• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?

Krzysztof Koprowski
5 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany. Hulajnogi elektryczne Lime działają już we Wrocławiu, Warszawie i Poznaniu. Termin uruchomienia systemu w Trójmieście wciąż jest nieznany.

Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.



W jaki sposób powinni poruszać się użytkownicy UTO?

W Trójmieście wciąż jeszcze nie ma usługi współdzielonych hulajnóg elektrycznych. Firma Lime ekspansję na Polski rynek zaczęła od Wrocławia, a następnie rozszerzyła działalność o Warszawę i od niedawna Poznań.

Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.

W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.

Technologia wyprzedziła prawo



Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.

W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.

W Gdańsku nie ma problemów z UTO



W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.

- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.

Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.

- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?

Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.

Opinie (290) 9 zablokowanych

  • Matko i córko!!!! Tylko nie na drogi.

    To dopiero będzie cyrk.

    • 5 2

  • (2)

    Skoro auta parkują na chodnikach, to czy ja mogę sobie stawać na jezdni np. dla odpoczynku?

    • 3 2

    • Jak byś znał chociaż trochę przepisy to byś wiedział takie rzeczy: patrz pkt 3. (1)

      Art. 14.

      Zabrania się:
      1.wchodzenia na jezdnię:
      a.bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
      b.spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
      2.przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
      3.zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
      4.przebiegania przez jezdnię;
      5.chodzenia po torowisku;
      6.wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
      7.przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
      A teraz do domu i uczyć się na pamięć!

      • 2 2

      • Parkowania na chodnikach też się zabrania.
        Można warunkowo zaparkować jedynie po spełnieniu kilku warunków.

        • 1 2

  • Regulować, regulować, regulować (1)

    Wszystko uregulować i nie ma odstępstw. Jak dzieci, wprowadzić zakazy i nakazy i wszystko uregulować. ;)))))) Jeżdżą po ścieżkach to niech jeżdżą , przepisy nic tu nie zmienia. Szkoda czasu na tworzenie kolejnych bzdurnych przepisów

    • 4 1

    • segway

      Na razie to UTO traktowane jest jak UFO

      • 1 1

  • fanaberia

    Wg mnie to juz codzinnie nowa fanaberia, każdy pojazd jaki ma silnik musi jeździec na drogach dla samochodów na własnej odpowiedzialności tak jak skuter, rower elektryczny, hulajnoga elektryczna itd . Nich założy kask czy cokolwiek.

    • 4 1

  • UTO.. to skrót... od

    Ugrupowanie Terrorystyczne Obluże

    • 2 2

  • Traktowane to to jest zgodnie z PoRD jako motorower.... tylko ze nie spełnia warunków technicznych dopuszczenia do ruchu i w zwiazku z tym ooruszać sie tym można oo terenieprywatnym!!!! Tylko i wyłącznie...

    • 4 1

  • hulajnogi elektryczne super sprawa, cały madryt zjeżdziłem (2)

    a tam nie ma ścieżek rowerowych, jest tego masa, ludzie śmigają i po chodniku i po ulicy (nie wiem gdzie powinny) i jakoś ludzie żyją. w gdańsku może się przyjąć, jeżeli będzie tego odpowiednia ilość, a nie kilkanaście. cały bajer polega na tym, że stoją sobie na ulicy w dowolnym miejscu i można brać, a nie szukać jakiejś bazy, jak przy rowerach.

    • 2 3

    • rowery MEVO nie będą potrzebowały bazy (1)

      • 0 0

      • Bo ich nie będzie :)

        • 1 1

  • I tak wszyscy chodzą, jeżdżą jak chcą. Bez znaczenia jakie są przepisy.

    Zresztą znając życie wszystko będzie kwestią interpretacji przepisów.
    Co innego będzie w PORDzie co innego w rozporządzeniach i w zależności kto ma "plecy" tak będzie się to dostosowywać.....

    • 4 1

  • TKM

    Uchwyt na smartfona i na flaszkę brakuje !

    • 1 1

  • W sumie to i tak wszyscy chodza, jezdza jak chca (2)

    nie ma potrzeby zmieniac przepisow bo i tak nikt sie do nich nie stosuje

    • 22 3

    • gdyby to było prawdą, to trup padałby jeszcze gęściej niż na przejściach dla pieszych (1)

      • 0 2

      • nieprawda. po prostu prędkości są dosyć niskie. to ratuje sytuacje. jedynie to.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum