (316) ponad 20 zablokowanych

  • Czy ktokolwiek odpowiedział za poprzednie mevo? (21)

    Kosztowało to kilkanaście milionów złotych.

    • 339 9

    • Netbike

      I dalej kręcenie lodów z nextbike

      • 0 0

    • Socjalizm nie działa. (1)

      • 34 3

      • Trójmiejski układ

        Nowa Prezydent z mocnym wejściem do elyty. Przypomnijcie kto był odpowiedzialny za ten projekt i z wielką pompą przecinał wstęgę, no kto?

        • 1 1

    • Taa.. (1)

      Dulska i Kudlaty mają się dobrze!
      Ba, nawet wiemy kto wygra kolejny przetarg..
      Nikt inny jak niemiecki Nextbike!

      • 34 6

      • sam Rogerku chciałeś nextbike'a

        ale potem poszedłeś na noże z Pawłem i teraz gadasz językiem GSP

        • 1 0

    • Oczywiście!

      Glaser i przyjaciele dostali premie.

      • 2 0

    • lewaczka dulkiewicz powie że to wina rządu (6)

      • 27 6

      • Prawaczka Kaczyński będzie siedzieć za zniszczenia Polski (5)

        • 3 11

        • przykład podaj

          bo z perspektywy czasu mam odmienne wrażenie - i dotyczy to wielu inwestycji, które PO blokowało lub miało w d....

          • 3 0

        • (1)

          A to Polski nie zniszczył Tusek? Wszak to oni powiedzieli że jest ...., .... i kamieni kupa.

          • 4 0

          • Tak, w takim stanie zostawił Polskę Kaczyński w 2007

            Ze strachu przed wykryciem przekrętu na 60 mln wolał skrócenie kadencji.
            W dwa lata tak rozwalili Polskę, że jeszcze w 2016 była w ruinie.

            • 0 4

        • Nikt nie będzie siedział jak nie będzie siedzeń...

          • 0 0

        • Ta prawaczka ma tyle wspólnego z prawicą, co kot napłakał.

          • 5 1

    • zaden urzednik nie zostal pociagniety do odpoiwedzialnosci

      • 5 0

    • nextbike ogłosił upadłość (2)

      • 3 17

      • Nie ogłosił, czytaj artykuł, a potem dopiero pisz (1)

        • 15 1

        • którą spółkę masz na myśli? NB Tricity? Nexbike złożył wniosek później

          • 1 0

    • Urzedasy które za to odpowiadaja dalej siedza na stanowiskach co lepsze dalej decydują o mevo!

      Oficerowie rowerowi z trójmiasta iiinne oszołomy

      • 28 4

    • No, co Ty...firma upadla. Za to powstanie nowa spółka.

      • 9 1

    • RIO powinno skontrolować

      • 7 1

    • Nie dostałem zwrotu pieniędzy do teraz

      • 60 1

  • Nagrody dla prezydentów miast

    Przyznane za wczasu, zanim system wdrożono odebrano laury i wszyscy bili brawo. Jaką dumą muszą ich napawać puchary za oszukanie i okradanie mieszkańców. To ich największy sukces kadencji, a co się sprawdza tego się nie odrzuca, dlatego Mevo 2.0 A ja się pytam a kiedy Galla?

    • 1 0

  • Nie potrzeba nam tego badziewia. Wszędzie rowerów brakowało. Tylko pod biurowcami były. O miejscach takich jak Rumia i Reda to nie wspomnę bo tam w ogóle tragedia z dostępnością była.

    • 0 0

  • Spoko, w kolejnych wyborach i tak "cfani" mieszkańcy (mevo w esperanto) wybiorą tych samych ludzi.

    • 0 0

  • Ci sami ludzie te same efekty

    Wątpi czy nas zaskoczą czymś pozytywnym.

    Swoją drogą jestem ciekaw ile kosztują wynagrodzenia tych dziesiątków urzędników w to uwikłanych.

    • 0 0

  • Kierowca (3)

    I znowu zabiorą nam kolejne miejsca parkowania.

    • 26 21

    • biedulek...

      • 2 0

    • a to twoje prywatne?

      • 9 9

    • A ktos ci je dal?

      • 10 11

  • rowery powinny być na wiosne

    ciekawe dlaczego latem jak są turyści to rowerów nie będzie, dziwny ten kraj

    • 0 0

  • Taczki (1)

    Proponuję elektryczne taczki....Będzie kogo wywieźć..:-)

    • 1 0

    • Wystarczy elektryfikacja rydwanu

      • 0 0

  • przy czym przynajmniej 1 tys. stanowić będą rowery tradycyjne...

    ale co to za durny warunek? Jeżeli to ma być system w którym są elektryczne i zwykłe to ponieważ elektryk jest 5 razy droższy od zwykłego złoma to warunek powinien być zadany na elektryczne. Bo w ten sposób to dalej nie wiem ile ma być rowerów elektrycznych. A tylko te mnie interesują bo złomem bez wspomagania nie podjadę na Dąbrowę. Czyli np 4099 z tego co najmniej (a nie przynajmniej) 1000 elektrycznych.

    • 1 0

  • znowu to g....o pojawi się na ulicach

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »