Kij i marchewka dla rowerzystów
Trwająca od pół roku przebudowa miała przynieść ulgę nie tylko zmotoryzowanym, ale także rowerzystom. Miłośnikom dwóch kółek obiecywano drogi rowerowe po obu stronach Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich od Huciska, aż do wyremontowanego Błędnika. Jedynie na terenie należącym do kolei, czyli przed dworcem głównym nie zaplanowano ścieżki, ale za niereformowalność PKP nikt nie zamierzał obwiniać miasta.
Pierwszy jęk zawodu gdańskich rowerzystów można było usłyszeć, gdy okazało się, że nawierzchnia budowanych ścieżek nie będzie asfaltowa, tak jak w innych dzielnicach, lecz z kostki, na której łatwo o wypadek. - Gdy cztery lata temu powstawał projekt tej przebudowy, asfalt na ścieżkach nie był tak oczywisty jak dziś - tłumaczy Romuald Nietupski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy do wiosny, gdy ruszy budowa chodnika i drogi rowerowej po drugiej stronie Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich, nie można zmienić projektu i wybudować nowoczesnej i bezpiecznej nawierzchni z asfaltu? - Dla nas nie ma różnicy - podejście Pawła Pińskiego, kierownika budowy ze strony głównego wykonawcy, firmy Skanska nastraja optymistycznie. - Jeżeli inwestor zmieni projekt, my zdążymy się do niego dostosować.
- Nie ma mowy! - optymizm pryska jak bańka mydlana gdy pytamy o opinię Krystynę Siuzdak, która w ZDiZ-ecie odpowiada za tę inwestycję. - To jest inwestycja finansowana ze środków unijnych, każda zmiana projektu wymaga zgody komitetu sterującego [ciało eksperckie doradzające jak dzielić unijne pieniądze - przyp. red], poza tym trzeba by chyba uzyskać nowe pozwolenie na budowę.
Co ciekawe, urzędników ZDiZ inne odstępstwa od projektu już nie przerażają. Gdy pytamy, czy budowę podjazdu, którym samochody mają wjeżdżać pod same schody przy Nowym Ratuszu, a którego także nie ma w projekcie budowlanym, też trzeba będziecie skonsultować z komitetem sterującym, Elżbieta Siuzdak nie jest już taka pewna. - To na razie tylko projekt, nie wiadomo jeszcze czy i w jakiej formie zostanie zrealizowany.
Wspomniany podjazd to pomysł miejskich urzędników. Miałby on służyć limuzynom młodych par, które dowoziłyby nowożeńców pod ratuszowe schody, a następnie zjeżdżały prosto do Huciska. Podjazd niedostępny byłby na co dzień dla zwykłych samochodów, a jego budowa - zdaniem autora projektu Marka Szewczuka z firmy Europrojekt - wymagałby uzyskania nowego pozwolenia na budowę.
Gdańscy rowerzyści po raz drugi złapali się za głowę, gdy odkryli, że przy każdym przejeździe drogi rowerowej przez ulicę zaprojektowano dwucentymetrowe progi. - Prawo mówi, że progi mogą być maksymalnie centymetrowe - denerwuje się Roger Jackowski z Obywatelskiej Ligi Ekologicznej. - Zresztą najlepiej jakby progów nie było w ogóle. To podniosłoby komfort jazdy i wydłużyło żywotność rowerów. Na szczęście zarówno projektant jak i ZDiZ uspokajają, że w tym wypadku pomyłka z progami zostanie na pewno usunięta.
Kolejny punkt sporny to budowa miejsc prostopadłego parkowania przed siedzibą prokuratury. Dzięki temu przed budynkiem mieści się więcej aut niż przed remontem, ale nie ma mowy o zmieszczeniu tam ścieżki dla rowerów. - Rozumiem, że ZDiZ tworzy płatne miejsca parkingowe, bo na nich zarabia, ale zwężenie w tym miejscu chodnika do 1,30 m jest wbrew prawu. Przepisy mówią, że minimalna szerokość to 1,5 metra. Tam nie ma miejsca nie tylko dla rowerzystów, ale nawet dla pieszych
Marek Szewczuk ripostuje jednak, że w niektórych przypadkach - na krótkim odcinku - wolno zwęzić chodnik do takich rozmiarów. Przyznaje jednak, że przed przebudową chodnik był o ok. 2 metry szerszy. - A dla rowerzystów rzeczywiście nie będzie tam miejsca. Droga rowerowa biegnąca od Krewetki, odbije tuż przy kościele św. Elżbiety w lewo. Na ostatnim odcinku Wałów Jagiellońskich drogi dla rowerów nie będzie.
|
Opinie (134) 2 zablokowane
-
2006-12-07 23:35
noo noo
a co wy tacy zdziwieni:):):) teraz każda zmiana projektu to nowa ekspertyza, nowe koszty, unijna kasa...itd itp:) kto powiedział ze nie da rady? to tak nie ma że odrazu asfalt:)
- 0 0
-
2006-12-07 23:51
Roger Jackowski
ehhh krew mnie zalewa kiedy slysze o tym naciagaczu.... nie dosc ze naduzyl kompetencji stowarzyszenia to jeszcze w bezczelny sposob wykorzystal i wyciagnal na spora kase swoich wspolnikow w budowie sieci internetowej, po czym sprytnie zawezyl interes! a teraz niewinnie walczy o sciezki rowerowe grrrrr ehh jak pozory czasem myla.
- 0 0
-
2006-12-07 23:54
niech mi któryś tylko stanie samochodem an ścieżce rowerowej :):):):):)
lusterka połamane!!!!!!!! :):):)- 0 0
-
2006-12-08 00:01
Cóż z tego, że kostka?
Co z tego, że nawierzchnia ścieżki przy Podwalu będzie z kostki? Ja sie strasznie ciesze że ścieżka w ogóle powstanie. Nowa nitka wzdłuż morza też jets świetnym pomysłem, gdyż piesi nie będa już zagrażali rowerzystom i na odwrót.
- 0 0
-
2006-12-08 00:01
taaaa
przyjazne miasto dla rowerzystów...już widzę jak popada deszcz i ktoś bedzie jechał i trzeba będzie zachamować przed jakąś bezmyślna staruszką, która nawet się nie rozejrzy i będzie biec na autobus...i będzie wypadek...i kto winny? oczywiście rowerzyści! i będą padać teksty, jeżdżą jak wariaci! itp. a miejsce stanie się tak niebezpieczne jak bulwar nadmorski latem, sam dużo jeżdże i wiem jaka jest różniaca w hamowaniu na kostce a na asfalcie...ehhh a to tylko jeden minus tej nawierzchni...
- 0 0
-
2006-12-08 00:50
czy ktoś wie ?
jak się zapisać do "pomorskiego komitetu sterującego" ?
PILNE !!!
proszę o wiadomość na konto- 0 0
-
2006-12-08 00:59
do tajemniczej PRAWDY
droga "PRAWDO" a moze zechcialabys sie ujawnic? skoro publicznie stawiasz takie oskarzenia pod moim (i stowarzyszenia ktorego jestem przewodniczacym?) adresem? chyba wypadaloby... tak sie bowiem sklada ze ja w sprawie o ktorej piszesz nie mam nic do ukrycia i moge o niej publicznie rozmawiac podpisujac sie swoim imieniem i nazwiskiem i IP, czego nie mozna powiedziec o tobie.
Pytanie tylko, co to ma wspolnego z rowerami i watkiem pod ktory sie wpisujesz...- 0 0
-
2006-12-08 01:38
Ograniczenie prędkości dla rowerów !
Niektórzy z rowerzystów to palanci ! a dlatego tak piszę , gdyż nie raz nie dwa spotkałem się , że jak mają ściezkę rowerową to uważają , że to oni są najważniejsi. Pędzą jak oszaleńcy . Przykład ; jeżdżę samochodem kierunek Opera skręt w ul.Towarową , zamiast zwolnić to taki jeden czy drugi pędzi przecinając jezdnię bo ma pierwszeństwo . Widoczność na łuku od al.Zwycięstwa a dalszym ciągiem z ul. Hallera , jeżeli skręcać chcemy w ul. Towarowa naprawdę jest ograniczona ,gdy nagle wyskakuje taki "pędziwiatr". Tylko czekać aż taki wpadnie pod samochód.Dlatego postuluję : ograniczyć prędkość dla rowerów ( poprzez wezwanie do zwolnienia prędkości przez rowerzystę -odpowiedni znak ) lub położenie poprzecznych progów (garbów) odpowiednio wyprofilowanych a wyhamywujących przed przejazdem przez jezdnię.
- 0 0
-
2006-12-08 02:06
Kierowco
Przejeżdzasz przez przejście? Ustąp pierszeństwa!
Nie widzisz dobrze? To stoj!
Sam jezdze i samochodem, i rowerem wiem jak sprawa wyglada z osobu stron.
A garby zwalniajace to ustaw sobie przed przejsciem dla pieszych, widac ze nie jezdzisz rowerem...- 0 0
-
2006-12-08 06:17
każdy kto mnie zna ten wie, że rowerzystów boję się bardziej niż kierowców samochodów, bo to takie same bezmówzgi, różnica polega na tym, że ci pierwsi korzystają z chodników tak jak i ja
co do asfaltu
na wysokości olivii jest kostka
w sopocie nad morzem jest kostka, jednym słowem kostka jako nawierzchnia jest stosowana powszechnie
wygląda bardziej estetycznie niż czarny asfalt, nie wymaga corocznego odmalowywania oznakowań (wykonane są z róznych kolorów kostki) i mi sie podoba
a skoro mi sie podoba, to tak ma być:-)
co do zmian w projekcie, to potwierdzam
taka zmiana nazywa się ewaluacją i jest czasochłonna- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.