• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wygląda praca kuriera rowerowego w Trójmieście?

Mariusz Mostek
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Elektrycznie wspomagany rower typu cargo Elektrycznie wspomagany rower typu cargo

Istnieje przekonanie, że praca jako kurier rowerowy może przyciągać osoby chcące zarobić i jednocześnie poprawić swoją kondycję fizyczną. Czy tak jest w rzeczywistości? Jakie są wady i zalety takiej pracy? Zapytaliśmy o to kurierów, którzy rozwożą przesyłki rowerem po Trójmieście.


Czy spotkałe(a)ś kiedyś kuriera rowerowego?


Dzień kuriera rowerowego, w zależności od firmy dla której pracuje, może wyglądać różnorako. Po pierwsze, ważne jest, jaką liczbę zleceń kurierzy otrzymają oraz w jakiej części miasta przesyłki mają trafić do szczęśliwych odbiorców. Szczęśliwych, bo ich paczka dotarła na czas, nie emitując do atmosfery dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji z rury wydechowej i nie musiała tworzyć niepotrzebnego korku w ulicznej miejskiej dżungli. Dostawa takiej paczki nie musiała również wprowadzać innych współtowarzyszy przestrzeni publicznej w irytację przez parkowanie samochodem dostawczym "na awaryjnych" w dyskusyjnym pod względem prawa miejscu... ale nie o tym. Każdy powinien skorzystać na otrzymaniu paczki właśnie drogą rowerową. Kurierzy rowerowi działają w ramach korporacji zajmujących się dowozem jedzenia pod drzwi domu, a także profesjonalnych firm zajmujących się precyzyjnymi zleceniami, świadczącymi usługi na rowerach towarowych typu cargo.

Czytaj też: Czy kurierzy pracują w sobotę 2022? Inpost, DHL, DPD, Poczta Polska

Dzień dobry, kurier!



Jak się okazuje, żeby faktycznie zarobić jako kurier rowerowy, potrzebujemy już jakiejś formy fizycznej. Wyjątkiem mogą być współczesne firmy rowerowe typu Gdańscy Kurierzy Rowerowi, dysponujące rowerami ze wspomaganiem elektrycznym dla swoich kurierów. Niemniej, trzeba mieć na tyle kondycji, aby sprawnie i szybko dostarczyć przesyłki, czasem wnieść je po schodach na piętro bez windy, a czasem dźwignąć coś masywnego. Trudno powiedzieć, czy praca kuriera rowerowego jest pracą na stałe czy tylko pracą okresową. Wydawać by się mogło, że jest to dobry rodzaj pracy dla osób młodszych, w dobrej kondycji i studentów chcących podreperować budżet, ale być może to stereotyp. Możliwe, że gdzieś na świecie w większych metropoliach to już fach i pomysł na życie. Zapewne znani są każdemu słynni kurierzy z Nowego Jorku - to wręcz ukształtowana grupa społeczna. Czy w Polsce również kurierzy rowerowi mogą liczyć na taki obrót spraw - czas pokaże. Centra większych miast mają ogromne problemy z ilością samochodów, więc są takie szanse. Jeśli lubisz jeździć na rowerze, warto spróbować swoich sił w kurierce - chociażby po to, aby się sprawdzić, nawiązać nowe kontakty, zyskać nowe umiejętności, poznać dokładniej miasto i przy okazji dorobić.

Miejski rower typu cargo z ładunkiem na palecie Miejski rower typu cargo z ładunkiem na palecie

Ile zarabia kurier rowerowy?



Zarobki zależą w dużej mierze od pracodawcy, który określa z góry, czy pensja będzie wypłacana godzinowo za dostępność (niekoniecznie zależy od liczby zleceń) czy będzie uzależniona od liczby dostarczonych paczek. Jeśli uda ci się zdobyć zatrudnienie w oparciu o system płatny "za dostarczoną paczkę", wówczas zarobki mogą przewyższyć system godzinowy. Wszystko zależy od znajomości rejonu dostarczanych paczek oraz efektywności. Jeśli pracujesz godzinowo, pozostaje ci się pogodzić ze stałą pensją, niezależnie od liczby zleceń, co ma swoje plusy i minusy.

Rozmowa z kurierem



Kurier rowerowy Alex, z którym rozmawialiśmy, na pytanie o wyzwaniach dnia codziennego oraz jego bolączkach w pracy odpowiada następująco:
Alex: Najtrudniejsze jest wyjście z domu. Kiedy wstaję czuję, że mi się nie chce, szczególnie kiedy na zewnątrz jest zła pogoda, wieje lub pada deszcz. Sama praca jest prosta - otrzymuję paczki i roznoszę je pod wskazane adresy. Nie lubię podjeżdżania pod górkę, w ogóle żaden ze mnie kolarz! A praca kuriera to ciężka praca fizyczna, o czym należy pamiętać.

A jakie są fajne aspekty twojej pracy?
Zdecydowanie ta praca daje mi stabilność finansową, której na tym etapie życia potrzebuję. Fajnie jest otrzymać napiwek za doręczoną paczkę, szczególnie jeśli musiałem wcześniej wejść kilka pięter po schodach. Napiwki są OK, ponieważ samo miesięczne wynagrodzenie nie jest dla mnie wystarczająco wysokie. Na tym etapie życia, pozwala mi samodzielnie się utrzymać.

Dlaczego się tym zajmujesz?
To nie jest tak, że lubiłem jeździć na rowerze i dlatego wybrałem tę pracę. Zmusiła mnie trochę do tego sytuacja, w której się znalazłem. Studiowałem w Gdyńskiej Szkole Filmowej, jednak na mocy fatalnych dla mnie okoliczności zostałem z niej wyrzucony i zostałem uwikłany w problemy, które ciągną się za mną do dzisiaj. Zajmuję się tym głównie w celach zarobkowych, nie jest to moja pasja - bynajmniej. Radzę sobie, staram się być uprzejmy i miły dla ludzi.

A opowiesz coś o najdziwniejszych doświadczeniach z twojej pracy?
Myślę, że co najmniej dziwaczne dla pieszych mógł być wygląd roweru cargo transportującego na platformie złożoną szafę, stół czy krzesła. Szeroki ładunek obejmował wówczas prawie całą szerokość ścieżki rowerowej, ale daliśmy radę. Ludzie byli zszokowani mijając nas po drodze. Zdarzyło się też transportować duży telewizor studyjny. Jeśli chodzi o moje ulubione przesyłki, to są to zdecydowanie kwiaty! Kolekcjonowanie reakcji kobiet otrzymujących nagle kwiaty zdecydowanie jest bezcenne. "Kwiaty? Dla mnie? Ojej, od kogo?"- a do tego te uśmiechy; to fajne momenty. Najgorsze doświadczenia związane są z ludźmi wchodzącymi bez patrzenia na ścieżkę rowerową; nieraz prawie doszło do wypadku... Nie lubię też, kiedy na klatkach czy w czyimś mieszkaniu, do którego wchodzę źle pachnie. Po prostu zły zapach działa na mnie tragicznie. Dbajmy o higienę naszych mieszkań i klatek!

  • Kurierzy rowerowi przewożą nie tylko dokumenty
  • Odpoczynek na molo
  • Napęd w rowerze cargo Gdańskich Kurierów Rowerowych
  • Kurier rowerowy wyrusza z przesyłkami

Opinie (68) 1 zablokowana

  • W Holandi i w całej europie zachodniej takie rowery były juz popularne 20 lat wczesniej!! (2)

    • 9 9

    • Za to w Polsce słowniki były dostępne nawet wcześniej.

      • 13 0

    • cóż, fantastycznie

      nie ma to, jak wpuścić do swojego kraju wszelkiej maści barachło islamskie, terrorystów i dać przejąć swoj kraj, przez nie potrafiących nawet dłubać w nosie pastuchów, co w iraku czy w somalii mają jedną krowe a i tak nie potrafią tego ogarnąć, a tu obywatele kraju pracują cały dzień, a tacy przybysze siedzą sobie w domkach, które dostali od państwa, pieniądzki które dostali od państwa, jedzenie ktore dostali od państwa i smieją się w ryj wszystkim lokalsom.

      • 2 0

  • Rower... (2)

    A co kodeks ruchu drogowego mówi o maksymalnej szerokości pojazdu rowerowego, hmmm?

    Na 6 zdjęciach z artykułu już 4 wykroczenia znalałem.

    • 11 6

    • (1)

      To rower ma mieć odpowiednia szerokość maksymalną, a nie ładunek który przewozi. W odróżnieniu od samochodów, przy rowerach brak jest określenia w przepisach takich rzeczy jak dopuszczalna masa całkowita (dmc) czy długość przedmiotów wystających z pojazdu. Przy samochodzie takie wskaźniki masz, przy rowerach nie.

      • 2 1

      • Prawo o ruchu drogowym,
        Dział 1
        Artykuł 2
        Punkt 47

        • 2 1

  • (1)

    Kolejny artykul na trojmiasto.pl: "Dlaczego rower jest mesjaszem i uratuje wszechswiat"

    • 19 12

    • I kolejny zakompleksiony frustrat pod artykułem nie dla niego.
      Poczytaj se o piłce nożnej czy tam spalaniu 1.9 tdi.

      • 11 9

  • (9)

    Ścieżka rowerowa to nie jest dwupasmowa autostrada, i blokowanie jej bo się wiezie jakiegoś grata znacznie szerszego niż obrys roweru nie jest w porządku, Od wożenia takich towar ów są auta dostawcze

    • 20 5

    • Noszenie siatek z zakupami jest nie w porządku. (2)

      Człowiek z siatkami zajmuje dużo więcej, niż obrys człowieka bez siatek.

      • 8 8

      • (1)

        Zgłoś projekt obywatelski o zakaz noszenia siatek.

        • 6 0

        • a nadwaga? grubasy powinni dopłacać
          np. za windę

          • 5 0

    • (3)

      Kodeks ruchu drogowego mówi wyrazie ile może mieć rower. Do 90cm szerokości.

      • 2 1

      • kodeks też zabrania przekraczania prędkości, nakazuje zatrzymywanie się przy zielonej strzałce, stosowanie się do znaków czy zakazuje parkowania na chodniku ( prawie w każdym miejscu ), a jak jest wszyscy wiemy.

        • 4 2

      • (1)

        p o l s k i "kodeks" drogowy, czyli PoRD

        ale w normalniejszych krajach szerokość definicyjna bywa większa
        np. w Rajchu w/g DZVO "rower" ma do 2,55 (sic!) szerokości,
        właśnie dlatego, żeby takie ćwoki nie wydziwiały,
        jak rower towarowy wozi Europalety
        (wiem, bo woziłem :-)

        i spokojna wasza rozczochrana, "suna olejta" będzie pan-EU-codex-routier
        i skończy się w Polszcze ruska swołocz drogowa
        chiba że Ściana Wschodnia i Podkarpacie zrobi nam PLExit

        • 0 0

        • dodam, że to taka sama szerokość jak dla wszelkich pojazdów drogowych :-)

          ale jak rower ma "hilfsmotor" to się robi 100cm max
          co i tak jest więcej niż nasze 90 cm
          mieści na szerokość Europaletę 80 cm plus kółka
          a przyczepki do palet można kupić w zwykłym sklepie rowerowym...

          jak ten co mam naprzeciwko na Breitstraße ;-)

          • 0 0

    • A gruby człowiek zajmuje więcej miejsca niż chudy...

      • 3 0

    • napisał po czym zaparkował jak zwykle na chodniku i zablokował pieszym przejście ;)

      • 4 1

  • I jak zwykle zarobki owiane tajemnicą państwową (3)

    Nie wiadomo, czy tak małe, że wstyd się przyznać, czy tak duże, że po co się chwalić i robić sobie konkurencje.

    To samo w ogłoszeniach o pracę. Zatrudnimy, ale nie powiemy za ile. Nosz kur...

    • 23 2

    • (2)

      A co cię to obchodzi?
      Jeśli jesteś zainteresowany taką pracą, a pewnie nie jesteś, to dzwonisz i umawiasz się na spotkanie, jeśli kogoś szukają.
      Co cię przerasta?

      • 2 8

      • (1)

        Taaa I po stracie w sumie 3 godzin dowiem sie, ze pensja jest dla mnie absolutnie nieakceptowalna.

        • 1 0

        • na szczęście prawo pracy się właśnie zmienia
          i w ofertach pracy nielegalne jest pomijanie wynagrodzenia

          ale to jest ar ty ku lik prasawy
          to można pisać duby smalone

          • 0 0

  • W Trójmieście to jeszcze ujdzie (2)

    Ale ciekawe czy taki kurier rowerowy z Katowic czy Krakowa może przejść na wcześniejszą emeryturę z uwagi na pracę w trudnych warunkach (smog)?

    • 5 4

    • obecnie to akurat w 3miescie jest gorsze powietrze niż w Krakowie.
      Kraków to cywilizowane miasto. Zakazali kopciuchów to mają czyste powietrze.
      W Gdańsku dalej można smrodzić ile się da.

      • 2 3

    • Ja byłam kurierką rowerową

      W Kieczkowicach koło Szczęśniakowa.Powiat Rodzianowice.
      przez 4 miesiące.
      Niestety nie dostałam ani jednego zlecenia i musiałam przenieść się do Gdańska Pracuję teraz w markecie i mieszkam na oliwie

      • 0 0

  • każdy kurier powinien zerknąć na
    "Świtło wirtualne" Williama Gibsona
    genialne postapokaliptyczne getto-scifi o kurierch rowerowych

    bożż, żeby to się dało sfilmować... było by obkur... trudne
    ale potencjalnie to lepszy scenariusz niż Premium Rush

    • 1 1

  • Kurierow rowerowych najczęściej widzę w środkach komunikacji miejskiej.

    • 6 5

  • Kiedy rowery będą przewozić kontenery z DCT?

    • 10 3

  • Praca kuriera, byle jakiego wygląda do d*py.

    • 4 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum