• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • (1)

    Niby kostka zla, a potrafia drogi rowerowe brukiem wylozyc xD

    • 7 1

    • Polecam sie przejechać tą co prowadzi z Jelitkowa przez pomorską i dalej do Oliwy..dali popis

      • 1 2

  • piętno za wystawienie tego w jakimś serwisie zamiast w pdf.

    • 2 1

  • Niestety (3)

    Szkoda że przy rozbudowie infrastruktury rowerowej nie rośnie świadomość rowerzystów z ich korzystania. Szkoda że nie ma kursów na kartę rowerową co by pozwoliło niektórym rowerzystom zapoznać się z przepisami ruchu drogowego

    • 6 10

    • no ciekawe co na to by kierofczyki powiedzieli jak by wszyscy rowerzysci z chodnikow zjechali na jezdnie ;)

      • 6 2

    • kierowcy są po kursie na "kartę samochodową" i co? żaden nie jezdzi zgodnie z przepisami. 40tys wypadków plus 500tys kolizji powodują. To jest nic nie warte. To tylko kawałek plastiku.

      • 10 3

    • 80% rowerzystów odpowiadających w ankiecie Badania Klimatu Rowerowego

      to posiadacze prawa jazdy i samochodu. Proszę nie pisać jawnych kłamstw, typowych dla osób cierpiących na samochodozę, udających obrońców interesów pieszych.

      • 5 0

  • Geniusze (1)

    W Gdyni super mózgi wymyśliły, że rowery jadą pod prąd. Niewidoczni zimą rowerzyści będą ginąć, jak muchy na maskach samochodów. Brawo

    • 3 5

    • badania terenowe nie potwierdzają tej bzdurnej tezy popularnej wśród osób, które nie mają

      jakiegokolwiek doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. To jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań na ulicach o uspokojonym ruchu. Przypuszczam, że to opinia trolla uzależnionego od samochodu.

      • 3 2

  • zacznijcie od chodnikow ! po co sciezki rowerowe skoro sa puste a na waskich chodnikach rowerow masa (1)

    mowa o 2 wiaduktach na Zaspie przy Zaku i Galerii Baltyckiej. Halo policja! Halo straz miejska! jak przejsc z wozkiem po chodniku dla 1 osoby skoro rower napiera????

    • 1 8

    • słusznie

      oddać pieszym chodniki
      rowerzystom jezdnie

      • 4 0

  • a za chodnik na ktorym dojdzie do tragedii przez rozpedzony rower autor dostal juz nagrode? wyroznienie? premie? (1)

    przystanek busa 199 naGrunwaldzkiej przy Wojska Polskiego w kierunku Sopot. koszmar ! dramat ! malina roku

    • 4 4

    • skup uwagę na działaniach prowadzących do zmniejszenia liczby przypadków lekceważenia limitów prędkości

      przez kierowców. Na pewno Twoja błyskotliwa opinia na temat ryzyka potrąceń pieszych w przestrzeni publicznych przyczyni się wtedy bardziej do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza pieszych.

      • 2 0

  • (2)

    Pkt 4 prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
    To największe zagrożenie dla kierowców samochodów..Skręcając nie będzie można sie schować i wtedy szukać rowerzysty tylko od razu stajemy na głównej drodze przed skrętem i patrzymy czy jakiś rowerzysta nie śmiga z góry 50km/h. A wtym czasi ez tyłu robi sie korek lub ktoś wjeżdza nam w tył pojazdu. Super pomysł !! ale rowerzyści najważniejsi bo przecież on nie może zwalniać przy skrzyżowaniu, korona by z głowy spadła. Będzie więcej wypadków niż teraz to pewne

    • 3 13

    • Tak sie robi na całym świecie

      i mają znacznie mniej wypadków.

      Ja nie znam kraju w którym odgina się trasy rowerowe przed skrzyżowaniami. Polska jest ewenementem pod tym względem na skalę światową

      • 8 3

    • przecież jak droga dla rowerów prowadzi prosto to łatwiej ją obserwować

      Całą drogę rowerową przed sobą (z rowerzystami dojeżdżającymi do przejazdu z obydwu kierunków!) widzisz wtedy bez ograniczeń przez przednią szybę, a gdy się zatrzymasz to drugi kierunek obserwujesz wygodnie w bocznym lusterku.

      Kluczowe jest by obserwację (podobnie jak sygnalizację zamiaru wykonania manewru co ogranicza ryzyko że ktoś nam wjedzie w tył i ostrzega rowerzystów) zacząć dojeżdżając do skrzyżowania a nie w momencie wykonywania skrętu! Tuż przed manewrem, tylko raz, obracasz głowę w prawo by upewnić się, że nie przegapiłeś czegoś w lusterku.

      Przy takiej technice jazdy przestaną Cię zaskakiwać rowerzyści i nagle okaże się, że ich rzekomo ogromne prędkości to mit.

      Natomiast gdy już skręcisz i się "schowasz" to obserwacja drogi dla rowerów jest utrudniona.
      Trzeba machać głową w lewo i prawo (180 stopni) a widoczność bywa ograniczona przez boczne słupki.
      Nawet wolniutko jadący rower (koło 15 km/h) pokonuje niemal pięć metrów na sekundę przez co w czasie gdy rozglądasz się w jedną stronę (obracasz głowę, następnie wypatrujesz rowerzystów i znów obracasz głowę) można przeoczyć coś istotnego po drugiej.

      • 3 0

  • Jak projektować infrastrukturę rowerową? (1)

    Wcale. Rowerzyści mają w d gdzie są ścieżki. I tak jeżdżą po chodnikach, pakują się między pieszych, przelatują jak popaprani przez przejścia (nie przejazdy), wyprzedzą prawą strona auta w korku, waląc w dachy i kopiąc tych, co za blisko krawężnika stoją. Nie stosują się do sygnalizacji świetlnej, jeżdżą sami bez lampek po zmroku, nie maja w większości pojęcia o swoich obowiązkach wynikających z kodeksu. Po co zatem im jakaś infrastruktura, jak jeden z drugim jedzie jezdnią blokując cały ruch, zamiast pustą ścieżką wzdłuż ulicy? Bo przecież nie po to ma rower szosowy, by na jakieś głupi ścieżki wjeżdżać.

    • 6 12

    • "Inteligent " To ze pisze zbdury to nic nowego ale idąc twoim tokiem bezrozumnego :)

      Jak projektować infrastrukturę drogową? Wcale .Kierowcy nie przestrzegają żadnych przepisów drogowych parkują na chodnikach ,jadą po chodnikach ,jadą po trawnikach i drogach rowerowych parkują na nich ,zabijają pieszych i rowerzystów zabijają wszystko wokoło !Zatruwają spalinami powodują szkodliwy hałas i można tak godzinami wymieniać ale ty roszczeniowcu tego nie widzisz bo widzisz tylko czubek swojego nosa!! Bo przecież nie po to ma 20 letniego szrota , by na jakieś głupie ulicy jechac jak moze wjeżdżać na chodnik,trawnik czy droge rowerową

      • 4 2

  • Rowery won z miasta (2)

    Ścieżki rowerowe powinny być wyznaczane poza granicami miast.

    • 1 13

    • (1)

      rozumiem że do tych ścieżek rowerowych poza granicami miast będzie można dojechać autobusem?? ;-)

      • 2 0

      • Samochodem

        • 1 1

  • (3)

    Ktoś kto wymyślał tą ankietę chyba nie jeździł po całym Trójmieście na rowerze. Infrastruktura jest tak różna w zależności od miast, że tego nie można porównywać. Gdańsk rewelacja. Sopot kiepsko, Gdynia masakra, absolutny brak ciągłości nawet na głównych arteriach, do tego nieustannie zmieniający się kolor, rodzaj i charakter nawierzchni. O zmianach strony nie wspominam.

    • 1 6

    • No to widać, że poza GD tym rowerem nie byłeś

      I to nie tylko na północ, ale przede wszystkim w Warszawie i innych większych metropoliach. Gdańsk to była rewelacja 10 lat temu, teraz gdzieś na końcu stawki.

      • 1 2

    • Jesli dla ciebie Gdańsk to rewelacja znaczy ze w Gdansku to ty jestes niedzielnym rowerzystą (1)

      • 2 1

      • pewnie trase nadmorską przejechał w tą i powrót

        i mysli że taki jest cały gdańsk

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum