• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hucisko: chodniki także dla rowerzystów

Krzysztof Koprowski
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wzdłuż chodnika przed gmachem prokuratury i kamienicami bliżej Huciska zostanie zmieniony sposób parkowania ze skośnego na równoległe, zaś jazda po chodniku zostanie dopuszczona oznakowaniem. Wzdłuż chodnika przed gmachem prokuratury i kamienicami bliżej Huciska zostanie zmieniony sposób parkowania ze skośnego na równoległe, zaś jazda po chodniku zostanie dopuszczona oznakowaniem.

Wkrótce w rejonie HuciskaMapka piesi będą musieli dzielić się przestrzenią z rowerzystami. Gdańsk zamierza na dniach ogłosić przetarg na przebudowę chodników na ciągi pieszo-rowerowe. Pojawią się również nowe przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu przy siedzibie Rady Miasta Gdańska (dawny Żak).



W jaki sposób powinna zostać zbudowana infrastruktura dla rowerzystów przy Hucisku?

Pracami budowlanymi objęty będzie odcinek o łącznej długości ok. 300 metrów wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie na odcinku od kościoła pw. św. Elżbiety do wjazdu na Targ Drzewny oraz wzdłuż ul. Hucisko od gmachu Rady Miasta Gdańska do ul. 3 Maja, gdzie istnieje już droga rowerowa.

Dla rowerzystów nie przewidziano jednak wydzielonej drogi rowerowej, a jedynie ciąg pieszo-rowerowy. To oznacza, że rowerem będzie trzeba lawirować pomiędzy pieszymi, a piesi będą musieli zachowywać wyjątkową ostrożność na chodnikach.

Szerszy chodnik i zmiana sposobu parkowania



Wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie przewiduje się przebudowę miejsc postojowych - miejsca do parkowania skośnego zostaną zastąpione zatokami do parkowania równoległego. Pozwoli to na poszerzenie wspólnej pieszo-rowerowej przestrzeni do ok. 3,8-5,2 m  szerokości.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście



Zakres planowanych robót budowlanych. Zakres planowanych robót budowlanych.

Słupki uniemożliwiające parkowanie wzdłuż ul. Hucisko



Na ul. Hucisko, gdzie już teraz dopuszczony jest ruch rowerowy po chodniku, nie przewiduje się poszerzenia wspólnej przestrzeni o przyległy park Niemena. W zamian jednak pojawią się słupki wzdłuż jezdni, które wyeliminują całkowicie parkowanie na tym odcinku.

W ramach inwestycji przewiduje się także utworzenie przejazdów rowerowych:
  • przez ul. Wały Jagiellońskie po stronie gmachu Rady Miasta Gdańska,
  • przez wyjazd i wjazd na Targ Węglowy

W efekcie wreszcie całe skrzyżowanie Wały Jagiellońskie - Hucisko będzie wyposażone w przejazdy rowerowe wzdłuż wszystkich przejść dla pieszych.

Czytaj też:

Przejazdy tramwajowe wymagają napraw. GAiT szuka wykonawcy



Pięć miesięcy na wykonanie prac budowlanych



- Prace budowlane potrwają pięć miesięcy, licząc od daty podpisania umowy z wykonawcą. Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na drugą połowę października - zapowiada Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest odpowiedzialna za tę inwestycję.
  • Wspólny chodnik dla pieszych i rowerzystów po zmianie zasad parkowania będzie o szerokości ok. 3,8 - 5,2 m.
  • Na skrzyżowaniu przed gmachem Rady Miasta Gdańska (d. Żak) oraz przy wjeździe/wyjeździe z Targu Drzewnego powstaną brakujące przejazdy przy przejściach.
  • w stronę Urzędu Miejskiego nie przewiduje się żadnych zmian w szerokości chodnika, po którym już dzisiaj można legalnie jeździć rowerem. Będą jedynie zamontowane słupki, uniemożliwiające parkowanie.

Element programu budowy infrastruktury pieszo-rowerowej



Zadanie jest realizowane w ramach szerszego projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", w ramach którego powstanie też m.in. chodnik pieszo-rowerowy na ul. Nowatorów oraz wspólna przestrzeń pieszo-rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie (odc. Pomorska - Bitwy Oliwskiej).

W ramach tego projektu trwa obecnie budowa drogi rowerowej w ul. Dmowskiego.

Materiał archiwalny z maja 2018 r.

Miejsca

Opinie (125) 7 zablokowanych

  • Gdańsk spada na psy. (4)

    Esy floresy na chodniku zamiast prawdziwych dróg dla rowerów to już jest poziom żenujący ale wspólne chodniki pieszo-rowerowe w samym centrum na głównych ciągach komunikacyjnych to już jest wręcz zamach na pieszych i rowerzystów. To już lepiej jak by nic nie robili.

    Przez Hucisko bardzo dobrze się jezdnią jechało, a teraz będzie nakaz jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi? Koszmar jakiś. Trudno sobie wyobrazić bardziej anty rowerowe i anty pieszo rozwiązanie.

    • 23 6

    • wypowiedział się czołowy triathlonista i członek kadry kolarzy polskich trenujących do Tur de Frans (3)

      Infrastruktura miejska służąca mieszkańcom chcących korzystać z aktywnych form mobilności takich jak chodzenie pieszo, jazda rowerem i na innych urządzeniach transportu osobistego składa się z wielu elementów, nie tylko z prawie bezkolizyjnych "cyklostrad" rowerowych takich jak ta oddana niedawno wzdłuż alei P. Adamowicza. Dobrą praktyką jest stopniowe uwalnianie przestrzeni miejskich ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów - mieszkańcy korzystający z rowerów i piesi znakomicie mogą w takich przestrzeniach pokojowo współżyć i cieszyć się życiem nie roszcząc pretensji do decydentów o to, że zabiera się im prawo do parkowania za darmo lub nie narzekając, że nie ma separowanych przestrzeni dla każdej grupy użytkowników. Proszę nie kontynuować pisania dyrdymałów, że w Gdańsku " nie ma dróg dla rowerów" tylko są "esy floresy" bo to nieprawda.

      • 1 7

      • wypowiedział sie zwykły komunikacyjny rowerzysta (2)

        który chce sprawnie sie rowerem po miescie przemieszczac i nienarazac przy tym pieszych.

        • 4 2

        • dokładnie tak

          • 1 0

        • jak zachowasz umiarkowaną prędkość nie będziesz narażał pieszych na jakiekolwiek ryzyko

          • 0 0

  • Rowerzyści jeżdżą po Śródmieściu na pasach dla pieszych! Staż i Policja proszę o kontrolę! (2)

    • 20 13

    • Kierowcy też jeżdzą po pasach dla pieszych (1)

      I w odróżnieniu od rowerzystów mogą łatwo kogoś zabić.

      • 10 4

      • kierowcy parkują na chodnikach legalnie i nielegalnie - zagrażając tam bezpieczeństwu pieszych.

        Straż i Policja proszę o kontrolę!

        • 10 1

  • drodzy rowerzyści

    używajcie po zmroku oświetlenia, to bardzo ważne

    kierowca i rowerzysta

    • 24 2

  • (5)

    Rowerowa stolica Polski? Kupa śmiechu. Infrastruktura na poziomie Kraśnika albo Radomia. Do tego jak zwykle kosztem pieszych. Oficer Rowerowy powinien podać się do dymisji.

    • 21 10

    • a co konkretnie zaproponowałbyś w zamian rozwiązań proponowanych w projekcie? (4)

      kiedy ostatnio parkowałeś na chodniku?

      • 0 8

      • To proste. Pasy ruchu dla rowerów w jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście. (3)

        lub prawdziwą drogę dla rowerów. Czyli prosto poprowadzoną trasę ( bez esów floresów ) wzdłuż jezdni ale od niej odseparowaną ( np. krawężnikiem ). Odseparowaną także i od chodnika.

        • 8 2

        • przekonaj o sensowności takich rozwiązań dwie grupy interesariuszy: (2)

          (1) matek z dziećmi by zezwoliły swoim 11 latkom samodzielnie korzystać z takich udogodnień w czasie dojazdów do szkoły; (2) kierofczyków którzy uważają, że trzeba jezdnie poszerzać by rozładować korki a nie zwężać ich i nie zabierać miejsc do darmowego parkowania samochodów na chodnikach. Życzę sukcesów.

          • 0 1

          • Ale to urzednicy decyduja, a nie matki z wozkami. (1)

            • 1 1

            • kierowcy także decydują się straszyć rowerzystów jadących po pasach dla rowerów

              lub parkują tam uniemożliwiając rowerzystom korzystanie z nich

              • 0 1

  • Jak Hucisko było parę lat temu zamknięte bo budowali płytę na torach, to jakoś miasto nie stanęło

    Byłbym za przywróceniem tego stanu. Zostawić tylko przejazd autobusom i tramwajom.

    • 12 4

  • Super. I mniej aut i miejsc dla nich tym lepiej (1)

    Każda przestrzeń publiczna zyskuje a zmniejszeniu liczba samochodów i infrastruktury dla nich.

    • 15 12

    • Ja bym się nie cieszył

      Owszem, będzie lepiej, ale tylko trochę i dalej zostanie problem wspólnego chodnika.
      Można było zrobić i szerszy chodnik i DDR. Wystarczyło pozwezac tam pasy ruchu. Są i tak zdecydowanie za szerokie i zachęcają do jazdy znacznie szybszej niż wskazuje ograniczenie.

      • 2 2

  • a potem wielkie zdziwienie że rowerzyści jeżdżą po chodnikach (3)

    a co drugi chodnik w miescie to z nakazem jazdy po nim rowerem.

    Obecnie to już chyba nawet Lublin jest bardziej przyjazny rowerzystom. Tam zupełnie nic w temacie nie robią ale przynajmniej nie nakazują jeździć po chodnikach. Pełno tam rowerzystów na jezdni i nikt nie narzeka.

    Ja rozumiem że można dopuścić jazdę po chodniku ale nie nakazywać. To sie w glowie nie miesci co wyrabiaja w gdansku

    • 16 8

    • mógłbyś wyjaśnić co to jest według Ciebie (2)

      ...nakaz jazdy po chodniku? i Jak taki znak wygląda? Bo w życiu nie widziałem i chętnie bym się podszkolił ...

      • 2 8

      • Proszę. Znak c13/16 (1)

        a wychodzisz czasem z domu? bo tego jest pełno wszędzie.

        • 7 2

        • To jest wprost wszedzie, na 99,97% sciezek rowerowych w okolicy.

          Warto by bylo, zeby uzytkownicy tych budowli zdawali sobie sprawe z tego, jakie tam obowiazuja zasady. Ze w praktyce to oni musza ustapic nawet idiocie, ktory nie patrzac na nic wlazi im wprost pod kola, bo to oni poniosa odpowiedzialnosc. I ze zblizajac sie do przejazdu dla rowerow musza upewnic sie, ze moga bezpeicznie przejechac, bo peirwszenstwo polskie prawo dalo im tylko juz na tym przejezdzie. Majac to na uwadze mozna swobodnie korzystac z tych chodnikow z dopuszczona jazda rowerem, mozna to robic w pelni bezpiecznie, zeby nigdy z nikim nie miec kontaktu. Trzeba tylko kazdego w zasiegu wzroku traktowac jako potencjalnego i**ote/socjopate/samobojce.

          • 0 1

  • Ciągi pieszo - rowerowe to największa lipa w tym mieście.

    Gdzie przy takiej liczbie pieszych w tym rejonie taki wynalazek !!! Pogoda jesienna a miasto funduje nam rowerzystów na chodniku, a za pranie ubrań kto nam zwróci ?

    • 19 5

  • Przecież tam rowerzyści i tak jeżdżą jak chcą, więc piesi nie mają się do czego przyzwyczajać. Ba przecież przy przejściu dla pieszych są nawet podpórki dla rowerzystów, którzy robią slalomy między pieszymi na tym przejściu. Oczywiści przy zlaniu tematu przez Policję i Straż Miejską.

    • 8 8

  • (1)

    "To oznacza, że rowerem będzie trzeba lawirować pomiędzy pieszymi, a piesi będą musieli zachowywać wyjątkową ostrożność na chodnikach." Nie, rowerem nie trzeba będzie lawirować między pieszymi, a ustępować im pierwszeństwa. To też rowerzyści mają zachować wyjątkową ostrożność na chodnikach, nie piesi.

    • 25 4

    • rowerzyści już zachowują wyjątkową ostrożność ponieważ ich ruch wiąże się z potrzebą

      zachowywania chwiejnej równowagi. Praktyka pokazuje, że piesi w stanie nietrzeżwym także mają kłopoty z utrzymaniem chwiejnej równowagi, ale trzeźwi piesi i rowerzyści dają radę: potrafią współistnieć na wspólnej przestrzeni uwolnionej od parkujących samochodów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum