• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower Metropolitalny: ustalono lokalizacje stacji

Kamil Gołębiowski
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. To właśnie do tych miast trafi ponad 90% wszystkich rowerów w ramach projektu "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S".



Umiejscowienie stacji było konsultowane od 15 do 22 września tego roku w Gdańsku, Gdyni, Sopocie i w Redzie. Oprócz osobistych spotkań urzędnicy czekali na listy i maile od mieszkańców.

Czytaj też: Ruszają konsultacje do Systemu Roweru Metropolitalnego

Mieszkańcy aktywni i coraz bardziej nowocześni

Mieszkańcy najczęściej przesyłali nam swoje sugestie drogą mailową. Odebraliśmy ich blisko 200, głownie z sugestiami dotyczącymi lokalizacji stacji postojowych Roweru Metropolitalnego. Warto zaznaczyć, że w każdej wiadomości było od kilku do kilkunastu propozycji - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu System Roweru Metropolitalnego w OMGGS (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot)
Jak wyglądały konsultacje w poszczególnych gminach

W Gdańsku konsultacje zostały przeprowadzone w ramach Cycle Hack, czyli warsztatów poświęconych rowerowym innowacjom. W Sopocie konsultacje odbyły się w formie wizji lokalnej, gdzie z mieszkańcami miasta jeździł Prezydent Jacek Karnowski, ustalając najlepsze miejsca. W Redzie w konsultacjach udział brała Zastępca Burmistrza Miasta Redy, Halina Grzeszczuk.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. W Gdańsku widać spore zagęszczenie, zwłaszcza w Śródmieściu Historycznym, i równomierność rozłożenia stacji na dolnym tarasie oraz mniejszą na górnym. Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. W Gdańsku widać spore zagęszczenie, zwłaszcza w Śródmieściu Historycznym, i równomierność rozłożenia stacji na dolnym tarasie oraz mniejszą na górnym.


Gdańsk połączył zasięgnięcie opinii z warsztatami

Konsultacje pozwoliły przedyskutować i skorygować zaproponowane lokalizacje stacji postoju rowerów, ich pojemność, położenie w topografii lokalnej i przydatność pod kątem obsługi jak największej liczby użytkowników. Kilkadziesiąt lokalizacji podlegało drobnej korekcie w postaci przesunięcia lub zmiany pojemności, pojawiły się też nowe miejsca, np. przy nowym osiedlu przy al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopskiej. Nieznacznie zmniejszono pojemność stacji rowerów wspomaganych elektrycznie, dzięki czemu udało się dodać dwie nowe stacje, zgodnie z zapotrzebowaniem - mówi Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Wydziału Gospodarki Komunalnej UM w Gdańsku.

Również w Redzie kilka modyfikacji lokalizacji

Efektem konsultacji w naszym mieście była zmiana lokalizacji niektórych stacji, zgodnie z propozycjami mieszkańców. Jak do tej pory, przedmiotem zainteresowania mieszkańców w związku z rowerem metropolitalnym jest lokalizacja stacji oraz sposób korzystania z tego środka komunikacji. W przypadku Redy do listy stacji roweru metropolitalnego dopisano stację nr 7 przy przystanku MZK przy ul. Obwodowej i Olimpijskiej oraz stacje nr 16 i 17 przy stacji PKP SKM Reda. Przesunięto nieznacznie lokalizację stacji nr 8 w Miejskim Parku Rodzinnym (bliżej osiedla) - mówi Gabriela Krzemińska z Urzędu Miasta w Redzie.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Sopot wyraźnie stawia na rowery elektryczne, co przy starszej średniej wieku populacji oraz sporych przewyższeniach na niewielkim obszarze może okazać się słuszną decyzją. Jak faktycznie będzie,  okaże się w praktyce. Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Sopot wyraźnie stawia na rowery elektryczne, co przy starszej średniej wieku populacji oraz sporych przewyższeniach na niewielkim obszarze może okazać się słuszną decyzją. Jak faktycznie będzie,  okaże się w praktyce.


Mniej propozycji zmian można było zauważyć w Sopocie

Zgłoszeń było około 15. Informacje dotyczyły lokalizacji przy plaży, przy osiedlach i miejscach pracy. Ogólnie odnosiły się najczęściej do zmiany lokalizacji. W wyniku konsultacji ustaliliśmy kilka nowych lokalizacji, a duże stacje rozbiliśmy na mniejsze, dzięki czemu można było zrobić ich więcej - mówi Krzysztof Jałoszyński, Inspektor ds. komunikacji rowerowej w Urzędzie Miasta Sopotu.

Spore zainteresowanie konsultacjami wśród mieszkańców Gdyni

Mailowo zgłoszonych zostało ponad 100 uwag odnośnie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Mieszkańcy wskazywali potrzebę budowy takich stacji np. przy szkołach, czy w obrębie swoich osiedli. Wzięliśmy pod uwagę niektóre propozycje, inne były już wcześniej zaplanowane - mówi Rafał Studziński z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie. Zakończyła się analiza wniosków przesłanych przez mieszkańców w ramach konsultacji społecznych w sprawie lokalizacji stacji postoju Roweru Metropolitalnego. Prowadzone były w czterech gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie i Redzie.


Aktywni mieszkańcy zdobyli "własną" stację Roweru Metropolitalnego

Pojawi się ona w pobliżu osiedla Albatross Towers przy al. Rzeczypospolitej na gdańskim Przymorzu.

Dzięki zaangażowaniu mieszkańców naszego osiedla, na którym jest ok. 850 lokali, udało się odnieść sukces. Wśród lokatorów dobrze funkcjonuje grupa na Facebooku, na której pojawił się wpis dotyczący konsultacji. Ze strony administracyjnej zachęciłam właścicieli do wzięcia udziału, wysyłając e-maile. Najbardziej aktywni społecznie i zainteresowani tematyką rowerową członkowie poszczególnych wspólnot zgłosili propozycje i udało się. Mieszkańcy wykazali już teraz spore zainteresowanie zamontowanymi na osiedlu stojakami rowerowymi, których liczba jest już na dziś niewystarczająca. Nie każdy posiada rower na własność, a przy ilości dróg rowerowych w Gdańsku, uważam SRM za fantastyczny pomysł, który daje sporo możliwości chętnym i jednocześnie nie przeszkadza tym, którzy nie są zainteresowani - opisuje p. Magdalena Sosińska, zarządca nieruchomości firmy Sitkiewicz Nieruchomości administrującej osiedlem Albatross Towers na gdańskim Przymorzu.

Sopot - rowery świetne, tylko drogi kulawe

Cieszy nie tylko aktywność mieszkańców, ale również zaangażowanie polityków w sprawy rowerowe. W szczególności warto w tym kontekście wspomnieć o Sopocie, który pod względem rowerowym jest wciąż najbardziej zacofaną częścią Trójmiasta. Mamy nadzieję, że zainteresowanie prezydenta Karnowskiego rowerami nie ograniczy się do czasu trwania kampanii wyborczej. Zarzucały mu to niejednokrotnie środowiska rowerowe, przyznając nawet w 2013 antynagrodę Zardzewiałej Szprychy podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego jako wyraz swojej dezaprobaty. Istotna część zarzutów jest nadal tak samo aktualna jak 4 lata temu.

Jako mieszkańcy Trójmiasta liczymy zwłaszcza na to, że zostanie zniesiony niesławny zakaz poruszania się rowerami po al. Niepodległości i w jego miejsce zostanie w końcu wybudowana godna XXI wieku, wygodna, bezpieczna i zgodna ze standardami infrastruktura, priorytetowo traktująca przyciśniętych dziś do ściany pieszych i przegonionych całkowicie rowerzystów. Ten odcinek jest kluczowy dla Trójmiasta i nie może pozostać miejską autostradą. Podobnie kuriozalne "rozwiązania" na ul. Łokietka powinny być albo kompletnie przebudowane, albo chociaż oznakowane zgodnie z przepisami. Jeśli natomiast zamiast porządnymi drogami mieszkańcy nadal będą musieli jeździć naokoło niewygodnymi, substandardowymi i przestarzałymi rozwiązaniami, jak na ul. Armii Krajowej lub z parku Północnego do Orłowa, zamiast normalnie i prosto, jak samochody, to piękny nowy system będzie w Sopocie znów bardziej lokalny i prowincjonalny niż metropolitalny. Tę porażkę Sopot już raz przerabiał i miejmy nadzieję, że wyciągnął wnioski.

Czytaj też: Klapa sopockich rowerów miejskich

Czy Rower Metropolitalny okaże się sukcesem?



Przypominamy, że projekt "Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" zakłada stworzenie nowoczesnego systemu rowerów miejskich w 14 gminach. Stacje rowerowe powstaną w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. Niedawno podpisana została umowa o dofinansowanie projektu ze środków unijnych w kwocie 17 218 259 zł, co stanowi 85 proc. kosztów całego projektu.

Czytaj też:
Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów

Po konsultacjach czas na przetarg

Kolejnym krokiem jest ogłoszenie przetargu, które powinno nastąpić najpóźniej na początku 2018 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WP na lata 2014-2020.

Ze wszystkimi lokalizacjami stacji postoju Roweru Metropolitalnego można zapoznać się tutaj (plik ZIP 53 MB).

Opinie (36) ponad 10 zablokowanych

  • POdobno (3)

    Właścicielem jest Nowak, ten od zegarków

    • 4 28

    • CZy to prawda ? (1)

      Słyszalem , że "inwestuje" w Pendolino na Ukrainie. Kontynuacja owocnej "wspólpracy" z POlski

      • 0 8

      • słowo klucz "podobno"

        jak wypowiada je pisowiec znaczy że kłami tak jak premier i bankster mateuszek

        • 0 0

    • Pilnuj lepiej żeby żonka w ciąże nie zaszła, bo PIS przygotował już jej wypowiedzenie :)

      • 0 0

  • Brawo ALBATROSS!

    • 4 7

  • Mieszkańcy aktywni i coraz bardziej nowocześni? 200 wniosków na 500 tysiecy mieszkanców! Normalnie smiech na sali :) (3)

    To bardzo kosztowna i za mocno dotowana impreza wielki zysk dla firm co bedą je prowadzić .
    Ale tak dobrze ze bedzie wkoncu bo lepiej wydawac kase podatnika na rowery niz na zatruwające nas śmiertelnie blachosmrody,na ułatwienia dla nich wydaje sie 1000 razy wiecej bezmyslnie! Tymbardziej ze buractwo za kierownica codziennie powoduje gigantyczne korki !!Moze cześć z nich zacznie korzystać z rowerów .

    • 13 11

    • Kosztowna? 3mln na 14 gmin to dużo? (2)

      • 3 1

      • Można by za to poszerzyć obwodnicę (1)

        Na odcinku 200m

        • 3 2

        • "jak rzyć?"

          • 1 0

  • (2)

    Oby tylko nie wyszlo potem ze bedziemy za to placic jak za zboze. Niech jest jak w Warszawie, do 20min za darmo. Kupa ludzi korzysta.

    • 12 3

    • Warszawa płaci 20mln na 4lata. Na 2mln miasto to chyba nie dużo?
      Przy wydatkach około 1mld rocznie na komunikacje publiczną wydaje.
      Te 5mln na rowery nie wydaje się dużo, a skutecznie rozwiązują wiele problemów komunikacyjnych.

      • 7 0

    • Szczecin też ma 15-20min darmowo

      Czyli darmowo całkiem :) przed upływem darmowego czasu odstawiamy rowerek chociaż na 1 sekundę i możemy pobrać dalej ten sam lub inny jak np. w tym co mieliśmy coś nam nie odpowiadało (luźne pedały, słabe hamulce, nie dokręcone siodełko itp.). Tak czy siak na takich rowerach jest reklama w Szczecinie rok temu jak z tego korzystałem był znany Bank + m z przodu i na bank mało za taką reklamę nie płaci. Gdynia durne bus pasy porobiła to niech i rowery będą za free ! Szczur do roboty buduj drugą estakadę i przejazd pod ul. Pucką pod torami !!! Inaczej jak będziesz nawet na drugim Świecie źle Cię będą wspominać...

      • 0 0

  • (2)

    Przy ulicach Jabłoniowej, Leszczynowej, Przywidzkiej i Guderskiego stojaków brak. A przecież jest tam naprawdę dużo osiedli.

    • 12 1

    • (1)

      Lawendowe i okolice dały się ładnie wykukuać. Ale to tylko i wyłącznie wina biernej postawy mieszkańców. Trzeba było walczyć i wnioskować tak jak osiedla na Ujeścisku.

      • 9 0

      • To prawda, że trzeba walczyć o swoje, ale miasto też powinno same z siebie pomyśleć o wszystkich swoich regionach, nie tylko tych, które zasypały urząd wnioskami.

        • 6 0

  • "Pierwsze 20 min- bezpłatne, kolejne 40 min - 6zł, każda kolejna godzina - 14zł." - z poprzedniego artykułu. (7)

    Rowerem do pracy jadę rowerem przepisowo (tzn. bez przejeżdżania na czerwonym) 26 minut, z czego ok. 10 minut zabiera stanie na światłach. Jeśli tylko 20 minut będzie bezpłatne, to niestety podziękuję. Za 6 zł, to jadę samochodem w obie strony do pracy. A na cały dzień, to tańszy jest samochód z wypożyczalni.

    • 28 4

    • (3)

      A ja będę korzystać. Do najbliższego przystanku tramwajowego mam 900 metrów. Na moim osiedlu i przy przystanku mają stanąć stacje rowerów miejskich. Dla mnie ekstra bo z 15min marszu wyjdzie jakieś 5 i może mniej minut.

      Jednak na dalsze trasy to wole swój rower.

      • 8 1

      • brawo za nick (2)

        "dla każdego coś"
        czyli "każdemu według potrzeb"

        mam kilka własnych rowerów i w większości wypadków jeżdżę po mieście własnym rowerem, ewentualnie podwożąc go kolejką (a autkiem prawie tylko poza miasto) ale...

        na pewno chcę mieć możliwość korzystania z rowerów sieciowych, bo wolę podjechać okazjonalnie łatwo i tanio wypożyczonym rowerem publicznym, niż "człapać z buta", a życie jest za krótkie na stanie w korkach i sprawdzanie, czy mi pikawa nie dostanie "hercklekotu znerw"

        • 6 1

        • Tak z ciekawości... (1)

          czemu "brawo za nick"? Takiej reakcji po prostu nie spotkałem jeszcze, stąd moje pytanie xD

          • 2 0

          • wszyscy marudzą, a ty nie,
            może się od ciebie zarażę optymimem?

            • 4 0

    • (2)

      skąd masz te urwane ceny, w artykuliku nie ma....

      chyba że ekstrapolujesz te poprzednie chore pomysły sopockiego Nexta
      (trzeba byc pogietym żeby tu znów z tym wpuścić NIemców)

      • 2 2

      • W artykule masz link do artykułu z września. (1)

        • 3 1

        • więc jeśli chcą mieć kolejną klapę
          to niech zrobią godzinę za 6 złotych,
          w sumie, mojej forsy wtopionej tu nie będzie za wiele,
          więcej jej wtopiono w inne równie "inteligentne" taryfy

          • 1 0

  • Po co ten rower skoro brak spójnych dróg rowerowych łączących te miasta ? Jak zwykle od d*py strony.

    • 8 3

  • Wsiadam w brzeźnie na rower i ., (1)

    Dojeżdżam do granic Sopotu super nadmorską drogą i mam wielkię schody i śliski podjazd pod górę widziałem tam czekających na pomoc staruszków i nie tylko.Szkoda bo trasa do orłowa jest urokliwa

    • 7 1

    • jak rowerzyści staniemy się liczniejsi dzięki Systemowi, to może w końcu zmusimy niektóre gryzonie do zrobienia nm drogi dla rowerów po plaży

      • 0 3

  • Niczego nie zostawiajcie na ulicach

    bo Maliniak z Kocborowa i tak POdiwani.

    • 3 5

  • czy doprawdy Gdynia jest tak mało ważna, by tu nie zamieszczać mapki z punktami? (1)

    jak macie z tym prtoblem to umiescice ją jako dodatkowa ilustrację, jak to robicie w innych artykułach

    ja nie mam zamiaru sciągać jakiegoś pliku ZIP, który może być dodatkowo zainfekowany

    • 6 4

    • delay był
      teraz jest
      nawet nietragicznie

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum