Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

bardzo dobrze, zbudowano je w przemyślany sposób 18%
przeciętnie, niektóre rozwiązania wymagają poprawy 47%
fatalnie, projektanci i urzędnicy nie mają żadnego pojęcia o potrzebach rowerzystów 35%
zakończona Łącznie głosów: 238
Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.
"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.
Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl


Masz dla nas temat? Chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami?
A może przeżyłe(a)ś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę? Napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.

Opinie (126) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Czekam jeszcze na poradnik w kwestii roweru metropolitalnego by OMGGS

    • 13 5

  • Opinia wyróżniona

    Więcej rowerów = więcej miejsc parkingowych = mniejsze zatłoczenie centrum

    Cieszę się, że ktoś to dobrze przemyślał. "Fale dunaju" to najgorsze co może być. Do tego rowerzysta musi ustąpić samochodom, które znajdują się już na wyjeździe. Przeniesienie ścieżki na ulice odwróciłoby relację. Do tego kierowcy nie musieliby patrzeć w obie strony. Rowery powinny mieć swoje miejsce na szosie. Oczywieście w tych spokojnych strefach.

    • 39 14

  • no brawo

    teraz to już wszystkie drogi dla rowerów będą absolutnie do niczego - od przebiegu do wykonawstwa. Będą sie nadawały do wszystkiego - tylko nie do bezpiecznego poruszania się rowerem.
    A pozostała infrastruktura to nie tylko żółte barierki - wciąż modne i wciąż tak samo niepotrzebne

    • 10 10

  • Uczą wszystkich jak to ma wyglądać a sami robią inaczej hahhahaha

    • 15 2

  • OMGGS będzie doradzać? haha. śmiechu warte

    W 3mieście nie ma praktycznie żadnej kompleksowej porządnej trasy rowerowe. Żadnej.
    90% To slalomy z przeszkodami w postaci wąskiego różowego paska poprowadzonego na wąskim chodniku raz z jednej, raz z drugiej strony jezdni ( zamiast z obu ) lub wspólne pieszo-rowerowe chodniki które totalnie nic nie mają wspólnego z prawdziwą infrastrukturą rowerową i w każdym cywilizowanym mieście byłyby zdelegalizowane jako niespełniające żadnych standardów.

    • 29 5

  • a dlaczego korelować drogę dla rowerów z ulicą/jezdnią/chodnikiem?

    przecież jest wiele fantastycznych lokalizacji odległych od spalin i pieszych; a nawet po prostu krótszych. Wystarczy tylko małe oznakowanie kierunkowe i spoko.

    • 5 6

  • Napisane jest, że oficerowie rowerowi z Trójmiasta będą doradzać?

    Czyli z Gdyni i Sopotu też?

    Oni raczej powinni być sami przeszkoleni, biorąc pod uwagę efekty ich pracy. Oficer z Sopotu doradzi kostkę bauma, zakaz na alei Niepodległości? To chyba jakiś żart jest. :)

    • 21 1

  • bedą też doradzać jak wdrożyc rower miejski?

    dajcie spokuj. Każde duże miasto w Polsce juz ma lepszą infrastrukturę rowerową niż Gdańsk. U nas są tylko chodniki z nakazem jazdy po nich rowerem. Jest coraz gorzej bo zabiera się rowerzystom jezdnie i wrzuca na chodniki.

    • 13 6

  • Ja sie pytam kiedy Kolobrzeska od Grunwaldzkiej ?

    • 12 4

  • A gdynskie kontrapasy wymalowane farbą na jezdni dla zmotoryzowanych? Mają jakiś standard? Czy to jest lokalny sr*ndard czyli kubeł z farba i do przodu?

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

CYKLO Pelplin - wyścig szosowy
CYKLO Pelplin - wyścig szosowy
zawody / wyścigi
sie 1
niedziela, g. 10:00
Pelplin
Poznaj swój kraj-Activo-rowerowa-Kaszuby
Poznaj swój kraj-Activo-rowerowa-Kaszuby
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka
sie 7
sobota, g. 07.45
Rumia, ATS Express
Sprint Triathlon Gdynia
Sprint Triathlon Gdynia
zawody / wyścigi
sie 7
sobota, g. 8:00
Gdynia, Plaża Gdynia Śródmieście

Znajdź trasę rowerową

Forum