• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak dobrać ramę rowerową krok po kroku

Kamila Lulińska
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Odpowiednia rama rowerowa to nie tylko kwestie estetyczne, ale także ogromny wpływ na nasz komfort podczas jazdy. Sprawdź, w jaki sposób wybrać odpowiednią dla siebie ramę. Odpowiednia rama rowerowa to nie tylko kwestie estetyczne, ale także ogromny wpływ na nasz komfort podczas jazdy. Sprawdź, w jaki sposób wybrać odpowiednią dla siebie ramę.

Na przestrzeni ostatniego miesiąca podzieliliśmy się z Wami informacjami, jakie plany mają Gdańsk oraz Sopot w sektorze inwestycji rowerowych. Wiemy zatem, że stan dróg rowerowych ulegnie znacznej poprawie i że przybędzie nieco nowych ścieżek. Jeśli więc zastanawialiście się, czy jazda rowerem po "wielkim mieście" to na pewno dobry pomysł, być może rozwialiśmy wątpliwości. A jeśli planujecie rozpocząć jazdę rowerem, ale jeszcze go nie posiadacie, podpowiemy, jak dobrać odpowiednią ramę rowerową.

Który z elementów w największym stopniu wpływa na Twój wybór ramy rowerowej?


Według statystyk, w Polsce co roku sprzedaje się około 1 mln rowerów. Liczba ta ulega rokrocznie pewnym wahaniom, jednak na przestrzeni lat Polacy zakupują średnio milion rowerów każdego roku. Niezależnie od panujących trendów, przy zakupie nowego roweru ważne jest, by zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór ramy roweru, który posłużyć ma nam przez najbliższe kilka, a może nawet kilkanaście lat. Podpowiemy, w jaki sposób krok po kroku przejść przez etap doboru właściwej ramy.


- Najlepiej zawsze doradzić się w dobrym sklepie marki, jakiej chcemy kupić rower. Następnie zrobić bikefitting i ustawić dobrze pozycje pod siebie - radzi Michał Paluta, polski kolarz szosowy z CCC Development Team.
Nie będziemy ukrywać - porada specjalisty, a więc pracowników salonów rowerowych, to zawsze dobry pomysł. Jednak co, gdy sami, lub z małą pomocą, chcielibyśmy wybrać właściwą dla nas ramę rowerową?

Rozmiar ramy roweru ma znaczenie



- Sprawa z doborem ramy to bardzo personalny proces - mówi Kacper Adam, profesjonalny triathlonista, medalista mistrzostw Polski w triathlonie. - Z jednej strony wymaga pomierzenia rowerzysty w kilku kluczowych wartościach, a z drugiej wymaga przeprowadzenia wywiadu odnośnie doświadczenia na rowerach sportowych.
To prawda - dobór ramy to nie tylko personalny, ale równocześnie dość skomplikowany, wymagający czasu proces. Warto poświęcić na to nieco więcej czasu, by rower, który wybierzemy, odpowiadał naszym potrzebom w 100 proc. Na początek więc powinniśmy określić, jaki typ roweru chcielibyśmy zakupić.

Rower rowerowi nierówny - przegląd rodzajów rowerów



- Tak naprawdę to przeznaczenie roweru i to, do czego ma on nam służyć będzie podstawowym kryterium wyboru. - mówi Mateusz Grzanka ze sklepu Giant Wrzeszcz. - Dla osoby stojącej przed wyborem pierwszego roweru, czy to MTB czy szosowego, na pierwszy rzut oka może być trudne do określenia, która geometria ramy jest bardziej komfortowa czy wyścigowa. Takie parametry jak m.in. wysokość główki ramy czy długość rury podsiodłowej mają decydujący wpływ na to, jaką pozycję przyjmiemy na rowerze. Znając swoje potrzeby i to, do czego będziemy roweru używać, możemy w łatwy sposób ograniczyć wybór i skupić się na pozostałych parametrach roweru.
- Dla przeciętnego rowerzysty bardzo dobrym rozwiązaniem jest rower przełajowy lub gravelowy, bo ma wygodniejszą geometrię niż szosa, która może być bardzo niewygodna i niezdrowa - mówi Piotr Ławicki, profesjonalny triathlonista, który sporo czasu spędza z kolarzami teamu CCC. - Można nim jeździć nie tylko po asfalcie, ale też po lesie i szutrach, a dodatkowo zarzucić szosowe opony i śmigać jak szosówką. Gravel jest lżejszy niż MTB oraz tańszy i łatwiejszy w utrzymaniu.
Czytaj też: Jaki rower kupić - nowy czy używany?

Jak dobrać rower do wzrostu?



Kiedy wiemy już, jaki konkretnie rower chcielibyśmy zakupić, decydujemy także o geometrii ramy: czy nasz rower będzie typowo turystyczny czy raczej wyścigowy.

- Przy wyborze ramy do roweru należy zwrócić uwagę na trzy najważniejsze aspekty: rozmiar, geometrię oraz materiał z jakiego jest wykonana - mówi Michał Domański ze sklepu Epicentrum. - Dwie pierwsze cechy wpłyną na nasz komfort oraz prowadzenie roweru. Przy ramach do XC wybór jest raczej prosty, natomiast sprawa się komplikuje, gdy szukamy ramy do enduro, trailu czy downhillu. Tu decyduje głównie nasz styl jazdy i upodobania. Dłuższy rower będzie stabilniejszy na szybkich zjazdach, natomiast krótszy da więcej frajdy na ciasnych zakrętach i technicznych przeszkodach jak np. "hopy".
Jak dobrać odpowiedni rozmiar ramy roweru? Do tego służy tzw. przymiarka. Przed zakupem roweru warto przejechać na nim choć kawałek, by wstępnie stwierdzić, czy pozycja, którą na nim przyjmujemy faktycznie nam odpowiada i jest tą pozycją, której oczekujemy. Jeśli jesteśmy "na granicy rozmiarów", warto przymierzyć się do rozmiaru mniejszego i większego.

Jak mierzyć rozmiar ramy rowerowej? Jak mierzyć rozmiar ramy rowerowej?

Rama rowerowa - co to jest?



No dobrze, ale czym w zasadzie jest ten rozmiar ramy roweru? Rozmiar ramy roweru to umowne określenie, które opisuje jeden z wymiarów ramy rowerowej. Ogólnie przyjętą definicją rozmiaru ramy rowerowej jest wymiar długości rurki ramy (mierzonej od środka suportu) - tak rozmiar określa się w rowerach miejskich, górskich, trekkingowych czy crossowych. Czasami podaje się jej dwa wymiary: całkowitą (zielona linia) oraz mierzoną do środka górnej rury ramy (fioletowa linia). W przypadku rowerów szosowych, gravelowych i przełajowych rozmiarem ramy rowerowej jest efektywna długość górnej rury ramy (oznaczonej czerwoną linią). Zazwyczaj rozmiar ramy rowerowej podawany jest w calach, rzadziej w centymetrach. Każdemu rozmiarowi ramy przypisuje się odpowiedni wzrost, dla którego jest on wskazany. Jednak nie tylko wzrost odgrywa tu znaczenie.

Rozmiary ram rowerowych Rozmiary ram rowerowych

- Przy wyborze rozmiaru ramy poza parametrem wzrostu bardzo istotna jest także długość naszych nóg - mówi Mateusz Grzanka. - Przy określaniu prawidłowego rozmiaru ramy roweru szosowego, gdzie precyzja jest bardzo ważna, wspomagamy się profesjonalnym urządzeniem do mierzenia przekroku, czyli wewnętrznej długości nogi. Mając precyzyjne dane wejściowe (wzrost i długość nogi), specjalny program sugeruje nam rozmiar ramy. Trochę bardziej należy "pochylić się" nad wyborem roweru szosowego. Rower szosowy to często długie dystanse w jednej pozycji. W tym wypadku precyzja doboru rozmiaru ramy jest bardzo istotna. O ile w rowerach MTB spotykamy najczęściej rozmiary od S (small), M (medium), L (large), do XL (extra large), w rowerach szosowych ten najpopularniejszy przedział wzrostowy (172-184) ma jeszcze jeden rozmiar, czyli M/L (medium/large).

Mevo 2.0 dopiero w przyszłym roku?



- Rozmiar to nie koniec - podpowiada Piotr Ławicki. - Wszystko można jeszcze pozmieniać przy pomocy sztycy, ustawienia siodełka, długości i nachylenia mostka. Im ma być nam wygodniej, tym bardziej musimy skrócić odległość od siodełka do kierownicy i różnice w wysokości. Im te parametry są wyższe, tym pozycja staje się bardziej agresywna.

Rozmiar ramy roweru - kwestia materiału



- Gdy już mamy ustalony rozmiar, musimy zdecydować, z czego ma być stworzona nasza rama - wskazuje Michał Domański. - Aluminium, karbon czy wracająca do łask stal cro-mo? Ramy aluminiowe są stosunkowo tanie, a przy obecnej technologii bywają wagowo zbliżone do karbonu. Włókno węglowe zdominowało już wszystkie dziedziny kolarstwa i przy doświadczeniu renomowanych producentów możemy uznać, że jest to najlepszy materiał do produkcji ram rowerowych. Dzięki niemu ramy są wytrzymałe, sztywne i jednocześnie bardziej komfortowe niż aluminiowe. Jednak zawsze pozostaje kwestia wysokiej ceny, którą przyjdzie nam zapłacić za dobra karbonową ramę. Cro-mo ramy często spotykamy w grawitacji, takiej jak dirt czy street, oraz w bardzo ostatnio popularnych gravelach. Ramy te są wytrzymałe i bardzo komfortowe, jednak zdecydowanie cięższe niż aluminiowe. Przy wyborze droższej, profesjonalnej ramy warto również brać pod uwagę jej gwarancję. Coraz więcej producentów stosuje gwarancję dożywotnią na ramę. Chodzi oczywiście o żywot roweru, a nie nasz. W praktyce najlepsi producenci uznają gwarancję nawet po kilkunastu latach od wyprodukowania ramy.
Na samym końcu, kiedy znamy już wszystkie parametry i wiemy, jakiej dokładnie ramy potrzebujemy, oprócz zapłaty pozostaje optyczna oprawa, czyli malowanie ramy. Aktualnie producenci oferują szeroką gamę wzorów oraz kolorów, a więc każdy znajdzie coś dla siebie. Powodzenia!

Opinie (74) 3 zablokowane

  • A kiedy porada (5)

    skąd ściągnąć aktualny text kodeksu ruchu drogowego?

    • 12 7

    • (4)

      Po co ci kodeks? Każdy kierowca zna przepisy, to ci krzyknie zza uchylonej szyby.

      • 9 1

      • a to dobre:) (3)

        każdy kierowca nauczył się pytań na pamięć przed egzaminem, jakoś zdał egzamin praktyczny i jeździ, bo tak to wygląda. A jeśli nie jeździ na rowerze i mało chodzi z buta, to zwraca uwagę tylko na to, czy w niego nie wpadnie ktoś, kto jedzie większy niż jego autem, tak to działa

        • 5 0

        • (1)

          Nie każdy kierowca nauczył się pytań na pamięć, bo od chyba ponad 5 lat nie ma już puli nieco ponad 100 pytań, tylko kilka tysięcy. Zdawalność teorii za pierwszym razem spadła, ale mam nadzieję, że to pokolenie, które robi prawko właśnie "teraz", wygryzie "starych" niedouczonych, w większości, kierowców.

          • 0 2

          • Taaa
            Obecne pokolenie z ich zaawansowanym zidioceniem to może najwyżej gryźć bezglutenowe wafle.

            • 5 1

        • Bo każdy kierowca zna najlepiej przepisy dotyczące innych uczestników ruchu.

          • 2 1

  • Bardzo fajnie się jeździ na cieniowanej ramię jak ktoś się postara to rower może ważyć poniżej 9 kg

    • 1 2

  • Kiedyś to było (4)

    Rama Wagant dla facetów, Gazela dla kobiet, Sprint2 dla dzieci, Wigry dla wszystkich. Można? Mozna.. A teraz filozofia

    • 43 6

    • Ja miałem Flaminga (2)

      o bosze do jakiej kategorii mnie zaliczysz?

      • 1 1

      • ta sama co Wigry

        • 0 0

      • Flaming ??? to jakaś szuwarowo-bagienna kategoria

        • 4 1

    • Kiedyś to było, wszyscy jeździli małymi fiatami.

      A teraz się zachciewa klimatyzacji, czy wspomagania...

      • 19 0

  • Myślę, ze trzeba zmierzyć... (1)

    ....rozmiar d*pska. Każdy wie mniej więcej czym gazuje, więc powinien wiedzieć, czy maszyna ma być dozbrojona w kontowniky.

    • 7 3

    • i boczne kółka

      • 2 0

  • Mam jedną zasadę. (1)

    Koszt zakupu roweru nie może przekroczyć 1,5 tyś. zł.

    • 1 2

    • i ok
      Wolny wybór
      Do jazdy po mieście, na działkę wystarczy

      • 4 0

  • Rama jak rama a pedały ? (6)

    • 1 1

    • Dwa od gazu, zupelnie bez sensu, a gdzie sprzeglo?

      • 2 0

    • (2)

      Tylko platformy z pinami. dopiero na czymś takim można robić bezpiecznie prawidłową technikę.

      • 1 1

      • Idealne do miasta. Szczególnie dla panien jeżdżących w balerinkach, albo w butach z obcasami

        • 5 0

      • Ale nie każdy robi dropy, hopy, bunny hop itd.
        Więc rada bez sensu

        • 1 1

    • wchodzisz na.....

      ....śliskie tematy. Zaraz bana dostaniesz

      • 2 0

    • Napisz ty bo sprawiasz wrażenie kogoś kto siedzi w temacie.

      • 4 0

  • Trzymajmy się ramy to... (1)

    • 10 0

    • No, i za bezpieczny łikend!

      • 1 0

  • Dorabianie filozofii do przejażdżki rowerowej (3)

    Tak jakby zakup roweru był na całe zycie

    • 26 10

    • no ja akurat mam rower od 10 lat

      zmodyfikowałem go do swoich potrzeb, dbam i mam nadzieję że będziemy razem jeszcze dłuuugo. Dlaczego więc nie całe życie?

      • 5 0

    • Nie przymierzasz butów przed zakupem nie?

      Bo to by było dorabianie filozofii, a zakup butów nie jest na całe życie...

      • 14 6

    • nie, to nakręcanie biznesu

      zapewne komuś z rodziny

      • 7 4

  • Giant Wrzeszcz robi bardzo solidne remonty. Polecam. (1)

    • 3 10

    • przy polskiej jakości ścieżek i dróg, radzę wybrać dobrze amortyzowaną

      • 3 0

  • do kogo jest właściwie skierowany ten artykuł ?

    bo chyba nie do przeciętnego Kowalskiego a doświadczony amator nie bedzie szukał rad na takim portalu gdzie 90% treści to kopiuj wklej

    • 36 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum