• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak wybrać kask rowerowy?

Kamila Lulińska
19 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Asortyment kasków rowerowych oferowanych przez producentów jest bardzo szeroki. Który więc kask wybrać? Asortyment kasków rowerowych oferowanych przez producentów jest bardzo szeroki. Który więc kask wybrać?

Noszenie kasku podczas jazdy rowerem nie jest obowiązkowe - wspominaliśmy o tym przy okazji jednego z naszych ostatnich artykułów. Polskie prawo nie wymaga od rowerzystów korzystania z tego rodzaju zabezpieczenia. Wiele osób twierdzi, że warto jednak kask posiadać. Obecnie kasków na rynku oferowanych jest wiele - do koloru, do wyboru. Jak zatem wybrać odpowiedni dla siebie?

Co według ciebie jest najważniejsze w doborze kasku?


Kask chroni głowę rowerzysty podczas ewentualnego upadku. Warto więc zadbać o to, by był on odpowiednio do niej dopasowany - dzięki temu prawidłowo pełni swoją funkcję. Nie może być ani zbyt luźny, ani zbyt ciasny. Nieodpowiedni kask nie chroni głowy tak skutecznie - w momencie wypadku nie odkształca się i nie pochłania energii. Ponadto może przesuwać się względem głowy, czego skutkiem są dodatkowe obrażenia.

Obecnie asortyment kasków rowerowych oferowanych przez sklepy i salony rowerowe jest ogromny. To, co rozróżnia je między sobą, to przeznaczenie kasku, materiał, z którego jest wykonany, konstrukcja, rozmiar czy, rzecz jasna, wygląd. Kupując kask, pierwszą rzeczą, o której powinniśmy pamiętać, jest atest - nie wszystkie kaski go posiadają. Atest oznacza, że dany kask przeszedł pomyślnie serię testów sprawdzających jego funkcjonalność. Każdy kask posiadający atest powinien mieć normę EN 1078 - oznacza ona, że kask spełnia wszelkie dyrektywy Unii Europejskiej oraz może być legalnie sprzedawany na terenie Europy.

Kaski, które są zgodne z normą EN 1078, możemy znaleźć już za cenę... 40 złotych. Rozpiętość cenowa kasków jest ogromna - różnica wynosi kilkaset, a nawet i ponad tysiąc złotych. Możemy być jednak spokojni - za kwotę do stu złotych na pewno uda nam się znaleźć coś dla siebie.

Jak wybrać kask rowerowy?



Skoro większość kasków posiada atesty, nie zawęża nam to potencjalnego obszaru poszukiwań przyszłego kasku. Należy więc zdecydować, jakiego rodzaju kask potrzebujemy. Wyróżniamy kilka podstawowych rodzajów kasków rowerowych:

  • kask mtb - to stanowczo najpopularniejszy rodzaj kasków. Przeznaczony do sportowej jazdy na rowerach górskich, ale stosowany jest również jako uniwersalny kask w jeździe po mieście lub do turystyki. Cechą, która odróżnia go od kasków innego rodzaju, jest duża liczba otworów wentylacyjnych oraz charakterystyczny daszek, który zamocować można z przodu kasku - chroni on rowerzystę przed słońcem lub deszczem. Zazwyczaj daszek można odpiąć.
  • kask szosowy - bardzo podobny do kasków MTB. Przeznaczony do jazdy szosowej. To, co wyróżnia go spośród innych kasków, to nieco bardziej agresywny wygląd, gdyż kaski te często projektowane są pod kątem aerodynamiki. Podobnie jak w przypadku kasków mtb, może być wykorzystywany do jazdy miejskiej lub turystycznej. Zazwyczaj kaski szosowe nie posiadają daszka - tylko niektóre modele są w niego wyposażone.
  • kask czasowy - w tego rodzaju kaskach aerodynamika to główna myśl przewodnia designu oraz funkcjonalności. Dzięki ich budowie cykliści mogą zaoszczędzić cenne na wyścigu sekundy. Zazwyczaj kaski te nie posiadają otworów wentylacyjnych - ich liczba jest mocno ograniczona. Często posiadają szybki mocowane na magnes, które zastępują okulary. Zazwyczaj ich cechą charakterystyczną jest wydłużenie kasku z tyłu głowy (nie wszystkie kaski TT ją posiadają).
  • kask miejski - jak sama nazwa wskazuje, kask przeznaczony do jazdy po mieście. W porównaniu do reszty kasków nie posiada zbyt wielu otworów wentylacyjnych. Duży nacisk w tego rodzaju kaskach kładziony jest na wygląd.


Co zakładają odważniejsi rowerzyści?



Wcześniej wymieniliśmy podstawowe rodzaje kasków rowerowych. Poniżej przedstawiamy nieco inne typy - takie, które przeznaczone są do sportowej, dynamicznej jazdy w terenie oraz akrobacji rowerowych.

  • kask "orzeszek" - przeznaczony do jazdy na rowerach typu bmx oraz freeride'ach. Charakteryzuje się solidną konstrukcją oraz, tak jak w przypadku kasków czasowych, brakiem otworów wentylacyjnych - dzięki temu chroni głowę znacznie lepiej od reszty kasków. Korzystają z niego zarówno rowerzyści, jak i deskorolkarze czy rolkarze.
  • kask full face - z tego rodzaju kasku korzystają sportowcy w dyscyplinach zjazdowych. Jego zadaniem jest nie tylko ochrona głowy, ale także szczęki podczas ewentualnego wypadku. Producenci oferują również modele z odpinaną częścią szczękową, dzięki czemu kask ten zyskuje dodatkowe zastosowanie jako kask enduro.
  • kask enduro - to grupa kasków łącząca w sobie cechy kasków mtb oraz full face. Przeznaczony do nieco bardziej dynamicznej jazdy w terenie. Ich konstrukcja jest bardziej rozbudowana w tylnej części w celu lepszej ochrony głowy.


  • Kask POC Cerebel Raceday Hydrogen White
  • Kask czasowy Scott Split (CE)
  • Kask na rower miejski - Orzeszek 500 B'TWIN
  • Rudy Project, Protera+ Merlot (Matte)
  • Specialized Tactic III
  • Kask szosowy Bontrager Starvos
  • Giro Switchblade Mips

Jak dobrać odpowiedni kask dla siebie?



Kiedy wiemy już, jaki rodzaj kasku potrzebujemy, należy zwrócić uwagę na poniższe aspekty:

  1. Rozmiar - zapewne to pierwsza rzecz, jaka przychodzi nam na myśl podczas wyboru - i słusznie. Jak wcześniej wspomnieliśmy, bardzo istotne jest, by kask był dopasowany do naszej głowy - nie może być za duży i nie może być za mały. Dodatkowo praktycznie każdy kask posiada z tyłu specjalną regulację, dzięki której możemy jeszcze lepiej wyregulować rozmiar.
  2. Technologię wykonania - niezależnie od kategorii produktu technologia wykonania to jeden z najważniejszych determinantów, które bierzemy pod uwagę podczas podejmowania decyzji. Obecnie większa część kasków rowerowych produkowana jest za pomocą technologii in-mould, czyli wtryskiwaniu spienionego polistyrenu do formy, w której jest już szkielet kasku. To właśnie dzięki tej technologii nasze kaski są lekkie i wytrzymałe. Udoskonaleniem technologii in-mould jest MIPS - polega on na tym, że kask zbudowany jest ze skorupy zewnętrznej oraz wkładki wewnętrznej, które w trakcie wypadku mają możliwości przemieszczania się względem siebie, dzięki czemu redukują siły działające podczas uderzenia.
  3. Jakość - bardzo ważne! Nie kupujmy kasków tanich i "byle gdzie". Kask, tak jak rower, nie musi kosztować fortuny, by "robił robotę". Jednak nie popadajmy w skrajność i nie żałujmy tych kilku złotych więcej, gdyż oznaczać to może kilka złotych, które wyrządzi nam dużo szkody. Dokładnie tak - najtańsze kaski są niewytrzymałe, nie spełniają swojej roli i mogą być przyczyną dodatkowych obrażeń. Kaski kupujmy najlepiej w sprawdzonych sklepach i salonach rowerowych, nie zaś u pani na bazarku.




Kask lekki jak piórko? A może waga nie ma znaczenia?



Wysoka cena determinuje jakość tworzywa, z którego kask został wykonany. Większość kasków o cenie nieco niższej niż te z najwyższej półki ma powłokę, która wykonana jest z tworzywa sztucznego, wystarczającej do jazdy rekreacyjnej, a nawet sportowej. Kaski droższe pokryte są powłoką ceramiczną - te wybierają zawodowcy. Podobno najłatwiejszym testem na sprawdzenie wytrzymałości kasku jest ściśnięcie go obiema rękami - jeśli kask stawia opór, oznacza to, że jest dobrze wykonany - sprawdźcie sami. Wnętrze kasku powinno być wyściełane gąbką lub pianką - zapewni to komfort podczas jazdy oraz zapobiegnie obtarciom. Warto zwrócić uwagę na to, czy kask posiada wkładkę antybakteryjną - zapobiega ona powstawaniu przykrego zapachu. Pamiętajmy, by wkładka była zdejmowana, dzięki czemu będziemy mieli możliwość czyszczenia jej.

Również waga kasku wpływa na komfort podczas jazdy. Im lżejszy kask, tym mniej obciąża naszą głowę i kark. Ma to duże znaczenie podczas dłuższych przejażdżek. Jeśli jest to jazda do pracy - kilka/kilkanaście minut dziennie - nie musimy przykładać do tego tak wielkiej - nomen omen - wagi.

Przyjrzyjmy się wentylacji - dobra wentylacja oznacza dużą liczbę otworów w kasku. W niektórych przypadkach ma sens rezygnacja z wentylacji na rzecz innych zalet, takich jak aerodynamika. Musimy mieć to na uwadze podczas wyboru rodzaju kasku. Dobra wentylacja zapewnia nam komfort podczas jazdy - im wyższa intensywność, tym większa wentylacja jest wskazana (wyjątkiem są kaski czasowe).

Wygląd - również ważna sprawa



To aspekt bardzo istotny z punktu widzenia nie bezpieczeństwa, lecz estetyki. Nie da się ukryć - obecnie dużą wagę przykładamy do naszego wyglądu. Dlatego producenci kasków wychodzą cyklistom naprzeciw i projektują szeroką gamę kasków o przeróżnej gamie barw, zdobień czy kształtów. Dzięki temu możemy być zawsze pewni, że każdy znajdzie coś dla siebie. Warto dobrać dla siebie kask posiadający elementy odblaskowe. Zapewni nam to lepszą widoczność na drogach, co zwiększy nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Jak dobrać rozmiar kasku?



Właściwy dobór rozmiaru kasku to bardzo istotna, jeśli nie najistotniejsza sprawa. Nie tak trudno jest to zrobić. Każdy rozmiar kasku podany jest w centymetrach, dlatego musimy odpowiednio zmierzyć obwód swojej głowy. W tym celu najlepiej użyć miary krawieckiej. Obejmujemy nią głowę na wysokości około 1-2 cm nad linią brwi, w taki sposób, by nie czuć ucisku. Miara powinna przebiegać tuż nad uszami. Obwód głowy odczytujemy w centymetrach. Zakres dopasowania zazwyczaj wynosi 3 cm. Dzięki temu jesienią i zimą mamy możliwość swobodnego zakładania pod kask czapki czy chusty.

Jak prawidłowo założyć kask rowerowy?



"Data przydatności" kasku



Wiemy już chyba wszystko, o czym należy pamiętać podczas wyboru naszego przyszłego kasku. Po zakupie możemy z niego korzystać do woli. Pamiętajmy jednak, że kaski również mają "swoją datę przydatności". Kończy się ona wraz z chwilą wypadku - nawet jeśli nie ma śladów zniszczenia, nie pełni swoich funkcji tak sprawnie jak przed wypadkiem. Jeśli jesteś posiadaczem kasku renomowanego producenta, pamiętaj, że takie kaski tracą "swoją ważność" po upływie około 4-6 lat. W tym czasie ich funkcje ochronne ulegają osłabieniu z wielu przyczyn - jedną z nich są warunki atmosferyczne.

Opinie (32) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kask rowerowy, (1)

    Ty tylko lamusy mają.

    • 9 20

    • Zgadza sie asus

      • 0 1

  • Swietna ankieta (2)

    chciało by się zaznaczyć większość odpowiedzi ale się nie da!
    Autorze, zapewne jesteś urzędasem? Tylko tacy ludzie tak nam komplikują proste sprawy!

    • 6 4

    • ta ankieta, podobnie jak pozostałe nie ma żadnego znaczenia (1)

      • 6 0

      • tego nie wiemy, ale po kliknięciu widać jak klikali inni

        ale jest beznadziejna, bo brakuje opcji "cena". to też jest istotne kryterium.

        • 0 0

  • "Jeśli jesteś posiadaczem kasku renomowanego producenta, pamiętaj, że takie kaski tracą "swoją ważność" po upływie około 4-6 (1)

    Wynika z tego, że lepiej kupić kask wytwórcy nie renomowanego.

    • 11 5

    • i czymać kask w lodufce
      co by się nie zepsuł, jak jajka;-)

      • 1 0

  • Sprawa najważniejsza - prawidłowe założenie

    Nawet najlepszy kask nie spełni swojej roli jak będzie źle założony.

    Po pierwsze musi być dopasowany do głowy, czyli nawet bez zapięcia paska nie może z głowy spadać jak się pochylimy. Nie należy jednak przesadzać i ściskać sobie głowy. Jeżeli nie da się zachować wygody i trzymania na głowie, to został źle dobrany.
    Pasek powinien być dociągnięty, tak żeby podczas upadku przytrzymał kask. Tu też nie ma co przesadzać z dociąganiem, bo nie ma to sensu.

    Druga, to pozycja kasku na głowie, czyli przednia część kasku 1-2cm nad łukiem brwiowym. Nie zsunięty na tył głowy, nie zsunięty na oczy.
    Tu głównie uwaga dla rodziców, którzy zakładają nieprawidłowo kaski lub nie pilnują, żeby były prawidłowo założone. Widać też zbyt często, że rozmiar jest źle dobrany.
    No i dawajcie przykład. Jak dziecko musi, a rodzic nie, to będzie bunt, niewygodnie i tysiąc innych powodów, żeby kasku nie założyć. Chcecie, żeby wasze dzieci nosiły, to sami też zakładajcie.

    • 10 0

  • Materiały wykonania i normy (4)

    Za wszelką cenę należy unikać kasków powleczonych tkaniną. Takie kaski może i ładnie wyglądają ale są niebezpieczne!
    Podczas upadku zamiast ślizgać się po powierzchni, to się zaczynają toczyć skręcając nam głowę co powoduje dodatkowe obciążenia głowy i karku.

    W kwestii norm, to jak się nic ostatnio nie zmieniło, to różowo nie jest. Testy według tych norm są po prostu słabe i nie odzwierciedlają realnych warunków wypadków.
    Dawno nie przeglądałem ich ale wytrzymałość na uderzenia przy 20km/h badana była przez spuszczenie stalowej kulki na czubek kasku. Uderzenia boczne, skośne, siły skrętne itp. z tego co pamiętam nie były w tej normie ujęte. Dopiero niezależne instytuty i sami producenci ruszyli temat, dzięki czemu powstał MIPS i inne technologie nie oparte na styropianie.
    Jak ktoś chce się kierować normami i atestami, to polecam wgłębić się w temat. Dla reszty wystarczy nie kupować z nieznanych źródeł.

    • 1 0

    • No dobra, ale rower to nie motocykl (3)

      Przy glebie nie szorujesz metrami o asfalt, więc ma zamortyzować uderzenie, nie osłaniać od tarki...

      • 1 1

      • (1)

        No dobra, ale na szosowkach jednak latają kolo 100 km/h.
        Sam na czymś podobnym do szosowki, jako amator totalny w górach miałem koło 70.

        • 0 2

        • raz

          • 0 1

      • Ale kask nie ma hamować, bo skręci Ci kark.

        • 0 0

  • Nie tylko upadki (2)

    Jestem typowym turystą miejskim. I używam kask, zawsze używam. Początkowo jeździłem z gołą głową, potem z jakimiś czapeczkami. Uważałem, że kask to tylko ochroni mnie przy upadkach, a ja jeżdżę spokojnie. Do czasu, gdy przy objeździe dostałem w głowę gałęzią odchyloną przez jadącego przede mną. Teraz już zawsze jeżdżę w kasku. Nie powiem, czasem jest jakiś kłopot, ale plusy przeważyły. Bardzo śmieszą mnie głosy, że kask nie chroni w 100%. Nie chroni kolan, bioder, barków itp. Zakładamy go na głowę i chroni głowę.

    • 8 4

    • (1)

      pieszo i w samochodzie też w kasku? ;)

      ilu pieszych i kierowców można by było ocalić gdyby byli w kaskach :D

      • 1 3

      • Potwierdzasz tylko że "Sebastiany" dalej nie rozumieją ile byś nie tłumaczył ...

        • 4 0

  • Artykuł na Grudzień;-) (3)

    • 3 4

    • (1)

      No i bardzo dobrze. Kasku na rowerze używam w zasadzie tylko zimą. Z prostego powodu - łatwiej o wypadek jak jest ślisko.

      • 0 3

      • Przebiegłe
        Inteligentne
        Odkrywcze

        • 1 0

    • A co?
      Jest minus 20 i pół metra śniegu?
      Czy dla ciebie to i tak ekstremalna pogoda?

      • 2 1

  • Kask? (5)

    Rowerzystom zamiast kasku przydałby się mózg, bo nie mają wyobraźni i nie znają podstawowych zasad ruchu drogowego.
    W tym roku miałem kilka niebezpiecznych sytuacji z ich udziałem np. jeden jechał poboczem i bez ostrzeżenia wjechał na przejście dla pieszych. Gdybym nagle nie zahamował to wylądowałby pod kołami. Drugi pajac zamiast jechać poboczem po prawej stronie, to jechał poboczem pod prąd.

    Rowerzyści obowiązkowo powinni zdawać egzaminy z kodeksu ruchu drogowego, bo stwarzają duże zagrożenie na ulicach.

    • 9 15

    • za to kierowcy mają wyobraźnie i powodują 40tys wypadków w których ginie ponad 3tys osób każdego roku.

      ty miałeś kilka w roku, przecietny rowerzysta ma kilka dziennie niebezpiecznych sytuacji z winy kierowców.

      • 12 2

    • To w sumie niewiele odbiegają od niby kierowców - a ci mają niby uprawnienia.
      Ale pewnie nie wiesz jak to wygląda z pozycji rowerzysty bo wolisz trudne sprawy w tv.

      • 4 0

    • Sam niemasz mózgu co potwierdziłes wpisem a chcesz go od innych wymagac:)

      • 2 0

    • Pamiętaj, że ponad 90% wypadków w Polsce powodują kierowcy samochodów.

      W dużej większości, rowerzyści są również kierowcami, więc przepisy znają. Zrozum jedno. Rowerzysta łamiąc przepisy, ryzykuje oprócz mandatu, własnym życiem i zdrowiem. Kierowca łamiący przepisy staje się potencjalnym zabójcą! Czaisz różnicę? Może usiądź czasem na rower, aby zobaczyć, że świat z nad kierownicy rowerowej wygląda inaczej niż zza kierownicy samochodu.

      • 0 0

    • Oraz poza rozumem mieć atestowane oświetlenie i opłacone ubezpieczenie jeśli chcą się poruszać po drogach - jeśli indywiduum jeździ bez świateł, ubrany na czarno i ze słuchawkami na głowie lub z komórką w ręku to jest po prostu terrorystą na drogach

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    jeżdżę w kasku, opiszę 2 przypadki z własnych doświadczeń i obserwacji (4)

    - zjeżdżając Reja w Sopocie, przy niskiej prędkości zablokował mi się przedni hamulec, przeleciałem przez kierownicę, uderzyłem tyłem głowy o asfalt (byłem w kasku), wszystko ok
    - na ścieżce przy molo na Zaspie jechał spokojnie facet, a jakiś dzieciak z tyłu zahaczył o jego tylne koło. Facet nie przygotował się do upadku, bo nie miał jak. Efekt - leżał nieprzytomny z roztrzaskaną głową (był bez kasku).
    Można jeździć uważnie i bezpiecznie, ale czasami zdarzają się po prostu nieprzewidziane okoliczności i wtedy lepiej na głowie mieć kask

    • 7 3

    • Racja
      Ja zawsze w kasku i to porządnym/drogim - nawet po bułki.
      Miałem jeden przypadek: upadek po locie z małej hopy, wylądowałem bokiem uderzając głową w grunt piaszczysty bo byłem w lesie, efekt to pęknięty kask, innych strat nie było.
      Zresztą kask to promil tego co wydałem na hobby rowerowe.

      • 1 0

    • ... dziwne bo nikt nie slyszal o takim przypadku zeby glowa byla roztrzaskana

      • 0 1

    • Ja już wstając z łózka wkładam kask i dla bezpieczeństwa przez cały dzień w nim chodzę. bezpieczeństwo to podstawa (1)

      • 0 1

      • A ja znam przypadek, że dziewczyna miała kask a zęby sobie i tak wybiła..sic!

        • 0 0

  • subskrybuje orzeszki

    Ja bardzo sobie chwale kaski orzeszki - jeżdze głównie po mieście gdzie jak wiadomo najłatwiej o kolizje albo jakieś wypadki związane z krawężnikami, dziurami itp. Orzeszek jest bardzo wytrzymały i chroni też doskonale tył głowy. Osobiście wybrałem orzeszek marki XLC model BH C-22 białey z elementami szarości. https://www.rowertour.com/marka/xlc/c/373 Biały z tego względu aby w gorące dni nie nagrzewał się i odbijał promienie słoneczne. Orzeszek w którym jeżdżę ma wystarczające otwory wentylacyjne - zima chroni przed zimnem i przewiewem w połaczeniu z czapka termoakrywna a latem wentylacja jest wystarczająca. Spróbujcie sami :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum