• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Ewelina Oleksy
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszyła "rowerowa" linia autobusowa 612
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Ruszyła rowerowa linia autobusowa 612



Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Miejsca

Opinie (155) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Kolego nie kombinuj, nie ulepszaj i nie komplikuj. Autobus ma wozić rowery bo tunelem nie da się przejechać. Po to jest. Nie jest potrzebna dodatkowa trasa dla pieszych czy inych.

    • 42 4

    • (1)

      Obwodnicą też się nie da przejechać a żadnego transportu dla rowerów nie ma. Zastanawiam się tylko po co w takim razie ścieżka rowerowa na Marynarki Polskiej?

      • 2 7

      • ale da się obok przejechać. taka różnica

        • 6 0

  • Zwęzić drogę (2)

    Bo korki wszędzie za duże. I wyłączać prąd dwa razy na dzień bo bardzo zagęszczone miasto. A woda w kranie to rylko rano i w sobotę wieczorem. Trzeba zmiejszyć ślad węglowy!

    • 21 6

    • juz zmniejszaja targ weglowy.

      • 7 1

    • Wyburzyć miasto, puścić zamiast niego 78 pasmową drogę i parking nad morzem!

      W koncu karetka nie przyjedzie po Ciebie rowerem!

      • 8 4

  • (5)

    Tym razem ZTM ma racje, jak się wydłuży trasę to odjazd będzie co 40 minut, a jak wiemy rowerzyści będą narzekali. Mieszkańcy mają linie 158 czy 258, które poza godzinami szczytu nie są aż tak oblegane, a dodanie trzeciej linii na ten odcinek jest trochę bez sensu. Jak autobus wiózłby rowerzystów na węzeł Sucharskiego to się mija celem. Rower jest do jeżdżenia, a nie do wożenia z wyjątkiem odcinek tunelowy. Ja akurat skłaniam się do promu pieszo-rowerowego, który był świetną atrakcją. Nigdy nie korzystałem ale bym chciał zobaczyć jak kiedyś się pływało.

    Po za tym, co to za określenie pasażer pieszy? Może jeszcze pasażer mobilny, pasażer samochodowy czy pasażer tramwajowy? Pasażer to pasażer, może być pasażer z rowerem albo wózkiem, ale pasażer pieszy to trochę śmiesznie brzmi.

    • 28 4

    • to niech dadza wiecej kursow (3)

      tak zeby jezdzily co 15 minut.

      • 0 6

      • A zapłacisz za wożenie powietrza? (1)

        • 7 1

        • a co to chesz oszczedzac na komunikacji publicznej?

          jednoczesnie mowiac ze zacheca sie do korzystania z niej?

          W latach 90-tych byly czestsze kursy skm. Autobysy tez lepiej jezdzily.

          Jesli bedzie sie sępilo kursu co 15 minut to moze lepiej w ogole zapomniec o autobusach i przywrocic prom.

          • 5 2

      • I tak jezdzi pusty

        • 1 2

    • 158 w weekendy kursuje co 40 minut i nie jest skomunikowany z tramwajami,więc nie jest to dobra opcja. Myślę, że sensownym rozwiązaniem byłaby linia łącząca Nowy Port ze Stogami przez tunel kursująca wg rozkładu zsynchronizowanego z linią 158,co dałoby częstotliwość co 20 minut na wspólnym odcinku.

      • 4 0

  • (10)

    "Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły, tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje."

    Czyli taki rowerzysta miałby jechać jakieś 20-25km/h, przez Jana z Kolana i Główne miasto?

    • 4 7

    • (2)

      Gugle pokazuje 10 km w 33 minuty, to nie jest jakiś wyczyn. Chyba że wieje w twarz, to już trudniej.

      • 8 0

      • No zaraz, tyle to można wycisnąć nie zatrzymując się nigdzie.

        • 1 1

      • To jest jazda w kółko wiec czasem wieje czasem nie

        • 1 0

    • to w sumie niech tamtedy jezdza i wywalic ten autobus (1)

      • 2 5

      • ciebie wywalic

        • 1 1

    • Centrum jest generalnie trudne do pokonania rowerem (1)

      szczególnie w takiej relacji. Brak dróg rowerowych a jezdnie bardzo szerokie z dużym i szybkim ruchem samochodów i dlatego jest takie zapotrzebowanie na prom lub przejazd tunelem. Sam dystans to akurat w 40 minut bez problemu pokona przeciętny rowerzysta więc może zamiast linii autobusowej lepiej uporządkować drogi rowerowe w centrum i dobudować brakujące fragmenty bo na razie to niestety jest wielka zagadka jak od Bramy Oliwskiej dojechać legalnie rowerem do Bramy Żuławskiej.

      • 11 1

      • Proponuję zrobić DDRkę

        na torach tramwajowych.

        • 0 0

    • Kiedyś jak był "wielki przejazd tunelem" sprawdziłem że przez tunel oszczędza się 10-15min.

      objazd przez centrum to masochizm

      wszędzie brukowane deptaki

      • 6 1

    • a co w tym dziwnego?

      • 1 1

    • niech jadą

      #pdk

      • 0 0

  • Jeśli nie do węzła przy Sucharskiego, to może na Westerplatte? (1)

    • 13 6

    • ZTM ma wieczny problem "niedasiejstwa" co skutkuje tym, że ludziom nie chce się korzystać z komunikacji miejskiej.

      Podam jako przykład pomysł wydłużenia tras linii autobusowych 149 / 249 do ul. Suchej w Letnicy, co by znacznie poprawiło dojazd z tej dziwnie położonej komunikacyjnie dzielnicy w kierunku Brzeżna, Zaspy, Przymorza, Oliwy i Wrzeszcza. Odpowiedź, nie da się! Bo rzekomo trasa jest już optymalna, a nie jest. Te linie autobusowe generalnie penetrują kiepsko skomunikowane osiedla przy ul. Norblina w Strzyży, południową część Brzeźna, ale z Letnicą mają problem.

      • 7 4

  • (1)

    poza tym mogłoby się okazać, że zwykłych pasażerów będzie więcej niż rowerzystów i wówczas pojawi się problem z bezpieczeństwem przewozu (tak jak w normalnych autobusach i tramwajach) i będą wypraszani, potem w necie będą obrzucali kierowcę błotem a jak komuś coś się stanie będą skargi i pozwy o odszkodowania

    • 26 1

    • Gdyby tak się okazało, to należy zwiększyć ilość taboru i ilość kursów

      W Gdańsku praktykuje się zasadę, że im mniej popularne połączenie - tym lepiej. Niech ludziska autami jeżdżą, po co miasto ma dokładać do wozokilometrów.

      • 3 0

  • Przecież wiadomo że chodzi w tym wszystkim o to (4)

    żeby zorganizować przewóz rowerów w taki sposób żeby zniechęcić do korzystania z takiej usługi a jednocześnie udawać, że o co chodzi - przecież jest możliwość przewozu? Czyli tak zwane udawanie Greka lub rżnięcie głupa. Nie zajmujemy się rowerami bo nie ma dużo chętnych - nie ma dużo chętnych bo brak możliwości przeprawy - tak dobrze i tak dobrze .
    Przyjmijcie do wiadomości, że od samego początku pomsyłu na ten tunel nie było tematu rowerów i teraz jakiekolwiek działalnia są pozorowane, żeby nie było że miasto nic nie robi. Ta trasa rowerowa po prostu nie istnieje, a jak komuś się chce bawić w jakieś przyczepki, przypinania rowerów i oczekiwanie na przystankach bez pewności przejazdu to cóż, nikt niomu nie zabroni być naiwnym.

    • 27 6

    • lepiej bym tego nie ujął.

      • 2 2

    • chodzi o samozadowolenie urzędników tylko i wyłącznie

      nie o żadne rozwiązanie problemu.

      Jak by nawet chcieli się zrewanżować to by chociaż mogli zrobić jakąś ucywilizowaną trasę przez centrum. tego też od tylu lat doczekać się nie można.

      • 4 1

    • W punkt.

      • 1 1

    • Była trasa rowerowa

      Dopóki nie było tunelu pływał prom na wysokości Twierdzy Wisłoujście.
      Teraz z pewnością taniej jest uruchamiać autobus rowerowy niż przywrócić prom specjalnie dla rowerzystów.

      • 0 1

  • Masz rower to jedź na nim. (8)

    Codziennie widuję ludzi, którzy wyjeżdżają rowerem na pętli w Oliwie i jadą w kierunku Osowa. Tacy pseudorowerzyści.

    • 10 12

    • ja bym chętnie jechał tylko jak? (6)

      autobus to i**otyczny pomysł, a objazd przez centrum chyba jeszcze gorszy.
      niestety ale Gdańsk powoli staje się zaściankiem rowerowym nawet już na tle polskich miast.

      Kombinują tylko jak mogą żeby zniechęcić do roweru.

      Niby budują drogi rowerowe ( tak się na stronach miasta reklamują) , a potem okazuje się że w sumie to zwykłe chodniki dla pieszych.

      • 6 5

      • (5)

        rowerzyście nigdy się nie dogodzi. Ma ścieżkę rowerową chcę transport(bo za daleko) szosę do pobijania rekordów życiowych. W mieście nie daje sobie rady przejechać lecz gdy wyrusza na szlak "zwiniętych torów" to potrafi ponad 10 km jechać bez szemrania.

        • 4 7

        • (1)

          To kierowcom się nie dogodzi nie rowerzystom.
          Ma ścieżkę rowerowa przez centrum ma autobus rowerowy a wsiada w samochód i smrodzi w mieście

          • 4 5

          • Ma drogę to z niej korzysta to proste. W przeciwieństwie do rowerzystów którzy nie chcą korzystać ze ścieżki rowerowej a wolą transport. Mało tego więcej aut w mieście to efekt rozbierania linii kolejowych i robienia tam ścieżek rowerowych

            • 3 2

        • ścieżek to chcą kierowcy bo im rowerzyści przeszkadzają na jezdni

          rowerzyści chcą jezdni po jezdniach bez piratów !!!
          ewentualnie po prawdziwych drogach rowerowych, a nie pudrowanych zwykłych chodnikach zwanych potocznie"ścieżkami"

          • 3 4

        • (1)

          id..to a po co mi dogadzać na siłę jeszcze w tak żałosny i nieudolny sposób po co mi te ścieźki no po co?

          • 2 1

          • To zapiepr*aj dookoła, albo weź swoj rower na plecy

            i płyń wpław przez kanał.

            • 0 0

    • Nie można nikogo zmuszać bo coś ma.
      Masz kuchnię nie chodź do restauracji... itd

      • 1 0

  • Pani Dagmara ma rację

    Urzędnicy nigdy się nie mylą.

    • 3 6

  • dajcie spokój z tą farsą

    nikt nie będzie czekał na autobus, później się męczył z wieszaniem roweru i jeszcze płacił za to.
    To nonsens

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum