Grunwaldzka i Kołobrzeska zyskają nowe drogi rowerowe
W tym roku powinna rozpocząć się realizacja dwóch długo wyczekiwanych przez rowerzystów inwestycji w Gdańsku: budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Grunwaldzkiej na odcinku Braci Lewoniewskich - Kołobrzeska oraz wzdłuż ul. Kołobrzeskiej między al. Grunwaldzką a ul. Chłopską. Sprawdzamy, jakie rozwiązania zostaną zastosowane w obu przedsięwzięciach.
Przypomnijmy, w 2016 r. do ruchu rowerowego przystosowano chodniki po zachodniej stronie w centrum Wrzeszcza . Tym razem rowerzyści będą poruszali się po wydzielonej drodze rowerowej obok chodników.
- Wyjątkiem będzie ok. 190-metrowy odcinek pomiędzy numerami 311 a 339 [tj. w pobliżu CH Oliwa i stacji benzynowej - dop. red.], gdzie rowerzyści będą poruszali się po drodze serwisowej. Droga rowerowa na całej swojej długości będzie posiadała wzmocnioną konstrukcję, składającą się m.in. z dwóch warstw bitumicznych oraz ciągłość nawierzchni na wszystkich zjazdach, które ją przecinają - mówi Alicja Bittner z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Nowa droga rowerowa będzie też dowiązana do istniejących już krótkich fragmentów na wysokości biurowców Alchemia .
Czytaj też: Kompleksy biurowe w Oliwie są coraz większe
Zabraknie odcinka od Kołobrzeskiej do Derdowskiego
Niestety na razie nie jest planowane wydłużenie trasy od ul. Kołobrzeskiej do przejazdu przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Derdowskiego .
Na tym odcinku urzędnicy sugerują jazdę rowerem po chodniku na podstawie art. 33 ust. 5 pkt. 2 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że z chodnika lub drogi dla pieszych można wyjątkowo korzystać, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h [na tym odcinku alei jest to limit 70 km/h - dop. red.], wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów".
Czytaj też: Al. Grunwaldzka między Wrzeszczem i Sopotem mało rowerowa
Jednokierunkowe drogi rowerowe na Kołobrzeskiej
Nieco inaczej będzie wyglądała infrastruktura rowerowa wzdłuż czteropasowego odcinka ul. Kołobrzeskiej. Wykonane zostaną tutaj obustronne jednokierunkowe drogi rowerowe przy krawędzi jezdni.
- Jest to bardzo popularne rozwiązanie w takich krajach jak Dania, Holandia czy Niemcy. Forma realizacji tej trasy rowerowej została wybrana na podstawie koncepcji wariantowej, w której przeanalizowane zostały możliwości realizacji zarówno dwukierunkowej drogi rowerowej, jak i pasów rowerowych - przekonuje Bittner.
Zdaniem urzędników dwukierunkowa wydzielona droga rowerowa musiałaby kilkukrotnie "przechodzić" z jednej strony ulicy na drugą ze względu na brak miejsca. Z tego powodu zrezygnowano z tego, najbardziej popularnego w Trójmieście, rozwiązania.
Jednokierunkowe drogi rowerowe wymuszą zwężenie pasów ruchu dla aut do maksymalnie 3 metrów szerokości (taka szerokość już teraz jest m.in. w obrębie wiaduktu kolejowego ). Ograniczeniu ulegnie także możliwość parkowania aut na chodnikach.
Bażyńskiego bez udogodnień dla rowerzystów
Na razie bez wydzielonej infrastruktury w formie drogi rowerowej lub pasów w jezdni pozostanie ul. Bażyńskiego , która będzie stanowiła naturalny łącznik między ul. Kołobrzeską a pasami rowerowymi wzdłuż ul. Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego.
Pewnym ułatwieniem będą natomiast pasy rowerowe na planowanej ul. Nowej Sudeckiej , która docelowo połączy al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza w rejonie kompleksu biurowców Olivia Business Centre.
Realizacja w latach 2019-2020
Budowa nowej infrastruktury wzdłuż al. Grunwaldzkiej oraz ul. Kołobrzeskiej przewidziana jest na lata 2019-2020. W ciągu kilku miesięcy powinny zostać ogłoszone przetargi na wykonawców prac budowlanych.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?
Opinie (382) 5 zablokowanych
-
2019-02-05 14:00
wzdłuż linii SKM powinna powstać bezkolizyjna cyklostrada ("autostrada") rowerowa (6)
co najmniej od stacji Gdańsk Wrzeszcz aż do granic Sopotu. W Sopocie od Monciaka wzdłuż ulicy Obrońców Westerplatte do stacji SKM Kamienny Potok i dalej do Gdyni. W Gdyni aż się prosi budowa cyklostrady od stacji Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana do stacji Gdynia Główna. Budowa jednokierunkowych dróg dla rowerów wzdłuż jezdni wiąże się z ryzykiem zajmowania ich przez parkujące samochody: dlatego potrzebna jest sensowna wizja całościowej polityki parkingowej dla całej metropolii.
- 20 4
-
2019-02-05 14:11
(4)
Ładna nazwa ta "Cyklostrada".
- 1 0
-
2019-02-05 15:39
używana jest także nazwa "velostrada" (1)
- 1 0
-
2019-02-07 10:24
ech, szkoda
jeździłem "bike skyway" w Xiamenie w Chinach, najdłuższą na świecie estakadą dla rowerów, niessssamowite, nawet na Manhattanie i nawet w Lądku nie mają czegoś takiego. pewnie kosztowało morze forsy, ale teraz całą wyspę da się przejechać w poprzek rowerem w mig, niemożliwe metrem, samochodem, czy rowerem po ziemi
nas tu nigdy nie bdzie na takie cudo stać, ńie chodzi nawet o forsę, tylko o dogadanie się mist Trójmiasta i o śmiałość urbanistów- 0 0
-
2019-02-05 16:08
A jak ci się podoba (1)
Cycle Superhighway? Albo Bike Feeway?
- 4 0
-
2019-02-06 12:11
nazwa to pikuś
najważniejsze jest dobre przygotowanie projektu i realizacja w praktyce. Szukam koalicjantów. Kumaci wiedzą, jak się ze mną skontaktować.
- 0 0
-
2019-02-05 15:36
Prawdopodobnie zaplanowane jest to już na rok 2059-2060
już niedługo cierpliwości
- 3 1
-
2019-02-05 14:12
najlepsze drogi rowerowe to takie które są metr od najbardziej ruchliwych ulic (4)
o czym wyżej w artykule. miodzik i kierowców z autami kopcącymi jak z pancernika patiomkij lawinowo przybywa ,kontroli wydechu ubywa choć już od dawna już były jak na receptę. oJ przybędzie rowerzystów z rakiem na onkologii
- 4 14
-
2019-02-05 14:16
A podobno (2)
jazda rowerem samo zdrowie...
- 3 4
-
2019-02-05 19:48
no tak lepiej stać w smrodzie niż w nim przez chwile jechać ;)
- 2 0
-
2019-02-06 12:12
chorzy na samochodozę nie mają świadomości, że jazda samochodem szkodzi zdrowiu
samych użytkowników samochodów i wielu osobom w ich otoczeniu.
- 0 0
-
2019-02-05 14:27
Czyli zamiast likwidować kopciuchy i terrorystów za kółkiem proponujesz odsuwać innych uczestników o metr? Słaba recepta. Pogłówkuj jeszcze trochę, może coś mądrzejszego wymyślisz.
- 8 1
-
2019-02-05 14:13
Kolobrzeska porazka (5)
Jako rowerzysta wiele lat liczylem ze bedzie na chodniku droga rowerowa, a zrobia pas na jezdni, najgorsze mozliwe rozwiazanie i dla rowerzystow i dla kierowcow
- 10 13
-
2019-02-05 14:25
(2)
Wręcz odwrotnie. Najlepsze by to było ale prawdopodobnie nie będzie to pas w jezdni tylko wyodrębniona droga dla rowerów przy jezdni. Tak przynajmniej z opisu wynika.
- 9 1
-
2019-02-05 14:46
bardzo słe rozwiązanie. (1)
Czemu? Bo ten pas będzie wąski.
Wiec tak jeśli pas w jezdni to musi być szeroki by zapewniać komfort i bezpieczeństwo rowerzyście (np. wita stwosza - choć aż tak szeroki być nie musi)
Jesli ma być wąski to winna być separacja.- 3 4
-
2019-02-05 16:38
bez przesady
wszędzie są pasy 1.5m. taki jest standard. nie wiem po co ci szerszy.
szerszy poza tym nie może być bo kierowcy zrobiliby sobie z niego parking.- 7 0
-
2019-02-05 14:35
Spisek (1)
Najnowsza teoria spiskowa to taka, że urzędnicy dają nam krzykaczom, obcisłogacim, czyli aktualnemu wcieleniu Antychrysta, ścieżkę rowerową na Kołobrzeskiej, abyśmy paszcze zajadłe zamknęli i szczekać przestali, licząc, że się na tych wertepach, dziurach pozabijamy, a jak nie, to jeszcze drzwiami dla pewności taki obywatel-blachosmród przywali i po sprawie.
Przejrzeliśmy Was.- 2 6
-
2019-02-05 14:51
Siostro
Pacjent majaczy
- 1 3
-
2019-02-05 14:14
rozwuj
co z planami wprowadzenia drogo rowerowej na obwodnicy pod prad?
- 4 10
-
2019-02-05 14:19
Szkoda fatygi (5)
Towarzystwo w obcisłych gaciach i tak pomyka jezdnią albo chodnikiem. Budowa infrastruktury rowerowej to pchanie pieniędzy psu w d*pę.
- 9 22
-
2019-02-05 14:23
(1)
Tyle lat żyje ale na grunwaldzkiej jeszcze nie widziałem żeby ktoś jechał jezdnią czy po chodniku ( przynajmniej tam gdzie jest DDR) więc po co bijesz bezsensownie piane?
- 9 2
-
2019-02-05 14:42
To lobby "Diesel-97-Nieklepany" albo "Kaptur-Wyklęty".
- 6 1
-
2019-02-05 14:54
jak infrastruktura jest kijowa
i robi sie ja tylko po to by sie zgadzały slupki e exelu to faktycznie marnowanie kasy.
A jak jest zrobiona z głową i zadbana to uwież ale rowerzyści z przyjemnością z takiej korzystają.- 8 0
-
2019-02-05 16:40
W obcisłych gaciach jeździ 5% rowerzystów.
A ty pyszałku pewnie nawet nie umiesz jeździć na rowerze.
Wsadzasz krągły tyłek do 20-to letniego blachosmroda. A sadełko rośnie.- 5 2
-
2019-02-05 20:55
Budowa złej i dziadowskiej infrastruktury takiej jak np haffnera Sopot to kpienie z rowerzystów i prowokowanie ich do jazdy jezdnia natomiast na grunwaldzkiej w Gdańsku nie widuje rowerów
- 5 1
-
2019-02-05 14:46
Mój Passerati TDI z wyciętym DPFem (2)
będzie roznosił wonności i pieścił płuca ped**arzy. Miód na moje serce. Mam filtr węglowy , jakby się kto pytał.
- 3 11
-
2019-02-05 14:56
Policja już jedzie
- 1 0
-
2019-02-11 08:27
to pewnego dnia banan z twarzy zniknie bo mandat przysola że może do pustej głowy coś trafi
- 0 0
-
2019-02-05 15:13
Kierowcy wyp...alać z chodników! (1)
na zdjęciach chodniki pozastawiane przez hrabiów, przez cwaniaków, przez lewusów. Trawniki rozjeżdżą, chodniki rozwalą, ludzi przejadą, nasmrodzą, nahałasują, fuuuj. sam syf.
Kto wpuścił tych kierowców do miast? Wypad z powrotem pod swoje obory.- 12 5
-
2019-02-11 08:28
jak powstanie DDR to d**ile już tak nie poparkuja
- 0 0
-
2019-02-05 15:45
Kołobrzeska cyklistami płynąca (3)
bardzo dobrze, że na Kołobrzeskiej zrobią drogę rowerową, codziennie tam chodzę do pracy i wiem jak bardzo trzeba uważać na cyklistów, jest ich bardzo dużo mimo zimy.
- 9 2
-
2019-02-05 23:59
I do tego.... (2)
I do tego jeszcze mniej więcej co szósty z nich jest ,,cyklistą-batmanem'' co to pędzi chodnikiem po zmroku bez żadnego oświetlenia. Pewna część rowerzystów jadących Kołobrzeską to straceńcy za nic mający czerwone światło na przejściu. A najgorsi są ci młodzieńcy z paczkami (z jadłem?) na plecach - za wszelką cenę chcą szybko przedostać się do celu i pędzą jak opętani za nic mając pieszych. Odseparowanie na Kołobrzeskiej ruchu pieszego od ruchu rowerowego to po prostu konieczność!
- 3 2
-
2019-02-06 12:14
separowanie różnych rodzajów ruchu od siebie jest sposobem promowania samochodozy (1)
lepiej uspokajać ruch i promować szanowanie interesów wszystkich uczestników ruchu.
- 0 0
-
2019-02-07 10:13
złe seprowanie - owszem
ale dobre - przeciwnie. byłeś w Danii albo Holandii?- 0 0
-
2019-02-05 17:19
Co z ul. Gdańską?
Kiedy tam powstanie ścieżka od Uczniowskiej do wiaduktu w N.Porcie?
- 4 0
-
2019-02-05 17:43
(2)
Rowery do lasów
- 6 9
-
2019-02-06 03:33
Samochody poza miasto.
- 5 1
-
2019-02-11 08:28
Janusz CH.
samochody na złom
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.