Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Wraca temat regulacji zasad poruszania się elektrycznymi hulajnogami, deskorolkami, segwayami i monocyklami, czyli tzw. urządzeniami transportu osobistego. Choć można na nich bez problemu rozpędzić się do 20-25 km/h, to dziś wolno się nimi poruszać tylko po chodnikach. Jeżeli zmienią się przepisy, dopuszczona zostanie jazda po drogach rowerowych.
Termin uruchomienia systemu w Trójmieście nadal pozostaje nieznany. Z aplikacji zniknęła planowana strefa działania usługi, zaś firma Lime nie udostępnia żadnych informacji na temat planów rozwoju, a nawet nie prowadzi swojej strony internetowej w języku polskim.
W polskich miastach, gdzie Lime świadczy usługi, wypożyczenie kosztuje 2 zł, a każda minuta użytkowania 50 gr.
Technologia wyprzedziła prawo
Tam, gdzie Lime już działa, coraz częściej dochodzi do konfliktów z pieszymi i rowerzystami. W polskim prawodawstwie brakuje bowiem regulacji zasad poruszania się hulajnogami oraz innymi UTO (urządzeniami transportu osobistego), jak elektryczne deskorolki, segwaye czy monocykle.
W efekcie UTO traktowane jest jako ruch pieszy, co w polskich realiach oznacza jazdę po nierównych chodnikach, zastawionych często przez samochody. Do tego dochodzi lawirowanie między pieszymi, którzy poruszają się cztery-pięć razy wolniej od elektrycznego pojazdu.
W Gdańsku nie ma problemów z UTO
W Gdańsku na razie problem wydaje się być marginalny. Straż Miejska nie otrzymała od mieszkańców żadnych skarg. Nie prowadzi też żadnych akcji wymierzonych w użytkowników UTO.
- Nie mieliśmy żadnych wezwań do podjęcia interwencji w zakresie ukarania użytkowników takich pojazdów - mówi Wojciech Siółkowski, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Pomysł wprowadzenia UTO do prawa o ruchu drogowym pojawił się przy okazji projektu ustawy o elektromobilności, ale ostatecznie został z niej wykreślony. Teraz o powrót do prac nad UTO apeluje Jacek Sutryk, nowy prezydent Wrocławia.
- Skieruję do parlamentarzystów projekt ustawy regulującej ruch małych elektrycznych środków lokomocji (hulajnogi itp.) - napisał w swojej deklaracji na pierwsze sto dni urzędowania Jacek Sutryk.
Czytaj też: Elektryczna rewolucja na drogach. Co zmieni ustawa o elektromobilności?
Nowelizacja kodeksu drogowego ma w pełni dopuścić możliwość jazdy UTO po drogach rowerowych, co już dzisiaj jest częstym widokiem w polskich miastach. Nie wiadomo jednak, jak będą traktowane pasy rowerowe w jezdni oraz przejazdy rowerowe, ani co zrobić w sytuacji, gdy nie ma drogi rowerowej. Osobną kwestią pozostaje oświetlenie, które w przypadku rowerzystów jest obowiązkowe po zmierzchu, a osoba jadąca UTO na razie mieć go nie musi.
Opinie (290) 9 zablokowanych
-
2018-12-05 08:18
Hulajnoga :) (2)
Hulajnoga TAK, gorzej jest z tymi co robią sobie wyścigi na ścieżkach rowerowych. Dlaczego tzw. kolarze trenują na ścieżkach rowerowych i uważają , że są ich Panami ! To są ścieżki rekreacyjne !
- 12 12
-
2018-12-05 09:46
pewnie dlatego że nasze dziwne prawo zabrania im korzystania z jezdni
- 6 2
-
2018-12-05 10:45
Nie ma czefos takiego jak sciezka rowerowa. Sa drogi dla rowerow i nie ma podzialu na rekreacyjne, transportowe i inne. To normalna droga.
- 2 0
-
2018-12-05 08:18
normalka (1)
jak to w Trojmiescie ! plany plany plany a potem wielkie NIC
- 3 1
-
2018-12-05 10:32
tak, w Trójmieście przez ostatnie 27 lat nic nie powstało
ironia czy odstawione tabletki?
- 0 1
-
2018-12-05 08:19
elektryczne hulajnogi są fabrycznie wyposażone w oświetlenie
- 6 0
-
2018-12-05 08:33
Hulaj węglem! (3)
Hulajnogi są napędzane węglem kamiennym za pośrednictwem prądu elektrycznego, więc dlaczego nie można nimi jeździć po drogach rowerowych skoro węgiel kamienny jest ekologiczny?
- 7 1
-
2018-12-05 08:40
To czym powinny być zasilane? (1)
Energią wiatrową? A wiesz że wyprodukowanie jednej turbiny wiatrowej zostawia tyle zanieczyszczeń i wymaga takiego zużycia energii, że sama energia zwróci się po 15 latach (przy korzystnych wiatrach) i to nie uwzględniając corocznego serwisu i wymiany części? Samo wyprodukowanie 1kg aluminium przez hute to kilka MWh energii. Ale oczywiście turbiny pojawiają się znikąd. Rosną sobie od małego, tylko sie je podlewa i jak urosną to się montuje co nie?
- 2 2
-
2018-12-05 11:04
No i przy takiej turbinie krowy przestają dawać mleko.
- 0 1
-
2018-12-05 10:45
Brunatnym, a nie kamiennym. A to duzo gorzej
- 1 0
-
2018-12-05 08:43
dyskusja o czymś czego nie ma (1)
tak jak roweru Mevo.
- 7 1
-
2018-12-05 10:32
jest wiele prywatnych hulajnóg elektrycznych w ruchu po Gdańsku
- 1 1
-
2018-12-05 09:06
a jak hulajnoga jest odblokowana o może sie rozpędzić do 40-50km/h to też można po ścieżce rowerowej?
- 4 2
-
2018-12-05 09:09
Bzdury
W tym kraju spotkasz na każdym kroku jakąś bzdurkę, pełno tu "Einsteinów" ...
- 6 1
-
2018-12-05 09:10
Tak na DDR i ulice w strefach zamieszkania i 'tempo30'
Oczywiście, że tego typu urządzenia nie powinny być na chodnikach tylko na DDR i na ulicach, gdzie obowiązuje limit do 30 km/h
- 5 0
-
2018-12-05 09:17
Kto odpowiada za szkody wyrządzone pieszemu idącemu chodnikiem przez rowerzystę i jadącego hulajnogą pieszemu? (1)
- 9 1
-
2018-12-05 09:47
sprawca.
- 5 0
-
2018-12-05 09:18
w strefie tempo 30 na asfalt a jeżdżących chodnikami karać mandatami wysokimi (2)
- 7 3
-
2018-12-05 10:46
(1)
A co jak d**ile urzednicy w strwdie 30 buduja drogi dla rowerow?
- 1 1
-
2018-12-05 11:35
w kurortach tylko takie cuda ;)
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.