Halloweenowy Sztokholm

Iwona Grzywaczewska (TiR)
15 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat)

Na halloweenową eskapadę wybraliśmy się za namową znajomych z Kwidzyńskiego Towarzystwa Rowerowego. Korzystając z promocyjnej oferty Polferries, popłynęliśmy z rowerami do Sztokholmu.

Uzbierała się nas całkiem spora bo 17 osobowa ekipa: 8-ludków z Trójmiejskiej Inicjatywy Rowerowej oraz o jednego ludka więcej z Kwidzyńskiego Towarzystwa Rowerowego. Z pewnymi obawami myślałam o pogodzie - nie bez powodu w listopadzie organizowane są promocyjne rejsy; o tej porze roku może nieźle "bujać".
Wypłynęliśmy w piątek pod wieczór. Rejs trwał 18 godzin. Neptun nam sprzyjał i morze przypominało raczej taflę jeziora. Wieczorem rozpoczęła się na promie halloweenowa impreza - dyskoteka prowadzona przez samego Elvisa ;) Zabawa trwała do późna w nocy i z trudem udało nam się wstać na śniadanie serwowane w cenie biletu.

Pierwszy dzień, dystans: 45 km

W południe przybiliśmy do portu w Nynashamn (Szwecja). Tego dnia mieliśmy w planach zwiedzanie Sztokholmu. Naszym przewodnikiem był Karol z KTR. W oczekiwaniu na pociąg, który miał nas tam zawieźć, pokręciliśmy się trochę po najbliższej okolicy - obejrzeliśmy miasteczko i przejechaliśmy się wzdłuż wybrzeża. Podróż pociągiem do Sztokholmu trwała ok. godziny. Nasz rowerowy spacerek przebiegał głównie wzdłuż wybrzeży położonej malowniczo na wyspach stolicy. Szybko zaczęło zmierzchać i mogliśmy podziwiać pięknie oświetlone miasto. Na dłużej zatrzymaliśmy się na starówce. Przeszliśmy się urokliwymi uliczkami średniowiecznej Gamla Stan, odwiedziliśmy katedrę i Zamek Królewski. Tutaj też mogliśmy zjeść "małe co nieco". Późnym wieczorem wróciliśmy na nocleg na prom. A przed snem jeszcze Janusz pograł nam na gitarze.

Drugi dzień, dystans: 65 km

Następnego dnia naszym celem była wyspa Torö. I znów przewodnikiem był Karol. Droga wiodła pięknymi okolicami - lasami, wzdłuż wybrzeży. Tuż przy drodze wyrastały co i rusz ściany skał. Teren był pagórkowaty, ale niezbyt uciążliwy. Po powrocie do Nynashamn przejechaliśmy się jeszcze "na skałki" - szlak turystyczny zawiódł nas w zapierające dech w piersiach miejsce - skaliste wybrzeże z wyrastającymi z wody wysepkami. Mglista aura sprawiała, że wyglądało to wszystko wręcz nierealnie. Przed powrotem na prom zaliczyliśmy wizytę w markecie, aby zaopatrzyć się w rozmaite szwedzkie specjały. Wieczorem, kiedy prom unosił już nas w stronę Polski (tym razem po bardziej rozkołysanych falach), urządziliśmy sobie integracyjną imprezkę przy dźwiękach gitary (z braku lepszego miejsca - na podłodze, w zakamarkach górnego pokładu :)). A potem był jeszcze czas na dyskotekowe rytmy! I co poniektórzy poszli spać prawie nad ranem ;)

To była bardzo udana wycieczka. Świetnie się bawiliśmy zarówno na promie jak i na lądzie. I wielkie podziękowania dla kwidzyniaków za super pomysł na wycieczkę!

Relacja pochodzi ze strony Trójmiejskiej Inicjatywy Rowerowej
Iwona Grzywaczewska (TiR)

• Region Świat

• Hälsingland! (5)

Dlaczego wszyscy ograniczaja swoje wycieczki tylko do Sztokholmu i poludniowej Szwecji? Malo kto odwiedza regiony jak Häsingland, Dalarna, czy gorzysty Härjedalen? Ja mysle, ze to sa najpiekniejsze regiony Szwecji. Piekne krajobrazy, lasy, tysiace czystych jezior i gory. Wystarczy ruszyc t... za Sztokholm i po 2, 3 godzinach pociagiem jest sie na miejscu!

Swoje jak to ujmujesz "t..." regularnie ruszamy we wszystkie rowerowe strony, poczynając od tych, których jeszcze nie znamy. Ta wycieczka była czasowo związana z promocyjną ofertą promu, dostępny czas pobytu na lądzie wykorzystaliśmy optymalnie i nikt nie narzekał.Oprócz tych, którzy z nami nie byli;)

• ... a niektórzy z tych, co nie byli, bardzo nad tym faktem ubolewają, tak jak niżej podpisany :)

• Racja (1)

Ja byłem osotnio w Dalarnie i jest to zupełnie inna bajka od południowej szwecji. Nastepnym razem jadę daleko na północ.
      A sztokholm - ładne schludne miasto.

• Golem, Ty jak zwykle dużo gadasz...

Noże skoro tyle podróżujesz i niemalże w każdym temacie masz inne zdanie, co pochwalam, ale nie do końca; to może w końcu ruszysz swoje 4 litery i napiszesz jakąś godną uwagi relację z własnej wyprawy rowerowej?

• Masz rację. Dalarna jest przepiękna...

• Może też bym się wybrał (1)

Ile kosztowała ta promowa przyjemność? W przeliczeniu na jedną osobę.

• koszty

Bilet na prom kosztował 265 zł - w tym 3 noclegi (w bardziej komfortowych kabinach z oknami) i 3 śniadania. Bilet na pociąg z Nynashamn do Sztokholmu - ok. 20 zł w jedną stronę.

• Owszem północna Szwecja jest piękna...

Jednak tyle na ziemi jest pieknych miejsc, że gdybyśmy chcieli je wszystkie zobaczyć, zabrakłoby by nam życia. Dlatego układając kolejne wycieczki nigdy nie zastanawiam się nad tym co mógłbym zobaczyć w zamian, co jest piękniejszego. Realizuję to co mogę i to co na bierzącą chwilę jest dla mnie osiagalne.

• Ok, rozumiem. Ale mam nadzieje, ze w miare mozliwosci ludzie zechca odkryc tereny powyzej linii Sztokholm (ktory jak dla mnie to jest troche oklepany). Naprawde polecam!

• Skoro tak się zachwycasz tą północną Szwecją...

Proponuję podzielić się z czytelnikami swoimi wrażeniami. Na relację zatem czekamy pod adresem redakcji Portalu Regionalnego Trójmiasto.

• Gratuluję !!!!!

Składam Wam gratulacje z okazji pięknej wyprawy!
    jednocześcnie zapraszam na moje samotne wyprawy (Rzym,Bośnia,Fatima-Portugalia) na :