rowery

stat

Gdynia: Kładka pieszo-rowerowa zamontowana

fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl

W ostatnich dniach w ramach przebudowy skrzyżowania ul. 10 Lutego, Dworcowej i ul. Podjazd w Gdyni zamontowana została kładka pieszo-rowerowa. Jest to początek budowy trasy rowerowej wzdłuż al. 17 Grudnia.



Kończy się remont i przebudowa skrzyżowania ulic Dworcowa / Podjazd / 10 Lutego. zobacz na mapie Gdyni Kładka pieszo-rowerowa jest ostatnim dużym elementem prac przy tej inwestycji. W ramach przebudowy powstaną:


  • kładka pieszo-rowerowa nad ul. Podjazd o całkowitej szerokości 6 metrów

  • parking rowerowy na 20 rowerów bezpośrednio przy wejściu na dworzec podmiejski SKM

  • dodatkowe stojaki przy ul. 10 Lutego i Dworcowej

  • droga rowerowa wzdłuż ul. 10 Lutego i Dworcowej od ul. Szkolnej do przejścia dla pieszych przy dworcu SKM, będzie wykonana z nawierzchni żywicznej, wodoprzepuszczalnej

  • ciąg pieszo-rowerowy od dworca na kładkę i dalej na al. 17 Grudnia

  • ciąg pieszo-rowerowy od dworca Gdynia Główna pod torami przy ul. Podjazd (dotychczasowa część piesza została poszerzona) do ul. Morskiej do wyjścia z przejścia podziemnego z peronów PKP

  • Dodatkowo jadąc od ul. 10 Lutego w kierunku ul. Morskiej rowerzyści będą mieli możliwość przejechania jezdnią, bez konieczności nadrabiania drogi przez przejazd rowerowy przy dworcu SKM.



Pojawił się od dawna potrzebny przejazd rowerowy przez ul. Dworcową. Wreszcie można przekroczyć jezdnię rowerem legalnie bez zsiadania z siodełka.
Pojawił się od dawna potrzebny przejazd rowerowy przez ul. Dworcową. Wreszcie można przekroczyć jezdnię rowerem legalnie bez zsiadania z siodełka. fot. Jakub Furkal / ZDiZ Gdynia
Szykuje się zatem sporo unowocześnień w obrębie tego kluczowego dla gdyńskiej komunikacji skrzyżowania. Inwestycja zamyka kluczowe luki w spójności tras rowerowych. W międzyczasie został już wykonany przejazd rowerowy przez ul. Dworcową przy przejściu dla pieszych przy dworcu SKM. Jednak przebudowa skrzyżowania to nie wszystko. Kładka pieszo-rowerowa otwiera również perspektywę na wykonanie rowerostrady wzdłuż torów.

Trasa wzdłuż al. 17 Grudnia zobacz na mapie Gdyni ma potencjał najkrótszego i najszybszego połączenia okolic dworca Gdynia Głowna z Gdynią Wzgórze Św. Maksymiliana i tam istniejącą, lubianą przez rowerzystów i zrobioną w dobrym standardzie trasą wzdłuż alei Zwycięstwa. Tą drogą już dziś można dotrzeć do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, zobacz na mapie Gdyni a niedługo - po zrobieniu R10 - płynnie do Orłowa. Pieszych jest tam aktualnie mało, ruch panuje niewielki, trasa jest w zasadzie wytyczona, prosta, bez niepotrzebnych objazdów i zakosów. Do tego przebiega ona bez punktów kolizyjnych typu skrzyżowanie z ruchem samochodowym, czy pieszym.

Prace trwają. Po prawej stronie od dworca SKM Gdynia Główna postawiono parking rowerowy.
Prace trwają. Po prawej stronie od dworca SKM Gdynia Główna postawiono parking rowerowy. fot. Jakub Furkal / ZDiZ Gdynia
Rowerostrada po wschodniej stronie torów kolejowych

Wygodne rowerowo-piesze zagospodarowanie al. 17 Grudnia nie jest nowym pomysłem. Było już rozważane za poprzedniej ekipy rowerowej miasta Gdyni.

- Należy to tylko wyrównać i wytrasować, marzyła mi się przynajmniej jedna kładka - bardzo prosta, nawet ażurowa, by nie trzeba było w dwóch miejscach zjeżdżać i ponownie podjeżdżać. Dziś, gdy kończy się montaż kładki nad 10 Lutego, jestem nieco zaniepokojony, że nie podjęto jeszcze żadnych ruchów choć odrobinę porządkujących tę przestrzeń, wyrównujących nawierzchnię, likwidującej resztki po jakimś zagadkowym krawężniku w przypadkowym miejscu - komentuje Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, były pełnomocnik prezydenta miasta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
mat. prasowe
Reprywatyzacja gruntów rzuca cień na gdyńskie inwestycje

Część działek przy ul. Władysława IV została prawomocnie zreprywatyzowana. Grunty potrzebne do realizacji rowerostrady są dziś częściowo w prywatnych rękach. Trafiły one do spadkobierców poprzednich właścicieli, którzy - zdaniem sądu - zostali z nich wywłaszczeni niezgodnie z prawem. Według planu zagospodarowania przestrzennego może tam być wyłącznie ciąg pieszo-rowerowy, więc właściciele nie mogą działki ogrodzić, ani zabudować, jednak bez ich zgody gmina też nie może tam prowadzić żadnych inwestycji. Potrzeba teraz działki odkupić. Jeśli współwłaścicieli jest wielu, to komplikacje prawne, czasochłonność oraz koszt ewentualnego odkupienia gruntu mogą wykonalność i opłacalność przedsięwzięcia postawić pod znakiem zapytania.

- Nawet jeśli część tej trasy nie jest obecnie własnością miasta, to przynajmniej tę część alei, która jest w jego władaniu, trzeba wyremontować i zmodernizować - choćby nawet po to, by sprawnie można było z niej zjechać w stronę Obrońców Wybrzeża, czy bezpośrednio na ul. Władysława IV i móc dalej podążać w zaplanowanym kierunku - dodaje Zmuda-Trzebiatowski.
Sielski, ale nieco zaniedbany teren obecnej al. 17 Grudnia.
Sielski, ale nieco zaniedbany teren obecnej al. 17 Grudnia. fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl
- Al. 17 Grudnia ma ogromny potencjał rowerowy. Cała alejka ma długość 1100 m, ale nie wszystkie tereny należą do miasta. Alejka ta łączy dworzec PKP ze Wzgórzem Św. Maksymiliana i stanowi doskonałą alternatywę dla komunikacji rowerowej. Może stać się pewnego rodzaju rowerostradą. Dość powiedzieć, że gdy powstanie, utworzymy korytarz rowerowy, który na odcinku kilku kilometrów (od Redłowa do okolic dworca) nie będzie przecinany skrzyżowaniami ani sygnalizacją świetlną. Sprzyja temu sąsiedztwo linii kolejowej - mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Widzimy zatem ciągłość intencji władz w zakresie przebudowy al. 17 Grudnia pod kątem pieszo-rowerowym. Znacznie ostrożniej natomiast urzędnicy wypowiadają się w kwestii jej ostatecznego przebiegu i możliwego terminu oddania do użytku.

- Mówienie dzisiaj o terminie realizacji "rowerostrady" byłoby nieodpowiedzialne. Niemniej już teraz myślimy o takim połączeniu, dlatego w ramach przebudowy skrzyżowania powstał pierwszy i najważniejszy element tej trasy - kładka pieszo-rowerowa nad ul. Podjazd. Niezależnie od tego trwa w tej chwili projektowanie kontynuacji drogi rowerowej urywającej się dziś przy ul. Szkolnej. Planowane jest jej przedłużenie do ul. Mściwoja, następnie dalej do Władysława IV i połączenie się z istniejącą ścieżką przy skrzyżowaniu Władysława IV z Armii Krajowej - dodaje Furkal.
W idealnym przypadku rowerostrada wzdłuż al. 17 Grudnia mogłaby prowadzić bezpośrednio od dworca SKM Wzgórze Maksymiliana aż do SKM / PKP Gdynia Główna. Dotychczas nieco zapuszczony teren zyskałby nowy blask i użyteczność.
W idealnym przypadku rowerostrada wzdłuż al. 17 Grudnia mogłaby prowadzić bezpośrednio od dworca SKM Wzgórze Maksymiliana aż do SKM / PKP Gdynia Główna. Dotychczas nieco zapuszczony teren zyskałby nowy blask i użyteczność. fot. Kamil Gołębiowski / Trojmiasto.pl
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (65)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »