Droga dla pieszych i rowerów. Kto ma pierwszeństwo?
Przyganiał kocioł garnkowi. Film czytelnika pod takim tytułem skłonił nas do przyjrzenia się spornej kwestii pierwszeństwa na drogach oznaczonych znakiem C13-16, czyli drogach pieszo-rowerowych. Okazuje się, że sprawa jest niejednoznaczna nawet dla służb miejskich.
Film wysłany przez czytelnika podpisującego się nickiem Skarżypyta przedstawia scenę, w której użytkownik hulajnogi najpierw poucza innych użytkowników drogi, a potem sam, wbrew przepisom, rozgania innych tam, gdzie najprawdopodobniej to właśnie oni mają pierwszeństwo.
Dlaczego wbrew przepisom? Zacznijmy od nieco prostszej kwestii, co do której większość z nas nie będzie miała uwag: droga oznaczona znakiem C13-16 z symbolami roweru i pieszego przedzielonymi linią poziomą informuje nas o tym, że na danej drodze pieszy ma pierwszeństwo przed rowerzystą. Zgodnie potwierdzają to przedstawiciele komend policji w Trójmieście.
Co jednak ze znakiem, który równie często możemy spotkać na ulicach Trójmiasta, tj. oznaczeniem drogi pieszo-rowerowej (od 2015 nazywanej już jednak "drogą dla rowerów i pieszych"), na którym symbole przedzielone są linią pionową? Wielu rowerzystów zwykło przyjmować, że znak ten informuje, po której stronie ciągu winien poruszać się rowerzysta, a po której pieszy. To prawda, pozostaje jednak kwestia, kto ma pierwszeństwo na tak oznaczonej drodze?
Kwestia ta zdaje się mieć jeszcze większe znaczenie po 21 września, czyli po dacie wejścia w życie przepisów regulujących status drogi rowerowej i zasad poruszania się po niej pieszych. Przypomnijmy: zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym przejście przez drogę dla rowerów jest dozwolone dla pieszych tylko w wyznaczonych miejscach, a przekraczanie jej w inny sposób jest traktowane jako wykroczenie.
Droga rowerowa a droga dla rowerów i pieszych
Należy jednak zwrócić uwagę, że powyżej wspomniane przepisy regulują status wyłącznie drogi dla rowerów, a nie dróg pieszo-rowerowych (po aktualizacji przepisów nazywanej już "drogą dla rowerów i pieszych"). Zapytaliśmy przedstawicieli policji w Trójmieście o kontrowersyjny znak C-16/C-13 rozdzielony linią pionową, czyli ten, który wskazuje, po której stronie powinniśmy się poruszać.
- Zgodnie z tym znakiem ruch pieszych i rowerzystów powinien odbywać się odpowiednio po stronach drogi wskazanych przez zarządcę drogi - wskazuje podkom. Jolanta Grunert, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. - Zatem znak ten stosuje się w celu wskazania, po której stronie porusza się pieszy, a po której rowerzysta. Natomiast znak C16/13 (przedzielony linią poziomą - przyp. red.) oznacza, że ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni ciągu. W takim przypadku to piesi mają pierwszeństwo przed rowerzystami.
Identyczną odpowiedź dostaliśmy od st. sierż. Justyny Chabowskiej z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Piesi na drogach rowerowych. Przepisy się zmieniły, zachowania nie
Poprosiliśmy o uściślenie wytycznych dotyczących znaku rozdzielonego kreską pionową. Z obydwu komend otrzymaliśmy jednak informację, że oficerowie prasowi nie zajmują się interpretacją przepisów, nie mogą więc pomóc nam w rozwiązaniu tego dylematu.
Sopot: pieszy ma pierwszeństwo
Jedynie przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji w Sopocie udzielili nam szczegółowej odpowiedzi. Powołując się na art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który brzmi:
1. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
- Niezależnie od sposobu połączenia znaków C-13 i C-16 (kreska pozioma lub pionowa), jeżeli droga jest wspólna dla pieszych i rowerzystów, to pieszy ma zawsze pierwszeństwo - poinformował nas rzecznik sopockiej policji.
Informacja podana przez rzecznika sopockiej policji potwierdza to, co udało nam się odszukać w innych źródłach. Nigdzie z kolei nie znaleźliśmy informacji, która mówiłaby o pierwszeństwie rowerów gdziekolwiek na drodze oznaczonej znakiem C-13/16. Również miasto Gdańsk na swojej stronie internetowej rowerowygdansk.pl w sieci tras rowerowych Gdańska, która według danych wynosi 851,2 km (dane z marca tego roku) informuje o tym, że na ciągach pieszo-rowerowych to piesi mają pierwszeństwo.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-10-12 07:22
Jeszcze dwa lata temu dojeżdżałem do większości miejsc na rowerze , przez hejt i agresję u kierowców nie jeżdżę rowerem . (14)
Mam dość wciskania na siłę wszędzie ścieżek rowerowych , które w wielu miejscach są zbędne , a wręcz niebezpieczne dla rowerzystów . Malowanie farbą po psie ruchu samochodowego to nie budowa ścieżki rowerowej !!!! Do tego zauważyłem znaczny wzrost agresji kierowców samochodów w stosunku do rowerzystów . Mam dość narażania się , zimna chłodu i upału , będę jeździł bezpiecznym ogrzewanym klimatyzowanym samochodem . Niestety , głupia polityka władz miast ,powoduje skutek odwrotny od zamierzonego .
- 51 22
-
2022-10-12 07:28
akurat nie ma nic lepszego niż pas ruchu dla rowerów na jezdni (12)
standard jezdni bez wyprzedzania na gazetę. milion razy wygodniejsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż esy floresy na chodniku gdzie co 20m wyjazd krawężnik szykana barierka czy inna przeszkoda.
- 11 15
-
2022-10-12 07:31
Jak skończysz zmielony pod kołami ciężarówki ,to się dowiesz jaki to wspaniały pomysł .Kierowca ciężarówki zwyczajnie ciebie ni (2)
- 10 8
-
2022-10-12 09:02
skończyłbym już ze sto razy pod kołami ciężarówki jadąc "chodnikowymi ścieżkami"
na jezdni mi się to nie zdarzyło jakoś.
- 8 5
-
2022-10-13 12:38
ale możesz id..to skończyć pod wycofującą z bramy śmieciarką na chodnikowym g..wnie
- 1 1
-
2022-10-12 07:38
(7)
Tylko kilkanaście procent dorosłych czuje się bezpiecznie jadąc rowerem po ulicy bez fizycznej separacji (np. po pasach dla rowerów), za to ponad połowa dorosłych czuje się bezpiecznie gdy jest fizyczna separacja (np. DDR/CPR), dlatego wyznaczanie pasów dla rowerów jest bez sensu, bo mało kogo przekonują i mało kto z nich skorzysta.
- 9 5
-
2022-10-12 11:46
(6)
tak jak napisałeś jest to "odczucie"które nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością.
ludzie się przyzwyczaili i tak w tym tkwią. gdyby się przełamali i spróbowali nie wróciliby do chodnikowych tworów.
jazda chodnikowymi cudawiankami jest bezpieczna tylko do 5kmh. chcesz sie sprawnie przemieszczać przynajmniej 25kmh to znacznie bezpieczniejsza jest jezdnia- 6 6
-
2022-10-12 12:07
(5)
I co z tego? Jakby ludzie przełamali swoją niechęć do hałasu i strach przed lataniem to byśmy wszędzie latali helikopterami. Ale nie latamy, bo ludzie nie przełamią tych "odczuć". Tak samo z rowerami. Mało kto jest rowerowym fanatykiem jak ty i będzie chciał się przełamywać. Nawet jeśli na każdej ulicy zrobimy więcej pasów dla rowerów niż dla
I co z tego? Jakby ludzie przełamali swoją niechęć do hałasu i strach przed lataniem to byśmy wszędzie latali helikopterami. Ale nie latamy, bo ludzie nie przełamią tych "odczuć". Tak samo z rowerami. Mało kto jest rowerowym fanatykiem jak ty i będzie chciał się przełamywać. Nawet jeśli na każdej ulicy zrobimy więcej pasów dla rowerów niż dla samochodów, to ludzie i tak będą woleli drogi rowerowe, bo bezpieczniej, ciszej, spokojniej i przyjemniej. A że co jakiś czas trzeba ominąć pieszego? To i tak bezpieczniejsze niż omijanie samochodem rowerzysty.
- 3 3
-
2022-10-12 12:16
(1)
przynajmniej niech jest wybór.
jak ktoś się chce człapać slalomem po chodniku to ok ale zeby nie było nakazu po tym jezdzic- 2 0
-
2022-10-12 15:51
owszem, tak by było cocy i cool
i po polacku, by to w
rowadzić, zamiast jednego przepisu, że wszędzie jest tak,
u nas trzeba postawić pięć znaków pionowych i kolorowy asfalt i znaki poziome
a i tak półgłówki nie zrozumieją o co kaman
dlaczego jesteśmy bidni? bo jesteśmy głupi!
a dlaczego jesteśmy głupu? czy nie dlatego, że jesteśmy bidni?- 0 2
-
2022-10-12 15:57
helikopter jest droższy niż jakikolwiek inny środek komunikacji, włączając samoloty odżutowe,
i żre więcej paliwa
nie tylko niechęć do hałasu- 3 1
-
2022-10-12 16:59
Nie latamy z zupełnie innego powodu
Spychanie rowerzystów na chodniki w innym kolorku z kolei powoduje dyskomfort u pieszych. Do tego akurat pasy rowerowe są najbezpieczniejsze - kierowca samochodu wykonujący manewr skrętu z daleka widzi rowerzystę. Rower w świetle PoRD jest pojazdem i jego miejsce jest na jezdni.
- 7 0
-
2022-10-13 12:45
i to z tegoże jak wychodzę na rower szosowy wyjeżdżam sobie z Gdyni nie życzę sobie turlać się po chodnikach w jakimś Bojanie czy Chwaszczynie bo ktoś się boi albo nie potrafi prowadzić roweru zgodnie z przepisami to z tego buduje się na tych wiochach id..tyczne chodniki w standardzie wczesnych lat 90 i oczekują że każdy rowerzysta będzie tym czymś
i to z tegoże jak wychodzę na rower szosowy wyjeżdżam sobie z Gdyni nie życzę sobie turlać się po chodnikach w jakimś Bojanie czy Chwaszczynie bo ktoś się boi albo nie potrafi prowadzić roweru zgodnie z przepisami to z tego buduje się na tych wiochach id..tyczne chodniki w standardzie wczesnych lat 90 i oczekują że każdy rowerzysta będzie tym czymś jechać i niszczyć sobie rower np a na jezdni ograniczenie do 40 czysta paranoja. Wydzielone DDR mają sens przy Morskiej Grunwaldzkiej Zwycięstwa w odpowiednim standardzie który uwzględnia charakterystykę wszystkich typów rowerów a nie tylko MTB z full amortyzacją. Trzeba się nauczyć jazdy zgodnej z przepisami a nie jak teraz że znając przepisy jedziesz tą ścieżką i co chwila trafiasz na id..tów którzy raz że nie umieją jechać bez wężykowania a dwa że nie umieją odróżnić lewej strony od prawej itd banda id..tów nie ogarnia podstaw więc woli jechać po chodniku
- 1 1
-
2022-10-13 04:07
taką drogą rowerową w ramach jezdni jedzie się szybciej i wygodniej
ale nie bezpieczniej
- 4 0
-
2022-10-13 11:24
zrezygnowałeś, bo Ci się odechciało - inni jakoś jeżdżą, więc się da.
- 1 1
-
2022-10-12 07:07
droga pieszo-rowerowa to po prostu chodnik z nakazem jazdy po nim rowerem (33)
by wygodniej było kierowcom!
trzeba skończyć z tym patologicznym rozwiązaniem.- 89 88
-
2022-10-12 07:29
(13)
Popieram, pod warunkiem że na ulicy postawimy zakaz jazdy rowerem. Rowerzyści to patologia.
- 40 35
-
2022-10-12 09:59
Aż tak Cię boli że po mieście jeżdżą szybciej od samochodów? (12)
- 7 18
-
2022-10-12 10:42
(11)
boli to że jeden leci jak i**ota z lewej strony auta, a drugi z prawej strony i wuj wie na którego z was uważać bo przecież uważacie że wszystko wam wolno! bez kasku, bez świateł, bez wyobraźni!! wykup OC jak każdy inny poruszający się po drodze publicznej to wtedy będziesz mógł zapi....lać!
- 19 7
-
2022-10-12 11:27
To po co jedziesz środkiem pasa? (8)
trzymaj się prawej krawędzi, wedle przepisów. Wtedy każdy wyprzedzi lub ominie Cię lewej strony. Poza tym jednoślady mogą omijać pojazdy z dowolnej strony. Radzę się trochę doszkolić.
- 3 10
-
2022-10-12 11:36
(2)
Pamiętaj, że jako rowerzysta masz obowiązek trzymać się prawej krawędzi, więc ja zawsze omijając rowerzystę jadę 1,5 metra od prawej krawędzi (bo 0,5 metra na rowerzystę + 1 metr odstępu). Jeśli nie zmieścisz się w tym 1,5m i zahaczysz o moje auto - trudno, twój problem, trzeba było trzymać się prawej krawędzi.
- 3 3
-
2022-10-12 17:04
Rowerzystę od prawej obowiązuje ta sama skrajnia, co samochód
Więc jak jedziesz z premedytacją 1,5 metra od krawędzi, po prostu łamiesz przepisy o metrowej odległości. Do tego: (1) wbrew twierdzeniom wyżej rowerzysta nie musi mieć kasku (choć rozsądny ma); (2) oświetlenie jest obowiązkowe po zmroku, nie w ciągu dnia; (3) rowerzysta ma zupełne prawo wyprzedać wolno poruszające się pojazdy z prawej strony. Chyba musisz odkurzyć PoRD lub kupić bilet miesięczny.
- 5 2
-
2022-10-13 12:53
deb..lu jak droga ma pasy wyznaczone mogę jechać prawym pasem na całej jego szerokości ty też id..to masz się trzymać prawej strony ale czy to oznacza konieczność tarcia prawą oponą o krawężnik?
- 1 0
-
2022-10-12 11:36
(2)
Trzymam się prawej krawędzi w bezpiecznej od niej odległości. I to ja decyduje o tym jaka to jest odległość. Przepisy tego nie regulują.
- 8 1
-
2022-10-12 11:51
Z tego co widzę przepisy w ogóle nie mają dla was znaczenia. (1)
- 0 2
-
2022-10-13 12:54
jak pojedziesz deb..lu po krawężniku to przypierd..lisz w niego pedałem wywalisz się a głupek jadący za tobą cię przejedzie zanim się odezwiesz pomyśl
- 0 0
-
2022-10-13 11:54
Ostatnio się trzymałam prawej krawędzi jezdni to mi idot...a na rowerze ze złości kopnął w lusterko boczne....... dziękuję za radę, nie skorzystam.......
- 0 0
-
2022-10-14 13:36
Omijac, a nie wyprzedzac.
- 0 0
-
2022-10-13 12:52
(1)
mnie boli id.to że wy kierowczyki nie wiecie która to jest prawa strona pozdrawiam nieogara który na Kapitańskiej w Gdyni raczył mnie wyzywać za to że nie jadę przy lewym krawężniku bo stulejarz rowerki ze strzałką w przeciwnym kierunku uznał za ścieżkę rowerową wy deb..le nawet podstaw nie ogarniacie. Pozdrawiam psychopatę i mordercę w
mnie boli id.to że wy kierowczyki nie wiecie która to jest prawa strona pozdrawiam nieogara który na Kapitańskiej w Gdyni raczył mnie wyzywać za to że nie jadę przy lewym krawężniku bo stulejarz rowerki ze strzałką w przeciwnym kierunku uznał za ścieżkę rowerową wy deb..le nawet podstaw nie ogarniacie. Pozdrawiam psychopatę i mordercę w samochodziku który w zeszłym tygodniu na końcu Marszewskiej musiał wyprzedzić jedno auto i nie raczył poczekać aż się wyminiemy tylko aby nie zginąć w czołowym zderzeniu musiałem zjechać z drogi w przysłowiowy las wy śmiecie samochodowe komuś macie czelność uwagi prawić?
- 0 1
-
2022-10-14 10:17
tak, mamy. Poluzuj kask bo masz halucynacje.
- 0 0
-
2022-10-12 07:53
(14)
Tak, kiedy będziesz mieć obowiązkowe OC na rower, oświetlenie i dzwonek i sprawne hamulce.
- 30 21
-
2022-10-12 07:57
Ty się powinieneś modlić (3)
żeby jak najwięcej ludzi chciało i miało możliwość jazdy na rowerze i żeby to było jak najbardziej przystępne, bo inaczej ze swoich peryferii będziesz jechał 3 razy dłużej jak dzieci twoje i twoich sąsiadów też zasiądą za kółkiem, jak tylko skończą 18 lat. Wtedy zacznie się korkowy armageddon :)
wy myślicie, że korki to są teraz :D poczekajcie, aż pokolenie na suburbiach dorośnie :)- 28 17
-
2022-10-12 10:20
hahah dokładnie w punkt :D
- 8 2
-
2022-10-12 11:52
Wolę stać w korku niż jechać na rowerze, spocony, w deszczu (1)
- 1 5
-
2022-10-12 17:05
Jak się całe życie gnije za kółkiem to faktycznie 20 minut na rowerze może doprowadzić do spocenia się
- 3 1
-
2022-10-12 09:05
żeby zabijać 3tys osób rocznie jak ci z obowiązkowym OC ? (1)
- 9 10
-
2022-10-12 11:52
Wypadków nie unikniesz bo człowiek nie jest doskonały.
- 1 3
-
2022-10-12 09:43
skieruj ten tekst do kierowców, których kilkanaście procent jeździ bez wykupionego OC (3)
nie mówiąc o zdartych oponach i innych prowizorycznych rozwiązaniach technicznych.
- 7 10
-
2022-10-12 11:42
Skąd wziąłeś te rewelacje? Z pudelka? Z d*py? (2)
Wg UFG mniej niż 0,5% pojazdów nie jest ubezpieczonych.
- 1 3
-
2022-10-13 11:57
te pół procenta ogółu zarejestrowanych
może stanowić dużo większy procent ogółu jeżdżących po naszych drogach
- 0 0
-
2022-10-13 12:57
UFG?To jakaś jaczejka pisowska?Nic dziwnego że koloruje świat na różowo siedzę sobie w pracy na wprost mam parking gdzie stoi już 6 porzuconych wraków jeden od listopada 2019 stoi non stop w tym samym miejscu i zarasta trawą ciekawe czy ma oc inny stoi od września 2020 zeszło mu już powietrze ciekawe czy ma oc
- 0 1
-
2022-10-12 09:46
A jak będę posiadał wszystkie wymienione rzeczy to będę mógł jechać sobie środkiem pasa z dowolną prędkością nie przerkraczając dozwolonej. I wtedy żaden kierowca nie będzie miał pretensji o spowalnianie ruchu. Wchodzę w to w ciemno.
- 6 3
-
2022-10-13 12:56
(1)
OC coś daje poza tym że to haracz?Dzwonek to jakiś fetysz id..to z lat komuny wtedy były takie ładne chromowane dzwonki teraz przy takich sfrustrowanych baranach jakie chodzą tymi ścieżkami ja nie dzwonię nie chcę potem się z kimś pobić komu na dźwięk dzwonka zacznie lecieć piana z pyska
- 0 2
-
2022-10-14 15:45
Tak, ubezpieczenie cos daje.
Nawet jest akurat glosno o serialu, w ktorym opisywana historia tez bolesnie ludziom uswiadomila, ze ubezpieczenie cos daje. A jego brak niczego nie daje.
- 0 0
-
2022-10-14 13:38
Wbrew waszej paranoi rowerzysci nie powoduja szkod, taki problem spoleczny zwyczajnie nie istnieje.
Dlatego nigdy nie beda miec obowiakowego OC. bo im po prostu nie jest potrzebne, wbrew przekonaniom bystrych inaczej.
- 0 0
-
2022-10-12 09:42
większość kobiet i dzieci poruszających się rowerem oczekuje oddzielenia ruchu rowerowego od jezdni (3)
nie tylko pasem farby ale także pasem zieleni lub krawężnikiem. Gdyby takich ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż głównych arterii ruchu kołowego nie było, liczba osób korzystających codziennie z roweru byłaby w mieście dużo niższa niż jest obecnie. Po prostu trzeba zlikwidować obowiązek korzystania z takich pieszo - rowerowych rozwiązań przez kolarzy i
nie tylko pasem farby ale także pasem zieleni lub krawężnikiem. Gdyby takich ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż głównych arterii ruchu kołowego nie było, liczba osób korzystających codziennie z roweru byłaby w mieście dużo niższa niż jest obecnie. Po prostu trzeba zlikwidować obowiązek korzystania z takich pieszo - rowerowych rozwiązań przez kolarzy i innych rowerzystów szosowych oraz przeprowadzenie kampanii wyjaśniającej kierowcom, że rowerzysta jest pełnoprawnym użytkownikiem jezdni i ma prawo czuć się tam bezpiecznie.
- 7 9
-
2022-10-12 11:57
W krajach rozwinietych rowerowo infrastruktura rowerowa to właśnie pasy na jezdni (2)
i jakoś tam rowery są popularne, a w takich miastach jak Kopenhaga są popularniejsze niż samochody.
co do reszty się zgadzam albo prawdziwa droga rowerowa która oferuje standard jezdni albo możliwość jazdy po jezdni.... a nie znak c13/c16 na zwykłym chodniku.- 3 2
-
2022-10-12 12:11
w miastach krajów "rozwiniętych rowerowo" większość dróg dla rowerów to drogi oddzielone od jezdni (1)
krawężnikiem lub pasem zieleni. Pasy oddzielone jedynie farbą zdarzają się w wielu miejscach, ale zwykle poza miastami. W Holandii 47% przejazdów rowerem odbywa się na jezdniach ulic w tzw. ruchu mieszanym, są to często tzw. ulice rowerowe (w praktyce często: ulice rowerowo parkingowe) na których ruch pojazdów jest uspokojony a kierowcy mają obowiązek jazdy tak, by nie zakłócać swobody ruchu cyklistom ani pieszym (tak jak u nas powinni jeździć kierowcy w tzw. strefach zamieszkania).
- 0 1
-
2022-10-12 17:09
Sam sobie odpowiedziałeś
W Holandii zdecydowana większość wolumenu ruchu odbywa się po jezdni (bo do tych 47% trzeba doliczyć właśnie pasy rowerowe, częste wbrew Twoim twierdzeniom). Wynalazki w stylu parkowanie na chodnikach czy nakaz jazdy rowerem po chodniku to są egzotyczne, polskie wynalazki
- 0 1
-
2022-10-12 09:31
(11)
Fajnie by było opisać wszystkie znaki rowerowe i pieszo rowerowe i zasady poruszania się po nich, ale to powinna wypowiedzieć się chyba policja. Warto też napisać co jest droga rowerową? Z artykułu to tak średnio coś zrozumieć.
A swoją drogą to przez takie koszmarki rowerowe jakie mamy w Gdańsku są problemy:)- 44 4
-
2022-10-12 09:53
(3)
dokładnie. najpierw napisane jest, że wykroczeniem jest kiedy pieszy przejdzie poza wskazanym miejscem na drodze rowerowej, a następnie napisane, że pieszy wszędzie ma pierwszeństwo. co w takim razie uznać za drogę rowerową??
co grozi rowerzyście za jeżdżenie chodnikiem bez ciągu/drogi dla rowerów?
jak traktować drogę pod dworcem pkp w gdańsku [p stronie krewetki, gdzie wychodząc z autobusu wchodzi się na jadących rowerzystów?- 7 3
-
2022-10-12 10:10
po stronie "krewetki" nie ma drogi dla rowerów chociaż kiedyś taka tam była
to jest chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerów. Szkoda, że swoim wpisem dajesz wyraz dehumanizowania osób chcących się poruszać po Gdańsku rowerem z pełnym poczuciem bezpieczeństwa, do którego mają prawo.
- 4 3
-
2022-10-12 17:11
Odróżniaj "drogę dla rowerów" (sam rowerek na znaku) od "drogi dla pieszych i rowerów" (rowerek i ludzik)
Tych pierwszych w praktyce jest niewiele. I tam przełazić w losowym miejscu nie wolno. A na tych drugich pieszy może przechodzić w dowolnym miejscu, do na mocy art. 33 PoRD rowerzysta ma mu obowiązek ustąpić. I tu się zawsze kończy zaklinanie, że pasy niewłaściwe bez znaku pionowego itd. Żadne pasy nie są tam nawet potrzebne.
- 3 0
-
2022-10-14 13:03
Przez takich jak Wy sa te problemy. W jakiej formie i w jakim jezyku jestescie w stanie cokolwiek zrozumiec?
- 0 0
-
2022-10-12 10:20
jeżeli policja z Sopotu to może lepiej nie, bo są za ciemni na bycie strażnikami miejskii
- 3 1
-
2022-10-12 10:51
(2)
A niby dlaczego policja? Pieski maja stosować (i to prawidłowo)istniejące prawo a nie interpretować!
- 4 0
-
2022-10-12 14:09
(1)
W razie mandatu to najważniejsze jest kto interpretuje.
- 0 2
-
2022-10-12 15:54
"się możesz odwoływać"
policja nie stanowi prawa, ma je tylko egzekwować, to tragiczne, ale to niestety jest fakt, że jakże często tego prawa nie znają
ale policji sopockiej się ostatnio poprawiło, już nie wyróżniają się głupotą na tle gdańskiej i gdyńskiej. może Sopot przestał być miejscem zsyłki za karę?- 1 1
-
2022-10-12 13:06
Policja sama nie ogarnia (1)
jedyne co potrafią to zacytować słowo słowo to co w przepisach.... ale zapewniam cie że nie rozwiną i nie wytłumaczą ci tematu.
- 2 1
-
2022-10-14 13:07
Ale ten temat sopocka policja ogarnela.
Coz za sukces, a jednoczesnie szok, ze komukolwiek to trzeba bylo tlumaczyc. Nie szokuje mnie za to, ze wielu Polakow nadal nie uwierzy i bedzie stosowac swoje wlasne, autorskie interpretacje pochodzace z odmetow ich d.
- 0 0
-
2022-10-13 13:01
policja sama nie wie jakie są przepisy kiedyś wieczorem mi pierd.lili granatowe barany że ten chodnik jakie jest pomiędzy Chylońską na leszczynkach a wiejską i kartuską to ścieżka rowerowa a to zwykły chodnik C13pod nim C16 na jednej tarczy po wyjaśnieniu że art 33 wymaga jazdy drogami rowerowymi dali sobie spokój tylko po co ja mam tracić czas na dyskusje z takimi?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.