• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kurtki i spodnie na zimową jazdę rowerem

Przemysław Mudlaff
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Jazda zimą może być przyjemna, dzięki odpowiednim kurtkom i spodniom Jazda zimą może być przyjemna, dzięki odpowiednim kurtkom i spodniom

Nowy rok, czyli nowe postanowienia. Często te same co w latach ubiegłych, prawda? Masz w planach częstszą jazdę na rowerze w ramach noworocznego postanowienia dotyczącego prowadzenia aktywnego, zdrowego trybu życia? Nie musisz czekać z tym zamiarem do wiosny. Możesz zacząć realizować je już dziś, co zdecydowanie zwiększy szansę jego powodzenia. Wystarczy zapewnić sobie komfort i izolację termiczną, dzięki odpowiedniej kurtce i spodniom. Nie ma przecież złej pogody na rower.



Kurtki i spodnie rowerowe stanowią tzw. warstwę zewnętrzną całości ubioru cyklisty zimą, czyli tę, która uchroni go przed warunkami atmosferycznymi, takimi jak wiatr lub deszcz. Niestety zarówno przy okazji kurtek, jak też spodni właściwie niemożliwe jest znalezienie jednego egzemplarza każdego z powyższych, aby uchronić się i przed deszczem i przed wiatrem, a do tego jeszcze zapewnić ciału doskonałą oddychalność. W zależności od temperatury, interesująca nas odzież może być warstwą drugą - po tzw. bazie lub trzecią - po bazie oraz warstwie ocieplającej (w przypadku kurtek). Warto zatem odpowiednio dobrać bliższe ciału warstwy "cebulki" oraz dodatki, aby wraz z opisywanymi poniżej kurtkami i spodniami zapewniały nam komfort na długie godziny jazdy.

1. Kurtki rowerowe



Praktycznie każde zakupy powyżej jakiejś kwoty - uwarunkowanej zasobnością portfela, powinny zostać przede wszystkim dobrze przemyślane. Nie inaczej jest w przypadku rowerowej odzieży wierzchniej od pasa w górę. Warto bowiem zastanowić się najpierw - jakiego rodzaju kurtki potrzebujemy - czy niezbędna będzie wodoodporna, czy może jak pada, to w ogóle nie wychodzimy na rower? Jak ciepła jest posiadana przez nas druga warstwa, bo może na tyle, że wystarczy jedynie cienka wiatrówka? Czy zamiast sztywnych i nieocieplanych kurtek przeciwdeszczowych wolimy jedynie wiatroodporny, solidnie ocieplony, wygodny softshell? Wybierając odzież wierzchnią zmierzymy się z szerokim spektrum możliwości, jaki mogą one gwarantować. Odpowiedzi na powyższe pytania powinny ułatwić wybór i zminimalizować go do kwestii marki, ceny i koloru.

  • Kurtki wodoodporne

Pada deszcz lub śnieg, ale do pracy czy szkoły musisz jechać rowerem? Leje z nieba, ale plany treningowe muszą zostać zrealizowane? Powyższe wcale nie oznacza, że dotrzesz do celu lub wrócisz z treningu przemoczony do suchej nitki. Wystarczy zaopatrzyć się w dobrą kurtkę z membraną wodoodporną. Warto przy tym pamiętać, że omawiana odzież wierzchnia nie jest ocieplana, dlatego warto mieć pod nią coś, co zapewnia komfort termiczny - grubszą bieliznę termoaktywną czy dodatkowy, ciepły softshell pozbawiony membran. Brak materiałów wiatroodpornych na drugiej warstwie pozwoli wodoodpornej kurtce na lepsze oddychanie. Oddychalność kurtek hydroizolacyjnych to w ogóle trudny temat, bowiem praktycznie niemożliwym jest stworzenie materiału, który z zewnętrznej strony stuprocentowo zatrzyma wodę, a od wewnątrz pozwoli na doskonałe odprowadzanie potu zmęczonego rowerzysty. Najbliżej perfekcji są tkaniny Gore - Tex, w których pory są 20 tysięcy razy mniejsze niż kropla wody, a z drugiej strony są na tyle duże żeby odpowiednio odprowadzać wilgoć. Niestety ceny kurtek Gore - Texowych są bardzo wysokie i nie każdy może sobie na nie pozwolić. W takim przypadku warto zwrócić uwagę na mniej subtelne rozwiązania, jakimi są otwory wentylacyjne umiejscowione najczęściej pod pachami. Odpowiednia kurtka powinna być dopasowana do ciała rowerzysty, aby nie dostawał się pod nią wiatr i deszcz. Przydatna jest także stójka, która dodatkowo uchroni szyję i nie pozwoli aby woda spływała pod kurtkę. Sprawdź również czy szwy pokryte zostały specjalnymi wodoodpornymi taśmami. Większość omawianych okryć rowerowych nie posiada kapturów, natomiast do wielu z nich można go osobno dokupić. Specjalne rzepy lub oczka zatrzaskowe w górnej, tylnej części kurtki pozwalają na ich montaż. Świetnym dodatkiem jest również przedłużany tył, dzięki niemu nie zmokniemy przez wodę atakującą nas spod kół.

  • Wiatrówka Btwin Ultralight, cena: 79 zł
  • Kurtka Endura FS260 Adrenaline, cena: 379 zł
  • Kurtka typu softshell Rogelli Trani 3.0, cena: ok. 320 zł
  • Kurtka Btwin Aerofit Team, cena: 300 zł
  • Kurtka Shimano Windbreak, cena: ok. 520 zł
  • Kurtka Castelli Raddoppia, cena: ok. 900 zł
  • Softshell Gore Element, cena: ok. 600 zł
  • Kurtka Gore Bike Wear Power Trail, cena: ok. 1200 zł
  • Kurtka typu Hardshell Endura Stealth II, cena: ok. 559 zł


  • Kurtki odporne na wiatr

>>>Wiatrówka

Jeśli nie planujesz jazdy w deszczu, a gdy zacznie mocniej padać chowasz się z rowerem w miejscu zadaszonym, kurtka wiatroodporna będzie dla ciebie idealna. Wielokrotnie wspominaliśmy już o tym, że najważniejsza - podczas jazdy w zimowej aurze, jest ochrona właśnie przed wiatrem, bo jego mroźne podmuchy potęgują odczuwanie niskiej temperatury. Kurtki z odpornymi na wiatr membranami oddychają zdecydowanie lepiej niż ich wodoodporne odpowiedniki. W znakomitej większości poradzą sobie również z lekkim deszczem, dlatego też wydają się być wyborem uniwersalnym. W przypadku posiadania już warstwy bazowej i drugiej, solidnie ocieplanej bez membrany, z powodzeniem - przy temperaturach delikatnie powyżej 0ºC, sprawdzi się ich połączenie z cienką wiatrówką. Do zalet takiego rozwiązania należą: niska waga kurtki i kompaktowość.

>>>Wiatroodporny softshell

Niestety kiedy na zewnątrz panuje mróz, wiatrówka założona na ciepłą drugą warstwę już nie wystarczy. Wówczas pod uwagę warto wziąć najpopularniejszą kurtkę rowerową, czyli ocieplany softshell z membraną wiatroodporną. Po pierwsze to najwygodniejsza opcja okrycia wierzchniego, ponieważ materiał, z którego jest ono wykonane jest - jak sama nazwa wskazuje - miękki (softshell) oraz elastyczny. Po wtóre, tego typu kurtki występują w wersji z ociepleniem, dzięki czemu gwarantują wysoki komfort termiczny przy jednoczesnej izolacji przed zimnym wiatrem. Możesz więc narzucić softshell na bieliznę termoaktywną, gdy nie jest bardzo zimno, lub - w przypadku niskiej temperatury, pomiędzy te dwie warstwy dorzucić jeszcze coś ocieplanego.
Odpowiedni rozmiar softshella powinien być dopasowany do ciała rowerzysty. Przydatną rzeczą w omawianym typie odzieży będzie tzw. sucha kieszeń, w której będziemy mogli schować drobne, wartościowe przedmioty.

>>>Hardshell

Połączenie wodoodporności i wygody może zagwarantować wam hardshell. Częściej tego typu odzież wykorzystuje się podczas górskich wędrówek, niż do jazdy na rowerze, jednak również producenci kojarzeni wyłącznie z bicyklami, mają je w swojej ofercie. Do wad hardshelli należy niska oddychalność materiału, bardzo ważne jest więc odpowiednie dobranie warstw pod jego spodem.

2. Spodnie rowerowe



Nogi podczas jazdy rowerem mają zdecydowanie najwięcej pracy ze wszystkich części ciała cyklisty, dlatego tak istotne jest, aby zimą odpowiednio o nie zadbać. Problem polega na tym, że ani przemarznięte, ani też przegrzane "nie pojadą" i w związku z tym, należy zapewnić im należytą ochronę, uwarunkowaną warunkami atmosferycznymi oraz typem jazdy. Warto pamiętać także o szczególnym zabezpieczeniu stawów kolanowych. Zlekceważenie ochrony kolan, może łatwo doprowadzić do kontuzji.

  • Rajtuzy i dopasowane do ciała spodnie

Rajtuzy rowerowe to tak naprawdę przedłużone do kostek i ocieplane spodenki na szelkach. Występują w wersji z wkładką lub bez niej. Wybierając wersję z "pampersem" warto pamiętać, że mogą wymagać prania po każdej wycieczce. Jeśli jeździsz rowerem codziennie, powinieneś posiadać ich więcej niż jedną parę. W przypadku rajtuzów bez wkładki, istnieje możliwość ubierania pod nie bielizny lub spodenek letnich wyposażonych w "pampersa", dzięki czemu możemy częściej nosić właśnie omawiany typ spodni na szelkach. Mimo tej przydatnej możliwości, rajtuzy bez wkładki plus spodenki z wkładką ubrane pod nie, są rozwiązaniem mniej wygodnym od tych już wyposażonych w piankową lub żelową wszywkę. Ubierając podwójną lub potrójną warstwę spodenek możemy łatwo przegrzać nogi, a dodatkowo spowodować otarcia - ze względu na przesuwanie się warstw w wyniku pedałowania.
Rajtuzy - tak samo jak każdy rodzaj odzieży rowerowej, mogą być wyposażone w różne membrany. Mamy więc ocieplane spodnie na szelkach w wersji z membraną wiatroodporną w newralgicznych miejscach (staw kolanowy) lub po całości, ale również takie z membraną wodoodporną.

Wyszukując odpowiednich rajtuzów rowerowych, warto przede wszystkim je przymierzać. Poza dobrze dopasowaną do kości wkładką należy zwrócić także uwagę na nogawki oraz szelki i wybrać rozwiązanie najwygodniejsze. Nogawki omawianego okrycia nóg mają zazwyczaj zamek lub "strzemię". Szelki tego typu spodni mogą natomiast powodować podrażnienia na ramionach, jeśli szew pasków będzie się w nie wpijał. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że dzięki szelkom podnosi się stan spodni, przez co chronią przed zimnem także brzuch i plecy w ich dolnej części. Jeśli, mimo doskonałej izolacji termicznej, jakiej dostarczają dopasowane spodnie na szelkach, nadal nie jesteś w stanie się do nich przekonać, to możesz wybrać dopasowane spodnie z lycry od pasa w dół. Działają na podobnej zasadzie, tzn.: istnieją też takie wyposażone we wkładkę lub bez niej, posiadają wiatroodporne membrany. Zarówno rajtuzy, jak i dopasowane spodnie idealnie sprawdzą się dla rowerzystów szosowych, ale także noszone są przez kolarzy górskich, którzy często ubierają na nie dodatkową warstwę spodni o luźniejszym kroju.

  • Rajtuzy Btwin Aerofit, cena: ok. 300 zł
  • Rajtuzy Vitesse Proline, cena: b.d.
  • Rajtuzy Rogelli Andrano 2.0, cena: 415 zł
  • Rajtuzy damskie Sportful Fiandre NoRain, cena: ok. 450 zł
  • Rajtuzy Endura Windchill, cena: 529 zł
  • Spodnie Bontrager Meraj Halo S1, cena: ok. 600 zł
  • "Naspodnie" Endura Hummvee, cena: 429 zł
  • Spodnie rowerowe Bontrager OMW, cena: 699 zł
  • Spodnie Gore Element Urban, cena: 899 zł


  • "Naspodnie" i spodnie

Jeżeli stwierdzasz, że obcisłe spodnie nie są dla ciebie lub po prostu nie lubisz się w nich pokazywać, albo dodatkowo chciałbyś zapewnić sobie suche nogi podczas opadów, czy może po prostu dojeżdżasz do pracy i nie chcesz się przebierać, warto zainwestować w tzw. overtrousers, czyli ochraniacze na spodnie, w skrócie "naspodnie". Mogą przydać się zatem zarówno kolarzowi MTB, rowerzyście trekkingowemu, czy mieszczuchowi. "Naspodnie" mogą być wiatro- i wodoodporne, mają specjalne rzepy i suwaki pozwalające na dopasowanie ich do spodni, które mamy pod spodem. Regulacyjne detale zapobiegają także wkręcaniu się spodni w łańcuch.
Producenci odzieży rowerowej zdają sobie doskonale sprawę z faktu, że ich szerokie "naspodnie" nie należą do najbardziej stylowych, dlatego też - szczególnie z myślą o rowerzyście miejskim, postanowili stworzyć spodnie na rower w okresie zimowym, które wyglądają na ich cywilny odpowiednik. Posiadają standardowe kieszenie, regulowany pas w biodrach i wykonane są z materiałów, które zapewniają nie tylko wiatro- lub wodoodporność, ale są wygodne, ciepłe i przede wszystkim dobrze wyglądają.

3. Śpiwór dla wymagającego rowerzysty



Istnieją rowerzyści, na których niskie temperatury nie robią właściwie żadnego wrażenia i są w stanie wyruszyć nawet w kilkudniową, zimową wycieczkę na dwóch kółkach. To właśnie z myślą o nich, jedna z gdyńskich firm postanowiła wyprodukować produkt nieszablonowy i wielofunkcyjny. Mowa tu o - uwaga! - śpiworze, w którym można stać, chodzić, a nawet jeździć na rowerze. Jak opisuje sam producent, produkt jest dopasowany do sylwetki cyklisty, ponieważ ma kształt mumii. Zapinane otwory po bokach śpiwora, pozwalają na wystawienie przez nie rąk, co umożliwia trzymanie ich na kierownicy. Z kolei dzięki otwieranemu denku możemy wystawić na zewnątrz śpiwora nogi i popedałować. Produkt jest niezwykle kompaktowy i lekki, w najgrubszej wersji, po spakowaniu zajmuje 7,9 dcm³ i waży 865 gramów. Śpiwór wypełniony jest w 100% puchem gęsi, co powoduje, że zapewnia komfort termiczny do temperatury -2 (w przypadku kobiet) i -9 (w przypadku mężczyzn) - śpiąc w samej bieliźnie. W warunkach ekstremalnych Biker zdaje nawet do temperatury -24ºC. Cena tego unikalnego produktu to w zależności od grubości modelu od 1169 zł do 1579 zł.

>>> Zobacz testy śpiworów puchowych podczas zimowego weekendu na rowerze

Śpiwór puchowy Robert's Biker, cena: od 1169 do 1579 zł Śpiwór puchowy Robert's Biker, cena: od 1169 do 1579 zł


Podsumowanie

Powyższy artykuł jest ostatnim z serii o odzieży rowerowej na jesienno - zimową aurę. Wybór odpowiednich ubrań czy dodatków na obecną porę roku, powinien przede wszystkim zostać poprzedzony wnikliwą analizą tego, w jakich warunkach będziemy jeździć oraz jaką dyscyplinę kolarstwa preferujemy. Wiedza i zdecydowanie w tym zakresie, pomoże nam w dokonywaniu dobrych zakupów, ale także w zaoszczędzeniu pieniędzy, które być może wydalibyśmy, na zupełnie niedopasowaną do potrzeb odzież.

Miejsca

Opinie (97) 6 zablokowanych

  • Parowanie kurka - ręczawiczki

    Kupując kurtkę trzeba ją parować z rękawiczkami, bo są różne standardy. Decathlon robi rzepa na rękawie kurtki, a ręczawiczki mają ściągacze, a większość producentów na odwrót. Potem słabo się wkłada rękawiczki z rzepem na rękaw w rzepem.

    • 0 0

  • Śpiwór wymiata! Ja zimę przejeździłem w kurtce od Dare2b - pierwsza klasa.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum