rowery

stat

Gdynia wśród miast naj... dla rowerzystów

artykuł czytelnika
Urząd Miasta Gdyni - od tej strony także nie można dojechać do UM. Wystarczałoby parę metrów drogi rowerowej i dodatkowo przejazd przez jezdnię umożliwiający włączenie się do ruchu.
Urząd Miasta Gdyni - od tej strony także nie można dojechać do UM. Wystarczałoby parę metrów drogi rowerowej i dodatkowo przejazd przez jezdnię umożliwiający włączenie się do ruchu.

Gdynia znalazła się w zestawieniu miast najmniej przyjaznych rowerzystom przygotowanym przez Rafała Muszczynko ze stowarzyszenia "Miasta dla rowerów", ale przecież w Polsce ścieżek rowerowych najwięcej jest w Gdyni... prawda?



O ile parę lat temu Gdynia wygrała w rankingu ilości ścieżek rowerowych, o tyle teraz miasto jest w zasadzie nieprzejezdne rowerowo. Na dobrą sprawę nigdy tak naprawdę przejezdne nie było. W rankingu brano pod uwagę jedynie długość ścieżek, ale w Gdyni było zawsze mnóstwo ścieżek donikąd i jak na razie niewiele się zmienia w tej kwestii. Należy też odróżnić ścieżki rekreacyjne (w tym te leśne) od dróg i tras rowerowych, które umożliwiają dojechanie np. z domu do pracy, nad morze, do kina czy na uczelnię.

Jednak nawet nie biorąc pod uwagę tego rozróżnienia obecnie jest nawet gorzej. Stare drogi rowerowe zostały zaniedbane (np. ta przy ulicy Morskiej), przy części z nich mniej lub bardziej celowo usunięto oznaczenia, w związku z czym są to tylko różowe chodniki. Dobry przykład na to drugie mamy w Orłowie przy al. Zwycięstwa od ul. Szyprów do ul. Nawigatorów i nieco dalej za skrzyżowaniem z Wielkopolską. Podobnie jest także w stronę Sopotu - fragment przed i przy siedzibie Vectry został zlikwidowany w ciągu ostatnich paru miesięcy. Jechaliście tamtędy? Tak, łatwo się pomylić, ale jak się przyjrzycie, to nie ma tam ani znaków poziomych (tzw. rowerków), ani znaków pionowych (np. nakazu jazdy rowerem). W stronę Sopotu pojawił się nawet znak zakończenia drogi rowerowej mimo tego, że chodnik wygląda dalej na podzielony, a przez ul. Popiela prowadzi przejazd rowerowy (formalnie niepołączony z drogą rowerową).

Węzeł Wzgórze ul. Świętojańska - nagły koniec nowej ścieżki, tu także zabrakło paru metrów i obniżenia krawężnika, aby móc płynnie kontynuować jazdę.
Węzeł Wzgórze ul. Świętojańska - nagły koniec nowej ścieżki, tu także zabrakło paru metrów i obniżenia krawężnika, aby móc płynnie kontynuować jazdę.


Może to jednak część większego planu? Może oznaczenia zostały zdjęte celowo, bo i tak te drogi wiodły w gruncie rzeczy donikąd - przez to, że urywały się zupełnie niespodziewanie, de facto zmuszały rowerzystów do łamania prawa. To mniej więcej tak, jakby robić wszędzie ślepe uliczki i jeszcze nie oznaczać ich w żaden sposób.

Jeśli jednak oznaczenia zdjęto celowo, to powinien istnieć plan stworzenia prawdziwych dróg rowerowych, które umożliwią nam poruszanie się po mieście rowerem, prawda? Jak na razie planu na zrobienie nowych dróg, którymi można dojechać w konkretne miejsce, nie widać. Z jakiegoś względu miasto woli marnować nasze pieniądze na drogie i zbędne z tego punktu widzenia inwestycje. Konkretnie na kładkę rowerową na Obłuże obok istniejącej estakady i to nie z ul. Morskiej, tylko z ul. Janka Wiśniewskiego, która jest praktycznie niezamieszkana. W tym roku oddano także drogę niby-rowerową przy bulwarze, która nie dość, że zabiera miejsce spacerującym w cieniu, to już po paru tygodniach jest nierówna (o tym, że nie ma kontynuacji i jest w praktyce drogą do rekreacji rolkowo-wszelakiej, nie warto nawet wspominać).

Czy jest zatem jednak jakaś nadzieja? Być może tak. Prezydent Miasta Wojciech Szczurek powołał niedawno oficjalnie Gdyńską Radę Rowerową. Ma to być "zespół ds. koordynacji działań w zakresie rozwoju komunikacji rowerowej miasta Gdyni", który ma składać się z przedstawicieli: urzędników zajmujących się inwestycjami oraz stanem dróg, policji oraz organizacji niezależnych. Wśród takich organizacji jest także Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia.
Pozostaje mieć zatem nadzieję, że Gdyńska Rada Rowerowa zostanie potraktowana poważnie i wspólnymi siłami uda nam się trafić z zestawienia najmniej do najbardziej przyjaznych miast dla rowerzystów. Nie należy zapominać, że im mniej sfrustrowany rowerzysta, tym chętniej z roweru korzysta, a im więcej rowerzystów, tym mniej osób w korku.

ul. Morska - oznaczenia przy parkingu są nie tylko słabo widoczne, ale także mocno niejednoznaczne.
ul. Morska - oznaczenia przy parkingu są nie tylko słabo widoczne, ale także mocno niejednoznaczne.


Więcej informacji:
1) Zestawienie miast najmniej przyjaznych rowerzystom (artykuł na stronie Polskiego Radia),
2) Budowa drogi rowerowej na bulwarze nadmorskim w Gdyni (artykuł na RowerowaGdynia.pl)
3) Działania władz miasta Gdyni 2011 (zestawienie z RowerowaGdynia.pl)

Zapraszamy do Rowerowej Gdyni

Jeśli chcesz mieć wpływ na powstające i istniejące drogi rowerowe w Gdyni, zasugerować zmiany w leśnych ścieżkach rekreacyjnych lub po prostu chcesz wiedzieć więcej o zmianach rowerowych w Gdyni, to zajrzyj na stronę Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Zachęcamy także do dołączenia do naszego stowarzyszenia, dzięki czemu będziesz mieć dostęp do informacji z pierwszej ręki i jeszcze większy wpływ na rozwój rowerowy Gdyni.
Też przeżyłeś ciekawą przygodę, odkryłe(a)ś nową trasę?
Podziel się wrażeniami z innymi, napisz do nas: rowery@trojmiasto.pl.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (92)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

wydarzenia - imprezy i szkolenia

+ dodaj

Porady rowerowe

zobacz więcej »

Szlaki rowerowe

Znajdź trasę rowerową

Gorące tematy

Turystyka rowerowa

zobacz więcej »