• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia wśród miast naj... dla rowerzystów

Maciej Jaros, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia
31 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Urząd Miasta Gdyni - od tej strony także nie można dojechać do UM. Wystarczałoby parę metrów drogi rowerowej i dodatkowo przejazd przez jezdnię umożliwiający włączenie się do ruchu. Urząd Miasta Gdyni - od tej strony także nie można dojechać do UM. Wystarczałoby parę metrów drogi rowerowej i dodatkowo przejazd przez jezdnię umożliwiający włączenie się do ruchu.

Gdynia znalazła się w zestawieniu miast najmniej przyjaznych rowerzystom przygotowanym przez Rafała Muszczynko ze stowarzyszenia "Miasta dla rowerów", ale przecież w Polsce ścieżek rowerowych najwięcej jest w Gdyni... prawda?



O ile parę lat temu Gdynia wygrała w rankingu ilości ścieżek rowerowych, o tyle teraz miasto jest w zasadzie nieprzejezdne rowerowo. Na dobrą sprawę nigdy tak naprawdę przejezdne nie było. W rankingu brano pod uwagę jedynie długość ścieżek, ale w Gdyni było zawsze mnóstwo ścieżek donikąd i jak na razie niewiele się zmienia w tej kwestii. Należy też odróżnić ścieżki rekreacyjne (w tym te leśne) od dróg i tras rowerowych, które umożliwiają dojechanie np. z domu do pracy, nad morze, do kina czy na uczelnię.

Jednak nawet nie biorąc pod uwagę tego rozróżnienia obecnie jest nawet gorzej. Stare drogi rowerowe zostały zaniedbane (np. ta przy ulicy Morskiej), przy części z nich mniej lub bardziej celowo usunięto oznaczenia, w związku z czym są to tylko różowe chodniki. Dobry przykład na to drugie mamy w Orłowie przy al. Zwycięstwa od ul. Szyprów do ul. Nawigatorów i nieco dalej za skrzyżowaniem z Wielkopolską. Podobnie jest także w stronę Sopotu - fragment przed i przy siedzibie Vectry został zlikwidowany w ciągu ostatnich paru miesięcy. Jechaliście tamtędy? Tak, łatwo się pomylić, ale jak się przyjrzycie, to nie ma tam ani znaków poziomych (tzw. rowerków), ani znaków pionowych (np. nakazu jazdy rowerem). W stronę Sopotu pojawił się nawet znak zakończenia drogi rowerowej mimo tego, że chodnik wygląda dalej na podzielony, a przez ul. Popiela prowadzi przejazd rowerowy (formalnie niepołączony z drogą rowerową).

Węzeł Wzgórze ul. Świętojańska - nagły koniec nowej ścieżki, tu także zabrakło paru metrów i obniżenia krawężnika, aby móc płynnie kontynuować jazdę. Węzeł Wzgórze ul. Świętojańska - nagły koniec nowej ścieżki, tu także zabrakło paru metrów i obniżenia krawężnika, aby móc płynnie kontynuować jazdę.


Może to jednak część większego planu? Może oznaczenia zostały zdjęte celowo, bo i tak te drogi wiodły w gruncie rzeczy donikąd - przez to, że urywały się zupełnie niespodziewanie, de facto zmuszały rowerzystów do łamania prawa. To mniej więcej tak, jakby robić wszędzie ślepe uliczki i jeszcze nie oznaczać ich w żaden sposób.

Jeśli jednak oznaczenia zdjęto celowo, to powinien istnieć plan stworzenia prawdziwych dróg rowerowych, które umożliwią nam poruszanie się po mieście rowerem, prawda? Jak na razie planu na zrobienie nowych dróg, którymi można dojechać w konkretne miejsce, nie widać. Z jakiegoś względu miasto woli marnować nasze pieniądze na drogie i zbędne z tego punktu widzenia inwestycje. Konkretnie na kładkę rowerową na Obłuże obok istniejącej estakady i to nie z ul. Morskiej, tylko z ul. Janka Wiśniewskiego, która jest praktycznie niezamieszkana. W tym roku oddano także drogę niby-rowerową przy bulwarze, która nie dość, że zabiera miejsce spacerującym w cieniu, to już po paru tygodniach jest nierówna (o tym, że nie ma kontynuacji i jest w praktyce drogą do rekreacji rolkowo-wszelakiej, nie warto nawet wspominać).

Czy jest zatem jednak jakaś nadzieja? Być może tak. Prezydent Miasta Wojciech Szczurek powołał niedawno oficjalnie Gdyńską Radę Rowerową. Ma to być "zespół ds. koordynacji działań w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej miasta Gdyni", który ma składać się z przedstawicieli: urzędników zajmujących się inwestycjami oraz stanem dróg, policji oraz organizacji niezależnych. Wśród takich organizacji jest także Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia.
Pozostaje mieć zatem nadzieję, że Gdyńska Rada Rowerowa zostanie potraktowana poważnie i wspólnymi siłami uda nam się trafić z zestawienia najmniej do najbardziej przyjaznych miast dla rowerzystów. Nie należy zapominać, że im mniej sfrustrowany rowerzysta, tym chętniej z roweru korzysta, a im więcej rowerzystów, tym mniej osób w korku.

ul. Morska - oznaczenia przy parkingu są nie tylko słabo widoczne, ale także mocno niejednoznaczne. ul. Morska - oznaczenia przy parkingu są nie tylko słabo widoczne, ale także mocno niejednoznaczne.


Więcej informacji:
1) Zestawienie miast najmniej przyjaznych rowerzystom (artykuł na stronie Polskiego Radia),
2) Budowa drogi rowerowej na bulwarze nadmorskim w Gdyni (artykuł na RowerowaGdynia.pl)
3) Działania władz miasta Gdyni 2011 (zestawienie z RowerowaGdynia.pl)

Zapraszamy do Rowerowej Gdyni

Jeśli chcesz mieć wpływ na powstające i istniejące drogi rowerowe w Gdyni, zasugerować zmiany w leśnych ścieżkach rekreacyjnych lub po prostu chcesz wiedzieć więcej o zmianach rowerowych w Gdyni, to zajrzyj na stronę Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Zachęcamy także do dołączenia do naszego stowarzyszenia, dzięki czemu będziesz mieć dostęp do informacji z pierwszej ręki i jeszcze większy wpływ na rozwój rowerowy Gdyni.
Maciej Jaros, Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (92) 3 zablokowane

  • Gdynia jest racja fatalnie ale Gdańsk moze byc dobry tylko do nalsadowania dla Gdyni (5)

    Dla nikogo innego wzrorem byc nie moze .W Gdańsku to jest nawet ponizej minimum wymaganego na zachodzie.A sprawa jest poprostu taka ze kazda inwestycja w miescie to polityczna przepychanka.W Gdańsku mozna by wybudowac 10 razy wecej scierzek rowerowych i 10 razy taniej ale urzedasy odpowiedzialnosci nieponosza zadnej dlatego robią co cca i kiedy im pasuje.Dobrze ze Gdynia niema oficera rowerowego bojak by miał bc takim samym nieudacznikiem i lizusem jak w gdańsku to tez by nic niezrobiłI oby gdyne nepopełnała takich łedów jak w Gdańsku za co jest odpowiedzialny oficerek czyli na drodze z z gładkiej cegłówki połozyli na ostrych zakretach jak na grunwaldzkiej kostke dziurawke raz ze zasłaniaja widocznosc czy jest ktos za zakretem krzaki neprzyciete to jeszcze co kawałem kostka dziórawka !!A na zaspie to juz smiech na sali pasek pociagniety farbą!!

    • 8 16

    • Cha, cha!

      O jakich hipotetycznych błędach do nie popełnienia przez Gdynię piszesz?! W Gdyni nic się nie robi w sprawie dróg rowerowych - chyba, że faktycznie, dlatego, żeby nie powielać gdańskich błędów : )))

      • 9 3

    • Człowieku, to jest bełkot a nie wypowiedź, chyba się zaplułeś przy tym...

      • 4 3

    • (2)

      Nie "kostka dziórawka" a płyta ażurowa w pobliżu drzew, których korzeni nie można zupełnie przyryć betonem. "Pasek pociągnięty farbą" przy szerokich ciągach pieszych dobrze się sprawdza. Ogólnie widać, że masz małe pojęcie nie tylko o ortografii, składni, ale również o ścieżkach rowerowych.

      • 6 3

      • (1)

        To niech stosuje się te płyty ażurowe na jezdniach dla samochodów. Po tym nawet rowerem górskim jeździ się niekomfortowo.

        • 3 1

        • a czego mozna sie spodziewac po dzieciakach .

          słuchaj dziecko nieudzielaj sie wtematach októrych niemasz pojecia . nigdzie nierobi sie takich sciezek rowerowych jak w Gdańsku i jakos nikt sie tak dzrewami nieprzejmuje i zadnym dzrewom to jakos nie przeszkadza kolejna kompromitacja jest ulica obronców ywbrzeza gdzie jest taka cegła dziurawka na całej długosci.

          • 0 0

  • sam się dziwie dlaczego Urząd MArszałkowski nie dofinansował programu "z północnych Kaszub rowerem na Euro 2012"?

    a w tym wystąpienie do UE o fundusze na ten ekologiczny transport? Jak również dla Trójmiasta na "Parkingi dla rowerów", - "Węzły integracyjne i logistyka dla rowerzystów", "Płatne wypożyczalnie dla rowerów" Wycieczki miejskie np. "Modernizm gdyński oglądany z roweru" itd, itp. komunikacyjne programy publiczne na rzecz aktywizacji turystycznej związanej z rowerem.

    • 4 3

  • Mam prośbę do rowerzystów: (6)

    Zapamiętajcie sobie, że jeśli chodnik jest węższy niż 1,5 metra, to waszym obowiązkiem jest zjechać na ulicę, a nie pchać się na ludzi.

    • 10 12

    • piesi

      Scieżka to niejest chodnik zapamiętajcie to piesi

      • 13 2

    • Mam prośbę - nie pieprz głupot (3)

      Art 33 Ust 5Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

      • 6 2

      • (2)

        "2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów"Dokładnie ćwoku, sam sobie odpowiedziałeś. CO NAJMNIEJ dwa metry. A potem taki analfabeta będzie ludzi rozjeżdżał.

        • 4 6

        • Spokojnie napinaczu w 20 letnim golfie. Polska pomału ale dostosowuje się do Unijnych przepisów a tam mimo że ścieżki są wszędzie to rowerzysta wybiera sam czy chce jechać ścieżka czy ulicą. Fakt ze póki co w Gdyni ścieżek nie mamy ale poczekajmy. Ja mam dosyć centrowania kół i na pewno będę jeździł ulicą. Do zobaczenia.

          • 3 2

        • właśnie udowodniłeś, że sam jesteś analfabetą

          Przeczytaj jeszcze raz co napisał przedmówca a może zrozumiesz, że wystarczy by spełniony był jeden z wymienionych warunków.

          • 4 1

    • panie, daj pan spokój. Wolisz:a) jadąc samochodem musieć wymijać więcej rowerzystów (autobus ma w tym przypadku jeszcze bardziej ograniczone pole działania)b) żeby rowerzyści na tej wąskiej ścieżce zleźli z roweru i zaczęli się z nim wśród tych pieszych przeciskać?Uwierz mi, o ile rowerzysta jedzie spokojnie i nieagresywnie i ustępuje pierwszeństwa, to najlepiej, żeby jechał po tym chodniku.

      • 2 0

  • Kretynstwo

    Pokarzcie mi te ścieżki gdzie one są !!! Co za debil robiłten ranking , ptrzejedźcie Gdynię na rowerze ścieżką POWODZIENIA śmiech !!!!

    • 13 3

  • (6)

    A Ja mam te wasze ścieżki w głębokim poważaniu! Budowanie ścieżek jest kompletnym nonsensem! Kupa pieniędzy wydana na kilku pasjonatów z dobrym PR :)Ścieżki są wiecznie puste i sporadycznie wykorzystywane przez 4 – 5 miesięcy w roku a przez resztę czasu nikt kompletnie z tego nie korzysta!A kierowcy których jest znacznie więcej (miejski autobusów zwłaszcza) sterczą w korkach i tłuką się po dziurach żeby za pieniądze które można by było wydać na drogi realizuję się fanaberie promila społeczeństwa… NOSENS

    • 9 27

    • nie przyszło ci do głowy, że jeśli bedą ścieżki to częśc kierowców wybierze rower jako środek komunikacji do pracy albo np weekendowy wypad z rodziną ? Wtedy i ruch samochodowy zmaleje.

      • 14 4

    • Dodam jeszcze: (1)

      co z tego, że mają ścieżki, jak i tak jeżdżą po chodnikach? Kto nie wierzy, tego zapraszam na Oliwę i Przymorze.

      • 2 7

      • A ja dodam jeszcze

        Że na chodnikach i trawnikach kierowcy samochodów parkują, Kto nie wierzy zapraszam do trójmiasta.

        • 8 0

    • (2)

      Korki są dlatego, że za dużo osób korzysta z samochodów. Nie chcesz stać w korkach i jeździć po dziurach - to korzystaj z roweru. A poza tym, o czym tym bredzisz: Słowackiego - 300 baniek, Sucharskiego - 200 baniek, Tunel pod Wisłą - 800 baniek, kompleksowy program budowy dróg rowerowych: 10 baniek. Przestań nurzać się w absurdach.

      • 6 1

      • (1)

        taj jasne... zwłaszcza zimą w deszczu itd... na obwodnicy... a te 10 można by wydać na przebudowę 3 skrzyżowań i znacznie więcej osób by to uszczęśliwiło...

        • 2 6

        • nikt Ci nie broni jeździć w deszczu i zimą - prawo tego nie zabrania.

          • 2 0

  • SCIEZKI (2)

    POWSTAJE ICH SPORO W OSTATNIM CZASIE TO WIDAC .SOKOLKA CHWARZNO I WIELE INNYCH TYLKO TRZEBA TO POLACZYC.NOWA SCIEZKA OBOK STADIONU ARKI.PRZELOT PONAD TORAMI SUPER ALE CO DALEJ TRZEBA TO POLACZYC Z WEZLEM CEGIELSKIEJ I JUZ BEDZIE POLACZENIE Z BULWAREM NADMORSKIM.A OD NASZEGO PREZYDENTA ZA DUZO NIE CHCIEJCIE .OD TYCH SPRAW MA LUDZI !

    • 4 12

    • hmmm...sciezka na ejsmonda? nie widzialem

      • 3 2

    • Ścieżka wzdłuż stadionu miejskiego kończy się na Małokackiej a potem jak to w Gdyni: a tutaj postawimy znaczek "zakaz dalszej jazdy rowerem" i problem mamy z głowy. Mało tego jadąc od strony Placu Górnosląskiego trzeba ulica Lotników jechać pod prąd !!!Co do przelotu nad torami to akurat z jednej strony masz zakaz jazdy więc nie wiem czy jest to powód do sukcesu, poza tym ów przelot z drugiej strony kończy się na AL. Zwycięstwa a tam nie ma ścieżki !!!

      • 4 1

  • Czy w Gdyni można jeździć rolkami po ścieżkach, zwłaszcza na bulwarze? (1)

    Jeśli nie można, to czy jeżdżąc tam można dostać mandat? Dużo ludzi jeździ na bulwarze po ścieżce i nic się nie dzieje:)

    • 7 5

    • Rolkarz na sciezce rowerowej

      traktowany jest jak pieszy (tak stanowi kodeks drogowy).Za jazde na rolkach po sciezce rowerowej grozi mandat od 20pln do 500pln. Policja juz robi porzadek z rolkrzami.

      • 8 0

  • rowerzyści na ulice, bo tu jest ich miejsce.

    ...........

    • 5 7

  • Problem jest złożony, bo miasto praktycznie nie posiada żadnej infrastruktury rowerowej. Właśnie wróciłem z wakacji w krajach skandynawskich i tam praktycznie ściezki rowerowe istnieja równolegle do jezdni i nie jest to żadna kostka czy chodnik ale zwykły asfalt. Rozwiązaniem problemy byłaby budowa ścieżek rowerowych przy okazji budowy/remontów ulic. Niestety tak się nie dzieje.Inna sprawa to edukacja społeczeństwa, że ścieżki sa dla rowerów a nie dla pieszych inaczej będzie tak jak na bulwarze gdzie nowiutka ściezka wykorzystywana jest przez spacerowiczów i dzieciaki w gokartach

    • 13 1

  • Gdynia powinna wziąć przykład z Gdańska

    czasem jadę z Gdańska do Gdyni i niestety kompletnie nic się nie zmienia. Najgorzej jest na odcinku w okolicach naprzeciw stacjii Statoil. Zapraszam prez. Szczurka wraz z ekipą odpowiedzialną za ten zakres na wycieczkę rowerową z UM do Sopotu. Chyba to nie jest zbyt kosztowny zakres robót ułożenie równo płyt chodnikowych i uzupełnienie ubytków do czasu wykonania ścieżki z prawdziwego zdarzenia?

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nocny Duathlon - Airport Gdańsk (5 opinii)

(5 opinii)
zawody / wyścigi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum