• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo

Krzysztof Koprowski
15 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg. Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia nie pobiera żadnych opłat od firmy, która traktuje stojaki Mevo jako miejsce do parkowania hulajnóg.

Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.



Czy stojaki Mevo powinny być wykorzystywane przez hulajnogi na minuty?

- Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut - takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.

Hulajnogi zamiast rowerów



Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick - 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).

- Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.

OMGGS chce wspierać transport współdzielony



Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.

Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?

- OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody - przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie


Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu



Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

- Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu - potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami


Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg

Miejsca

Opinie (136) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Już teraz jest coraz ciężej przejść pieszo w niektórych miejscach, a mam wrażenie, że będzie z tym jeszcze gorzej. Wszystkie eko g*wna, stojaki na wszystko, ścieżki rowerowe, chodnikiem trzeba iść naokoło, bo musi być ścieżka rowerowa.

    • 15 2

    • (1)

      Gdybys tyle nie żarł to byś nie miał problemu z przejściem.

      • 0 10

      • Gdybyś tyle nie żarł , to byś się przeszedł ten kilometr ,a nie jechał .

        • 7 0

  • (1)

    W Krakowie na Plantach jadący na hulajnodze potrącił pięcioletniego chłopczyka. Dziecko w stanie ciężkim odwieziono do szpitala. Więc hulajnogi są niebezpieczne szczególnie jak jeżdżą po chodnikach.

    • 13 2

    • W Gdańsku na stogach ktoś sie udławił orzeszkiem. No to orzeszki są niebezpieczne. Zwłaszcza na stogach.

      • 1 5

  • Kartki na paliwo ograniczą emisję gazów ...

    Trzeba zrobić, jak w latach 80' XX wieku.

    • 1 2

  • Stoiaki nie są używane, ktoś dobrze pomyślał i zagospodarował tą przestrzeń i od razu ludzie mają problem...

    • 2 1

  • A gdzie odpowiedź w ankiecie: mam to w d..

    • 4 0

  • Heheh super

    A nie da sie tak wymienić urzędu miasta? Zamiast urzędniczego betonu jakas mała prężna firemka startup co realnie oszacuje budżet, opracuje zalożenia, przewidzi zagrożenia i konsekwencje i wymysli do czego mogą służyc stojaki po rowerach oraz w ogóle rowery miejskie?

    • 4 1

  • wypitalac z tym stolcem,nastepny przekret

    • 5 0

  • "Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu "?????
    A czy nie oznacza to że będą one zawalać te dowolne miejsca jak choćby środek chodnika tuż przed przejściem? Kogoś jednak zdrowo pogięło!
    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Hulajnogi-zamiast-rowerow-Nowe-zycie-stojakow-Mevo-n140460.html#tri

    • 4 0

  • (1)

    postawcie ze dwa stojaki stoczniowcom. on cal czas jeździli i jeżdżą rowerami od skm do stoczni i nie robią z tego fajerwerow jak urzedasy. wstyd urzedasy - nie doceniacie tego!!

    • 1 1

    • od dawna zwracam uwage na to, że takie firmy (duże) same powinny stawiać stojaki

      a nawet dawać rowery dla swoich pracowników

      po pierwsze maja kasę, po drugie mogą odpisać od funduszu socjalnego, po trzecie powinni być prospołeczni i odpowiedzialni

      • 1 0

  • Hulajnoga elektryczna to hulajnoga tylko z nazwy.

    To nie jest hulajnoga tylko pojazd silnikowy i jako taki podlega przepisom o pojazdach silnikowych. Jeżeli nie podlega pod żadną kategorię pojazdu silnikowego (łącznie z rowerem elektrycznym), to nie może jeździć po drogach publicznych. (Także po chodniku)

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum