rowery

stat

Ruszają konsultacje do Systemu Roweru Metropolitalnego

mat. prasowe

Czy stacja Systemu Roweru Metropolitalnego będzie pod Twoimi drzwiami? Ukazały się właśnie propozycje konkretnych lokalizacji oraz rozpoczynają konsultacje na ich temat. Propozycje i uwagi można zgłaszać mailowo od zaraz, a pomiędzy 15 i 22 września, również osobiście, w wyznaczonych miejscach i terminach. Celem konsultacji jest zwłaszcza wypracowanie optymalnego rozmieszczenia stacji i liczby stojaków. Dodatkowo, w Gdańsku odbędą się warsztaty Cycle Hack, których tematem będzie jazda w niepogodę i pomysły na rywalizację miast. Czy wypożyczenie roweru elektrycznego będzie też u nas aż sześciokrotnie droższe?



Trójmiejski System Roweru Metropolitalnego (SRM)

O SRM informujemy od początku, a prace nad nim rozpoczęły się na dobre ok. 2014 roku. Celem Systemu Roweru Metropolitalnego jest skłonienie mieszkańców do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz transportu publicznego powiązanego z rowerowym. SRM będzie zintegrowany z węzłami przesiadkowymi, więc mieszkańcy będą mogli wygodnie łączyć różne środki komunikacji. Przewidywany czas uruchomienia systemu to przyszły rok.

Od tego roku wiadomo już, że w systemie będą uczestniczyły: Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo. Pisaliśmy o tym w jednym z  naszych poprzednich artykułów.

Negatywnie na tle pozostałych gmin wyróżniło się niestety Wejherowo, którego prezydentowi Krzysztofowi Hildebrandtowi przyznano w czerwcu tego roku Zardzewiałą Szprychę na Wielkim Przejeździe Rowerowym, między innymi właśnie za odmowę poparcia SRM, pomimo że ten projekt poparła w głosowaniu tamtejsza Rada Miasta.

Lokalizacje stacji

Propozycje Gdańska, Gdyni, Sopotu i Redy w zakresie lokalizacji stacji Systemu Roweru Metropolitalnego można sprawdzić na stronie internetowej MetropoliaGdańsk.pl

Podane lokalizacje to propozycje odpowiedzialnych urzędów, które teraz będą konsultowane z mieszkańcami i na tym etapie mogą właśnie tą drogą zostać jeszcze zmienione. Niewykluczone jest też dodanie kolejnych stacji w brakujących miejscach, o ile będą takie zgłoszenia.

- W Gdańsku zostało wytypowanych 360 lokalizacji stacji postojowych. Propozycje bazują na założeniach wypracowanych w trakcie tworzenia koncepcji roweru metropolitarnego - Główne założenia to, że rower musi służyć celom komunikacyjnym, nie rekreacyjnym i ma zwiększyć mobilność w mieście, w połączeniu z komunikacją miejską i kolejową. Lokalizujemy stacje w bliskości węzłów przesiadkowych, nie dalej niż w promieniu 5 km od kolejowych węzłów przesiadkowych - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku
Konsultacje osobiste - kiedy i gdzie?

Konsultacje prowadzone będą kolejno:

Gdańsk: 15.09 od 17:30 oraz 16.09 i 17.09 od godziny 11:00, Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40.
Gdynia: 19.09 od 17:00, Infobox, ul. Świętojańska 30
Reda: 21.09, od 17:00, Sala Konferencyjna Urzędu Miasta w Redzie ul. Gdańska 33
Sopot: 22.09, konsultacje objazdowe na rowerach, start o godz. 17:00 z boiska MOSiR na osiedlu Przylesie.

Wcześniej lokalizacje stacji wspólnie z mieszkańcami ustalił Tczew, a pozostałe gminy dokonały wyboru w ramach prac grup roboczych. Na konsultacje może przyjść każdy, kto chce się wypowiedzieć w temacie, nie potrzeba rezerwacji.

- Zachęcam gdańszczan do wzięcia udziału w społecznych konsultacjach i przyczynienia się do wskazania najkorzystniejszych lokalizacji dla stacji postojowych roweru metropolitarnego. Chcemy stworzyć sprawny i zintegrowany system umożliwiający poruszanie się po Gdańsku rowerem, dlatego sugestie przyszłych użytkowników są szczególnie istotne - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych.
Warsztaty Cycle Hack, czyli jak jeździć w niepogodę i wygrać?

Równolegle z konsultacjami SRM odbędą się w Gdańsku warsztaty rowerowe Cycle Hack. Warsztaty nie są związane bezpośrednio z SRM, są natomiast powiązane czasowo i lokalizacyjnie, więc warto o nich wspomnieć. Cycle Hack odbędzie się w trzech grupach i blokach tematycznych:

1. Patenty na jazdę w niepogodę,
2. Kampania promująca jazdę rowerem w niepogodę,
3. Rowerowa rywalizacja miast - pomysły na rozwój.

Warsztaty odbędą się w Gdańsku, w Instytucie Kultury Miejskiej przy ul. Długi Targ 39/40, w piątek 15 września o godz. 17:30-20, oraz w sobotę 16.09 i w niedzielę 17.09.

- W Gdańsku konsultacje stacji Roweru Metropolitalnego zaplanowano w ramach Cycle Hack, międzynarodowej oddolnej inicjatywy, mającej na celu zwalczanie wszelkich barier stojących na drodze komunikacji rowerowej. Uczestnicy będą zgłaszać problemy, jakie napotykają jeżdżąc jednośladem. Następnie pracując w zespołach tematycznych wypracowują i testują rozwiązania. Warsztaty Cycle Hack odbędą się równolegle w blisko 40 miastach na świecie, a ich gdańska edycja będzie przebiegać pod hasłem "Patenty na jazdę w niepogodę". Wart podkreślenia jest fakt, że Gdańsk, jako jedyne miasto w Polsce bierze udział w tej inicjatywie, jednocześnie będąc pionierem, gdyż dotąd nie włączyło się w nią żadne miasto z Polski - informuje nas Alicja Bittner z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska.
- Chęć udziału w warsztatach Cycle Hack w Gdańsku trzeba, ze względu na ograniczoną do 45 ilość miejsc, zgłosić pisemnie wypełniając formularz internetowy. - informuje nas Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej z Referatu Mobilności Aktywnej.
Konsultacje SRM drogą mailową od zaraz

Do dnia 15 września br. Można zgłaszać uwagi oraz własne propozycje lokalizacji parkingów w postaci linku do Mapy Google, wygenerowanego na stronie i wysłać na adres mailowy srm@metropoliagdansk.pl

Jak zgłosić propozycje?

1. Wchodzimy na stronę Google/Maps
2. Klikamy na mapie w wybrane przez nas miejsce
3. Klikamy w długość i szerokość geograficzną, które pojawią się u dołu ekranu,
4. Klikamy udostępnij i pobieramy link do mapy, który generuje się automatycznie.

W tytule maila trzeba wpisać nazwę miasta, którego uwagi/propozycje dotyczą. Dla Gdańska, Gdyni i Sopotu prosimy zaznaczyć czy proponowana stacja ma obsługiwać rowery konwencjonalne, czy elektryczne.

Zasady lokalizowania stacji SRM

- stacje wyznaczamy wyłącznie na działkach miejskich (odpadają działki prywatne i należące do wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych)
- nie wyznaczamy stacji przy galeriach handlowych ani obiektach biurowych
- stacje muszą być w miejscach dobrze dostępnych, w których nie utrudnią ruchu pieszego
- stacja musi składać się z min. 5 stojaków w przypadku rowerów konwencjonalnych lub 15 stojaków dokująco-ładujących dla rowerów elektrycznych.

Rowery - Jakie i ile?

Na tę chwilę wiadomo, że każde miasto otrzyma swoją pulę rowerów: Gdańsk - 2160 szt., Gdynia - 1100 szt., Sopot - 164 szt., Reda - 39 szt. W Gdańsku, Gdyni i Sopocie ok. 10 proc. rowerów będzie wspomagana elektrycznie. Szczególnie lokalizacja stacji roweru elektrycznego musi być dobrze przemyślana, gdyż ten ma w pierwszej linii pomagać w pokonywaniu wzniesień i jest zależny od ładowarek. Stacje "elektryków" będą wyposażone w min. 15 miejsc, na których będzie możliwość podłączenia do ładowarki. Stacje rowerów konwencjonalnych będą wyposażone w minimum 5 stojaków.

Jak wypożyczyć?

Do wypożyczenia będzie potrzebny smartfon, a oddać rower będzie można zarówno na stacjach, jak i poza nimi. Będziemy co prawda zachęcani, by zostawiać rowery na stacjach, ale co do zasady będzie to możliwe też poza nimi. To nie będą typowe stacje dokujące, a zwyczajne miejsca postojowe w formie stojaków. Rower będzie miał wbudowany elektrozamek i dopiero wypożyczenie przez aplikację spowoduje jego rzeczywiste odblokowanie. Rola stacji postojowych będzie zatem mniejsza, niż w systemach poprzedniej generacji, ale nie zmieniła się w przypadku rowerów elektrycznych, gdyż te będą mogły być ładowane wyłącznie na specjalnych stacjach i stojakach ze zintegrowaną ładowarką.

Rower elektryczny 600 proc. droższy?

Nie znamy jeszcze taryfy cenowej SRM, więc posłużymy się porównaniem z Warszawy. Tam system Veturilo, wzbogacił się kilka dni temu, jako pierwszy w Polsce, o 100szt. takich rowerów. Jako, że "elektryki" przewidziane są również u nas, w ilości ok 350 szt., z czego ok 200 egzemplarzy w Gdańsku, to przyjrzyjmy się cennikowi. Regularne opłaty w Warszawie będą wyglądały następująco: Pierwsze 20 min- bezpłatne, kolejne 40 min - 6zł, każda kolejna godzina - 14zł. Dla porównania cena wypożyczenia tam roweru konwencjonalnego: pierwsze 20 min - bezpłatne, kolejne 40 min - 1zł, druga godzina - 3 zł, trzecia - 5zł, czwarta - 7zł. Posługując się dalej warszawskim przykładem, porównamy koszt kilku przejażdżek. koszt 20 min. będzie w obu bezpłatny; 40 min: 6zł elektryczny i 1 zł konwencjonalny; 2h: 20zł vs. 4zł; 3h: 34zł vs. 9zł, 4h: 48zł vs. 15zł. Czyli rower elektryczny będzie po przekroczeniu darmowego czasu droższy odpowiednio o 600 proc., 500 proc., 377 proc., 320 proc.. To rażąca różnica. Szczególnie rzuca się w oczy aż sześciokrotnie wyższa stawka za 21- do 60-minutowe wypożyczenie. Czy również u nas za wygodę będzie trzeba aż o tyle więcej zapłacić? Trójmiejski SRM jest niezależny, a ostateczna taryfa nie została jeszcze ustalona, więc będziemy informować na bieżąco, gdy tylko taka informacja się pojawi.

O Systemie Roweru Metropolitalnego

Odpowiedzialność za projekt roweru metropolitalnego bierze Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. (OMGGS). Koszt budowy wyniesie ok.22 mln zł i wszystkie gminy zobowiązały się do utrzymania funkcjonalności przedsięwzięcia. Koszty szacowane są dla Gdańska na ok. 2,8 mln zł rocznie, Gdyni - 1,4 mln zł i Sopotu - 200 tys. zł.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (66)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Polityka prywatności
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »