• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inauguracja roweru metropolitalnego opóźni się

Maciej Korolczuk
3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 14:33 (16 stycznia 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Na rowery elektryczne MEVO będziemy musieli jeszcze poczekać. Na razie przy gotowych stacjach parkują zwykłe rowery. Na rowery elektryczne MEVO będziemy musieli jeszcze poczekać. Na razie przy gotowych stacjach parkują zwykłe rowery.

9 grudnia miał ruszyć system roweru metropolitalnego MEVO. Miał, ale nie ruszy, bo wykonawca systemu nie wyrobił się z przygotowaniem rowerów i aplikacji mobilnej.



Kiedy powinien ruszyć rower metropolitalny MEVO?

Aktualizacja, 16 stycznia 2018 r. Procedury odbiorowe zakończyły się fiaskiem. Mevo na pewno nie wystartuje 18 stycznia. Kiedy się to stanie? Wciąż nie wiadomo.



To już drugie opóźnienie inauguracji systemu roweru metropolitalnego. Pierwotnie pierwsze rowery miały pojawić się w Trójmieście i na Pomorzu do 18 listopada. Wówczas jednak przesunięto start o 21 dni ze względu na trwające prace przy stacjach dokujących i brak odbiorów już istniejących stacji.

Nowy termin wyznaczono na niedzielę 9 grudnia, ale okazało się, że i on jest nierealny. Mimo że przed kilkoma tygodniami Obszar Metropolitalny zapewniał, że firma Nextbike prowadzi intensywne testy rowerów i aplikacji do ich wypożyczania, to wciąż wykonawca nie dostarczył do Trójmiasta nawet jednego roweru do testów, a prace nad aplikacją wciąż trwają.

Co prawda w październiku wybrani urzędnicy mieli możliwość przejechania się rowerem dostarczonym przez wykonawcę, ale był to model prototypowy, który docelowo ma się nieco różnić od rowerów, z jakich będą korzystać użytkownicy na Pomorzu.

- Zgodnie z zapisami umowy między Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot, a NB Tricity sp. z.o.o, na 2 tygodnie przed uruchomieniem I etapu systemu, wykonawca zobowiązany jest do zgłoszenia gotowości jego uruchomienia. Na co najmniej 7 dni przed jego uruchomieniem wykonany powinien zostać rozruch testowy systemu. Do dziś wykonawca nie zgłosił gotowości, a co za tym idzie nie zostały przeprowadzone testy i odbiory systemu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji stowarzyszenia.
Jak dodaje, data uruchomienia systemu uzależniona jest przede wszystkim od przekazania roweru, aplikacji na urządzenia mobilne do jego wypożyczania oraz centrum monitoringu, czyli oprogramowania do śledzenia w czasie rzeczywistym lokalizacji rowerów oraz stanu naładowania baterii. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie wszystkich elementów systemu przez ekspertów w zakresie spełniania wymogów zamówienia.

Już w listopadzie wielu naszych czytelników zwracało uwagę, że uruchomienie systemu zimą nie jest dobrą decyzją i lepiej zaczekać ze startem do wiosny. Głosy te dotarły do stowarzyszenia, ale jak słyszymy "przesunięcie terminu nie jest możliwe ze względu na zapisy zawarte w podpisanej umowie z wykonawcą oraz ryzyko utraty unijnej dotacji do projektu".

System Roweru Metropolitalnego MEVO działać będzie w 14 gminach. Flota liczyć będzie 4080 rowerów, które będzie można bezpłatnie oddać przy jednej z 660 stacji, które w ciągu ostatnich tygodni zostały zamontowane we wszystkich gminach. Wszystkie rowery wyposażone będą w napęd elektryczny (dołożą tyle samo mocy, ile włoży w nie rowerzysta). Zasilać będą je baterie, o których wymianę zadba operator systemu. Rowery będzie można wypożyczyć w bardzo łatwy sposób m.in. przez aplikację mobilną lub przy użyciu karty mieszkańca, legitymacji studenckiej lub karty bankomatowej.

Opinie (332) 8 zablokowanych

  • Te stojaki tylko zawalają przestrzeń publiczną

    • 0 4

  • zastrzeżenie

    Nie mam nic przecikwo istnieniu rowerów miejskich, ale stojaki do nich nie powinny być stawiane kosztem miejsc parkingowych, których liczba systematycznie się kurczy.

    W moim otoczeniu pojawia się coraz więcej rozwiązań, które pod pozorem "usprawnienia i upiększenia" przestrzeni publicznej, wprowadzają w moje życie dyskomfort. Zmniejszenie przepustowości ulic, zmiana na jednokierunkowe, garby drogowe, szlabany na osiedlach, poszerzenie stref płatnego parkowania, wzrost cen za parkowanie, systemy wizyjne polujące na kierowców, likwidacja miejsc parkingowych na rzecz niepowetowanej zabudowy przez deweloperów, straszenie kolejnymi ograniczeniami itp.
    mam tego dość!

    Używam samochodu tylko wtedy, kiedy mam coś do załatwienia, bo komunikacja miejska jest zbyt wolna i nie obejmuje dogodnymi połączeniami punktów, które mnie interesują. Chcę, żeby podatki, które płacę w cenie paliwa na miejscowych stacjach, szły na rozbudowę sieci parkingów oraz organizację parkingów w strefach wzmożonego ruchu - pod urzędami, dworcami, zakładami pracy, szkołami, punktami handlowymi.

    • 1 3

  • Lepiej niech napiszą o Forum (2)

    lepiej niech napiszą kiedy Forum Gdańsk, które kiedyś -o ironio- mialo nosić nazwę Forum Radunia, otworzy to "koryto edukacyjne", a nie sobie w kulki lecą. Bezczelność do kwadratu, przypomnijcie sobie jaki w ogóle był początkowo zamysł całego projektu tego nieszczęsnego Forum, efekt daleko odbiega od planów. No tak, ale nie mogli być szczerzy od początku bo ludzie by się buntowali, a hajs musi się zgadzać. To już nie chodzi o to że jestem mega przeciwna sklepom, ale taka bezczelność i robienie z ludzi idiotów mnie mega wkurza. I oczywiście też żałosny "kunszt wodny" też opóźnienia, bo po co się spieszyć, ważne że galeria handlowa działa... Nie zdziwi mnie jak nigdy tego nie skończą...

    • 15 3

    • 100% racji.

      .

      • 0 0

    • Koryto zaslonuete bo konserwator sie nie zgodzil by odslonic

      • 1 2

  • Nic nie wyjaśnione

    Artykuł, który niczego nie wyjaśnia, tylko informuje o kokejnym opóźnieniu. Dlaczego firma sę nie wyrabia? Bo....

    • 4 2

  • Niewypał to rowery elektryczne (7)

    Stacje nie umożliwiają ładowania rowerów. Mam rozumieć, że jedna firma Nextbike będzie kilka razy dziennie wymieniać baterie we wszystkich rowerach w 14 gminach? Czy wy powariowaliście? Będziecie jeździć 36 kg rowerami z rozładowanymi bateriami, bo nie uwierzę, że jedna firma będzie wymieniać baterie we wszystkich rowerach kilka razy dziennie. To jest niewykonalne. Mogliby chociaż dać stacje, które by ładowały rowery ale oczywiście "nie da się", bo musi być jak najtaniej. Powodzenia w podjechaniu pod górkę rowerem 36 kg z rozładowaną baterią.

    • 32 5

    • 660 stacji do obsługi a baterię można rozładować przez ok. godzinę jazdy (2)

      To nie dobrze działać, szczególnie jak widzę takie początki.

      • 8 3

      • (1)

        jeżeli to ma mieć zasięg ok 60km to raczej w godzinę się nie rozładuje, nie przesadzajmy ... ale z drugiej strony jest jeszcze większy problem, baterie nie będą rozładowywały się jednocześnie, więc serwis będzie jeździł na stacje a tam np, do wymiany 2 baterie na 10 rowerów, a w pozostałych w większości pewnie 60-30%... i niech ktoś zaplanuje tam jakąś sprawną wymianę baterii, skoro nawet nie wiadomo gdzie ten rower dojedzie na 30% i czy to będzie za godzinę czy za 20 godzin

        • 5 0

        • ja to widzę tak, że

          codziennie wyjeżdżają ekipy i we wszystkich rowerach wymianiają aku.

          • 0 0

    • (2)

      To nie jest rower strikte elektryczny. Nikt tego dokładnie nie wyjaśnia. Trzeba pedałować aby ładowała się bateria która napędza silnik wspomagający jazdę.

      • 2 8

      • hehe na szczęście nie...

        Gdyby ktoś miał ładować jeszcze dodatkowo ten 35kg rower w taki sposób, to ciężko byłoby w ogóle jeździć. Trzeba pedałować, bo to jest rower, jeżeli wspomaganie nie byłoby uruchamiane przez kręcenie pedałami to zgodnie z ustawą nie byłby to rower, czyli nie mógłby jeździć po ddr. Wspomaganie ma działać 1:1 o ile tego nie ograniczą, do 25km/h.

        • 5 0

      • Dlatego nie jest potrzebna codzienna wymiana rozładowanych baterii.

        • 1 3

    • nie powariowali tak dziala socjalizm

      kapitalizm - kup sobie rower nie bedziesz mial klopotu

      • 4 0

  • (7)

    Nie lepiej było to zorganizować mniejszymi etapami? Na przykład zainstalować najpierw 20 stacji z 5 rowerami na każdej i zobaczyć, czy to się w ogóle przyjmie. To chyba oczywiste, że takie duże przedsięwzięcie wiąże się z dużym ryzykiem, jeśli chcemy wszystko na raz

    • 9 8

    • wtedy na pewno by sie nie przyjelo (2)

      wiec lepiej uruchomic w martwym sezonie i dopracowywac procedury, serwis, etc

      • 12 1

      • (1)

        No nie wiem, moim zdaniem gdyby zaczęto od kilkunastu stacji w najważniejszych punktach przesiadkowych w mieście, być może udałoby się wystartować w terminie

        • 2 7

        • Może wtedy udałoby się wystartwoć w terminie, tylko po co?

          Zaletą takiego systemu jest gęsta sieć, dzięki której jadę gdzie chcę i tam zostawiam rower.

          • 0 0

    • Nie do końca. Takie rzeczy nie działają jak jest ich mało.

      • 4 0

    • Przecież właśnie planowane uruchomienie systemu zakłada etapy (2)

      na początku ma być tylko część rowerów.

      • 2 0

      • (1)

        Ale z tego co wiem, wszystkie 660 stacji zamontowano na początku. Już to przerosło wykonawcę a został jeszcze cały system informatyczny no i rowery... Rozsądniejszym wydaje mi się wdrożenie takiego systemu na jakimś mniejszym obszarze i sukcesywne jego powiększanie a nie próba wystartowania od razu w 14 gminach...

        • 2 3

        • Jeszcze nie wszystkie stacje zamontowane. Na PKM Kiełpinek montowano dopiero dziś.

          • 0 0

  • Przecież już jest aplikacja Nextbike (1)

    A w niej są już zaznaczone wszystkie stojaki w 3city.
    Czy dziennikarz zadał sobie jakikolwiek trud, żeby potwierdzić przekaz MEVO i zapytać ich dlaczego zrzucają winę na programistów?

    • 1 1

    • Aplikacja nie jest przystosowana do tego typu rowerów. Zwróć uwagę że stacje maja limit miejsc, tak jakby były przewidziane na veturilo

      • 0 0

  • Krzak (2)

    Jeżeli bateria padnie w połowie podjazdu na Chełm to co będzie?

    • 3 2

    • można jechać nadal bez zasilania

      jak jest wola jest też i sposób.

      • 1 0

    • Powrót po drugi?

      • 0 2

  • Stacje na Płycie Redlowskiej (1)

    Czy ktoś widział stację Mevo na Płycie Redlowskiej? Czy jest przewidziana? Przydałaby się.

    • 1 2

    • Na skrzyżowaniu cylkowskiego i redlowskiej oraz Kopernika i tetmajera

      • 1 0

  • Jakie to polskie... (4)

    • 2 6

    • a co powiesz na temat terminów realizacji lotniska w Brandenburgii?

      brandenburskie są koncerty

      • 0 0

    • niemieckie, nie polskie.

      • 1 0

    • błąd (1)

      no wlasnie nie polskie. firma nextbike jest niemiecka. jakie to niemieckie...

      • 5 0

      • Ale w Polsce robi sie trochę bardziej polska..;)

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum