• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inauguracja roweru metropolitalnego opóźni się

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:33 (16 stycznia 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Na rowery elektryczne MEVO będziemy musieli jeszcze poczekać. Na razie przy gotowych stacjach parkują zwykłe rowery. Na rowery elektryczne MEVO będziemy musieli jeszcze poczekać. Na razie przy gotowych stacjach parkują zwykłe rowery.

9 grudnia miał ruszyć system roweru metropolitalnego MEVO. Miał, ale nie ruszy, bo wykonawca systemu nie wyrobił się z przygotowaniem rowerów i aplikacji mobilnej.



Kiedy powinien ruszyć rower metropolitalny MEVO?

Aktualizacja, 16 stycznia 2018 r. Procedury odbiorowe zakończyły się fiaskiem. Mevo na pewno nie wystartuje 18 stycznia. Kiedy się to stanie? Wciąż nie wiadomo.



To już drugie opóźnienie inauguracji systemu roweru metropolitalnego. Pierwotnie pierwsze rowery miały pojawić się w Trójmieście i na Pomorzu do 18 listopada. Wówczas jednak przesunięto start o 21 dni ze względu na trwające prace przy stacjach dokujących i brak odbiorów już istniejących stacji.

Nowy termin wyznaczono na niedzielę 9 grudnia, ale okazało się, że i on jest nierealny. Mimo że przed kilkoma tygodniami Obszar Metropolitalny zapewniał, że firma Nextbike prowadzi intensywne testy rowerów i aplikacji do ich wypożyczania, to wciąż wykonawca nie dostarczył do Trójmiasta nawet jednego roweru do testów, a prace nad aplikacją wciąż trwają.

Co prawda w październiku wybrani urzędnicy mieli możliwość przejechania się rowerem dostarczonym przez wykonawcę, ale był to model prototypowy, który docelowo ma się nieco różnić od rowerów, z jakich będą korzystać użytkownicy na Pomorzu.

- Zgodnie z zapisami umowy między Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, a NB Tricity sp. z.o.o, na 2 tygodnie przed uruchomieniem I etapu systemu, wykonawca zobowiązany jest do zgłoszenia gotowości jego uruchomienia. Na co najmniej 7 dni przed jego uruchomieniem wykonany powinien zostać rozruch testowy systemu. Do dziś wykonawca nie zgłosił gotowości, a co za tym idzie nie zostały przeprowadzone testy i odbiory systemu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji stowarzyszenia.
Jak dodaje, data uruchomienia systemu uzależniona jest przede wszystkim od przekazania roweru, aplikacji na urządzenia mobilne do jego wypożyczania oraz centrum monitoringu, czyli oprogramowania do śledzenia w czasie rzeczywistym lokalizacji rowerów oraz stanu naładowania baterii. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie wszystkich elementów systemu przez ekspertów w zakresie spełniania wymogów zamówienia.

Już w listopadzie wielu naszych czytelników zwracało uwagę, że uruchomienie systemu zimą nie jest dobrą decyzją i lepiej zaczekać ze startem do wiosny. Głosy te dotarły do stowarzyszenia, ale jak słyszymy "przesunięcie terminu nie jest możliwe ze względu na zapisy zawarte w podpisanej umowie z wykonawcą oraz ryzyko utraty unijnej dotacji do projektu".

System Roweru Metropolitalnego MEVO działać będzie w 14 gminach. Flota liczyć będzie 4080 rowerów, które będzie można bezpłatnie oddać przy jednej z 660 stacji, które w ciągu ostatnich tygodni zostały zamontowane we wszystkich gminach. Wszystkie rowery wyposażone będą w napęd elektryczny (dołożą tyle samo mocy, ile włoży w nie rowerzysta). Zasilać będą je baterie, o których wymianę zadba operator systemu. Rowery będzie można wypożyczyć w bardzo łatwy sposób m.in. przez aplikację mobilną lub przy użyciu karty mieszkańca, legitymacji studenckiej lub karty bankomatowej.

Opinie (332) 8 zablokowanych

  • Idzie zima. Na rowerach raczej nie pojezdzimy. Firmie do.je.bac kare umowna i na wiosne smigamy.

    • 6 3

  • Czy tym projektem zajmuje się spółka-córka GAiT?

    To by wiele tłumaczyło i rokowało na przyszłość.

    • 6 1

  • Zimą jeżdżę reniferem (2)

    Dajcie se siana z tym do wiosny. Kto o zdrowym rozsądku jeździ zimą na rowerze? Zresztą szlag je trafi do wiosny, no chyba, że te pędzidła przeszły testy na Grenlandii :-)

    • 4 6

    • Kto o zdrowym rozsądku jeździ zimą samochodem?

      standardowy dzień w 3miescie:
      auto w rowie
      auto na barierkach
      auto wjechało w slup
      auto potracilo....
      auto staranowalo tramwaj
      auto dachowało.......
      o rowerach nic. To znaczy ze samochodami się nie powinno najwyraźniej jeździć, a nie rowerami.

      • 6 2

    • kto o zdrowym rozsądku wyjeżdża po opadach śniegu samochodem na miasto?

      Lepiej odczekać dzień by sprawdzić, jak drogowcy potrafią zaskoczyć zimę.

      Drogi dla rowerów i chodniki powinny być odśnieżane w pierwszej kolejności.

      W Trójmieście przypuszczalnie dotyczy to nie więcej niż 20 dni w roku.

      • 1 0

  • "aniemówiłem?"

    trzeba było w ogóle nie rozmawiać z Next
    tylko od razu wpuścić jakiegoś chińskiego giganta
    np Ofo, Mobike, albo kilkanaście innych, kazdy wiekszy niż Next,
    kżdy chętnie wlazł by do Europy, choćby tylnymi drzwiami, jak nasze
    zad*pie

    • 4 3

  • To szansa na rozwiązanie umowy! :) (2)

    I może jeszcze jakaś kasa z odszkodowania wpadnie.
    A tak poważnie, ten system w 100% elektrycznych rowerów, które nie będą ładowane na stacjach to będzie niewypał w skali kraju. Gdyby elektryki stanowiły 20-30% rowerów to by wystarczyło, a w tym przypadku serwis z wymiana baterii będzie więcej jeździł niż te rowery. Do wyładowania roweru (do 20%) wystarcza 3-4 godziny jazdy w cyklu miejskim, później taki rower będzie stał na jednej z 660 stacji.... ale rowery na tych stacjach nie będą się rozładowywały jednocześnie więc, nawet jak serwis przyjedzie to nie obsłuży wszystkich rowerów na raz. No więc można sobie wyobrazić ile będzie z tą obsługą roboty, kilka tys, rowerów na kilkuset stacjach i wymiana baterii kilka razy na dobę - to raczej nie ma szans na powodzenie, a jazda tak ciężkim rowerem bez wspomagania nie będzie przyjemna.

    Dlatego powinno się rozwiązać umowę i ogłosić nowy przetarg z minimum 50% rowerów zwykłych

    • 13 1

    • No, to jak oni robili te wszystkie studia funkconalności, opłacalności itp. (1)

      W tym Związku GOM?
      Skoro najbardziej prostych prawd nie kapują, że 100% elektrycznych rowerów i używanie ich zimą z niezadaszonych stacji to głupota

      • 2 1

      • W przetargu mogli dać tylko 10% elektryków, ale ilość elektryków stanowiła 35% oceny oferty, więc dali 100%.... i najtańszą obsługę :)

        Te wszystkie studia opłacalności można sobie w .... wsadzić, skoro z dnia na dzień można zwolnić o opłat za bilety komunikacji, tysiące pasażerów (bezpłatna komunikacja dla uczących się). Czy ktoś to w czymś uwzględniał? Nie myślę tu o atrakcyjności Mevo, ale chociażby, jak to wpłynie na wykorzystanie z SKM/PKM, jeżeli na pewnych trasach alternatywa jest za darmo? Nie sądzę żeby ktoś się nad tym zastanawiał.

        • 1 1

  • Jakie to polskie... (4)

    • 2 6

    • błąd (1)

      no wlasnie nie polskie. firma nextbike jest niemiecka. jakie to niemieckie...

      • 5 0

      • Ale w Polsce robi sie trochę bardziej polska..;)

        • 0 2

    • niemieckie, nie polskie.

      • 1 0

    • a co powiesz na temat terminów realizacji lotniska w Brandenburgii?

      brandenburskie są koncerty

      • 0 0

  • Tak jakiś matoł podpisał (2)

    Umowę, że do końca roku trzeba projekt skoczyć. A koniec roku jakoś tak nieszczęśliwie to zima.
    Mamy wtedy takie patalogiczne sytuację, że gościu w mrozie trawę ścina....

    • 6 5

    • to jest miś na miarę naszych możliwości

      a kasy od Czarneckiego nie ma więc nie da się zarabiać

      • 2 1

    • to ma być system całoroczny.... tylko zimą 30% rowerów

      • 4 1

  • Nigdy - brakuje w ankiecie

    • 2 2

  • Instytucja nadzorująca umowę z nextbike to organizacyjna porażka. (2)

    Wszystkie gminy uczestniczące w tym przedsięwzięciu powinny wystąpić o kary za opóźnienie. Znając życie nie ma o nich mowy w umowie z firmą nextbike. Na samym początku widać, że zapowiada się bubel. Tak długo nad tym myśleli i nadal prowizorka, tak samo jak nowe stacje.

    • 5 1

    • (1)

      w ofercie przetargowej była cała tabela kar, więc w umowie tez pewnie są... one dotycza różnych rzeczy z osobna, od dostępności roweru, poprzez działanie aplikacji, serwis czy wymianę baterii... tylko kto tego będzie pilnował

      • 4 0

      • Patrz zrzut g... do zatoki. I wszystko jasne w budyniolandzie.

        • 1 1

  • Prawdziwe, rzetelne dziennikarstwo...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum