• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają konsultacje do Systemu Roweru Metropolitalnego

Kamil Gołębiowski
6 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Czy stacja Systemu Roweru Metropolitalnego będzie pod Twoimi drzwiami? Ukazały się właśnie propozycje konkretnych lokalizacji oraz rozpoczynają konsultacje na ich temat. Propozycje i uwagi można zgłaszać mailowo od zaraz, a pomiędzy 15 i 22 września, również osobiście, w wyznaczonych miejscach i terminach. Celem konsultacji jest zwłaszcza wypracowanie optymalnego rozmieszczenia stacji i liczby stojaków. Dodatkowo, w Gdańsku odbędą się warsztaty Cycle Hack, których tematem będzie jazda w niepogodę i pomysły na rywalizację miast. Czy wypożyczenie roweru elektrycznego będzie też u nas aż sześciokrotnie droższe?



Trójmiejski System Roweru Metropolitalnego (SRM)

O SRM informujemy od początku, a prace nad nim rozpoczęły się na dobre ok. 2014 roku. Celem Systemu Roweru Metropolitalnego jest skłonienie mieszkańców do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz transportu publicznego powiązanego z rowerowym. SRM będzie zintegrowany z węzłami przesiadkowymi, więc mieszkańcy będą mogli wygodnie łączyć różne środki komunikacji. Przewidywany czas uruchomienia systemu to przyszły rok.

Od tego roku wiadomo już, że w systemie będą uczestniczyły: Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck oraz Władysławowo. Pisaliśmy o tym w jednym z  naszych poprzednich artykułów.

Negatywnie na tle pozostałych gmin wyróżniło się niestety Wejherowo, którego prezydentowi Krzysztofowi Hildebrandtowi przyznano w czerwcu tego roku Zardzewiałą Szprychę na Wielkim Przejeździe Rowerowym, między innymi właśnie za odmowę poparcia SRM, pomimo że ten projekt poparła w głosowaniu tamtejsza Rada Miasta.

Lokalizacje stacji

Propozycje Gdańska, Gdyni, Sopotu i Redy w zakresie lokalizacji stacji Systemu Roweru Metropolitalnego można sprawdzić na stronie internetowej MetropoliaGdańsk.pl

Podane lokalizacje to propozycje odpowiedzialnych urzędów, które teraz będą konsultowane z mieszkańcami i na tym etapie mogą właśnie tą drogą zostać jeszcze zmienione. Niewykluczone jest też dodanie kolejnych stacji w brakujących miejscach, o ile będą takie zgłoszenia.

- W Gdańsku zostało wytypowanych 360 lokalizacji stacji postojowych. Propozycje bazują na założeniach wypracowanych w trakcie tworzenia koncepcji roweru metropolitarnego - Główne założenia to, że rower musi służyć celom komunikacyjnym, nie rekreacyjnym i ma zwiększyć mobilność w mieście, w połączeniu z komunikacją miejską i kolejową. Lokalizujemy stacje w bliskości węzłów przesiadkowych, nie dalej niż w promieniu 5 km od kolejowych węzłów przesiadkowych - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku
Konsultacje osobiste - kiedy i gdzie?

Konsultacje prowadzone będą kolejno:

Gdańsk: 15.09 od 17:30 oraz 16.09 i 17.09 od godziny 11:00, Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40.
Gdynia: 19.09 od 17:00, Infobox, ul. Świętojańska 30
Reda: 21.09, od 17:00, Sala Konferencyjna Urzędu Miasta w Redzie ul. Gdańska 33
Sopot: 22.09, konsultacje objazdowe na rowerach, start o godz. 17:00 z boiska MOSiR na osiedlu Przylesie.

Wcześniej lokalizacje stacji wspólnie z mieszkańcami ustalił Tczew, a pozostałe gminy dokonały wyboru w ramach prac grup roboczych. Na konsultacje może przyjść każdy, kto chce się wypowiedzieć w temacie, nie potrzeba rezerwacji.

- Zachęcam gdańszczan do wzięcia udziału w społecznych konsultacjach i przyczynienia się do wskazania najkorzystniejszych lokalizacji dla stacji postojowych roweru metropolitarnego. Chcemy stworzyć sprawny i zintegrowany system umożliwiający poruszanie się po Gdańsku rowerem, dlatego sugestie przyszłych użytkowników są szczególnie istotne - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych.
Warsztaty Cycle Hack, czyli jak jeździć w niepogodę i wygrać?

Równolegle z konsultacjami SRM odbędą się w Gdańsku warsztaty rowerowe Cycle Hack. Warsztaty nie są związane bezpośrednio z SRM, są natomiast powiązane czasowo i lokalizacyjnie, więc warto o nich wspomnieć. Cycle Hack odbędzie się w trzech grupach i blokach tematycznych:

1. Patenty na jazdę w niepogodę,
2. Kampania promująca jazdę rowerem w niepogodę,
3. Rowerowa rywalizacja miast - pomysły na rozwój.

Warsztaty odbędą się w Gdańsku, w Instytucie Kultury Miejskiej przy ul. Długi Targ 39/40, w piątek 15 września o godz. 17:30-20, oraz w sobotę 16.09 i w niedzielę 17.09.

- W Gdańsku konsultacje stacji Roweru Metropolitalnego zaplanowano w ramach Cycle Hack, międzynarodowej oddolnej inicjatywy, mającej na celu zwalczanie wszelkich barier stojących na drodze komunikacji rowerowej. Uczestnicy będą zgłaszać problemy, jakie napotykają jeżdżąc jednośladem. Następnie pracując w zespołach tematycznych wypracowują i testują rozwiązania. Warsztaty Cycle Hack odbędą się równolegle w blisko 40 miastach na świecie, a ich gdańska edycja będzie przebiegać pod hasłem "Patenty na jazdę w niepogodę". Wart podkreślenia jest fakt, że Gdańsk, jako jedyne miasto w Polsce bierze udział w tej inicjatywie, jednocześnie będąc pionierem, gdyż dotąd nie włączyło się w nią żadne miasto z Polski - informuje nas Alicja Bittner z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska.
- Chęć udziału w warsztatach Cycle Hack w Gdańsku trzeba, ze względu na ograniczoną do 45 ilość miejsc, zgłosić pisemnie wypełniając formularz internetowy. - informuje nas Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Komunikacji Rowerowej z Referatu Mobilności Aktywnej.
Konsultacje SRM drogą mailową od zaraz

Do dnia 15 września br. Można zgłaszać uwagi oraz własne propozycje lokalizacji parkingów w postaci linku do Mapy Google, wygenerowanego na stronie i wysłać na adres mailowy srm@metropoliagdansk.pl

Jak zgłosić propozycje?

1. Wchodzimy na stronę Google/Maps
2. Klikamy na mapie w wybrane przez nas miejsce
3. Klikamy w długość i szerokość geograficzną, które pojawią się u dołu ekranu,
4. Klikamy udostępnij i pobieramy link do mapy, który generuje się automatycznie.

W tytule maila trzeba wpisać nazwę miasta, którego uwagi/propozycje dotyczą. Dla Gdańska, Gdyni i Sopotu prosimy zaznaczyć czy proponowana stacja ma obsługiwać rowery konwencjonalne, czy elektryczne.

Zasady lokalizowania stacji SRM

- stacje wyznaczamy wyłącznie na działkach miejskich (odpadają działki prywatne i należące do wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych)
- nie wyznaczamy stacji przy galeriach handlowych ani obiektach biurowych
- stacje muszą być w miejscach dobrze dostępnych, w których nie utrudnią ruchu pieszego
- stacja musi składać się z min. 5 stojaków w przypadku rowerów konwencjonalnych lub 15 stojaków dokująco-ładujących dla rowerów elektrycznych.

Rowery - Jakie i ile?

Na tę chwilę wiadomo, że każde miasto otrzyma swoją pulę rowerów: Gdańsk - 2160 szt., Gdynia - 1100 szt., Sopot - 164 szt., Reda - 39 szt. W Gdańsku, Gdyni i Sopocie ok. 10 proc. rowerów będzie wspomagana elektrycznie. Szczególnie lokalizacja stacji roweru elektrycznego musi być dobrze przemyślana, gdyż ten ma w pierwszej linii pomagać w pokonywaniu wzniesień i jest zależny od ładowarek. Stacje "elektryków" będą wyposażone w min. 15 miejsc, na których będzie możliwość podłączenia do ładowarki. Stacje rowerów konwencjonalnych będą wyposażone w minimum 5 stojaków.

Jak wypożyczyć?

Do wypożyczenia będzie potrzebny smartfon, a oddać rower będzie można zarówno na stacjach, jak i poza nimi. Będziemy co prawda zachęcani, by zostawiać rowery na stacjach, ale co do zasady będzie to możliwe też poza nimi. To nie będą typowe stacje dokujące, a zwyczajne miejsca postojowe w formie stojaków. Rower będzie miał wbudowany elektrozamek i dopiero wypożyczenie przez aplikację spowoduje jego rzeczywiste odblokowanie. Rola stacji postojowych będzie zatem mniejsza, niż w systemach poprzedniej generacji, ale nie zmieniła się w przypadku rowerów elektrycznych, gdyż te będą mogły być ładowane wyłącznie na specjalnych stacjach i stojakach ze zintegrowaną ładowarką.

Rower elektryczny 600 proc. droższy?

Nie znamy jeszcze taryfy cenowej SRM, więc posłużymy się porównaniem z Warszawy. Tam system Veturilo, wzbogacił się kilka dni temu, jako pierwszy w Polsce, o 100szt. takich rowerów. Jako, że "elektryki" przewidziane są również u nas, w ilości ok 350 szt., z czego ok 200 egzemplarzy w Gdańsku, to przyjrzyjmy się cennikowi. Regularne opłaty w Warszawie będą wyglądały następująco: Pierwsze 20 min- bezpłatne, kolejne 40 min - 6zł, każda kolejna godzina - 14zł. Dla porównania cena wypożyczenia tam roweru konwencjonalnego: pierwsze 20 min - bezpłatne, kolejne 40 min - 1zł, druga godzina - 3 zł, trzecia - 5zł, czwarta - 7zł. Posługując się dalej warszawskim przykładem, porównamy koszt kilku przejażdżek. koszt 20 min. będzie w obu bezpłatny; 40 min: 6zł elektryczny i 1 zł konwencjonalny; 2h: 20zł vs. 4zł; 3h: 34zł vs. 9zł, 4h: 48zł vs. 15zł. Czyli rower elektryczny będzie po przekroczeniu darmowego czasu droższy odpowiednio o 600 proc., 500 proc., 377 proc., 320 proc.. To rażąca różnica. Szczególnie rzuca się w oczy aż sześciokrotnie wyższa stawka za 21- do 60-minutowe wypożyczenie. Czy również u nas za wygodę będzie trzeba aż o tyle więcej zapłacić? Trójmiejski SRM jest niezależny, a ostateczna taryfa nie została jeszcze ustalona, więc będziemy informować na bieżąco, gdy tylko taka informacja się pojawi.

O Systemie Roweru Metropolitalnego

Odpowiedzialność za projekt roweru metropolitalnego bierze Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. (OMGGS). Koszt budowy wyniesie ok.22 mln zł i wszystkie gminy zobowiązały się do utrzymania funkcjonalności przedsięwzięcia. Koszty szacowane są dla Gdańska na ok. 2,8 mln zł rocznie, Gdyni - 1,4 mln zł i Sopotu - 200 tys. zł.

Opinie (66) 1 zablokowana

  • cel fajny ale ceny za wypozyczenie zamorduja ten projekt. (8)

    Nic tak nie zniecheca jak wysoka cena.
    Za 2 dni oplat można nacyc używany rower i bez ograniczen się cieszyc z jazdy.

    Może dla turystow te ceny będą do przyjęcia albo w sytuacji "kryzysowej" dla mieszkanca.
    Kolejny problem to rowery ze wspomaganiem , które zaczna się poruszać po chodnikach.
    Zdezenie z taka masa i oczywiście wieksza predkoscia da spory bilans poszkodowanych.

    • 8 14

    • Nie rozumiesz idei. Wypożyczasz ten rower tam gdzie zaczynasz jechać i odstawiasz koło celu Twojej podróży. Nie zostawiasz go w domu na noc :)

      W takim wypadku jak masz do przejchania np. do pracy 40 min. To opłata wyjdzie Cie 1zł.

      • 0 0

    • rower

      No wiecie ja kupiłem sobie xpulsera i jak bym policzył sobie jego użytkowanie godzinowo, to bardzo szybko się zwarca

      • 0 0

    • W krajach zachodnich gdzie działa to już kilkadziesiąt lat jedno drugiemu nie przeszkadza (2)

      Większość ma własne rowery ale są i rowery z wypożyczalni .Elektrycznych nie polecam tym bardziej, że już widziałem wypadek z jego udziałem gdzie emeryt po prostu zapomniał wyłączyć wspomagania.Bo głównie do nich jest on skierowany .Nie pedałujesz nie jedziesz to najbardziej proste i bezpieczne rozwiązanie.

      • 1 3

      • rower elektryczny

        Z jego definicji wynika, że silnik pełni rolkę wyłącznie wspomagającą, czyli jak nie kręcisz, to nie jedziesz. Dobre rowery dodatkowo mają odcięcie zasilania jak się hamuje.

        Jeżeli wspomniany emeryt nie wyłączył "wspomagania", to znaczy że to nie był rower elektryczny, a po prostu skuter.

        • 0 1

      • w sedno!

        właśnie trafiłeś w punkt, przyjacielu!

        W krajach normalniejszych, każdego stać na kilka rowerów. nawet w Chinach, yuppiszona stać na ich kilkanaście. Dlaczego by nie zostawić jednego przed domem, drugiego przed pracą, trzeciego przed przystankiem metra przy pracy, czwartego pod ulubionym kinem, a nóż/widelec się któryś kiedyś przyda... widzisz to? Samochody stoją w korkach, helikopterem nie wolno...

        Tony porzuconych, rdzewiejących bezpańskich rowerów to problem jeszcze nieznany w Polsce, ale znamy problem inwazji samochodów. Parkingi legalne i nielegalne - pełne. Czy nie prościej wziąć taxi? Nie trzeba szukać parkingu... Nie trzeba dbać o stan techniczny, ubezpieczenie, mandaty, palywo...

        Rowery publiczne nie są odpowidzią na BRAK rowerów wśród ludu, tylko na ich nadmiar. Są po to, by bogate ludziska nie zaparkowali nas na śmierć prywatnymi, rzadko lub nigdy używanymi gratami. Sam sobie odpowiedz, czy my tu w trUjmieścinie dojrzeliśmy już do tego etapu....

        • 0 1

    • Jakie dwa dni ?
      To ma być krótkoteminowy najem a nie wpadasz z rodzinką do Gd. na tydzień i kosisz 5 rowerów ... !
      Pomyśl trochę ..

      • 2 0

    • Zgadzam się ceny to chamstwo

      Cenna powinna być ustalona z góry a nie jak w solarium 100 zł za dobę coś w tym stylu .miasto powinno się cieszyć ze ludzie wsiądą na rower i korki mniejsze !!!

      • 1 2

    • A co potem z nabytym rowerem zrobisz?

      Porzucisz pod domem/pracą/szkołą/knajpą?
      Ja już dawno bym jeździł rowerem, gdybym miał go gdzie trzymać i się nie bał, że mi znów go ukradną.

      • 3 0

  • W 20 darmowych minut trudno się dostać z dolnego tarasu na górny (6)

    Sam podjazd Jaśkową to 10 minut, Kartuska + Nowolipie to z 15 minut. A jeszcze trzeba dojechać do celu podróży. To jest na granicy czasu i opłacalności. 25 minut i już płacę 6 zł - bardziej się opłaca tramwaj lub autobus.

    • 6 10

    • 20min to spokojnie z Zaspy na Główny dojedziesz (1)

      poza tym to ma działać jako "dojazd" , a nie do przejeżdżania całego miasta.

      np. podjeżdżasz do skm rowerem
      zostawiasz rower,
      jedziesz skm,
      wysiadasz
      bierzesz rower i końcówkę podjeżdżasz.

      • 6 1

      • taniej wziąć ubera

        • 0 2

    • rower miejski ma służyć do tzw. "ostatniej mili" (1)

      Jak ktoś codziennie jeździ na wskazanym odcinku to może być rozsądnym kupno własnego roweru. Tu chodzi raczej o dojazd np. do PKM Bretowo tramwajem i potem rowerem do Wrzeszcza.

      Albo SKM do Wrzeszcza, a potem rowerem do Garnizonu.

      • 5 0

      • Znacznie więcej sensu to ma, gdy bilet na rower i na komunikację jest jeden i ten sam.
        Jak w Huangzhou, gdzie metro i autobusy, i rower miejski mają wspólny bilet.

        A u nasz siępanienieda nawet na autobus i skm, a nawet autobus gdański i gdyński.

        A ci idioci knują wymodzić za wieeelkie pieniądże "wspólny bilet" polegający na dwóch opłatach, jak teraz, tyle źe pobieranych z wspólnego elektroportfela. Jeśli do roweru też się będą brali jak pies do jerza, to może lepiej nich się sprawdzają w ogrodnictwie...

        • 0 0

    • W Szczecinie jedziesz od stacji do stacji,wymieniając rower na nowy,zwiedzisz w ten sposób całe miasto lub przemieścisz się gdzie chcesz

      • 0 0

    • przeciez normalny rower to 1PLN powyzej 20 minut

      • 6 0

  • Wielka metropolia

    No proszę, znowu okazuje się, że metropolia jest większa niż tylko 2 miasta i Sopot .....

    • 1 0

  • tak tak

    Na początku sezonu kupiłem sobie Indianę i jednak co własny to własny i polecam jak ktoś już jest przekonany o tym ze kocha jeździć na rowerze.

    • 1 0

  • SRM

    nieźle se wymyśliliście ten skrót
    już widzą jak będą go wymawiać
    jak tę popularną firmę rowerową z Chicago, wycinaną przez tutejszego cenzora

    • 0 1

  • XYZ (2)

    Niestety pomysł nieprzemyslany i mówie to jako aktywny rowerzysta. W takiej Gdyni czy w Gdańsku lub Sopocie jest w porównaniu z innymi miastami np. Bydgoszczą bardzo mało scieżek rowerowych. Te które sa w pewnym momencie sie urywają. Pozostaje jazda po chodnikach albo na jezdniach - jaka reakcja i pieszych czy kierowców (plus oczywiscie bezpieczeństwo) wiadomo. Jesli czytam że Gdynia ma miec ponad 1000 rowerów to pytam gdzie one będą stacjonowac i czy jest tyle miejsca na to -pomijajac czy te 1000 bedzie wykorzystane? To jest przerost formy nad treścią -panowie prezydenci 3-miasta zejdżcie na ziemię - wybudujcie wiecej scieżek a potem ewentualnie realizujcie to co wyżej. Bo to co teraz zamierzacie to jest jak w dowcipie wprowadzenie kozy do zamieszkania w jednym mieszkaniu.

    • 3 6

    • wyszedł ci dowcip. (1)

      w Gdańsku mało ścieżek rowerowych w porównaniu z Bydgoszczą - ja rąbie, trolling level max :D

      • 2 1

      • no takiego mostu z serpentyną pod nim (jak oni) faktycznie nie mamy :-D

        • 1 0

  • ulubione słowo 'metropolii' - konsultacje (3)

    nie ma w słowniku - zrealizowano, wdrożono, wprowadzono, funkcjonuje

    • 9 1

    • czy przy tej cenie elektryczny rowr będzie konkurował z elektrycznymi skuterami? (2)

      niedawno o nich pisaliście

      • 3 1

      • oczywiście tak (1)

        rower publiczny konkuruje z każdym innym środkiem lokomocji w mieście.

        • 1 0

        • jeśli jest tani, jeśli jest dostpny, jeśli jest skoordynowany taryfowo z czymś, najlepiej innymi środkami transportu (jak w Huangzou)

          jeśli cena będzie jak Sopockiego Przekrętu Rowerowego, jeśli będzie ich za mało, zepsute, jeśli nie będzie moźna ich wozić, użyć na nie biletu tramwajowego i v/v

          to będzie kolejna (trzecia?) klapa

          • 0 0

  • Konsultacje? Co tu konsultowac. (2)

    • 2 4

    • odpowiedź jest zawarta w artykule: konsultować miejsca lokalizacji stacji dokujących rowery publiczne (1)

      • 1 0

      • Jeszcze pamiętamy konsultacje na temat kolorów trójmiejskiego roweru miejskiego, oraz kto i dlaczego go wygrał

        nie drażnijcie, bo będzie lincz

        • 0 1

  • niby Metropolia (7)

    jest Kolej Metropolitalna, a możliwość przewozu nią rowerów wielce ograniczona, co kolejny raz się okazało tego lata

    • 14 4

    • trzeba wymienić obsadę PKM
      oraz ich regulamin

      ta taniej i prościej niż kupować lepsze pociągi

      • 0 0

    • (5)

      Chcesz przewozić kolejką rowery miejskie???

      • 1 2

      • (4)

        Czy jest w tym coś dziwnego jeśli w systemie ma być i Rumia i Kartuzy i Gdańsk?

        • 3 2

        • Jest (3)

          Z domu na stację PKM rowerem, tam zostawiasz na stojaku, jedziesz PKMką, wysiadasz i bierzesz kolejny rower aby dojechać do pracy. Ma to zwłaszcza sens gdy pierwsze 20minut jest darmowe. Po co wozić rower w wagonie kolejki i za to płacić?

          • 2 0

          • (2)

            ... jedziesz PKMką, wysiadasz - a tu rowerów brak na stojaku :).

            Poza tym chodzi też o to by PKM była faktycznie dla rowerów - wszelkich

            • 1 1

            • jak się boisz braku, zostaw własny rower na stojaku przy stacji PKM (1)

              położonej najbliżej twojego miejsca zamieszkania.

              Z wypożyczalni rowerów korzystaj na drugim końcu swojego dojazdu PKM.
              Skądinąd PKM mogłaby podawać informacje na temat liczby rowerów publicznych dostępnych aktualnie w pobliżu kolejnych stacji.

              Ostatnia uwaga to sugestia dla organizatorów przetargu.

              • 0 1

              • ale po co podawać liczby rowerów publicznych dostępnych aktualnie w pobliżu kolejnych stacji.

                chyba po to, żeby zdecydować, że rower zabierasz do kolejki

                • 0 0

  • Podstawową zaletą roweru to że wysiłek fizyczny na mim poprawia stan twojego zdrowia i wręcz cie leczy,ale nie rower elektryczny (5)

    Mamy ostrą propagandę producentów i dystrybutorów wciskającym bajeczki naiwnym bo to jest wielki biznes taki elektryczny rower to koszt minimum 5 tys zł .A te wersji do wypożyczenia około 15 tys zł i więcej. Po niecałym roku trzeba wymienić akumulator na nowy,koszt kolejny za który zapłaci podatnik bo wypożyczalnie będą dotowane.Koszt dobrego zwyczajnego normalnego roweru do wypożyczenia jest 10 razy mniejszy! I niema u nas wzniesień które nie da się pokonać, przerzutki pozwalają nawet ,pokonać je każdemu po to zostały stworzone kilkadziesiąt lat temu i sprawdzają się doskonale .

    • 7 13

    • Jak takiś kozak to podjedź pod Cienistą na ostrym kole. (1)

      • 3 1

      • niech no mi ktoś powie, czy ta Cieniasta jest stromsza i miększa niż Kościerska?

        bo ja Kościerską wożę mój zadek co dzień do pracy w Renku na fiksie 52zęby z przodu, 16 z tyłu, tylne kolo 29" i w sumie nie wiem, czy żalić się, czy do zbowidu zapisać...

        fix robiłem sam. tanio. zębatka wkręcona na klej. noski. stalowa rama

        • 0 0

    • Podstawową zaletą roweru

      jest to, że samochód rowerzysty stoi w garażu i nie zasmradza miasta.

      • 3 0

    • powodzenia jadąc do pracy 10 km z Łostowic do Wrzeszcza i z powrotem.

      • 2 1

    • Podstawową zaletą roweru w mieście jest transport a nie wysiłek

      Mylisz rower miejski z rekreacją i sportem. Rower miejski ma pozwalać na dojechanie do pracy, najlepiej bez zmęczenia i spocenia. Wjazd z dolnego tarasu na górny jest wykonalny, ale skutkuje koniecznością odpoczynku i kąpieli i praktycznie wyklucza dojazd do pracy. Elektryki rozwiążą ten problem.

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum