• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak projektować infrastrukturę rowerową? Powstał poradnik dla samorządów

Krzysztof Koprowski
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu. Dokument przygotowany przez OMGGS powinien przyczynić się do ujednolicenia standardów budowy dróg rowerowych. Na zdjęciu preferowane rozwiązanie w zakresie przejazdów rowerowych (i przejść dla pieszych) przez ulice o lokalnym znaczeniu.

Jak budować drogi rowerowe faktycznie dostosowane do potrzeb rowerzystów? Wytyczne w tym zakresie przygotował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, który wydał ok. 70-stronicowe opracowanie dla samorządowców i projektantów branży transportowej. Ponadto OMGGS zamierza bezpłatnie doradzać zrzeszonym gminom w projektach nowej infrastruktury rowerowej.



Jak oceniasz nowe drogi rowerowe w Trójmieście?

Prace nad dokumentem "Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg" trwały już w 2019 r., jednak dopiero teraz doczekał się on pełnej publikacji (treść dokumentu dostępna jest pod artykułem).

Zawarte są w nim kwestie związane z zasadami dobrego projektowania infrastruktury i dróg rowerowych, planowania tras rowerowych, oznakowania oraz wymaganiami technicznymi dla różnego rodzaju szlaków rowerowych. Uwzględniono również zagadnienia związane z integracją z transportem zbiorowym.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście


"Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS. "Fale Dunaju" doskonale znane wszystkim rowerzystom przemierzającym ul. Władysława Łokietka w Sopocie są przykładem realizacji niezgodnej z dokumentem OMGGS.

Rozwiązania bazujące na najlepszych europejskich wzorcach



- Stworzyliśmy zbiór dobrych praktyk wykorzystujący najlepsze europejskie wzorce, osadzając je w polskim systemie prawnym - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. Dokument jest przyczynkiem do tego, aby zacząć dyskusję o tym, jak istotna jest dobrze zaprojektowana infrastruktura, zaś jej planowanie, a później nadzór nad wykonawcami wymaga wiedzy i doświadczenia. Tę wiedzę nasi samorządowcy mogą zdobyć poprzez wspólne szkolenia z doświadczonymi oficerami rowerowymi z Trójmiasta i Tczewa. Jest to szczególnie aktualne dziś, kiedy ze względu na COVID-19 ruch rowerowy zyskuje na popularności.
Wśród wytycznych OMGGS znaleźć można m.in.:
  • unikanie stosowania kostki betonowej, z wyjątkiem stref uspokojenia ruchu (preferowane nawierzchnie dla wszystkich rodzajów dróg to asfalt i beton),
  • prowadzenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych w strefie Tempo 30,
  • dopuszczenie tzw. kontraruchu na ulicach jednokierunkowych,
  • prowadzenie prosto toru jazdy dla rowerzystów tuż przed przejazdem (brak tzw. odginania i esowania),
  • wyniesienie wyjazdów z posesji oraz zjazdów na ulice niskich kategorii do poziomu drogi rowerowej,
  • stosowanie stojaków rowerowych w kształcie odwróconej litery "U",
  • montaż rynienek do prowadzenia rowerów wzdłuż schodów.


Jak poruszać się rowerem? Rozwiązania rowerowe na ulicach Trójmiasta



Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu. Preferowaną nawierzchnią dróg rowerowych powinien być asfalt lub beton. Kostkę należy stosować jedynie w wyjątkowych sytuacjach np. strefach spowolnionego ruchu.

Bezpłatne porady dla wszystkich gmin zrzeszonych w Metropolii



Ponadto Biuro OMGGS deklaruje bezpłatne doradztwo wszystkim samorządom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym w zakresie projektów infrastruktury rowerowej.

- Dostawaliśmy sygnały, że w wielu gminach taka pomoc jest bardzo pożądana - dodaje Michał Glaser. Tylko cztery gminy [Gdańsk, Sopot, Gdynia, Tczew - dop. red.] w naszej metropolii zatrudniają osoby odpowiedzialne za politykę rowerową. Taka współpraca z całą pewnością wpłynie na poprawę jakości i właściwy rozwój infrastruktury rowerowej. To ważne, aby rowerzyści w przyszłości mogli korzystać z ujednoliconego systemu we wszystkich gminach OMGGS.
Powołana grupa doradcza dot. ruchu rowerowego jest jednocześnie pilotażem Metropolitalnego Centrum Kompetencji w zakresie transportu i mobilności, którego celem będzie w przyszłości wsparcie merytoryczne dla samorządów w zakresie jakości infrastruktury i kreowania rozwiązań mobilności społecznej na terenie całej metropolii.

Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające. Wytyczne zawierają również zalecenia o dopuszczeniu ruchu w obu kierunkach na drogach jednokierunkowych. Wydzielony pas rowerowy jest traktowany jako rozwiązanie uzupełniające.
Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów budowy infrastruktury rowerowej from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (126) 1 zablokowana

  • Oficer rowerowy... (2)

    .ebłem :)

    • 12 5

    • lepszy oficer rowerowy niż kapral samochodowy

      i troll internetowy

      • 6 6

    • kazdy z oficerów rowerowych ma kilku

      podchorążych rowerowych oraz pluton rowerowych szeregowych

      • 1 2

  • jest też koncepcja (1)

    doświetlania wojowników ninja, koszty pokryje Japonia

    • 9 5

    • Mówisz o tych żółwich ninja mam nadzieję?

      • 0 0

  • Żeby droga dla rowerów była prosta

    a nie, że przeskakuje z jednej strony ulicy na drugą, albo co chwilę zamienia się miejscami z chodnikiem. Najgorzej to chyba w Sopocie zostało zaprojektowane. Np. wzdłuż Armii Krajowej jest dramat.

    • 14 3

  • Przy tworzeniu infrastruktury rowerowej ważna jest tzw. hierarchia rozwiązań (2)

    po pierwsze szukanie możliwości redukcji ruchu i uspokojenia ruchu samochodów. Po drugie zadbanie o bezpieczeństwo i komfort pieszych i rowerzystów na skrzyżowaniach korytarzy ruchu pieszych i rowerzystów z arteriami ruchu drogowego oraz liniowymi elementami infrastruktury transportowej takimi jak linie kolejowe, a także cieki wodne i uskoki terenu. Po trzecie dopiero tworzenie oddzielonych od jezdni linią lub krawężnikiem pasów dla rowerów kosztem realokacji przestrzeni jezdni (zwężanie przewymiarowanych jezdni). Po czwarte tworzenie dróg dla rowerów kosztem szerokości chodnika : nieobowiązkowe dla cyklistów. Po piąte tworzenie dróg dla rowerów (i ewentualnie pieszych) poza siecią drogową miasta. W każdym razie aby w mieście ruch rowerów był znaczący, trzeba opracować program stopniowego, konsekwentnego uwalniania chodników i wielu obszarów miasta w centrum od jeżdżących i parkujących samochodów. Skupianie uwagi na budowie wydzielonych, dwukierunkowych drogach dla rowerów kosztem zwężania chodników lub trawników to ostateczność.

    • 4 6

    • Mało treści,dużo tekstu bezwartościowego. (1)

      • 6 3

      • jak masz trudności ze zrozumieniem rozwiniętego tekstu, to trollujesz, koleś

        przypuszczalnie jesteś nieświadomie uzależniony od samochodu.

        • 2 2

  • po Polifarbie w Gdyni rowerem nie polecam jeździć

    na drodze niby małe kałuże to w rzeczywistości przeręble głębokie na 20cm! Jak tam w ogóle samochody się poruszają? Slalomem?

    • 2 2

  • Droga dla rowerów powinna być częścią jezdni. (9)

    Po zwykłych ścieżkach "prawdziwi rowerzyści" nie chcą jeździć.

    • 8 5

    • najlepiej sprawdza sie rozwiązanie mieszane. czyli: (2)

      Na długich prostych odseparowna od jezdni ( np. kraweznikiem) prosta ( bez odgięć i przeplatanek z chodnikiem) droga dla rowerów która w obrębie skrzyżowania przechodzi w pas ruchu dla rowerów na jezdni (bez separacji ). Takie rozwiązanie widziałem np. w Szczecinie. Super rozwiązanie.

      • 4 1

      • (1)

        Separator zrobiony z krawężnika może być w złych warunkach atmosferycznych śmiertelną pułapką dla rowerzysty.

        • 1 1

        • jemu nie chodziło o półmetrowy murek,
          tylko o taki szlaczek, jak są między pasem rowerowym i samochodowym w Danii,
          nie wystający prawie wcale

          • 1 0

    • poradź to dziewczynce w wieku 11 lat z kartą rowerową (5)

      na ulicy, na której odbywa się intensywny ruch kołowy z prędkością powyżej 50 km/h (co dotyczy dużej liczby arterii drogowych miasta, na których kierowcy lekceważą limity prędkości.

      • 5 4

      • To można dopuścić jazde po chodniku jak ktoś jedzie powoli (3)

        wazne żeby nie wrzucać wszystkich do jednego wora. dla rowerzysty komunikacyjnego jazda po chodniku (przepraszam po "ścieżce" ) jest niebezpieczna, niewygodna i powolna. One nie spełniają żadnych standardów jakie powinny spełniać tego typu drogi.

        • 3 1

        • przepisy prawa o ruchu drogowym zakazują jazdy po chodniku osobom w wieku więcej niż 10 lat (2)

          jak się dopuści jazdę po chodniku dla wszystkich, to kierowcy będą mieli pretensję do tych, którzy jadą po jezdni. Przecież już teraz cierpiący na samochodozę uważają, że trzeba budować drogi dla rowerów po to, by wyrzucić rowerzystów z jezdni, ponieważ "stwarzają zagrożenie" co jest ewidentną nieprawdą. Rowerzystka jadąca po jezdni naraża się na ryzyko, ale nie stwarza zagrożenia dla kierowców. Warto o tym pamiętać i nie lekceważyć limitów prędkości.

          • 2 1

          • Wyjdź czasem na miasto. (1)

            Wystarczy chodnik oznaczyć znakiem "droga piesza - nie dotyczy rowerów" i już .
            Pół Gdańska jest tak oznaczonych, więc najwyraźniej się da.

            samochodziarzami bym się nie przejmował. im zawsze coś nie pasuje.

            • 3 1

            • tak, im zawsze coś nie pasuje

              • 2 0

      • Nie zaczepiam na ulicy 11 letnich dziewczynek (nawet jak mają kartę rowerową:)

        • 1 2

  • Autor najwyraźniej nie jest w temacie ,a rady wydawane przez pseudooficerów rowerowych to parodia:) (1)

    Nikt kto nie jest w temacie nie wie ze to jak powinny byc projektowane drogi według normy było wydane juz ponad 10 lat temu zanim wymyślili te śmieszne stanowiska dla kolesiów urzedników nazywanych oficerami rowerowymi.I mam taki dokument własnie z urzędu miasta Gdańska .Jakie oni mają pojecie świadczą ich dokonania czyli totalna kompromitacja pseudo sieci rowerowej w trójmieście z totalna Klapą MEVO na czele!!
    Prawda jest taka ze oni sa jak chorągiewka wzaleznosci co jest popularne to są za.Przypominam tez ze to dzieki nim mamy niby drogi rowerowe z kostki.To oni blokują projekty rowerowe!
    I zobaczcie sobie ten cyrk na Obrońców Wybrzeza w Gdańsku z płyt !

    • 7 5

    • i co: udało ci się wyładować kolejną porcję żółci i kłamstw?

      Sieć MEVO nie była totalną kompromitacją: wiele osób korzystał z niej z dużym poczuciem satysfakcji, po prostu warunki korzystania z niej były zbyt atrakcyjne a firma organizująca wynajem niedoceniła wielkości popytu. Ten poradnik nie jest o organizowaniu rowerów sieci miejskich tylko o zasadach kształtowania nowej infrastruktury (nie tylko rowerowej, ale również np. chodnikowej w rejonie skrzyżowań). Stanowiska oficerów rowerowych w Tczewie i Trójmieście powstały po okresie budowy dróg dla rowerów z kostki fazowanej, ich działalność doprowadziła do znaczącej poprawy jakości nowobudowanych udogodnień.

      • 2 0

  • Nie wiele w tym dokumencie rozwiązań jak przeprowadzić jezdnię dla rowerów przez skrzyżowanie

    Funkcjonujące obecnie rozwiązania przejazdów rowerów przez skrzyżowania są złe, albo bardzo złe.

    • 2 3

  • Wiec kolejny przykład z przymorza urzedasy z Gdańska niszczą i chodniki trawniki pod parkowanie blachosmrodów (1)

    a rowerowy oficer z Gdańska spycha rowerzystów na wąskie chodniki.Tacy są ci specjaliści z bożej łaski niekompetentni.

    • 8 4

    • chodniki i trawniki niszczą kierowcy, którzy tam parkują

      weź tabletki, na pewno ci pomogą.

      • 1 2

  • Bzdura z tą jazdą pod prąd na jednokierunkowych (2)

    nie wszystkie się do tego nadają, na innych tylko pogorszy bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i rowerzystów też

    • 4 13

    • Ja uważam że to najlepsze rozwiązanie z wszystkich dostępnych u nas.

      standard jezdni bez wyprzedzania na gazetę. Czego można chcieć wiecej.

      • 6 0

    • tej tez nie potwierdzają jakiekolwiek badania terenowe

      Kontrapasy na ulicach jednokierunkowych o uspokojonym ruchu to jedno z najbardziej bezpiecznych rozwiązań sprawdzone na całym świecie. Twoja opinia to typowa opinia mieszkańca nie mającego doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście, być może uzależnionego mentalnie od samochodu.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum