• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?

Krzysztof Koprowski
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany. Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany.

Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.



W jaki sposób powinni poruszać się użytkownicy UTO?

W Trójmieście wciąż jeszcze nie ma usługi współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Firma Lime ekspansję na Polski rynek zaczęła od Wrocławia, a następnie rozszerzyła działalność o Warszawę i od niedawna Poznań.

Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.

W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.

Technologia wyprzedziła prawo



Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.

W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.

W Gdańsku nie ma problemów z UTO



W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.

- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.

- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?

Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.

Opinie (290) 9 zablokowanych

  • Wydumany problem urzędników, a ci jak wiadomo

    rozumem nie grzeszą.

    • 4 1

  • Powinno sie budowac wiecej drog rowerowych.

    I nawet kilkupasmowe. Z moich przyjacielem lubimy jezdzic hulajnogami elektrycznymi a teraz malo miejsca.

    • 2 3

  • Hulaj. w każdym wieku

    Mam 62 lata i śmigam na hulajnodze, ale zwykłej. Kondycja, zdrowie i endorfiny, polecam bardziej niż rower, wiece ruchu

    • 3 2

  • kupcie sobie janusze kolka elektryczczne i zobaczyczie jak sie na tym jezdzi a jak sprobojecie to wtedy mozecie biadolic jak jest i jak nie jest

    • 1 0

  • w cywilizowanych krajach dopuszczona do ruchu, a w kaczystanie ? można po chodniku....szkoda ze nie po Morzu Bałtyckim

    • 0 4

  • Lepiej rowerem po chodniku, albo po ulicy mimo ścieżki obok ;)

    • 0 2

  • Porąbani sami się rodzą !

    Biznes się kręci.
    Ciemny naród kupi każdy chłam i bzdurkę !
    Ale mamy czasy !

    • 0 1

  • Transport bez pancerza ochronnego lepiej nie przymuszać jeździć z tym który go ma

    Rowery na jezdnie tylko wtedy gdy im jedzie mistrz który może jechać 40-50km/h i wie co robi.

    • 1 1

  • należy wydzielić hulaj pas jak dla autobusów

    • 1 0

  • Aha kolarki wojują. (1)

    jak kolarek na szosie to trzeba na niego uważać i bez mydła wchodzić. Ale jak już hulajnoga na kolarkowej drodze , to kolarki podnoszą wrzask, bo "Pan Kolarek" uważać na innych nie musi i nie będzie. . Co za d**ilna moda z tymi kolarkami. Zalozy rajtuzy jeden z drugim i udaje hrabiego, ku**a jego m*c.

    • 1 3

    • taki użytkownik roweru jak z koziej d*py trąba

      Dlaczego tak nie lubisz ludzi? Z San Escobar się wziąłeś?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum