• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?

Krzysztof Koprowski
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany. Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany.

Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.



W jaki sposób powinni poruszać się użytkownicy UTO?

W Trójmieście wciąż jeszcze nie ma usługi współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Firma Lime ekspansję na Polski rynek zaczęła od Wrocławia, a następnie rozszerzyła działalność o Warszawę i od niedawna Poznań.

Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.

W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.

Technologia wyprzedziła prawo



Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.

W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.

W Gdańsku nie ma problemów z UTO



W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.

- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.

- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?

Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.

Opinie (290) 9 zablokowanych

  • UTO.. to skrót... od

    Ugrupowanie Terrorystyczne Obluże

    • 2 2

  • fanaberia

    Wg mnie to juz codzinnie nowa fanaberia, każdy pojazd jaki ma silnik musi jeździec na drogach dla samochodów na własnej odpowiedzialności tak jak skuter, rower elektryczny, hulajnoga elektryczna itd . Nich założy kask czy cokolwiek.

    • 4 1

  • Świetna sprawa te hulajnogi (2)

    Właśnie wróciłem z Wrocławia- tam się sprawdzają. Ciekawa alternatywa A na południu Gdańska może to być najszybszy sposób podróżowania.

    • 3 1

    • Po czym będę jeździć te hulajnogi?

      Po Świętokrzyskiej, Havla czy Małomiejskiej?

      • 0 1

    • rower wspomagany elektrycznie jest szybszy

      zużywa mniej prądu i można jeździć po deszczu.

      Hulajnoga elektryczna o małych kółkach po deszczu się nie nadaje do jazdy

      • 0 0

  • Matko i córko!!!! Tylko nie na drogi.

    To dopiero będzie cyrk.

    • 5 2

  • Proponuję jeszcze quady na minuty.

    • 3 1

  • Zimą nie da rady. (4)

    • 0 1

    • Przecież to jest niezdrowe dla kręgosłupa, stawów (2)

      biodrowych i kolan.

      • 3 3

      • twoje chlanie "prezentów" od pacjentów, jest jeszcze bardziej niezdrowe

        • 1 2

      • dla kręgosłupa, stawów biodrowych i kolan najbardziej niezdrowy jest siedzący tryb życia

        przed ekranem komputera i za kierownicą samochodu w korkach.

        • 0 0

    • zima u nas bywa 20 dni w roku

      • 0 0

  • szczur i jego urzedasy na hulajnogi do urzedu

    mysle ze bedzie fajnie jak beda jezdzic z smarfonem w rylach do urzedu na hulajnodze

    • 3 1

  • urzedasy panstwowe lekko niedorozwinięte

    //??kiedy QUADY na minuty i wózki transportowe na zakupy ?????

    • 3 1

  • 50 gr za minutę?

    Strasznie drogo.

    • 2 1

  • Minęła mnie hulajnoga z dużą prędkością (1)

    Ostatnio szedłem chodnikiem i ktoś jechał na hulajnodze elektrycznej - prędkość jak na rowerze. Niech jeżdżą po drodze rowerowej. To zbyt niebezpieczne na chodnik.

    • 10 1

    • potrafią szybciej

      SXT Scooters Ultimate Pro da radę do 65km/h

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum