• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hucisko: chodniki także dla rowerzystów

Krzysztof Koprowski
9 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wzdłuż chodnika przed gmachem prokuratury i kamienicami bliżej Huciska zostanie zmieniony sposób parkowania ze skośnego na równoległe, zaś jazda po chodniku zostanie dopuszczona oznakowaniem. Wzdłuż chodnika przed gmachem prokuratury i kamienicami bliżej Huciska zostanie zmieniony sposób parkowania ze skośnego na równoległe, zaś jazda po chodniku zostanie dopuszczona oznakowaniem.

Wkrótce w rejonie HuciskaMapka piesi będą musieli dzielić się przestrzenią z rowerzystami. Gdańsk zamierza na dniach ogłosić przetarg na przebudowę chodników na ciągi pieszo-rowerowe. Pojawią się również nowe przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu przy siedzibie Rady Miasta Gdańska (dawny Żak).



W jaki sposób powinna zostać zbudowana infrastruktura dla rowerzystów przy Hucisku?

Pracami budowlanymi objęty będzie odcinek o łącznej długości ok. 300 metrów wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie na odcinku od kościoła pw. św. Elżbiety do wjazdu na Targ Drzewny oraz wzdłuż ul. Hucisko od gmachu Rady Miasta Gdańska do ul. 3 Maja, gdzie istnieje już droga rowerowa.

Dla rowerzystów nie przewidziano jednak wydzielonej drogi rowerowej, a jedynie ciąg pieszo-rowerowy. To oznacza, że rowerem będzie trzeba lawirować pomiędzy pieszymi, a piesi będą musieli zachowywać wyjątkową ostrożność na chodnikach.

Szerszy chodnik i zmiana sposobu parkowania



Wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie przewiduje się przebudowę miejsc postojowych - miejsca do parkowania skośnego zostaną zastąpione zatokami do parkowania równoległego. Pozwoli to na poszerzenie wspólnej pieszo-rowerowej przestrzeni do ok. 3,8-5,2 m  szerokości.

Sklepy i serwisy rowerowe w Trójmieście



Zakres planowanych robót budowlanych. Zakres planowanych robót budowlanych.

Słupki uniemożliwiające parkowanie wzdłuż ul. Hucisko



Na ul. Hucisko, gdzie już teraz dopuszczony jest ruch rowerowy po chodniku, nie przewiduje się poszerzenia wspólnej przestrzeni o przyległy park Niemena. W zamian jednak pojawią się słupki wzdłuż jezdni, które wyeliminują całkowicie parkowanie na tym odcinku.

W ramach inwestycji przewiduje się także utworzenie przejazdów rowerowych:
  • przez ul. Wały Jagiellońskie po stronie gmachu Rady Miasta Gdańska,
  • przez wyjazd i wjazd na Targ Węglowy

W efekcie wreszcie całe skrzyżowanie Wały Jagiellońskie - Hucisko będzie wyposażone w przejazdy rowerowe wzdłuż wszystkich przejść dla pieszych.

Czytaj też:

Przejazdy tramwajowe wymagają napraw. GAiT szuka wykonawcy



Pięć miesięcy na wykonanie prac budowlanych



- Prace budowlane potrwają pięć miesięcy, licząc od daty podpisania umowy z wykonawcą. Otwarcie ofert w przetargu planowane jest na drugą połowę października - zapowiada Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest odpowiedzialna za tę inwestycję.
  • Wspólny chodnik dla pieszych i rowerzystów po zmianie zasad parkowania będzie o szerokości ok. 3,8 - 5,2 m.
  • Na skrzyżowaniu przed gmachem Rady Miasta Gdańska (d. Żak) oraz przy wjeździe/wyjeździe z Targu Drzewnego powstaną brakujące przejazdy przy przejściach.
  • w stronę Urzędu Miejskiego nie przewiduje się żadnych zmian w szerokości chodnika, po którym już dzisiaj można legalnie jeździć rowerem. Będą jedynie zamontowane słupki, uniemożliwiające parkowanie.

Element programu budowy infrastruktury pieszo-rowerowej



Zadanie jest realizowane w ramach szerszego projektu "węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", w ramach którego powstanie też m.in. chodnik pieszo-rowerowy na ul. Nowatorów oraz wspólna przestrzeń pieszo-rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie (odc. Pomorska - Bitwy Oliwskiej).

W ramach tego projektu trwa obecnie budowa drogi rowerowej w ul. Dmowskiego.

Materiał archiwalny z maja 2018 r.

Miejsca

Opinie (125) 7 zablokowanych

  • (5)

    Rowerowa stolica Polski? Kupa śmiechu. Infrastruktura na poziomie Kraśnika albo Radomia. Do tego jak zwykle kosztem pieszych. Oficer Rowerowy powinien podać się do dymisji.

    • 21 10

    • a co konkretnie zaproponowałbyś w zamian rozwiązań proponowanych w projekcie? (4)

      kiedy ostatnio parkowałeś na chodniku?

      • 0 8

      • To proste. Pasy ruchu dla rowerów w jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście. (3)

        lub prawdziwą drogę dla rowerów. Czyli prosto poprowadzoną trasę ( bez esów floresów ) wzdłuż jezdni ale od niej odseparowaną ( np. krawężnikiem ). Odseparowaną także i od chodnika.

        • 8 2

        • przekonaj o sensowności takich rozwiązań dwie grupy interesariuszy: (2)

          (1) matek z dziećmi by zezwoliły swoim 11 latkom samodzielnie korzystać z takich udogodnień w czasie dojazdów do szkoły; (2) kierofczyków którzy uważają, że trzeba jezdnie poszerzać by rozładować korki a nie zwężać ich i nie zabierać miejsc do darmowego parkowania samochodów na chodnikach. Życzę sukcesów.

          • 0 1

          • Ale to urzednicy decyduja, a nie matki z wozkami. (1)

            • 1 1

            • kierowcy także decydują się straszyć rowerzystów jadących po pasach dla rowerów

              lub parkują tam uniemożliwiając rowerzystom korzystanie z nich

              • 0 1

  • Gdańsk spada na psy. (4)

    Esy floresy na chodniku zamiast prawdziwych dróg dla rowerów to już jest poziom żenujący ale wspólne chodniki pieszo-rowerowe w samym centrum na głównych ciągach komunikacyjnych to już jest wręcz zamach na pieszych i rowerzystów. To już lepiej jak by nic nie robili.

    Przez Hucisko bardzo dobrze się jezdnią jechało, a teraz będzie nakaz jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi? Koszmar jakiś. Trudno sobie wyobrazić bardziej anty rowerowe i anty pieszo rozwiązanie.

    • 23 6

    • wypowiedział się czołowy triathlonista i członek kadry kolarzy polskich trenujących do Tur de Frans (3)

      Infrastruktura miejska służąca mieszkańcom chcących korzystać z aktywnych form mobilności takich jak chodzenie pieszo, jazda rowerem i na innych urządzeniach transportu osobistego składa się z wielu elementów, nie tylko z prawie bezkolizyjnych "cyklostrad" rowerowych takich jak ta oddana niedawno wzdłuż alei P. Adamowicza. Dobrą praktyką jest stopniowe uwalnianie przestrzeni miejskich ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów - mieszkańcy korzystający z rowerów i piesi znakomicie mogą w takich przestrzeniach pokojowo współżyć i cieszyć się życiem nie roszcząc pretensji do decydentów o to, że zabiera się im prawo do parkowania za darmo lub nie narzekając, że nie ma separowanych przestrzeni dla każdej grupy użytkowników. Proszę nie kontynuować pisania dyrdymałów, że w Gdańsku " nie ma dróg dla rowerów" tylko są "esy floresy" bo to nieprawda.

      • 1 7

      • wypowiedział sie zwykły komunikacyjny rowerzysta (2)

        który chce sprawnie sie rowerem po miescie przemieszczac i nienarazac przy tym pieszych.

        • 4 2

        • jak zachowasz umiarkowaną prędkość nie będziesz narażał pieszych na jakiekolwiek ryzyko

          • 0 0

        • dokładnie tak

          • 1 0

  • a potem wielkie zdziwienie że rowerzyści jeżdżą po chodnikach (3)

    a co drugi chodnik w miescie to z nakazem jazdy po nim rowerem.

    Obecnie to już chyba nawet Lublin jest bardziej przyjazny rowerzystom. Tam zupełnie nic w temacie nie robią ale przynajmniej nie nakazują jeździć po chodnikach. Pełno tam rowerzystów na jezdni i nikt nie narzeka.

    Ja rozumiem że można dopuścić jazdę po chodniku ale nie nakazywać. To sie w glowie nie miesci co wyrabiaja w gdansku

    • 16 8

    • mógłbyś wyjaśnić co to jest według Ciebie (2)

      ...nakaz jazdy po chodniku? i Jak taki znak wygląda? Bo w życiu nie widziałem i chętnie bym się podszkolił ...

      • 2 8

      • Proszę. Znak c13/16 (1)

        a wychodzisz czasem z domu? bo tego jest pełno wszędzie.

        • 7 2

        • To jest wprost wszedzie, na 99,97% sciezek rowerowych w okolicy.

          Warto by bylo, zeby uzytkownicy tych budowli zdawali sobie sprawe z tego, jakie tam obowiazuja zasady. Ze w praktyce to oni musza ustapic nawet idiocie, ktory nie patrzac na nic wlazi im wprost pod kola, bo to oni poniosa odpowiedzialnosc. I ze zblizajac sie do przejazdu dla rowerow musza upewnic sie, ze moga bezpeicznie przejechac, bo peirwszenstwo polskie prawo dalo im tylko juz na tym przejezdzie. Majac to na uwadze mozna swobodnie korzystac z tych chodnikow z dopuszczona jazda rowerem, mozna to robic w pelni bezpiecznie, zeby nigdy z nikim nie miec kontaktu. Trzeba tylko kazdego w zasiegu wzroku traktowac jako potencjalnego i**ote/socjopate/samobojce.

          • 0 1

  • brawo, teraz będą tam ludzie parkowali po 10 minut, bo trudniej rownolegle, co za osiol wpadl na ten pomysl (4)

    • 40 41

    • Ale wyjechac z takiego miejsca parkingowego juz latwiej, baranie :)

      • 0 1

    • Dokladnie, i bedzie zablokowany często gęsto prawy pas ulicy,

      bo miszczowie kierownicy bedą probowali parkowac.

      • 1 3

    • Ale wiesz że nie trzeba tam parkować?

      • 11 4

    • Za to wyjechać łatwiej i bezpieczniej

      Nie raz widziałem jak ktoś tyłem wyjeżdżał przed "jadące 50 km/h" samochody.

      • 15 2

  • ankieta jak zwykle beznadziejna (11)

    w formie pasa ruchu dla rowerów na jezdni jak w każdym cywilizowanym mieście. Tak się tworzy infrastrukturę rowerową wszędzie, a nie na chodniku.
    Gdańsk to zaścianek rowerowy już nawet jak na polskie standardy. Wstyd

    • 37 14

    • Bredzisz. Klasyczne ddr też się dalej buduje (7)

      w normalnych krajach.

      • 3 3

      • podaj przykłady (3)

        • 3 0

        • Amsterdam, Utrecht, Gandawa, Rotterdam, Nowy Jork, Paryż i Londyn (2)

          najważniejsze jest zwiększanie liczby ulic i placów wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów w setkach innych dobrze zarządzanych miast na całym świecie.

          • 0 0

          • (1)

            W Holandii może budowali .... ale w latach 80 i 90 ubiegłego wieku ;) Obecnie część nawet likwidują na rzecz pasów.
            Podobnie reszta wymienionych przez ciebie miast. Gdzieś tam może i tego typu infrastruktura powstaje ( do celów rekreacyjnych czy jako łączniki poza drogami) ale nie do celów komunikacyjnych w samym centrum miasta wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. są zbyt kolizyjne.

            • 1 1

            • Mimo wszystko jestem jednak za tym...

              zeby infrastruktura w danym kraju chociaz w jakims malym stopniu byla dostosowana do mozliwosci intelektualnych i kultury jego mieszkancow. A to wyklucza wspolne korzystanie z jednej rzeczy przez rozne grupy Polakow. Tylko prawdziwe drogi dla rowerow, z porzadnym, tak ok. 30 cm wysokosci betonowym kraweznikiem po jej obu stronach. Zadnego scinania zakretow, zadnego wlazenia na ddr pieszych, zadnego potracania rowerzystow przez samochody.

              • 1 1

      • Prawdziwe ddr może i tak ale co to ma wspólnego z naszymi slalomi chodnikowymi? (2)

        • 3 2

        • kolejny wpis kolarza szukającego miejsca do trenowania do tur de frans na ulicach miasta (1)

          Jak spokojnie jedziesz w stylu miejskim po szerokim chodniku wolnym od parkujących samochodów, nie masz żadnych problemów z omijaniem pieszych, których liczba bywa znikomo mała. Nie musisz przy tym wykazywać się giętkością w biodrach potrzebną do jazdy slalomem. Piesi także nie mają istotnych problemów. Pomyśl tylko, jak zneutralizować działania trolli twierdzących że rowerzyści nie schodzący z roweru w czasie przejeżdżania w poprzek jezdni na zielonym świetle zagrażają bezpieczeństwu pieszych.

          • 0 5

          • kolarza komunikacyjnego. który chciałby się przemieszczać rowerem bez narażania przy tym pieszych

            • 2 1

    • pasy dla ruchu rowerów tworzone kosztem szerokości jezdni (2)

      nie są tworzone w dobrze zarządzanych miastach wzdłuż wielopasmowych jezdni o dużym natężeniu ruchu samochodów - nie zapewniają poczucia bezpieczeństwa zwykłym mieszkańcom nie mających doświadczenia w jeździe szosowej. Wzdłuż Wałów Jagiellońskich powinno się zlikwidować kilkanaście miejsc do parkowania samochodów i stworzyć tam odpowiednio szeroki chodnik i dwukierunkową drogę dla rowerów od placyku "między Bogiem a Prawdą" przed kościołem św. Elżbiety do skrzyżowania z Podwalem Starowiejskim.

      • 5 4

      • a możesz podać przykład jakiegoś dużego miasta cywilizowanego gdzie nie są tworzone na jezdni, a są tworzone na chodniku? (1)

        gdzie zakazuje się jazdy po jezdni, a nakazuje jazdę po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi?

        • 5 2

        • Oczywiście, takich miast jest bardzo wiele, choć faktycznie tam się nie zakazuje jazdy rowerem po jezdni

          Najważniejsze jest to, byś wiedział, że w dobrze zarządzanych miastach europejskich włodarze wiedzą, że najbardziej przyjazne dla pieszych i rowerzystów są ulice i place wolne od jeżdżących i parkujących samochodów, na których nie ma potrzeby tworzenia "pasów do jazdy rowerem kosztem szerokości jezdni" ani "dwukierunkowych dróg dla rowerów" kosztem szerokości chodnika. Proponuję wygooglać film pt. systematic traffic safety i poznać zasady systemowego podejścia do bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej w ramach tzw. wizji zero lub nawet "vision beyond zero". ;-)

          • 1 1

  • Pamietam czasy, gdy na rowerze spedzalem zycie i nie korzystalem z komunikacjo miejskiej. (3)

    Nie bylo cudów zwanych sciezkami. Jezdzilo sie normalnie po chodnikach, razem z pieszymi tam gdzie ulice byly zbyt ruchliwe na jazdę z autami. I wszystko grało i śpiewało. Potem nagle wielki swiat, wszelkiej maści aktywisci komuniści i to co bylo proste i normalne, stalo się złe i koniecznie do zmiany... ale nie zmiany, żeby wszystkim było lepiej. Tylko zmian, zeby wszystkim uciąc, bo tylko rowerzyści mają mieć hawaje i wszystko się bezmyślnie pod rowery zmienia. Że niby na zachodzie itd itp, ale na zachodzie jest inna kultura jazdy, inne warunki i inne podejście, takie z głową. A tu jak zwykle od czapy.

    • 5 8

    • (1)

      W tamtych czasach nikt nie jechał na rowerze >40km/h po chodniku bo na Wigry 3 się nie dało. Nie ma problemu jeśli rowerzysta uważa na pieszych na chodniku respektując ich pierwszeństwo. Niestety założenie obcisłych gaci wiąże się z niedotlenieniem mózgu u niektórych i potem jest jak jest.

      • 1 3

      • Alez jest, dla ogromnej czesci spoleczenstwa. Moja mame, jadaca sobie swoim miejskim rowerkiem z koszyczkiem, jakas stara baba

        ...zwyzywala od k. Ot tak, bo mijaly sie na pustym chodniku. No i jak zareagujesz, co z takim babskiem zrobisz? Przeciez jasne jest, ze z takiego czlowieka, ktory nienawidzi wszystkich innych, zadnego pozytku nie ma i nie bedzie. Nawet jakby go na kompost przerobic, to prad uzyskany z takiego próchna wylazilby sam z gniazdka i kopal wszystkich w d*pe.

        • 1 0

    • a ile wtedy było samochodów, a ile teraz jest?

      "ścieżki" i inne cuda spychające rowerzystów na chodniki to fanaberia tylko i wyłącznie kierowców którym rowerzyści na jezdni po prostu przeszkadzają. Pan i władca chce jechać przez miasto 90kmh i żaden dwukołowiec mu przeszkadzać w tym nie będzie. Taka mentalność jest do dziś i prawdopodobnie przez jeszcze 20 lat to się nie zmieni. Niestety

      • 5 2

  • Po drugiej stronie ulicy jest droga dla rowerów więc komu potrzebna kolejna? (13)

    A może piesi powinni unikać tej okolicy bo faceci w lycrach opanują miasto? Na Podwalu Przedmiejskim zbudowano elegancką drogę rowerową a i tak jeżdżą chodnikiem.

    • 87 53

    • Kolejna potrzebna jest rowerzystom z tej strony ulicy, matole.

      • 1 2

    • A jak dojedziesz rowerem np do Krewetki? (3)

      • 4 1

      • dojechać do kina rowerem i pośmierdzieć cały senas - bezcenne, za bilety zapłacisz kartą Mastercard

        • 3 6

      • (1)

        Poprowadzisz

        • 1 5

        • Pchaj samochód

          Ostatnie pół kilometra do domu.

          • 9 2

    • (4)

      Na Podwalu? Chodzi ci o te kilkaset metrów ktore urywa się nagle? I masz pretensje że jeżdżą chodnikiem?

      • 26 11

      • powinni jeździć ulicą - takie jest prawo

        • 0 3

      • objazd 3 maja (2)

        W rejonie Huciska jest znak pokazujący wyznaczony objazd przez 3 maja dla rowerzystów, ale niestety niewielu z nich potrafi czytać :(.

        • 14 19

        • a jak do tego 3maja się dostać z centrum?

          obecnie można jezdnią i chodnikiem ( jest dopuszczony do ruchu rowerowego )
          po "inwestycji" będzie nakaz jazdy po chodniku rowerem więc i zakaz po jezdni. Ewidentnie cofamy się w rozwoju

          • 7 4

        • Cudownie, może jeszcze objazd Huciska przez Jasień?

          • 23 7

    • Ile trzeba tłumaczyć takim jak ty mądrym

      inaczej, że tam gdzie jest ddr nie ma sklepów, punktów usługowych itp. ?

      Przeniesiesz je na stronę ddr, to wtedy będziesz miał rację.

      • 8 1

    • Po to potrzebna, że cele podróży są po obu stronach

      • 23 3

    • po drugiej stronie jest też chodnik i druga jezdnia, a nawet drugie torowisko

      polikwidujmy, po co dublować

      • 30 5

  • (1)

    Naprawdę głupota ludzka ( urzędników ) nie boli. Taka sama droga jest przed dworcem PKP w Gdańsku . I co ci na rowerach nawet nie zwalniają tempa , ostatnio nawet jeden pseudo rowerzysta wyskoczył do mnie z rękami . Nie pomogło tłumaczenie i pokazanie znaków . Tylko przejazd straży miejskiej ostudziło jego zapędy.

    • 4 4

    • To nie wina urzednikow, ze tylu Polakow jest socjopatami i/lub d**ilami.

      • 0 1

  • Na ulicy 3 Maja jest piękna droga rowerowa i tyle w temacie (5)

    • 29 19

    • Dla aut jest piekna obwodnica

      Po co pozostałe drogi w mieście.

      Taki masz wysoki poziom IQ

      • 1 1

    • To jest chodnik. patrz na znaki.

      • 2 3

    • No jest, ale dalej jak jechać np. do Kuratorium

      Oświaty ?

      • 4 0

    • piękna dla tranzytu z Pruszcza do Wrzeszcza

      dla ruchu lokalnego w rejonie Huciska, Urzędu Miasta i wielu innych celów podróży w pobliżu historycznego centrum Gdańska bezużyteczna. Rower to nie tylko narzędzie rekreacji weekendowej, to także prosty wygodny , tani i zdrowy środek codziennego transportu do wielu celów codziennych podróży.

      • 13 2

    • Jak dojechać spod Forum do Krewetki przez 3 Maja???

      • 17 1

  • Najważniejsze że kierowcy mają tam po osiem szerokich pasów w tym miejscu. (3)

    kto by się pieszymi i rowerzystami przejmował

    • 37 28

    • po 8? wskaż choc jedno miejsce w kraju gdzie jest 8 pasów w jednym kierunku

      podpowiedź: parking pod biedrą się nie liczy

      • 1 1

    • (1)

      zezowaty jesteś !?- tam jest max 5 pasów i jeden buspas. A na Hucisku cztery. Ale to trzeba być z Gdańska

      • 6 16

      • Z miejscami postojowymi i prawo skrętem to jest ich nawet 9 !!!!!!!!!!

        buspas jest dalej

        • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wycieczka rowerowa wśród kwitnących sadów Dolnej Wisły

40-60 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

MH Automatyka MTB Pomerania Maraton - Kwidzyn - Miłosna (1 opinia)

(1 opinia)
80 - 115 zł
zawody / wyścigi

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Znajdź trasę rowerową

Forum