Kaszuby, lasy, pola i jeziora, edycja 15.

18 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat)
Migawki z wycieczki rowerowej przez Kaszuby Północne Migawki z wycieczki rowerowej przez Kaszuby Północne

Ile razy wybieramy się na Kaszuby, tyle razy trasa różni się od poprzedniej, co świadczy o tym, że ile umysłów, tyle pomysłów. Bocznych dróg o niewielkim stopniu ruchu samochodów, jak i ścieżek, które wykorzystać można pod kątem wycieczek, jest pod dostatkiem. Z Trójmiasta na Kaszuby mamy niespełna pół godziny drogi, a opcji wyjazdu z naszej aglomeracji też jest sporo. Można udać się oczywiście o własnych siłach, albo np.: skorzystać z SKM, w której przewóz roweru jest darmowy.

Wrażenia z wycieczki:

15. edycję wycieczki zatytułowanej "Kaszuby, lasy, pola i jeziora" skierowaliśmy ku środkowej jej części. Tym razem trasę rozpoczęliśmy w Bożympolu Wielkim, czyli tam, gdzie niebawem rozegrają się wiosenne edycje rajdów na orientację: Tułacz oraz Harpagan.

Z Trójmiasta do Bożegopola Wielkiego dotarliśmy pociągiem SKM. Rozpoczynając wycieczkę w miarę wcześnie rano, poniesiony wysiłek w pokonaniu licznych kaszubskich wzgórz mogliśmy rozłożyć na cały dzień, tak by wrócić spokojnie do domu przed zmrokiem.

Opłaciła się wielogodzinna analiza mapy. Ułożona przez nas trasa w 90 proc. wiodła drogami gruntowymi przez bajeczne tereny: to wspinając się na zapierające dech w piersiach wzgórza, to opadając do dolin i głębokich wąwozów, gdzie kryły się malownicze jeziora. W końcu nie bez powodu ten rejon Kaszub zwany jest Bieszczadami Północy. Część trasy opierała się zarówno o znane mam odcinki szlaków turystycznych jak również o dotąd nieznane nam drogi. Tylko w niewielkim stopniu poruszaliśmy się drogami asfaltowymi, na których ruch drogowy był znikomy. Prócz aktywnego wypoczynku na łonie natury, celem naszej całodniowej marszruty było zapoznanie się z malowniczymi zakątkami Kaszub.

Wykorzystane odcinki szlaków turystycznych:
(które już wcześniej pokonaliśmy na rowerze)

- główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego,

- rowerowy Szlak Pstrąga Tęczowego

Na szczycie Jeleniej Góry, 220 m n.p.m. Na szczycie Jeleniej Góry, 220 m n.p.m.

Odwiedzone przez nas miejsca:

Jeziora:

Kaszuby to region tysiąca przepięknych jezior. Jedne są niedostępne, objęte ochroną, inne oblegane przez turystów, wykorzystywane pod kątem turystyki i rekreacji. Wśród nich bywają większe i te całkiem maleńkie, głębokie oraz zupełnie płytkie, których wody porównywalne są to do kryształu, to czarnej smoły. Z pewnością każde z nich ma swój niepowtarzalny urok. Na naszej trasie było ich dość sporo: Jezioro Miłoszewskie, Otalżyno, Kamień, Łękno, Tuchomskie, Wysockie oraz Osowskie.

Chcesz wybrać się na rowerową wycieczkę nad jezioro, gdzieś niedaleko Trójmiasta?
Zachęcamy do przeczytania cyklu naszych relacji pt. "Jeziora i mokradła wokół Trójmiasta".

Prócz ciekawych jezior po drodze co rusz widoki urozmaicały szumiące rzeki oraz drobne strumyki i potoki. Dość często przecinaliśmy wartko płynącą Łebę.

Ciekawe miejsca po drodze:

Prócz przepięknej przyrody, która towarzyszyła nam na trasie wycieczki, zobaczyliśmy także wiele interesujących ciekawostek. Już kilkanaście kilometrów za Bożympolem Wielkim, przedzierając się przez malowniczy, dość mocno pagórkowaty teren dotarliśmy do Rezerwatu "Paraszyńskie Wąwozy". Rezerwat ten został utworzony w 2001 roku dla ochrony bardzo licznych jak na ten region naszego kraju źródlisk i związanej z nimi roślinności a także rzadkich i chronionych gatunków roślin i zwierząt. Ciekawostką jest występowanie roślin o charakterze podgórskim, zaś osobliwością świata zwierząt jest salamandra.

Najwyższym wzniesieniem na tym odcinku był szczyt Jeleniej Góry, który mierzy ponad 220 m n.p.m. Niegdyś na górze znajdowała się drewniana platforma widokowa, co wspominamy sobie z 4.edycji naszej wycieczki pt. "Kaszuby - lasy, pola i jeziora". Dziś niestety po wieży nie pozostało ani śladu, a szkoda, gdyż wznosiła się ona ponad koronę lasu umożliwiając obserwację przepięknych tutejszych krajobrazów.

Inną ciekawostką w okolicy są Kamienne Mosty. To bardzo ciekawy ewenement, który na pierwszy rzut oka wygląda jak wysoki nasyp kolejowy. Jednak są to kamienne umocnienia drogi nad głęboko wciętym przepustem. Nieznana jest dokładna historia ich powstania i przeznaczenia, ale prawdopodobnie powstały w okresie międzywojennym bądź na przełomie wieków. Mogły służyć komunikacji pomiędzy istniejącymi wtedy osadami, gospodarce leśnej lub udostępnieniu terenu do polowań.

• Migawki z wycieczki rowerowej przez Kaszuby Północne

Liczba górek i wzniesień, jakie mieliśmy do pokonania na zaplanowanej trasie była w stanie zaspokoić nawet najbardziej wymagających uczestników wycieczki. Nawierzchnia szlaków bardzo urozmaicona. Nasza trasa w 90 proc. wiodła drogami gruntowymi. Pomimo wysiłku, jaki musieliśmy włożyć w pokonanie wzniesień i podjazdów, jakie stanęły nam na drodze niejednokrotnie udało nam się zachwycić pięknem otaczającej nas przyrody. Kaszuby to bardzo atrakcyjny rejon dla wycieczek rowerowych, ale nie tylko. Bardzo dobrym pomysłem na turystykę jest również spojrzenie na Park Krajobrazowy z perspektywy wędrówek pieszych a także kajaka, ale to może innym razem.

Kolejna wycieczka już niedługo, do zobaczenia na szlaku !

Statystyki naszej wycieczki:

Dystans: 65 km
Czas jazdy z postojami: 6h15min
Czas jazdy bez postojów: 4h45min
Prędkość średnia wliczając postoje: 10 km/h
Przewyższenie: 201,88 m

Ślad GPS oraz mapa wycieczki

Rodzaj podłoża:
Leśne dukty i drogi gruntowe, miejscami drogi asfaltowe.
Do realizacji trasy najbardziej polecamy rower górski, ewentualnie trekkingowy.

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę "Dziedzictwo Kulturowe Kaszub" o skali 1: 80 000 wyd. Eko-Kapio.pl

Wycieczkę prowadzili wspólnie:
Krzysztof Kochanowicz i Marek Puchalski[GR3miasto]

Dziękujemy wszystkim za wspólną wycieczkę i zapraszamy na kolejne nasze wypady !

Mamy co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie, czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas! Zabierz więc rodzinę, znajomych, albo po prostu przyjedź by poznać nowe osoby.

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Organizujemy nie tylko wycieczki rowerowe. Przez cały rok kalendarzowy wybijamy się także na wędrówki piesze, marsze Nodric Walking, kajak. A w zależności od sezonu: różnego rodzaju sporty wodne, rolki, łyżwy, narty, snowboard. Jeśli zaś chcesz regularnie otrzymywać od nas wszelkie newsy, możesz napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi wydarzeniami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Relacja pochodzi ze strony Grupy Rowerowej 3miasto.

• Paraszyńskie Wąwozy są cudne...

...ale pokonanie ich na rowerze to ostra jazda!
    Brawo!

• pochodzę z południa Kaszub i moge z czystym sumieniem potwierdzi- pięknie jest u nas:-)

• Cieszmy się Kaszubami (3)

póki są. Wkrótce zostaną przyozdobione szybami wydobywczymi, rurociągami i jeziorami toksycznej cieczy. Jest już ok. 30 szybów.

spokojna głowa, do poziomu krajobrazów przemysłowych daleka, zresztą nieosiągalna droga

• Lepiej być mądrym przed szkodą (1)

w planach jest stawianie tych szybów do oporu - setki.
        Popatrz sobie na googlu obrazki - " fracking landscape",
        Wielką wartością Kaszub jest krajobraz, czyste i zdrowe otoczenie. Zamiast łupków można uprawiać rośliny na biopaliwa (rzepak) czy wierzbę energetyczną.
        Nie dajmy się ogłupić.

• Większą szkodę wyrządzili sobie mieszkańcy Kartuz zanieczyszczając swoje jeziora, mimo braku przemysłu są to najbardziej zanieczyszczone jeziora w Polsce. Wstyd mi z tego powodu, ponoć coś się zaczyna dziać w tej sprawie.

Najcenniejsze obszary są prawnie chronione, tj. parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, nie wspominając już o rezerwatach. Dlatego stwierdziłem, że za bardzo nie ma się czego obawiać. A zasobów energetycznych nigdy mało.

• Wybuduja atomókę w żarnowcu i już tak pięknie nie będzie (1)

• Co takiego zrobi "atomówka"?

Postawią elektrownię atomową i nagle drzewa uschną, trawa zrobi się szara, a akweny śmierdzące? Pan/Pani tak poważnie uważa..?